• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Geluid via HDMI is pro logic ipv dolby digital

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb je in het menu van je ontvanger bij Media instellen de optie Dolby Digital op ON staan?
Check meteen even bij Digital Out of die op Dolby Digital staat i.p.v. PCM.
 
Bedankt voor het checken. Dan geef ik het maar op. Raar dat het je via de PS3 ook niet lukt trouwens, via de Xbox lukt het me wel.
 
Zolang je alleen een HD Passthrough versterker en TV gebruikt, en GEEN HDMI versterker, is optisch sowieso het beste geluid dat je krijgt, iig voor muziek.
HD Passthrough geeft alleen HD geluid door aan andere uitvoer apparaten.
Maw. je versterker en TV geeft dan alleen HDMI beeld, zonder geluid.

Je opties zijn dan via de versterker
-Splitscreen TV / console (DVD of MD/Tape)
OF
-geen splitscreen maar beter geluid (AUX), DTS of dolbi via console / speler

mits je niet telkens de kabels wilt wisselen.
 
Heb je in het menu van je ontvanger bij Media instellen de optie Dolby Digital op ON staan?
Check meteen even bij Digital Out of die op Dolby Digital staat i.p.v. PCM.

Yep! Done that... bin there... :cry:

Is idd vreemd dat zelfs het geluid van de PS3 in PCM2.0 wordt doorgegeven. Als ik terugschakel naar optisch, geeft de versterker onheroepelijk een multikanaal aan. :giveup:
 
Zolang je alleen een HD Passthrough versterker en TV gebruikt, en GEEN HDMI versterker, is optisch sowieso het beste geluid dat je krijgt, iig voor muziek.

Er loopt bij mij dus HDMI naar de TV en van daaraf via spdif naar de versterker. Dat is in theorie nog beter dan direct optisch naar de versterker omdat het geluid dan precies de juiste vertragingstijd krijgt wordt. (Ik heb dus geen HDMI versterker).
 
Ik probeerde mijn reactie zo simpel mogelijk te houden want je hebt het anders ook over verschillende ranges.

Muziek moet eigenlijk altijd in stereo, behalve als je het gevoel wilt hebben een concert bij te wonen. Dat werkt dan wel weer goed als je surround sound uitzend, omdat het geluid van tevoren al gericht wordt gesplitst en gefilterd maar net als bij het gebruik van een equalizer of digitaal geluid tegenover analoog geluid, (bijv. tape versus CD), ervaar je daar wel frequency verlies mee. Een filter is namelijk nooit positief voor je geluidskwaliteit maar kan wel positief zijn voor je geluidservaring, waar het uiteindelijk om draait.
Wat het beste is hangt erg af van je voorkeur.
Vandaar dat je never nooit moet besparen op bekabeling voor geluid.
Dat zie je erg terug in het surround effect en helderheid van het geluid als je audiofiel bent (mits je volume en systeem dat duidelijk maken). Bij geluidsbekabeling is goedkoop echt duurkoop.

Zelf moest ik kiezen ik voor optisch omdat de PS3 wel HD passhtrough ondersteund, (nb geluid is eigenlijk alleen HD), maar omdat ik geen HD versterker heb maar een HD passthrough versterker, moest er ook een optische lijn vanuit de PS3 komen naar de TV voor het geluid. De versterker ontvangt het signaal namelijk wel goed, maar alleen maar om eventueel door te sturen naar een andere uitvoerder. Vanaf de TV en radio zitten er wel HDMI stekkers, maar eigenlijk is dat een beetje overbodig. Ik had ze gewoon extra dus scheelde dat in de bedrading.
De console kent geen andere aansluiting dan dat buiten een HD, dus ik krjig geen optimaal surround effect, al is dat erg afhankelijk van het spel. Soul Calibur IV is bijvoorbeeld een mierenneuker en geeft soms stug geen DTS geluid waar andere titels of een Bluray dat wel gewoon doen.
Zoals in mijn vorige reactie koos ik voor deze opzet omdat ik beter geluid wilde, ook vanaf mijn tv naar de versterker en vanaf de AV kanalen voor digitale TV, zonder stekkers te hoeven wisselen.
Maar dan zit je dus zonder kanaal splitsing behalve met een klein schermpje in je PC.
Het is zo dus wel voetbal kijken, maar geen voetbal en PS3 of voetbal en Langs de Lijn radio.

HD geluid is nu nog takke duur of nep, zoals van Onkyo.
Dan neem ik dit systeem dus maar.
Sommige versterkers en televisie toestellen, (alleen LCD want softwarematig te updaten per onderdeel), zoals de mijne kun je ook synchroniseren bijvoorbeeld via de PC, maar daar kom ik niet aan.
Er is hier geen audio of beeld vertraging omdat beide signalen tegelijk worden uitgezonden en uitgevoerd in een syteem met een Bravia versterker en een Bravia LCD (de versterker was toevallig ook van Bravia, want andere versterkers pasten door hun formaat niet in mijn kast, ben niet erg gek op Sony hoor). Ik heb alleen last van beeldvertraging van maximaal 40 miliseconde, maar alleen bij spellen als Guitar Hero, waar het makkelijk aanpasbaar is.
Audiovertraging komt eigenlijk nooit voor met een optisch geluid.
Het is in Guitar Hero wel instelbaar, want het gaat daar om een twaalfde responsetijd
net als bij vechtspellen, maar ik moet de eerste speler nog ontmoeten
die het inderdaad ook heeft afgesteld.

ps. overigens wilde ik persee 5.1 omdat ik anders met mijn speaker plaatsing niet uit kom.
Op de een of andere manier zit er overal altijd een deur tegenover de televisie..

voor de duidelijkheid
geluidschemaatje om freqency range uit te leggen:

__________________________max (noise reductie filter)

(ik doe ff geen echte waardes maar numeriek)

/ schiet omhoog, wordt weg gefilterd, anders kraakt je geluid in surround
FQ 1

===================
surround / digitaal kanaal 1 range

FQ 2 --- blijft gelijk, veranderd van kanaal, ongewijzigd goed hoobaar, vooral in surround

FQ 3 / gaat omhoog, ongewijzigd goed hoorbaar in surround en vooral in multi stereo

surround / digitaal kanaal 1 range
===================

FQ 4
\ daalt in range, vervalt in surround of digitaal geluid is het onhoorbaar of ruis
en doet de data vergroten

FQ 5 = samengekomen FQ 4 en FQ 6, produceerd nu wel geluid, alleen hoorbaar in stereo

FQ6 / steigt in range, maar valt buiten de surround range, idem FQ 4
___________________________min (haze filter)

Klopt niet helemaal want het is veel iingewikkelder, maar hopelijk laat het een beetje het effect van stille frequencies zien en waarom digitaal geluid of surround niet altijd beter hoeft te zijn, en vise versa.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaar dat je never nooit moet besparen op bekabeling voor geluid.

Vrijwel alles is tegenwoordig digitaal en ik neem aan dat je weet dat bij digitaal geluid de kwaliteit van de bekabeling niet meer relevant is voor de geluidskwaliteit. Slechte kabels gaan wellicht eerder stuk, maar alleen voor het analoge stuk, zoals van de versterker naar de speakers maakt het nog wat uit.
 
Vrijwel alles is tegenwoordig digitaal en ik neem aan dat je weet dat bij digitaal geluid de kwaliteit van de bekabeling niet meer relevant is voor de geluidskwaliteit. Slechte kabels gaan wellicht eerder stuk, maar alleen voor het analoge stuk, zoals van de versterker naar de speakers maakt het nog wat uit.

Nou... bijna volledig, wat duurdere (HDMI) kabels kwalitatief van elkaar onderscheidt is de mate van afscherming. :wink:
 
Het probleem zit niet in de Samsung (die keurig 5.1 doorgeeft wanneer dit op een kanaal aanwezig is, zoals bij Discovery HD of de surround radio) maar in de TV. Om licentietechnische redenen wordt het geluid in de tv teruggeschaald naar 2.0 pcm en zo doorgegeven naar een eventueel aangesloten versterker. In de pfl9xxx serie is de hdmi 3 poort wel bruikbaar zoals eerder aangegeven. Of dit ook bij uw tv werkt durf ik niet te zeggen, bij mijn 37pfl9732 werkt het weer uit de kunst. Na het omsteken naar HDMI3 wel alle apparatuur eerst stroomloos maken en dan eerst de tv aan en dan de decoder. Steek je de kabel gewoon om naar hdmi3 en maak je de apparatuur vervolgens niet spanningsloos komt er nog steeds geen ac3 5.1 signaal uit de digital-out maar 2.0 pcm. Werkt dit niet, dan ben ik bang dat het niet gaat lukken met deze tv.
 
Ik ben wel benieuwd over welke firmware wij het hebben... vorig jaar had ik nog namelijk een update uitgevoerd :sad:. Ik ben bang dat Philips deze "bug" over HDMI 3 dan heeft meegenomen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan