Moderatie en kritische toon forum

Status
Niet open voor verdere reacties.

xahmol

Forum Gebruiker
Berichten
6.626
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Ìk reageer op een reactie van BenJ in deze thread: https://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=10342

Ik doe dit hier en niet in die thread omdat ik die andere thread niet off-topic wil krijgen. Hopelijk is dit de correcte plek voor een dergelijke post.

Het moge voldoende bekend zijn hoe de MGV en m.n. dit forum met de provider omgaat. Wij gaan gewoon niet dulden, terwijl we juist vreselijk ons best doen om Ziggo meer bij dit forum te betrekken, dat zij onheus worden bejegend. Dit valt op zijn minst binnen het kader dat jullie van ons mogen verwachten dat we voor alle gasten er op letten dat de forum regels worden nageleefd. Dat kan je meteen vanaf het begin maar beter laten merken, anders is het hek van de dam. Menig forum is daar al aan ten onder gegaan. We gaan echt niet op alle slakken zout leggen, we weten ook wel dat sommige Ziggo medewerkers tegen een stootje kunnen, zoals we dat ook inmiddels weten van diverse forum bezoekers, maar zodra wij menen dat er een ongewenste trend dreigt te ontstaan dan laten we dat duidelijk merken.

Allereerst: dit is een erg mooi forum met prima moderatie, dus dank voor al het werk. Dit is ook zeker niet bedoeld als kritiek op de moderatie, alleen een hopelijk opbouwende observatie en persoonlijke mening.

Maar toch moet me even van het hart dat ik wat uit bovenstaande quote spreekt wel erg overdreven voorzichtig richting Ziggo vind. Als elke poster eerst alle woorden moet gaan wegen om te kijken of Ziggo er mogelijk aanstoot aan zou kunnen nemen krijgt dit forum wel een erg weinig kritische toon. En juist de topicstarter in het aangehaalde topic had het volgens mij uitermate netjes geformuleerd. Het is vervolgens aan Ziggo om een reactie te geven, niet aan ons om toch vooral overal te zeggen: 'ze zijn er vast mee bezig en wij gaan niet over hun prioriteiten'.

Kijk, ik vind het erg goed dat ongefundeerde scheldpartijen op Ziggo, maar ook medeforumgebruikers en/of moderators niet wordt getolereerd. Ook ik krijg altijd erg veel jeuk als iemand meteen opent met het noemen van de kabelaar met termen als oplichter, leugenaar etc.
Maar je kunt ook overdrijven in aardigheid volgens mij.

Ik ben erg lang UPC klant geweest voor mijn verhuizing juni vorig jaar naar Casema gebied. En ben daarom ook lang actief geweest (ben het eigenlijk nog steeds) op het Chelloo.com forum.
Ik denk dat dat forum een prima voorbeeld is van dat kritisch best in combinatie kan met een goede samenwerking met UPC. Chelloo.com is waar nodig erg kritisch over UPC. Sommige posters gaan tot het randje van het toelaatbare met idd die oplichter, leugenaar etc posts over UPC (en worden daar trouwens door andere forumgebruikers met inhoudelijke argumenten ook vaak op gecorrigeerd).
Maar op het forum is een team van UPC Webcare actief die zakelijk, onverstoorbaar en actief reageert op ook die heel negatieve posts en vaak met goede oplossingen voor individuele problemen komt. En als dit webteam niets mag of kan toevoegen aan de discussie zeggen ze gewoon even niets.
Door die enerzijds kritische toon en anderzijds actieve betrokkenheid van het webcare team zie je dat sommige problemen (helaas lang niet alle, maar ja, niets is perfect) idd worden opgepakt terwijl dat anders niet of pas veel later gebeurd zou zijn.

Ik denk dat je een balans moet vinden. Met alleen scheldkanonnades neemt Ziggo ons niet serieus, maar met alleen fluwelen handschoenen denk ik ook niet.

En wat ik uit bovenstaande moderatie proef is naar mijn smaak iets te veel fluwelen handschoen.
 
Laat ik het om te beginnen helemaal daar mee eens zijn. Uiteindelijk willen we geen en mag er helemaal geen onderscheid zijn in de bejegening van wie dan ook. We praten over redelijk normale omgangsvormen en proberen te voorkomen dat zaken al te zeer in het persoonlijke vlak worden getrokken. Nu we net fris zijn gestart wil ik dat duidelijk laten merken.

Bewust, benadruk ik dat ook richting de provider. Deels ingegeven door ervaringen uit het verleden en deels omdat dat de partij is die het vaakst "in beeld komt". Als wij graag willen dat deze ook formeel (en niet enkelen uit persoonlijke motieven) op dit forum actief zijn en blijven (en we zijn juist volop bezig hen zover te krijgen), dan probeer je de uitingen die in het verleden een beletsel vormden, weg te nemen.

Nogmaals, ik heb het alleen maar over ongefundeerde kritiek, insinuaties en schelden op wie dan ook.

Wat ik wel heel zeker weet is, dat het enthousiasme en de bereidwilligheid om mee te werken aan een forum mede wordt ingegeven door de toonzetting. Dat geldt voor iedereen. Als daardoor mensen/instanties weg zouden blijven, dan wil je dat gewoon voorkomen.

En tenslotte, natuurlijk kan iemand ook zijn hart best wel eens luchten. Daar laten we heus wel ruimte voor.
 
OK, helder.

Moet zeggen dat ik het tot nu toe ook prima vond en vind gaan, maar was verbaasd dat je uitgerekend een erg correctie post aangreep om dit punt te maken. Vandaar mijn vraag.

Maar denk dat we grotendeels hetzelfde idee hebben dan.
 
Ik citeer mezelf in een van mijn replies in die discussie :

Het ging me enkel en alleen om de manier waarop hij zijn conclusie neerschreef "dat er niets zou zijn gebeurd". Ik dacht dat ik dat ook heel duidelijk had gezegd, zelfs Archie bevestigt dat in zijn reactie, hoe hij dat in wezen bedoelde. Waarmee hij deels dus mijn stellingname ontkracht. Het zij zo. De boodschap die er vanuit gaat voor een ieder lijkt me verder wel duidelijk.
 
OK, helder.

Moet zeggen dat ik het tot nu toe ook prima vond en vind gaan, maar was verbaasd dat je uitgerekend een erg correctie post aangreep om dit punt te maken. Vandaar mijn vraag.

Maar denk dat we grotendeels hetzelfde idee hebben dan.
Als je in ons oude forum kijkt ( https://mgv.multikabel.nl ) zul je zie dat er vrijwel nooit gemodereerd werd. De keren zijn echt op één hand te tellen en gebeurde dan alleen bij scheldpartijen en zo.

Echter af en toe een kritische noot van "ons" moet toch wel kunnen vind ik. Daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn, dat mag gelukkig van beide kanten, maar ons standpunt als gesprekspartner van Multikabel en nu Ziggo vereist dat we hen toch met respect benaderen, anders zul je nooit resultaten bereiken.

Een reactie die in het verleden in ons (en andere) forums wel eens in de richting van een toon als "prutsers" of "niet-capabele technici" ging bij aanhoudende klachten in de diensten, werkt juist averechts. Er lezen veel techneuten van Multikabel/Casema/@Home in de forums mee en wanneer er constant denigrende opmerkingen gemaakt worden, zullen die juist minder 'hard lopen' dan wanneer je klachten op een positieve manier brengt. Veel internet-diensten storingen werden vaak al op zeer korte termijn verholpen via informele contacten en meldingen in het forum. Een lastig probleem wordt het snelst opgelost als je directe lijnen hebt met de juiste personen binnen een organisatie. Daarvan vind je vele voorbeelden op ons oude forum. Ook in dit forum zie je hier al voorbeelden van. (Standaard problemen uiteraard via de helpdesk, maar de meeste zaken op de forums zijn dat niet of worden door de andere forumleden al opgelost door de juiste tips te geven) We hebben met Ziggo goede hoop en ook toezeggingen dat we dit voor alle diensten in de toekomst zullen kunnen gaan vormgeven, ook via een meer officieel georganiseerde webcare via een forum.
 
Zonder kritische toon en duidelijke debaters geen forum. Soms moet je nu eenmaal vergelijkingen maken om je standpunt of je gedachten duidelijk te maken. Als je niet meer mag neerschrijven wat je denkt dan denk ik dat een forum nooit kans van slagen heeft. Dit forum is er juist om je mening te geven, daar waar nodig zeker op het scherpst van de snede!
 
Er lezen veel techneuten van Multikabel/Casema/@Home in de forums mee en wanneer er constant denigrende opmerkingen gemaakt worden, zullen die juist minder 'hard lopen' dan wanneer je klachten op een positieve manier brengt.

Zonder dat ik een voorstander ben van prutser/oplichter/etc comments moet ik helaas wel constateren dat het er bij UPC op lijkt dat wie het hardste dergelijke termen gebruikte op het chelloo.com of andere fora het eerste door het Webcare team geholpen werd. Kennelijk is de echte motivatie van kabelaars om nav een forum te helpen toch met name damage control op reputatieschade.

Dus zonder in dergelijke scheldkanonnades richting Ziggo te willen verzanden denk ik dat een kritische toon wel degelijk effect kan sorteren: ook Ziggo zal niet de nieuwe Radar/Kassa/Ziggo-gebruikers.nl kneus van de week willen zijn in de publieke opinie.

Maar goed: zoals al aangegeven, volgens mij licht mijn mening niet zo heel ver van die van BenJ af en is het met name een nuance verschil.
 
@Bor Helemaal waar, maar heb je daar ook schelden en insinuaties voor nodig ?
 
Damage control speelt ongetwijfeld mee, echter moet je als provider daar wel zeer spaarzaam mee zijn, immers je roept nogal wat over jezelf af als gaat blijken dat een dergelijke methode succesvol lijkt te zijn.

Op zich heeft puur schelden voor de media i.h.a. weinig nieuwswaarde. Wel als het idd. gaat om gefundeerde terechte kritiek.
 
Als veroorzaker/onderwerp van deze discussie zal ik dan ook maar mijn bijdrage leveren. De meesten die mijn bijdragen aan dit en andere forums lezen weten dat ik mij behoorlijk kritisch opstel richting de Zesko kabelbedrijven. Ik ben niet bereid om alles zonder meer te geloven wat de Zesko kabelbedrijven ons op de mouw proberen te spelden via managers, woordvoerders en de helpdesk. De Zesko kabelbedrijven zijn daar uiteraard niet blij mee en oefenen nu wat druk op het MGV bestuur uit om mij in toom te houden.

Voor de opening van dit nieuwe Ziggo forum heb ik van het MGV bestuur te horen gekregen dat ik wel andere forum gebruikers mag helpen door zaken op digitaal TV gebied uit te zoeken of technische zaken mag aankaarten, echter zonder een oordeel te hebben over het handelen en functioneren van Ziggo. Ik heb begrip voor het standpunt van het MGV bestuur die een goede relatie met Ziggo belangrijker vinden dan een Ziggo klant die zich kritisch uitlaat, maar dat zou betekenen dat ik mezelf moet muilkorven en daar heb ik geen zin in. Dat heb ik in mijn reactie aan het MGV bestuur ook laten weten.

Bij mijn eerste bijdragen aan dit nieuwe forum heb ik echter toch getracht om mij zo mild mogelijk op te stellen, maar kennelijk wil het MGV bestuur van mij een voorbeeld maken zodat meelezende Ziggo medewerkers zien dat ze hun uiterste best om mij en eventuele andere gebruikers met kritiek in toom te houden. Vandaar de wat overtrokken reactie van het MGV bestuur op mijn stukje over de stills die ik net als anderen ook niet begreep. Ik heb me deze keer getracht te beperken tot de (chronologische) feiten voor degenen die dezelfde discussie niet gevolgd hadden op het TV Home forum en niemand prutsers genoemd. Dat heb ik destijds wel in de richting van het Multikabel personeel van de afdeling digitale TV gedaan nadat ik via signaal analyses geconstateerd had dat er keer op keer dezelfde voorkombare fouten werden gemaakt die dan weer via de helpdesk glashard werden ontkend.

Ik heb geen zin om elke keer mijn woorden nauwgezet te moeten afwegen om te voorkomen dat dit op de één of andere manier door het MGV bestuur zou kunnen worden uitgelegd als een insinuatie of ongefundeerde kritiek. Kennelijk is het wel toegestaan dat Ziggo via managers, woordvoerders, NLkabel en/of de helpdesk allerlei flauwekul verspreiden zonder dat ze dat moeten onderbouwen, maar zou ik dat niet mogen aankaarten omdat ik dan eerst met harde bewijzen moet komen.

Om de samenwerking tussen MGV en Ziggo niet in de weg te zitten heb ik daarom besloten om niet langer deel te nemen aan de discussies op dit forum.


Gegroet,

ArChie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan