• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

CI+ CAM-module.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn Samsung LED is nauwelijks dikker dan een SCARTstekker......vandaar het verloopje......maar wat er aan "bedraad" is het verloopje....??? ik weet het niet.....

Grtz, Steven

Wacht nog steeds op de Ci+ module.......
 
Die wens zou ik dan maar gauw heroverwegen, want zonder externe decoder kun je de DVD recorder niet gebruiken om digitale TV zenders op te nemen.
Nu spreek je jezelf wel tegen lees dit maar 's door, daar zeg je toch heel wat anders :roll:
 
Nu spreek je jezelf wel tegen lees dit maar 's door, daar zeg je toch heel wat anders :roll:

Dat klopt, maar dat heb ik geschreven op 16 mei en heeft betrekking op de situatie bij de W4000 serie van Sony. Toen wist ik nog niet dat Sony de timerfuncties van de ingebouwde EPG behoorlijk heeft uitgekleed bij de nieuwe series met CI+ slot die in aanmerking komen voor Ziggo-certificatie.

Bij deze nieuwe toestellen is het namelijk niet meer mogelijk timeropnamen te programmeren via de EPG, en ook de Smartlink functie, die bij de oudere series kan worden gebruikt om de opname-functie van een aangesloten DVD recorder aan te sturen is komen te vervallen. Daarmee is het - technisch gezien - weliswaar nog steeds mogelijk om het composiet signaal van de TV op te nemen, maar praktisch is dit nauwelijks bruikbaar.

Los hiervan heb ik ook in mijn eerdere post al gewezen op een aantal beperkingen waar je sowieso rekening mee moet houden als je de TV als signaalbron voor je opnamen wil gebruiken:

De meeste DVD recorders van Sony zijn in staat RGB signalen op te nemen via één van de beide SCART aansluitingen, zodat een beter resultaat kan worden verkregen door op te nemen vanaf een losse (externe) decoder. Als je dus toch al in het bezit bent van een losse decoder en je stelt prijs op een optimale beeldkwaliteit dan is het raadzaam ook de losse decoder te handhaven en deze aan te sluiten op de SCART ingang van de DVD recorder die RGB signalen accepteert. Slechts één van de beide SCART aansluitingen achterop de recorder accepteert RGB input, raadpleeg hiervoor weer de handleiding van de recorder. Als je de losse decoder gebruikt voor opnamen van programma's van digitale zenders dan is het gewoon mogelijk via de ingebouwde DVB-C tuner van de TV gelijktijdig naar andere digitale zenders te kijken zonder dat dit invloed heeft op je opname. Uiteraard moet je dan wel in het bezit zijn van twee smartcards, één voor in de TV en één voor in de losse decoder.

 
. Als je dus toch al in het bezit bent van een losse decoder en je stelt prijs op een optimale beeldkwaliteit dan is het raadzaam ook de losse decoder te handhaven en deze aan te sluiten op de SCART ingang van de DVD recorder die RGB signalen accepteert.
Ik blijf de Humax decoder gewoon gebruiken voor opname, is toch wel handig vind ik. En ik heb het ook op die manier zoals jij beschrijft aangesloten, decoder met RGB scart naar dvd recorder dus.

Ik begrijp de mensen eigenlijk niet goed die van de losse decoder af willen na aanschaf van CI+ CAM ze beseffen zeker nog niet dat je dan geen programma's kan opnemen, of van het ene digitale kanaal opnemen en naar het andere digitale kanaal kijken.
 
Ik blijf de Humax decoder gewoon gebruiken voor opname, is toch wel handig vind ik. En ik heb het ook op die manier zoals jij beschrijft aangesloten, decoder met RGB scart naar dvd recorder dus.

Dus als ik het dan op deze manier zou doen dan moet ik een splitter plaatsen bij de aansluiting die uit de muur komt en dan 1 coax kabel naar de ingebouwde CAM en 1 coax kabel naar de Humax en vanaf daar een scart naar de DVD Recorder en vanaf de DVD Recorder een scart naar de TV.
 
Dus als ik het dan op deze manier zou doen dan moet ik een splitter plaatsen bij de aansluiting die uit de muur komt en dan 1 coax kabel naar de ingebouwde CAM en 1 coax kabel naar de Humax en vanaf daar een scart naar de DVD Recorder en vanaf de DVD Recorder een scart naar de TV.

Ja, zo kun je het doen. De Humax heeft een doorlusmogelijkheid voor coax, dus je zou eventueel de splitter uit kunnen sparen.

De DVD recorder hoeft in principe niet met de coaxkabel te worden aangesloten als je de ingebouwde (analoge) tuner niet meer gebruikt om opnamen te maken, maar ...

de ingebouwde klok van de DVD recorder synchroniseert automatisch met de tijd die de recorder via de ingebouwde tuner uit teletekst haalt. Zo heeft de recorder altijd de juiste tijd en kan de recorder ook automatisch de tijd aanpassen bij de overgang tussen wintertijd en zomertijd. Als je de recorder niet meer op het kabelnet hebt aangesloten werkt dit niet meer, en dat kan best vervelend zijn als je nog afhankelijk bent van de timer in de recorder voor het programmeren van opnamen. Als je recorder over synchro rec beschikt, dan kun je de opnamefunctie laten aansturen door de aangesloten decoder en dan hoef je alleen de timer van de decoder te programmeren. Maar als de recorder niet over synchro rec beschikt, dan zul je toch moeten kunnen vertrouwen op de timer in de recorder, en dan is het essentieel dat de recorder over de juiste tijd beschikt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik begrijp de mensen eigenlijk niet goed die van de losse decoder af willen na aanschaf van CI+ CAM ze beseffen zeker nog niet dat je dan geen programma's kan opnemen, of van het ene digitale kanaal opnemen en naar het andere digitale kanaal kijken.

Suggestie: wellicht heeft niet iedereen de behoefte om op te nemen en kijken sommigen van ons uit naar een configuratie met juist minder randapparatuur en afstandsbedieningen :rolleyes:
Je kan je andersom ook afvragen waarom je nog zou willen opnemen met ontwikkelingen in pay-per-view en uitzending-gemist-achtige constructies. No offense en gelukkig; zoveel mensen, zoveel wensen.. en gelukkig ook vaardige forumleden met slimme oplossingen :applause:
 
Suggestie: wellicht heeft niet iedereen de behoefte om op te nemen en kijken sommigen van ons uit naar een configuratie met juist minder randapparatuur en afstandsbedieningen :rolleyes:

Je kan je andersom ook afvragen waarom je nog zou willen opnemen met ontwikkelingen in pay-per-view en uitzending-gemist-achtige constructies. No offense en gelukkig; zoveel mensen, zoveel wensen.. en gelukkig ook vaardige forumleden met slimme oplossingen :applause:
pay-per-view en uitzending-gemist is voor mij (nu) nog niet zo interessant. Ik huur ook al jaren geen films meer, ik wacht gewoon tot ze op tv komen en als ze op een ongunstig tijdstip worden uitgezonden is de dvd-recorder wel handig. Ik verzamel wel al jarenlang (originele) dvd's zowel films als series enz.
Als ik denk dat een bepaalde film/serie goed is dan koop ik die en als die achteraf toch niet bevalt breng ik die terug en ruil die voor een andere dvd.
 
Erg nuttige informatie dit, had bijna de bestelde decoder afgezegd aangezien de ci+ module beschikbaar is. Maar die kopppel ik dus aan mijn dvd-recorder voor betere opnames.

Wel nog 2 vragen:

Mijn dvd-recorder van Pioneer kan via G-link een externe decoder aansturen.

Hoe zit het dan met EPG? Want mijn dvd-recorder haalt via Guide+ info op over de analoge zenders, toch? Of krijgt hij nu een EPG met het digitale kanaaloverzicht van de decoder?

En RBG-scart, dit is toch gewoon een instelling op je tv/dvd-recorder, geen aparte kabel o.i.d.?
 
Het is uiteraard erg verleidelijk om allerlei bijkomende problemen aan de orde te stellen, maar beperk u alstublieft tot de essentie van dit subforum nl de implementatie van CI+.
Ik zie alweer op diverse plaatsen wildgroei mbt. verkrijgbaarheid van Ziggo CAM modules, aansluiten van apparatuur en de nodige crossposts.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan