• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Hoe eerlijk zijn geadverteerde doorvoersnelheden?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je een gigabit router koopt dan mag je toch aannemen dat hij minimaal in de praktijk zeker 800 mbps haalt (ik snap dat de theoretische limiet van 1 Gbit niet haalbaar is wegens overhead en dat soort dingen)? Dus als ik een gigabit router heb en hij komt hier niet eens aan, waarom mag zo een fabrikant zijn router dan een gigabit router noemen? Is dat niet strafbaar?

Als je een HD Ready of Full HD televisie koopt en hij blijkt dan helemaal geen HD aan te kunnen dan zou zo een fabrikant toch voor het gerecht komen wegens oplichting?

Feitelijk klopt hun informatie.

De LAN poorten zijn 1Gbit, en die snelheid benader je aardig als je van LAN <-> LAN gaat testen. Je zult ivm overhead ed (verschilt per protocol) ongeveer op 800Mbit blijven steken.

Ook de WAN poort is bij een Gbit router gewoon 1Gbit.

De WAN <-> LAN snelheid is echter weer een geheel ander verhaal. Ja deze snelheid pakt lager uit.

Is het dan geen gigabit router? Jawel, alle poorten zijn gigabit, en op LAN <-> LAN zul je deze snelheid aardig benaderen. Dus word het terecht een gigabit router genoemd.

Wil je een router die ook de 1Gbit benader op de WAN <-> LAN snelheden, dan zul je veel dieper in de buidel moeten testen en een iets andere router moeten aanschaffen. Kost wat, maar dan haal je op alle fronten ook gigabit doorvoer.

Heb je wat aan 1Gbit WAN <-> LAN doorvoer? Tja tenzij je een dergelijk abonnement hebt, maar op particulier en klein zakelijk gebied is UPC momenteel nog de snelste met 120Mbit. Tenzij je ook hier zwaar in de buidel wilt gaan tasten, dan is er echt wel een verbinding op 1Gbit te regelen, maar de abonnementskosten daarvan stijgen ook exponentieel naar onbetaalbare waardes. Tja als je het geld hebt liggen en het er maandelijks voor over hebt, van vooral doen.

Na de aanschaf van een dergelijke router en een jaar lang de kosten voor de verbinding te hebben betaald heb je een ontzettend snelle verbinding gehad, had je ook een zeer riante en luxe vakantie kunnen boeken, en had je nog geld overgehouden. En dan nog, heb je er wat aan? Neuh niet echt, zal lastig worden om een server te vinden waarmee je met 1Gbit kan downloaden.

Moraal van het verhaal. Ze heten terecht gigabit routers, alleen de WAN <-> LAN doorvoer snelheid is niet gigabit. Voor de rest is het irrelevant.
 
Bedankt. Een heel duidelijk en to the point antwoord.

Het is dus terecht inderdaad. Dus als ik een 1 Gbit router koop heb ik altijd rond de 800 mbps LAN-LAN !
 
Bedankt. Een heel duidelijk en to the point antwoord.

Het is dus terecht inderdaad. Dus als ik een 1 Gbit router koop heb ik altijd rond de 800 mbps LAN-LAN !

Onder het mom van open deuren intrappen:
- uiteraard alleen bedraad, wireless haalt met N over 5 GHz geloof ik nu max 300 mbps (als alles meezit);
- je PC, harddisk etc. moet 800 mbps ook nog trekken (en oude bakjes doen dat vaak niet);
- uiteraard moet de rest van je netwerk apparatuur ook gigabit geschikt zijn
 
Bedankt. Een heel duidelijk en to the point antwoord.

Het is dus terecht inderdaad. Dus als ik een 1 Gbit router koop heb ik altijd rond de 800 mbps LAN-LAN !

Zou kunnen (ook afhankelijk van een groot aantal factoren buiten je router).

Maar op even slakken op zout te leggen: in dat geval gebruik je het ethernet-switch gedeelte van je router. Funcionaliteit die je ook voor 2 a 3 tientjes los kan kopen.

Je router functioneert eigenlijk alleen als echte router tussen je internetverbinding en de rest. Routing is een stuk "intensiever" dan switchen, en als je een snellere internetverbinding zou kunnen gebruiken, zal je huis-tuin-en-keuken router dat niet zo snel bijbenen.
 
Dat de aansluitingen voor LAN en WAN 1 Gbps zijn zegt niets.

Het kastje (wat we de router noemen) bevat een router- en een switch-(schakelaar) funktie.

Voor uitsluitend het LAN verkeer wordt alleen de switch (schakelaar) functie gebruikt.

Deze functie is eenvoudiger dan de routerings functie tussen LAN en WAN.
Voor het LAN-WAN verkeer wordt zowel de switch- (schakelaar-) als de router functie (routeringsfunctie) gebruikt.

De switch functie heeft blocking (blokkering) kenmerken, waardoor de doorvoer vertraagd kan worden.

De router functie vereist processing capaciteit en een snelle bus structuur en geheugen.

Het aantal PC's / laptops / notebooks / andere clients en de karakteristieken van de verkeersstromen LAN-LAN/WAN bepalen mede de performance die gerealiseerd kan worden.

De snelheid van de internet aansluiting in relatie tot de snelheid van het LAN bepaalt mede de performance.

De bezettingsgraad van de infrastructuur van het internet heeft ook impact op de performance die je kan realiseren.

Je bent alleen in staat het deel tussen ISP en je LAN met de juiste keuze van de componenten te beinvloeden. Voor het overige ben je overgeleverd aan de wereld waarop je aansluit en waarmee je werkt.
 
Om toch even een wat ouder topic te uppen...

Bedankt. Een heel duidelijk en to the point antwoord.

Het is dus terecht inderdaad. Dus als ik een 1 Gbit router koop heb ik altijd rond de 800 mbps LAN-LAN !
Nee niet altijd, maar dit zijn wel haalbare waardes, echter zitten er wel wat beperkingen aan, alle hardware zal de snelheid aan moeten kunnen. Op dit moment zijn er heel weinig single-disk (enkele harde schijf) systemen die 1GBit constant vol kunnen trekken, dan zul je toch met een best deftig pc systeem aan moeten komen.

En met een laptop kan je het op dit moment wel schudden om een constante 1Gbit te willen halen over het LAN.

Met een gemiddeld systeem en een netwerkkaartje wat voor een (groot)deel op CPU kracht fungeert moet je rekenen dat je gemiddeld met een constante doervoer op het LAN al blij moet zijn als je 700Mbit haalt, maar dit kan ook (veel) lager uitvallen.
 
Bedankt. Een heel duidelijk en to the point antwoord.

Het is dus terecht inderdaad. Dus als ik een 1 Gbit router koop heb ik altijd rond de 800 mbps LAN-LAN !

Er steken zoveel haken en ogen aan deze materie, ik had al een tijdje een nieuwe switch op het oog een gigabit switch en als je dan er eentje koopt denk je dat het gaat werken.

https://sd.wareonearth.com/~phil/jumbo.html

Na het lezen van diverse pagina's met zulk soort informatie kom je er achter dat je echt gewoon veel achtergrond informatie moet opsnuffelen voordat je echt je geld kan uitgeven aan iets dat "werkt".
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan