• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

snelheid alles-in-1 plus beneden peil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier ook nog steeds prima. :pompom::pompom:



Wel flauw dat ik € 20 minder terug krijg, daar moet ik maar even over gaan klagen :schater:

Ik hoop dat het nu eindelijk voor lange tijd goed blijft, ook na eventuele verhogingen.
 
658046804.png


Ook nu, na een dikke week nog steeds zeer stabiel en lekker snel.

Het lijkt er dus sterk op dat het bij mij inderdaad een capacatiteitsprobleem was. Waarbij een zeer goed modem (Ubee), die het via meerdere kanalen kan binnen halen, de oplossing was. Natuurlijk hebben ze aan de server ook het één en ander moeten doen. Deze combinatie werkte in ieder geval bij mij uitstekend.

Nogmaals Ziggo bedankt.

En iedereen hier op dit forum en ook de mensen van Ziggo, Fijne Feestdagen toegewenst
 
Hier ook nog steeds perfect.:pompom::applause:

Ik denk dat er geen sprake was van een capaciteitstekort omdat je daar dan ook met meerdere downloadkanalen last van zou hebben. Vanaf het moment dat ik de Ubee heb aangesloten waren de problemen opgelost.
Ik heb eerder het idee dat docsis 2 en docsis 3 modems samen op een netwerk, cmts of wijkkast niet echt perfect werkt.

Over de kwaliteit van de Ubee, of de firmware, verschillen de meningen nogal.
Zie de grote hoeveelheid klachten topics hierover.

Kan iemand uitleggen wat nu eigenlijk nog het verschil is tussen het oude @Home netwerk en de rest ? De docsis 3 modem problemen lijken voornamelijk voor te komen in oude Casema en Multikabel regio`s.
 
Hier ook nog steeds perfect.:pompom::applause:

Ik denk dat er geen sprake was van een capaciteitstekort omdat je daar dan ook met meerdere downloadkanalen last van zou hebben.






De beide monteurs lieten me onafhankelijk van elkaar, op hun laptop de weekgrafiek zien van de wijkcapaciteit van onze wijk en daar was duidelijk op te zien dat hij diverse weken meerdere malen over de uiterste limiet heen ging. Ze zeiden dan ook letterlijk dat dit een capaciteitsprobleem was (ik zag het ook zelf op hun laptop) En dat dit probleem mede "getackeld" kon worden door het Ubee met zijn 8 kanalen.
En dit zijn toch meestal mensen van de praktijk die weten waarover ze praten. (uitzonderingen daargelaten).
Verder weet ik er niet veel van, maar ik heb het dus met eigen ogen gezien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier ook nog steeds perfect.:pompom::applause:

Ik denk dat er geen sprake was van een capaciteitstekort omdat je daar dan ook met meerdere downloadkanalen last van zou hebben.
Dit klopt niet helemaal. Een capaciteitsprobleem kan wel degelijk opgelost worden door het gebruik van meerdere kanalen ipv 1 kanaal.

Ik zal proberen het te verduidelijken, zal her en der wel gebruik maken van wat fictieve getallen (wat wel een kloppende/reële rekensom vormt) om het wat zwart/wit te schetsen waarmee het mogelijk wat duidelijker word.

- Een wijk met 10 modems
- Elk modem een abonnement van 40Mbit.
- Er zijn 8 kanalen in de wijk, goed voor 400Mbit. (dit is niet fictief! Een Docsis kanaal kan ~50Mbit leveren)
- Op 1 kanaal kunnen meerdere modems zich aanmelden.

Eerst de situatie met een modem wat maar 1 kanaal kan/mag gebruiken. De eerst 8 modems melden zich aan, en hebben elk de volle snelheid, immers ze hebben max 40Mbit, maar 1 kanaal kan 50 leveren. Niets aan de hand.
Echter wanneer de andere 2 modems ook online komen kan er een probleem ontstaan. Er zijn geen geheel vrije kanalen meer, dus de modems pakken een kanaal waar al een modem op zit.

Nu ontstaat de situatie dat er 2 modems met elk 40Mbit op een kanaal zitten wat maar 50Mbit kan leveren, dit is 30Mbit te weinig. Als er op deze 2 modems dus vol gebruik gemaakt gaat worden van de verbinding zal 1 van beiden, of beiden, op dit kanaal een lagere snelheid behalen, en zal er een capaciteits probleem naar voren komen. Dit ondanks dat de totale snelheid van het aantal kanalen toereikend is voor alle 10 de abonnementen. Echter blijven er delen van deze capaciteit onbenut op 6 van de 8 kanalen

Nu worden deze 10 enkel kanaals modems omgeruild voor modems die gebruik kunnen maken van meerdere kanalen. Elke modem pakt voor het gemak even alle 8 de kanalen. Vervolgens word er op alle 10 de modems 100% gebruik gemaakt van de beschikbare snelheid, ze zullen het alle 10 ook gaan halen. Als een bepaald kanaal 20Mbit levert, zal het modem de resterende snelheid van de andere kanalen afhalen. Hiermee word de load verdeeld over verschillende kanalen en is het capaciteits probleem opgelost.
 
Er is een verschil tussen een capaciteitsprobleem en een capaciteitstekort.

Een capaciteitsprobleem kan opgelost worden door meerdere kanalen te gebruiken waardoor de load verdeeld wordt, als er een daadwerkelijk capaciteitstekort is, waar het over ging, kan je 32 kanalen hebben maar wat er niet is kan je niet verdelen.
 
Er is een verschil tussen een capaciteitsprobleem en een capaciteitstekort.

Een capaciteitsprobleem kan opgelost worden door meerdere kanalen te gebruiken waardoor de load verdeeld wordt, als er een daadwerkelijk capaciteitstekort is, waar het over ging, kan je 32 kanalen hebben maar wat er niet is kan je niet verdelen.
Hier heb je op zich een goed punt, alleen uit het voorbeeld blijkt dat een capaciteitsprobleem en een capaciteits tekort erg veel raakvlakken hebben en elkaar ook kruisen. Het is dus niet zo zwart/wit, het is meer een groot grijs gebied.

Het kan lijken dat er een capaciteitstekort is, terwijl het een capaciteitsprobleem is. Overigens kunnen wij, zonder informatie over de CMTS in een bepaalde wijk niet bepalen of er een capaciteits tekort is, simpelweg wegens het ontbreken van de benodigde informatie over die CMTS en de modems/abonnnementen die daarop aangesloten zijn. Wel kunnen we constateren of er een capaciteitsprobleem speelt.
 
Hier heb je op zich een goed punt, alleen uit het voorbeeld blijkt dat een capaciteitsprobleem en een capaciteits tekort erg veel raakvlakken hebben en elkaar ook kruisen. Het is dus niet zo zwart/wit, het is meer een groot grijs gebied.

Het kan lijken dat er een capaciteitstekort is, terwijl het een capaciteitsprobleem is. Overigens kunnen wij, zonder informatie over de CMTS in een bepaalde wijk niet bepalen of er een capaciteits tekort is, simpelweg wegens het ontbreken van de benodigde informatie over die CMTS en de modems/abonnnementen die daarop aangesloten zijn. Wel kunnen we constateren of er een capaciteitsprobleem speelt.

Klopt. de eerste monteur heeft echter naar zijn collega intern gebeld met de vraag of deze kon zien hoe de verdeling was. Die collega zei toen dat hij kon zien dat de server het niet meer aan kon in deze wijk en van voren en van achteren al helemaal vol liep.
Of dit nu een capaciteitsprobleem is of een capaciteits tekort, maakt voor mij als klant niet zoveel uit.
Voor mij is het wel een probleem (geweest).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan