• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Nieuwe router - Alles-in-1 Extra met VPN, WiFi en toekomst gericht

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is een low-power PC met Linux erop niet een veel betere oplossing ?

Zeker gezien het feit dat zo'n ding rechtstreeks aan het internet EN je interne netwerk hangt zou ik uit security overwegingen al niet voor zo'n kant en klaar kastje gaan.
Want? een kant en klaar kastje is nooit te benaderen vanuit de wan poort tenzij de gebruiker het aangeeft.
Zo'n kastje is er ook specifiek voor gemaakt. Vanuit security overwegingen is juist 99,99% van de gebruikers juist beter af met zo'n kastje.

Het feit dat er veel mensen met linux overweg kan wil niet zeggen dat ze het goed kunnen configureren.
 
Is een low-power PC met Linux erop niet een veel betere oplossing ?

Zeker gezien het feit dat zo'n ding rechtstreeks aan het internet EN je interne netwerk hangt zou ik uit security overwegingen al niet voor zo'n kant en klaar kastje gaan.

jammer dat het stroom verbruik en de herrie aan de hoge kant is van een extra pc + de ruimte die het in neemt.
vergeleken met router/AP
en niet iedereen heeft linux kennis en wil daarvoor extra in de leer gaan.
 
Want? een kant en klaar kastje is nooit te benaderen vanuit de wan poort tenzij de gebruiker het aangeeft.
Want je hebt geen controle over de software in dat kastje. Je moet maar hopen dat de fabrikant op tijd security updates uitbrengt. Zeker voor zo'n cruciaal onderdeel in je netwerk wil je zeker zijn dat het ding goed is.

Maar misschien ben ik wat paranoia mbt beveiliging.
Zo'n kastje is er ook specifiek voor gemaakt. Vanuit security overwegingen is juist 99,99% van de gebruikers juist beter af met zo'n kastje.

Het feit dat er veel mensen met linux overweg kan wil niet zeggen dat ze het goed kunnen configureren.
Als je niet heel precies weet waar je mee bezig bent kan je misschien de configuratie van je netwerk beter overlaten aan professional.
 
jammer dat het stroom verbruik en de herrie aan de hoge kant is van een extra pc + de ruimte die het in neemt.
vergeleken met router/AP
alsof je dat merkt naast de herrie van je switch, fileserver, etc. En dat beetje extra stroom verbruik is ook niet spectaculair. Er zijn evt ook kleine, stille, low-power machientjes te koop.

Qua ruimte, ik neem aan dat je je andere servers ook ergens hebt staan, een machine extra kan er dan ook wel bij.
 
mijn switch is geruisloos.
me server/pc die ik gebruik voor downloaden etc staat op zolder.
meestal staat je modem in je meterkast(beneden)
een router gebruikt 5-10 watt denk ik.
denk dat een barebone system toch een stuk hoger is(8-10x).
daarnaast krijg je nog steeds de issue over de kennis van linux die je nodig hebt,
aangezien linux nog steeds niet install+go is.
maar denk dat dit offtopic gaat als we doorgaan ;)

de topic starter zoekt een router die de nieuwe en toekomstige snelheden aan kan.
 
Want je hebt geen controle over de software in dat kastje. Je moet maar hopen dat de fabrikant op tijd security updates uitbrengt. Zeker voor zo'n cruciaal onderdeel in je netwerk wil je zeker zijn dat het ding goed is.

Maar misschien ben ik wat paranoia mbt beveiliging.

Als je niet heel precies weet waar je mee bezig bent kan je misschien de configuratie van je netwerk beter overlaten aan professional.
Nogal paranoide ja. Het is moeilijker omd ie kastjes in te komen dan de meeste linux bakken.

wat betreft het overlaten aan de professional. Er zijn er aardig wat die er de kantjes vanaf lopen. De kans dat je een slecht geconfigde linux server heb dan een router met een beveiligings probleem is ook vele malen groter.
Daarnaast wel vreemd aangezien bedrijven tenslotte die "kastjes" ook gebruiken zij het in zwaardere vorm natuurlijk :)
Ik moet het eerste bedrijf tegenkomen die een linux bak gebruikt voor hun routing en VPN tunneling. Bedrijven gaan tenslotte naar apparatuur als bijvoorbeeld Cisco routers en VPN oplossingen. Nou pak ik hier natuurlijk wel het meest voor de hand liggende merk.
De meeste pro merken om het maar zo te noemen zijn ook op de consumenten markt actief al dan niet via dochter maatschappijen.

De mensen die een linux bak als router ed gebruiken doen het gewoon omdat ze het willen leren en nemen de mogelijke problemen die erbij komen voor lief en zien het als een uitdaging maar ik heb er nog niet 1 gehoord die het deed omdat hij beweerde dat het veiliger zou zijn.
 
mijn switch is geruisloos.
De mijne klinkt als een stofzuiger :mrgreen:
me server/pc die ik gebruik voor downloaden etc staat op zolder.
meestal staat je modem in je meterkast(beneden)
Hier staat modem in de woonkamer, en dan een UTP vanaf modem naar boven waar de router staat, vanaf de router dan weer de switch in.
een router gebruikt 5-10 watt denk ik.
Een router is geen apparaat maar een functie van een bepaald apparaat. Dat kan dus een 'gewone' PC zijn of een dedicated kastje.
 
Nogal paranoide ja. Het is moeilijker omd ie kastjes in te komen dan de meeste linux bakken.
Meeste van die kastjes ZIJN Linux bakken, alleen linux bakken waar je geen controle over hebt, die je voor 30 euro gekocht hebt en waar je geen support of security updates op hoeft te verwachten.
(...)
Daarnaast wel vreemd aangezien bedrijven tenslotte die "kastjes" ook gebruiken zij het in zwaardere vorm natuurlijk :)
Dat is precies het punt: het gaat er niet om dat het een los kastje is, kan prima (je kan b.v. een los kastje kopen en OpenWRT installeren). Het punt is security updates en controle over het ding, dat is bij professionele routers wel goed geregeld.
Ik moet het eerste bedrijf tegenkomen die een linux bak gebruikt voor hun routing en VPN tunneling. Bedrijven gaan tenslotte naar apparatuur als bijvoorbeeld Cisco routers en VPN oplossingen. Nou pak ik hier natuurlijk wel het meest voor de hand liggende merk.
Nee hoor, er zijn heel veel bedrijven die Linux bakken gebruiken voor dat soort dingen (uiteraard dan geen ouwe PC maar gewoon een professionele rackmount server machine). En dan heb ik het niet alleen over kleine bedrijfjes maar ook grote met duizenden servers.

Maar terug on-topic: wat TS ook kan doen is een redelijke recente hardware router kopen en daarop OpenWRT installeren (ff kijken op de site welke supported zijn). Dit is een speciale linux versie voor op dit soort routertjes en daarmee heb je dus direct een hoop extra mogelijkheden zoals VPN e.d.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan