Overweeg je een grotere harddisk te plaatsen?


  • Totaal aantal stemmers
    519
  • Opiniepeiling gesloten .
Nog een experiment: verscheidene externe HDD's aansluiten op de Humax via een USB-hub. Ja, dat werkt, bij elke HDD die wordt aangesloten verschijnt de normale schermboodschap, en omgekeerd gebeurt dat ook voor elke HDD die wordt afgekoppeld.
In het Menu onder USB Instellingen wordt geen onderscheid gemaakt tussen de aangesloten HDD's, alleen het totaal van de aangesloten schijfruimte wordt vermeld in GB. En, helaas, als dat totaal de 1TB overschrijdt, dan meldt de Humax slechts 1.0TB en niet meer, net als gerapporteerd is voor de interne HDD.
Ik heb (nog?) niet geprobeerd om deze HDD's vol te schrijven.:cool:
 
En, helaas, als dat totaal de 1TB overschrijdt, dan meldt de Humax slechts 1.0TB en niet meer, net als gerapporteerd is voor de interne HDD.
Mijn 1,4 TB ruimte op de interne disk wordt gerapporteerd als 1,4 GB waarbij alleen de G verkeerd is. De ruimte is goed.
Ik heb (nog?) niet geprobeerd om deze HDD's vol te schrijven.:cool:

Met de snelheid waarmee de humax via usb kopieert ben je dan wel een flink aantal uren zoet.
Mogelijk kun je beter via ftp naar die usb-'disk' schrijven om te zien hoe de humax dat behandeld.
 
Mijn 1,4 TB ruimte op de interne disk wordt gerapporteerd als 1,4 GB waarbij alleen de G verkeerd is. De ruimte is goed.
Interessant detail, voor de externe HDD's was het precies 1.0 TB, terwijl er in werkelijkheid zo'n 1.3 TB aanwezig was. Onder de 1 TB werd de ruimte tot de eerste decimaal in GB vermeld, net als voor een interne HDD.
Met de snelheid waarmee de humax via usb kopieert ben je dan wel een flink aantal uren zoet.
Mogelijk kun je beter via ftp naar die usb-'disk' schrijven om te zien hoe de humax dat behandeld.
Daar moet ik nog eens over nadenken, als het weer wat opwarmt ga ik liever een eind fietsen.:cool:
 
Ook met de nieuwe 1.00.20 firmware accepteert de Humax op een externe HDD geen GUID partitietabel; en kunnen meerdere HDD's via een USB-hub worden aangesloten, waarbij de gezamenlijke schijfruimte wordt gerapporteerd met een bovengrens van 1.0 TB.
 
Ook met de nieuwe 1.00.20 firmware accepteert de Humax op een externe HDD geen GUID partitietabel; en kunnen meerdere HDD's via een USB-hub worden aangesloten, waarbij de gezamenlijke schijfruimte wordt gerapporteerd met een bovengrens van 1.0 TB.

Ik heb toch het idee dat je iets raars aan het doen bent door meer dan één externe harddisk via een USB hub op één USB poort van de Humax aan te sluiten. Daar is het apparaat niet op ontworpen, je geeft immers zelf al aan dat de Humax dan geen onderscheid maakt tussen de verschillende aangesloten schijven. Dus is het ook onmogelijk om te bepalen naar welke schijf een bepaald bestand wordt gekopieerd als je op elk van de aangesloten schijven een map (c.q. pad) hebt met dezelfde naam. Je kunt echter wel twee externe schijven gelijktijdig aansluiten door elke schijf apart op één USB poort aan te sluiten. Dan zou je in het bestandsmenu van de Humax moeten kunnen kiezen tussen USB1 en USB2.
 
Ik heb toch het idee dat je iets raars aan het doen bent door meer dan één externe harddisk via een USB hub op één USB poort van de Humax aan te sluiten. Daar is het apparaat niet op ontworpen, je geeft immers zelf al aan dat de Humax dan geen onderscheid maakt tussen de verschillende aangesloten schijven. Dus is het ook onmogelijk om te bepalen naar welke schijf een bepaald bestand wordt gekopieerd als je op elk van de aangesloten schijven een map (c.q. pad) hebt met dezelfde naam. Je kunt echter wel twee externe schijven gelijktijdig aansluiten door elke schijf apart op één USB poort aan te sluiten. Dan zou je in het bestandsmenu van de Humax moeten kunnen kiezen tussen USB1 en USB2.
Ja, natuurlijk ben ik wat aan het experimenteren, dus in die zin ben ik "iets raars aan het doen". De Humax maakt in het USB Instellingen menu geen onderscheid tussen meerdere externe HDD's die tegelijkertijd via een USB-hub zijn aangesloten, maar rapporteert wel het totaal van de beschikbare externe schijfruimte (met een bovengrens van 1.0 TB). En bestandsbeheer is in het Humax menu niet mogelijk met meerdere USB1, USB2,... schijven; het menu biedt domweg geen keuze. Alleen in deze zin is de Humax niet ontworpen voor meerdere gelijktijdig aangesloten USB HDD's.

Een "dir" command in een FTP-sessie laat echter zien dat de externe schijven wel degelijk afzonderlijk herkend worden door het Humax OS en zijn 'gemount' op de directories sda1, sdb1, sdc1,... (naast de reeds aanwezige Video, enz directories van de interne HDD). Men kan dus zonder meer de standaard FTP commands gebruiken voor bestandsbeheer (echter altijd via de computer van waaruit de FTP-sessie is begonnen).

Nog eenvoudiger is om al die HDD's even aan te sluiten op een computer, en dan de commands van het OS te gebruiken voor bestandsbeheer.
 
En bestandsbeheer is in het Humax menu niet mogelijk met meerdere USB1, USB2,... schijven; het menu biedt domweg geen keuze.
Ook niet als je één usbdisk aan de voorste usb-poort aansluit en een tweede aan de achterste?

Dat is nl wat Riparius bedoelde.

Nog eenvoudiger is om al die HDD's even aan te sluiten op een computer, en dan de commands van het OS te gebruiken voor bestandsbeheer.
Dan moet het OS wel de formattering van de disk kunnen begrijpen.
Voor windows ben je dan 'beperkt' tot fat32.
Ext3 wordt door windows niet zomaar begrepen.
 
Ook niet als je één usbdisk aan de voorste usb-poort aansluit en een tweede aan de achterste?

Dat is nl wat Riparius bedoelde.
Ah, nu begrijp ik het, maar nee dat maakt geen verschil.
Dan moet het OS wel de formattering van de disk kunnen begrijpen.
Voor windows ben je dan 'beperkt' tot fat32.
Ext3 wordt door windows niet zomaar begrepen.
Dat is zo, maar men kan altijd een Ubuntu of Knoppix live-CD opstarten; of GNU/Linux in een VM installeren. Zelf doe ik dat laatste in een Parallels VM onder Mac OS X.
 
Dan moet het OS wel de formattering van de disk kunnen begrijpen.
Voor windows ben je dan 'beperkt' tot fat32.
Ext3 wordt door windows niet zomaar begrepen.

Met EXT2FSD is een EXT3 geformatteerde schijf(partitie) probleemloos onder Windows te gebruiken, zowel voor lezen als schrijven. De schijfpartities krijgen elk een afzonderlijke driveletter en zijn dan vanuit alle Windows applicaties te benaderen. Ik heb een voorkeur voor deze driver omdat andere drivers problemen hebben met het feit dat de Humax EXT3 partities niet netjes unmount.
 
Ik heb een voorkeur voor deze driver omdat andere drivers problemen hebben met het feit dat de Humax EXT3 partities niet netjes unmount.

Is dat trouwens niet opgelost bij de laatse firmware update?

Bij de oude Siemens PVR kan je via het systeem gewoon een USB HD netjes mounten/unmounten, ook met meerdere USB HD's trouwens. :wink:
 
Terug
Bovenaan