• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Nummerweergave bij Siemens telefoons. Wie ervaring?

Status
Niet open voor verdere reacties.

niseno70

Forum Gebruiker
Berichten
41
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Sinds kort heb ik twee Siemens Gigasets in huis de AS140 en de AS150.
Nummerweergave heb ik hier wel op, maar in het display worden afwisselend het nummer en "onbekend" getoond tijdens het oproepsignaal. Ook naderhand als ik op het envelopje klik worden afwisselend het nummer en "onbekend" getoond.
Ik heb de telefoon geprobeerd met iemand met KPN en daar worden de nummers continu getoond en wordt er niet afgewisseld.
Siemens heeft verteld tegen mij dat het CLIP-protocol van Multikabel uitgeschakeld moet worden op mijn lijn. Maar Multikabel weet van niets als het over CLIP-protocollen gaat. Zijn er mensen die met een Siemens bellen op de kabel die ook deze afwisseling van nummer en "onbekend"
hebben en hier ook mee gebeld hebben met Siemens en met de helpdesk?
 
Ik heb een Siemens C450 IP, die werkt gewoon goed op een MK power / telefoon lijn..
 
niseno70 zei:
Sinds kort heb ik twee Siemens Gigasets in huis de AS140 en de AS150.
Nummerweergave heb ik hier wel op, maar in het display worden afwisselend het nummer en "onbekend" getoond tijdens het oproepsignaal. Ook naderhand als ik op het envelopje klik worden afwisselend het nummer en "onbekend" getoond.
Ik heb de telefoon geprobeerd met iemand met KPN en daar worden de nummers continu getoond en wordt er niet afgewisseld.
Siemens heeft verteld tegen mij dat het CLIP-protocol van Multikabel uitgeschakeld moet worden op mijn lijn. Maar Multikabel weet van niets als het over CLIP-protocollen gaat. Zijn er mensen die met een Siemens bellen op de kabel die ook deze afwisseling van nummer en "onbekend"
hebben en hier ook mee gebeld hebben met Siemens en met de helpdesk?

Volgens mij stelde je al een dergelijke vraag eerder deze maand (zie hier). Sommige (oudere?) siemens telefoon werken niet goed samen met FSK nummermelding, niet alleen bij Multikabel, maar ook bij andere FSK situaties. Siemens geeft dit als standaard antwoord aan de klanten die dan bellen, maar dat is dus niet de oplossing maar eerder een excuus waarbij ze niet weten waar het over gaat.

Maar ik dacht dat je nu een werkende telefoon had, want dat schreef je in je vorige berichten (Gigaset 105) ?

Ik heb hier twee Siemens telefoons die goed werken, eentje is ook een C450IP en nog een oud type gigaset die ik ooit in Duitsland gekocht heb een jaar of 8 geleden. Die had alleen FSK omdat ze dat in duitsland gebruiken en heeft dus nooit op KPN gewerkt maar nu wel op MK :)

PS (aanvulling):
Misschien (?) betekent die aanduiding dat er geen naaminformatie in de nummerinformatie staat. DTMF kent dit niet en bij FSK wordt dit niet gebruikt. Dus als dat veld leeg is is het dus een 'onbekende' naam. Als je iemand in je telefoonboek hebt staan die je belt (met dezelfde nummers als weergegeven tijdens opbellen) toont je toestel dan soms wel de naam zonder 'onbekend' erbij ?? Het netwerk stuurt dus geen naam-informatie mee en misschien wil je telefoon dit wel tonen. Kun je dat in de config van je telefoon niet wijzigen ?
 
Klachten niet goed werkende Nummerherkenning




Tot op heden waren alle extra faciliteiten op het gebied van telefoonverkeer een exclusiviteit van KPN. Daarnaast zorgt KPN voor de kwaliteit van alle diensten op haar netwerk door eisen te stellen aan de faciliteiten en producten die op haar netwerk werden aangesloten. Momenteel is het aanbod van telefoondiensten vergroot door onder ander het aanbod via Kabelbedrijven en VoIP diensten via het World Wide Web.


Hierdoor is het niet direct duidelijk aan welke technische eisen (nationaal of internationaal) de producten en diensten dienen te voldoen.




Nummerherkenning




Voor de faciliteit van NummerHerkenning wordt door KPN gebruikgemaakt van het protocol DTMF, welke de data direct voor het eerste belsignaal stuurt. De VoIP leverancier gebruiken modems/routers die voor deze faciliteit gebruik maken van het protocol FSK, welke direct na het eerste belsignaal gestuurd wordt.


De technische mogelijkheden zijn bij het FSK protocol veel groter dan bij de oudere DTMF signalering. Bijvoorbeeld naast het weergeven van het nummer van de beller(CLIP = Calling Line Information Presentation)biedt deze dienst ook de mogelijkheid van NaamWeergave (CNIP = Calling Name Information Presentation)




Klachten




De huidige Siemens Gigaset toestellen ( A160/260, C450/455, E450/455 en de S450 SL550) hebben de mogelijkheid dat zij met beide protocollen (FSK en DTMF) kunnen werken. Daarnaast ondersteunen onze toestellen ook de CNIP mogelijkheden. Echter, omdat een CNIP database in Nederland (nu) niet bestaat, melden verschillende providers dat zij deze dienst niet ondersteunen. Wij hebben vastgesteld dat zij wel het stuurcommando verzenden en daarna geen (of lege) regels. Hierdoor ontstaat nu de verwarring.




Omschrijving




Onze Gigaset toestellen verwachten na het stuurcommando de data voor de naam te ontvangen. Omdat deze niet komt, wordt op de display “onbekend” weergegeven. Bij de comfort(E,S en SL)toestellen is het display zo groot dat ook het nummer van de beller in de linkerbovenhoek wordt weergegeven. Omdat de display van de A160/A260 beperkt is tot één regel, wordt natuurlijk alleen “onbekend” getoond. Het CLIP nummer wordt wel in de bellerslijst opgenomen. Indien het nummer van de beller in het (interne)telefoonboek is opgeslagen, wordt de daarbij opgeslagen naam weergegeven.




Oplossing




Omdat de toestellen correct functioneren is de oplossing de service provider te verzoeken het CNIP commando niet mee te zenden. Bij een aantal modems heeft u ook de mogelijkheid de signalering van FSK naar DTMF om te schakelen. Vraag de service provider welke mogelijkheden hij biedt.






























File:d:/../serviceform/nummerherkenning.doc


Datum: 08.09.2006


Jaap.Klunder
 
Tja als dat hun bekend is vraag ik me nog steeds af waarom ze een toestel ontwerpen welke niet volledig functioneerd, erg makkelijk om dan te roepen dat een provider HUN probleem moet oplossen.

Waarom als ze zo nodig die functionaliteit in hun toestel willen stoppen zorgen ze er niet voor dat die schakeling handmatig is uit te voeren via bv een code? (er zijn toestellen die dat namelijk ook gebruiken om tussen FSK en DTMF te schakelen)
Zijn alle problemen uit de wereld, en opgelost door diegene die nu een produkt op de markt zet welke niet goed werkt/kan werken op het huidige kabelsignaal.
 
Message : Het hele verhaal over die CNIP- en nummerweergave heb ik aan
Multikabel door gezonden. Bedankt voor dit uitgebreide antwoord.
Nu mijn volgende vraag:
Multikabel heeft nog geen voicemailfaciliteit, maar die gaat er wel komen.
Is het nu zo dat de voicemailmelder wel goed werkt op het FSK-signaal dat
Mulitikabel
uitzendt. Of is dit weer een apart protocol van Multikabel.
Ik wil er even zeker van zijn wat me te wachte staat als Multikabel met
voicemail gaat werken.
Ik heb namelijk zo mijn sterke twijfels dat de voicemailmelder niet op
kabelelefonie werkt alleen bij KPN.

Antwoord:

Bedankt voor uw mail.

Het is pas mogelijk een mededeling van een ingesproken bericht te kunnen
ontvangen als nummerweergave volledig werkt.
Ook dit is een dienst die u aan wordt geboden door Multikabel. Voor vragen
hierover kunt u het beste met hun contact op
te nemen

Reactie: Niseno70: Nummerweergave werkt niet naar behoren, dus ook straks de voicemailmelder niet over een poosje als dat ook bij MK komt.

Er zit voor Niseno70 niets anders op dan een andere telefoon te kopen.
Ik heb genoeg van dat Siemens geval. Nummerweergave werkt niet volledig, dus straks ook de voicemailmelder niet.
Ik wil een goedwerkende telefoon die en de nummerweergave goed weergeeft en straks de voicemailberichten op de juiste manier aangeeft
of deze aanwezig zijn ter beluistering.
Er zijn nog niet veel telefoons op de markt met voicemailmelding.
De meeste telefoons kennen dat niet.
Maar niets is perfect: De telefoon die echt alles kan bestaat niet.
Daarmee moet ik mij getroosten.
Voor mij is dit einde verhaal.
Wel kan Cees bij Multikabel navraag doen of het CNIP-protocol verhaal van de lijn afhalen, echt waar is en echt kan of dat het een broodje aap verhaal is. Ik heb mails gestuurd aan Priority Telecom die de telefoniecentrale heeft van Multikabel, maar daar wordt niet geantwoord op consumentenvragen van consumenten van Multikabel
 
voicemail? welke officiele bron heb je daarvoor? (Multikabel zelf beweerd hierin anders namelijk)
 
Is er ergens een Compatibiliteitslijst voor telefoons die worden ondersteund door multikabel, want mijn Philips DECT 211 geeft ook geen nummerweergave.
 
Barfman zei:
Is er ergens een Compatibiliteitslijst voor telefoons die worden ondersteund door multikabel, want mijn Philips DECT 211 geeft ook geen nummerweergave.
Als hij FSK nummerweergave ondersteunt zou het moeten werken. Wat ik zo ff snel in de specificaties van die telefoon zie op kieskeurig.nl zou hij FSK en DTMF zijn. Kun je dat niet instellen ?? Het kan zijn dat het een oudere versie is die alleen DTMF (wat KPN gebruikt) ondersteund.

Edit: aanvulling
Op bladzijde 14 van de handleiding van je telefoon staat dat je het nummerweergave systeem kunt omschakelen naar een ander systeem. Ik neem aan dat dit dan tussen FSK en DTMF voor nummerweergave schakelt. Anders kun je de landeninstelling voor duitsland nog eens proberen, die hebben standaard FSK. De handleiding vond ik hier:
https://www.gebruikershandleiding.com/handleiding-5-8601.html
 
CeeS zei:
Barfman zei:
Is er ergens een Compatibiliteitslijst voor telefoons die worden ondersteund door multikabel, want mijn Philips DECT 211 geeft ook geen nummerweergave.
Als hij FSK nummerweergave ondersteunt zou het moeten werken. Wat ik zo ff snel in de specificaties van die telefoon zie op kieskeurig.nl zou hij FSK en DTMF zijn. Kun je dat niet instellen ?? Het kan zijn dat het een oudere versie is die alleen DTMF (wat KPN gebruikt) ondersteund.

Edit: aanvulling
Op bladzijde 14 van de handleiding van je telefoon staat dat je het nummerweergave systeem kunt omschakelen naar een ander systeem. Ik neem aan dat dit dan tussen FSK en DTMF voor nummerweergave schakelt. Anders kun je de landeninstelling voor duitsland nog eens proberen, die hebben standaard FSK. De handleiding vond ik hier:
https://www.gebruikershandleiding.com/handleiding-5-8601.html

Bedankt CeeS, ik heb even gekeken, en hij stond op belgie 032 :roll: Heb hem nu op nederlands gezet, getest en het werkt. Nogmaals bedankt :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan