• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

AVG AntiVirus laat Windows crashen

Status
Niet open voor verdere reacties.
C

CeeS

Hallo,

Vandaag (9 november 2008) geeft AVG virusscanner een viruswaarschuwing dat het bestand \windows\system32\user32.dll geinfecteerd is met het PSW.Banker4.APSA virus.

Wanneer je dit bestand laat schoonmaken door AVG zal de computer crashen en niet meer op willen starten. Laat AVG dit dus niet oplossen!

Na even zoeken op internet kom ik tientallen meldingen tegen vandaag van mensen die dit ook hebben. Net als het familielid die mij met deze problemen belde. Afgaande op de resultaten zal het grootste deel van de mensen die AVG gebruiken vanaf vandaag dus zonder PC zitten.

De eerste berichten die ik lees over hoe je de PC weer aan de praat krijgt is:

Start op in de veilige modus van Windows en copieer het bestand user32.dll vanaf een nog werkende windows XP installatie of vanaf de windows installatie disk naar c:\windows\system32\

Dus PAS OP als je AVG gebruikt en ga dit zogenaamde virus niet verwijderen of in quarantaine zetten.

Overigens is het in werkelijkheid ook nog geen virus of trojan, maar een 'valse melding' van AVG vermoedelijk onstaan omdat user32.dll veranderd is door een recente update van microsoft.

Zie ook dit topic op tweakers
 
SP3 installeren en je bent van dit probleem af. Blijkt een bug te zijn in Windows XP SP2.
 
SP3 installeren en je bent van dit probleem af. Blijkt een bug te zijn in Windows XP SP2.
Nee, dat werd eerst gesuggereerd, maar het is een bug in AVG. Die denkt dat er in dat bestand een trojan zit, terwijl het er niet in zit, geeft geen keuze en zet het betstand direct in de quarantaine. Echter windows werkt niet meer zonder dit bestand en zal daarna niet meer booten, SP3 kun je dan ook niet meer installeren.

Er is een nieuwe update van AVG gekomen een uurtje terug. Daarna wordt user32.dll niet meer als trojan gezien, ook niet die van SP2.

Alleen jammer van de vele mensen die nu een niet-werkende computer hebben, want voor de gemiddelde computeraar is het niet simpel op te lossen. En iedereen met Windows XP SP2 die 9 november (voor 1700 uur of zo) zijn AVG heeft geupdate heeft dit probleem gekregen.

Ik heb het bij mijn kennis ook op moeten lossen via een linux-bootdisk omdat windows ook in veilige mode niet meer wilde starten.

Na het terugzetten via linux van user32.dll wilde de pc weer booten, daarna direct een update van AVG laten doen die een security update vond. Daarna werkte alles weer....
 
Hierbij de oplossing van Nucia


Gebruikers van AVG Antivirus kunnen PC niet meer opstarten na verwijderen 'virus'.


Een recente update van AVG Anti-Virus zorgt ervoor dat het Windows-systeembestand user32.dll ten onrechte als de malware Trojan Horse PSW banker4 wordt aangezien. Het gevolg hiervan is dat Windows niet meer op kan starten en de gebruiker de keuze krijgt om op te starten in veilige modi, of gewoon op te starten. Al deze opties functioneren niet en Windows kan niet meer gestart worden.
Voor zover het nu bekend is doet het probleem zich voor bij alle versies van AVG Antivirus maar alleen bij gebruikers van Windows XP.
Om de computer weer te kunnen benaderen hebben wij een instructie geschreven en op ons forum geplaatst. Deze instructie wordt continu bijgewerkt zodra er meer bekend is over dit onderwerp. De huidige instructie werkt nog niet bij 100% van de gebruikers maar wij doen ons best om een zo hoog mogelijke dekkingsgraad te creëren.
De instructie kan hier gevonden worden: Recent: PC met AVG start niet meer op.
 
Dank je voor deze tip, ik verwacht namelijk een telefoontje (ben ik bang) van iemand die ook die AVG gebruikt en zelf niet veel kan qua pc-gebeuren. Of hij heeft met een beetje geluk die update niet gedraait en ben ik 'vrij' :)
Maar.....ik wilde dit al eerder vragen, manders-online, ben jij dat met die site?
 
Hallo,

Vandaag (9 november 2008) geeft AVG virusscanner een viruswaarschuwing dat het bestand \windows\system32\user32.dll geinfecteerd is met het PSW.Banker4.APSA virus.

Wanneer je dit bestand laat schoonmaken door AVG zal de computer crashen en niet meer op willen starten. Laat AVG dit dus niet oplossen!

Na even zoeken op internet kom ik tientallen meldingen tegen vandaag van mensen die dit ook hebben. Net als het familielid die mij met deze problemen belde. Afgaande op de resultaten zal het grootste deel van de mensen die AVG gebruiken vanaf vandaag dus zonder PC zitten.

De eerste berichten die ik lees over hoe je de PC weer aan de praat krijgt is:

Start op in de veilige modus van Windows en copieer het bestand user32.dll vanaf een nog werkende windows XP installatie of vanaf de windows installatie disk naar c:\windows\system32\

Dus PAS OP als je AVG gebruikt en ga dit zogenaamde virus niet verwijderen of in quarantaine zetten.

Overigens is het in werkelijkheid ook nog geen virus of trojan, maar een 'valse melding' van AVG vermoedelijk onstaan omdat user32.dll veranderd is door een recente update van microsoft.

Zie ook dit topic op tweakers

Goeie tip Cees!
Ik vreesde al dat er wat gaande was.
Mijn antwoorder stond vanmorgen vol boodschappen van mensen met een niet werkende computer. :wink:

Mazzel dat de telefoon het weer doet. :schater:
 
Dus jij bent de mensen van AVG dankbaar :wink: Deze week weer roomboter ipv margarine op het brood :lol:

Ha nee, ik heb werk genoeg. (teveel)
Maar ik kan mezelf even van de goede kant laten zien door er niets voor te rekenen. Tenslotte is het maar een paar minuten werk en de klanten zijn weer gelukkig. :applause:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan