Caiway en Rekam stoppen op 10 oktober 2010 met analoge tv

  • Onderwerp starter hallotjes
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
H

hallotjes

De kabelbedrijven Rekam en Caiway stoppen op 10 oktober 2010 met de doorgifte van analoge tv. De bedrijven hadden al eerder aangekondigd dat zij uitsluitend digitale tv willen gaan aanbieden, maar een concrete datum was nog niet genoemd.
De plannen om de doorgifte van een analoog televisiesignaal in 2010 te stoppen, werden begin dit jaar voor het eerst geopperd door Caiway. Inmiddels heeft ook Rekam, beheerder van een kabeltelevisienet in Midden-Holland, samen met Caiway aangekondigd dat het op de 'symbolische' datum 10-10-10 de analoge doorgifte van televisiezenders definitief staakt. Het analoge fm-radiosignaal blijft wel bestaan.
volgens Caiway is inmiddels meer dan 85 procent van zijn abonnees al overgestapt op digitale televisie, waardoor de overstap naar een geheel digitaal televisieaanbod gerechtvaardigd zou zijn. Bovendien stelt de kabelaar dat het extra bandbreedte nodig heeft om in de toekomst hd-televisie en andere digitale diensten aan te kunnen bieden. De laatste jaren heeft Caiway al in het analoge zenderaanbod gesnoeid. Om de abonnees die nog analoge televisie kijken te informeren over de noodzakelijke overstap, zullen de twee bedrijven een publiekscampagne starten.

bron
Tweakers.net

-----
Dat is snel, mag dat zomaar?
 
Inmiddels heeft ook Rekam, beheerder van een kabeltelevisienet in Midden-Holland, samen met Caiway aangekondigd dat het op de 'symbolische' datum 10-10-10 de analoge doorgifte van televisiezenders definitief staakt. Het analoge fm-radiosignaal blijft wel bestaan.

Dat is snel, mag dat zomaar?

Allereerst moet ik zeggen dat die datum briljant is, op 10-10-10 iedereen het digitale tijdperk in! :thankyou:

Of het zomaar mag? Het zijn niet al te grote kabelmaatschappijen (zie https://www.digitalekabeltelevisie.nl/nieuws/archives/2009/08/rekam_368_is_overgestapt.shtml, bij elkaar iets meer dan 40.000 abonnees), die moeten zonder problemen al hun abonnees op 10-10-10 gratis van digitale TV hebben voorzien. Lijkt me dat het dan geen enkel probleem zal zijn.

Voor Ziggo en UPC ligt dit wel even iets anders, met samen meer dan 4 miljoen aansluitingen.
 
Lijkt me een mooi startpunt, tijd dat ziggo ook eens flink gaan snoeien in het analoge. Alle buitenlandse zenders (op de vrt na) om te beginnen. Waren ze al goed mee begonnen met de franse begin t jaar, al zijn die helaas niet alle in het digitale pakket terug gekomen.

ja, als je eenmaal zo'n decoder hebt (en die delen ze daar gratis uit) heeft analoog nog maar weinig voordelen. Hooguit dat je kunt opnemen en tegelijk naar iets anders kijken, maar daar zijn ook al mooie oplossingen voor:cool:
 
Lijkt me een mooi startpunt, tijd dat ziggo ook eens flink gaan snoeien in het analoge. Alle buitenlandse zenders (op de vrt na) om te beginnen. Waren ze al goed mee begonnen met de franse begin t jaar, al zijn die helaas niet alle in het digitale pakket terug gekomen.

ja, als je eenmaal zo'n decoder hebt (en die delen ze daar gratis uit) heeft analoog nog maar weinig voordelen. Hooguit dat je kunt opnemen en tegelijk naar iets anders kijken, maar daar zijn ook al mooie oplossingen voor:cool:

Ik heb hier 5 tv's. Hoe denkt Caiway met zo'n situatie om te gaan?
Wat ik wel goed vind is dat ze de FM radio zo laten omdat er geen goed alternatief is.
 
Mijn moeder, opa en oma wonen in een caiway regio en ik moet eerlijk zeggen dat ik zo blij ben dat wij digitale tv van Ziggo hebben.

Als ze stoppen met analoog uitzenden dan denk ik dat veel mensen in mijn oude dorp een andere hobby moeten gaan zoeken want televisie kijken daar via de digitale is een ramp.

Mijn moeder download tegenwoordig de series die ze op de BBC volgt
 
Wat gaat er daar dan mis met die digitale tv?
 
Lijkt me een mooi startpunt, tijd dat ziggo ook eens flink gaan snoeien in het analoge. Alle buitenlandse zenders (op de vrt na) om te beginnen. Waren ze al goed mee begonnen met de franse begin t jaar, al zijn die helaas niet alle in het digitale pakket terug gekomen.

ja, als je eenmaal zo'n decoder hebt (en die delen ze daar gratis uit) heeft analoog nog maar weinig voordelen. Hooguit dat je kunt opnemen en tegelijk naar iets anders kijken, maar daar zijn ook al mooie oplossingen voor:cool:

Uitfaseren c.q. beëindigen van de analoge doorgifte lijkt mij een prima plan, maar alleen als het volledige digitale basispakket (ca. 60 zenders bij Ziggo) dan ook onversleuteld wordt doorgegeven. Moderne TV's hebben steeds vaker een DVB-C tuner aan boord, en zo blijft het dan mogelijk om zonder gehannes met CI(+) modules en smartcards alle TV's in huis te gebruiken. Caiway doet dat ook zo, en dat is een wezenlijke factor die het hen mogelijk maakt zo voortvarend te werk te gaan met de uitfasering van analoge TV.

Eigenlijk zou er wetgeving moeten komen die regelt dat:

1. Alle nieuw verkochte TV's vanaf een bepaalde grootte (bijvoorbeeld 26 inch) verplicht moeten zijn voorzien van een ingebouwde DVB-C (en DVB-T) tuner.

2. Alle kabelexploitanten alsmede Digitenne verplicht worden een compleet basispakket onversleuteld door te geven.

Nu niet gaan roepen dat dit niet kan, want in bijvoorbeeld Frankrijk bestaat dergelijke wetgeving al een hele tijd. En daar kijkt dan ook inmiddels vrijwel iedereen digitaal.
 
leuk voor de mensen in zorginstellingen, tehuizen , mensen met meer dan 3 tv's etc. die krijgen van caiway dan natuurlijk allemaal een gratis digitale ontvanger met bijbehorende card!:?::!::?:

Ik ben voorstander van digitalisering, maar natuurlijk moet een kabelboer daar de klant dan ook wel in tegemoed komen, helemaal als ze zo snel willen gaan uitfaseren.

Ik ben benieuwd hoeveel tv's er momenteel anonaloog aangesloten zijn bij caiway (en dan bedoel ik niet hoeveel huishoudens digitaal kijken)
Veel huishoudens hebben 1 of hooguit 2 digitale ontvangers staan, en de overige toestellen nog steeds analoog. Zijn deze cijfers ook bekend?

Veel ''oudjes'' die met hun bril op de neus en de afstandsbediening in de de handleiding van de digitale ontvanger zitten te kijken! Alles is te leren ook voor 65plussers, als ze maar interesse voor hebben.

Een ander groot voordeel: Dezelfde oudjes bellen nu niet meer kinderen of kleinkinderen om de tv opnieuw in te stellen bij een frequentie-wijziging:schater::schater::schater:
 
Een ander groot voordeel: Dezelfde oudjes bellen nu niet meer kinderen of kleinkinderen om de tv opnieuw in te stellen bij een frequentie-wijziging:schater::schater::schater:

Nee nu belt mijn opa dat hij de decoder niet snapt of dat zijn internet van caiway het niet doet en of ik maar even uit Rotterdam wil komen om het op te lossen :-P
Maar hij belt ook om gele driehoekjes in taakbalken en toetsenborden die het niet doen (waarvan de baterijen dan gewoon op zijn)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan