• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Vreemde lijn bovenin beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.
B

BenJ

Op mijn oude analoge TV-tje zie ik soms op analoge kanalen die breedbeeld uitzenden af en toe pal boven het beeldveld een irritant smal donker randje (ca 2 mm) met daarin korte zeer heldere witte streepjes die van plaats wisselen (net een random lichtkrant in morsecode).
Gisteren in de vooravond bv op RTL4 en dan alleen nog tijdens de reclameblokken. Later op de avond ook tijdens de normale programmering.
Die witte lijntjes stralen ook nog eens door in de bovenste 2 cm van het beeld en veroorzaken daar een lichte schaduwbalk wat vooral opvalt als het beeld wat donkerder van kleur is.
Dit is niet constant het geval, ook al bv eens waargenomen op NLD1.
Ben benieuwd naar een verklaring.
 
Dat zie ik al jaren op mijn oude analoge TV's, het is erin gekomen toen de breebeeld uitzendingen begonnen, geen idee waar het vandaan komt.
Het is al zo normaal dat ik het niet eens meer zie.
Ik hoop ook dat er iemand eens een verklaring voor kan geven.
Hans.
 
De bovenste paar lijnen worden o.a. gebruikt voor teletext informatie en voor andere data-signalen. Weet niet precies wat er tegenwoordig allemaal zit, maar het is dus in ieder geval 'data' die via de normaal niet gebruikte beeldlijnen verzonden wordt. Bij een ouderwetse TV zie je dit soms als er een breedbeelduitzending is omdat deze lijnen normaal bij een 4:3 uitzending 'buiten beeld' zitten. Een moderne TV zal ze niet laten zien.
 
CeeS zei:
De bovenste paar lijnen worden o.a. gebruikt voor teletext informatie en voor andere data-signalen. Weet niet precies wat er tegenwoordig allemaal zit, maar het is dus in ieder geval 'data' die via de normaal niet gebruikte beeldlijnen verzonden wordt. Bij een ouderwetse TV zie je dit soms als er een breedbeelduitzending is omdat deze lijnen normaal bij een 4:3 uitzending 'buiten beeld' zitten. Een moderne TV zal ze niet laten zien.
Het zijn inderdaad zogenaamde 'data' beeldlijnen maar in dit geval zeker geen Teletext.
De Teletext beeldlijnen zullen normaal gesproken nooit weergegeven worden door een normale TV (oud of nieuw).

Ik heb vanavond daarom ook nog maar even speciaal op RTL4 gekeken en inderdaad, deze knipperende lijntjes/blokjes waren regelmatig duidelijk zichtbaar via analoog.
Het lijkt op een zogenaamde 'video tijdcode' ( VITC) zoals vroeger bij analoog video nogal vaak zichtbaar was.

Deze witte lijntjes zitten dus ook in het digitale DVB signaal.
Dit zul je niet zo snel merken bij een breedbeeld TV of wanneer er een 4:3 uitzending bezig is.
Echter wanneer je een 16:9 uitzending als letterbox gaat bekijken wordt het dus wel hinderlijk zichtbaar.

Mijn Siemens PVR laat deze lijntjes ook eventjes zien als ik naar letterbox schakel, de decoder bij het kabel station is dan wat minder 'slim' blijkbaar :)

Maar dan nog, deze witte lijntjes horen helemaal niet in het videosignaal te zitten, het is dus een fout van de zender/distributeur!

Siemens PVR M750, RTL4, 16:9 , Letterbox
rtl4timecodecu4.jpg


Een ander soort witte streepjes (niet bewegend) die je ook wel eens ziet zijn van het zogenaamde WSS (widescreen signaling) signaal.
Met behulp van dit signaal kan de TV automatisch naar het juiste beeldformaat schakelen.
Zie ook: UK test cards: Widescreen Signalling
Ook dit signaal hoort nooit zichtbaar te zijn op een TV!
 
Duidelijk, thx
Maar zie ik ze nu ook analoog omdat dat is afgeleid van een digitaal signaal?
.... de decoder bij het kabel station is dan wat minder 'slim' blijkbaar
vat ik even niet.
 
BenJ zei:
Duidelijk, thx
Maar zie ik ze nu ook analoog omdat dat is afgeleid van een digitaal signaal?
Inderdaad, voor de analoge kabeldoorgifte wordt ook gewoon een digitaal bronsignaal gebruikt.
Ik dacht trouwens dat ze voor de analoge doorgifte nog steeds Canal Digitaal SAT gebruiken inplaats van de verbinding direct uit Hilversum?

BenJ zei:
.... de decoder bij het kabel station is dan wat minder 'slim' blijkbaar
vat ik even niet.
Ik bedoelde ermee dat mijn Siemens Decoder deze witte streepjes verder niet laat zien als ik de bewuste uitzending in letterbox mode bekijk.
Bij gebruik van andere decoders worden deze lijntjes (waarschijnlijk?) wel zichtbaar in letterbox mode.
Heb hier zo snel geen ander type decoder bij de hand.. :)

Maar het is aan RTL (en andere zenders?) om deze hinderlijke fout te herstellen.

hmolen zei:
Dat zie ik al jaren op mijn oude analoge TV's, het is erin gekomen toen de breebeeld uitzendingen begonnen, geen idee waar het vandaan komt.
Het is al zo normaal dat ik het niet eens meer zie.
Ik hoop ook dat er iemand eens een verklaring voor kan geven.
Hans.
Waarschijnlijk heb je hier dus last van het WSS signaal.
Stond vandaag trouwens ook een vraag over op het Chelloo Forum: Vervelende stippelijn.
 
The_Doman zei:
Waarschijnlijk heb je hier dus last van het WSS signaal.
Stond vandaag trouwens ook een vraag over op het Chelloo Forum: Vervelende stippelijn.
Het WSS signaal geeft toch een min of meer vaste code afhankelijk van de instelling ? Dit is zo te zien een wisselende code en lijkt mij meer op een tijdcode. Maar goed, maakt eigenlijk niet uit welke code het is en aangezien het dus bij UPC ook zichtbaar is, zal het wel op "de uitzending" zelf zitten en is het niet een ontvanger of decoderprobleem lijkt me. Ik zie ze trouwens ook op de oude 4:3 TV in de slaapkamer.
 
CeeS zei:
Het WSS signaal geeft toch een min of meer vaste code afhankelijk van de instelling ? Dit is zo te zien een wisselende code en lijkt mij meer op een tijdcode.
Inderdaad, het WSS signaal heeft geen bewegende blokjes.
Maar omdat hmolen aangaf dat hij er al jaren last van heeft met zijn 'oude analoge TV's' (4:3?, 16:9 breedbeeld?, analoog signaal?, digitaal decoder signaal?) en dit probleem bij RTL pas recent is lijkt het mij dat hij het daarom in die richting moet gaan zoeken.
 
The_Doman zei:
CeeS zei:
Het WSS signaal geeft toch een min of meer vaste code afhankelijk van de instelling ? Dit is zo te zien een wisselende code en lijkt mij meer op een tijdcode.
Inderdaad, het WSS signaal heeft geen bewegende blokjes.
Maar omdat hmolen aangaf dat hij er al jaren last van heeft met zijn 'oude analoge TV's' (4:3?, 16:9 breedbeeld?, analoog signaal?, digitaal decoder signaal?) en dit probleem bij RTL pas recent is lijkt het mij dat hij het daarom in die richting moet gaan zoeken.

Mijn oude TV (die het nog steeds doet op analoog) is 4:3 normaal beeld op het analoge signaal dit is al heel lang, ik ben er al aan gewent.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan