• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Nederland 1, 2 en 3 in HD ! ! !

Status
Niet open voor verdere reacties.
We hebben het over de test server 1080 !!!!
De operationele server heeft server 1111 ????

Dus waar jij het over hebt weet ik niet.
(Test)Servers? Geen flauw idee waar je het over hebt in relatie tot digitale TV via de kabel, maar 1111 is een ID van een netwerk. En met zo'n netwerk ID wordt de juiste Network Information Table (NIT) in het digitale signaal geselecteerd zodat de ontvanger op basis van die NIT weet welke frequenties er allemaal in de regio gebruikt worden voor de doorgifte van de Transport Streams. 1080 was bij de vorige proef met de 1080 resolutie van Nederland 1 in HD een speciaal toegevoegd netwerk ID zodat er in sommige delen van het land even apart getest kon worden zonder dat de klanten daarmee lastig gevallen werden. Gezien het overzicht van de eerder gegeven link heeft Ziggo deze keer dat netwerk ID 1080 niet toegevoegd voor de testen.
 
(Test)Servers? Geen flauw idee waar je het over hebt in relatie tot digitale TV via de kabel, maar 1111 is een ID van een netwerk. En met zo'n netwerk ID wordt de juiste Network Information Table (NIT) in het digitale signaal geselecteerd zodat de ontvanger op basis van die NIT weet welke frequenties er allemaal in de regio gebruikt worden voor de doorgifte van de Transport Streams. 1080 was bij de vorige proef met de 1080 resolutie van Nederland 1 in HD een speciaal toegevoegd netwerk ID zodat er in sommige delen van het land even apart getest kon worden zonder dat de klanten daarmee lastig gevallen werden. Gezien het overzicht van de eerder gegeven link heeft Ziggo deze keer dat netwerk ID 1080 niet toegevoegd voor de testen.


Klopt allemaal wat je zegt, kan hier niets aan toevoegen
 
Das grappig.

Als ik het test netwerk selecteer dan krijg ik wel Ned 1,2,3 HD maar met de melding 'Dit programma maakt geen deel uit van uw abonnement'...
 
Heb ik per 1 juli als het goed is eruit gegooid. Discovery HD etc. doen het nog wel nu.
 
Bij de samsung 360 verschijnen de kanalen op positie 71,72,73.
Als we een HD SC descriptor gaan inzetten dan zullen bij de humax ontvangers en de samsung 380 de HD-kanalen op positie 1/2/3 verschijnen, terwijl de SD kanalen automatisch naar de positie van 71,72,73 zullen worden verplaats.

Ik heb de Humax 5050C.
Moet ik ze wel in de favorieten aanpassen?
 
Ik heb de Humax 5050C.
Moet ik ze wel in de favorieten aanpassen?
Bij de humax ontvangers zullen de HD-kanalen op positie 1/2/3 verschijnen, terwijl de SD kanalen automatisch naar de positie van 71,72,73 zullen worden verplaats.
Misschien is het nu wat gemakkelijker te lezen? ;)

Het lijkt mij dat je je favorietenlijst wel even moet nalopen.
Die volgorde bepaal je volgens mij zelf.
 
Ik ontvang hier via het testnetwerk (voormalig Casema gebied) al Nederland 3 in HD. Signaal is 1080i en er zitten twee audiokanalen bij (normaal stereo en 5.1). Nederland 1 en 2 in HD staan nog op zwart, maar het signaal is er wel, want teletekst werkt bij alle drie. Het valt mij op dat het signaal van Nederland 3 HD ca. 2 seconden vóór loopt op dat van Nederland 3 SD. Mogelijk is dat vanwege de downscaling van 1080i naar 576i die in Hilversum wordt uitgevoerd ten behoeve van de SD uitzendingen.

Heb vanochtend vroeg ook even zitten kijken en vergelijken en de eerste indrukken zijn wat wisselend. Een stukje tekenfilm in 4:3 formaat (dus uiteraard een SD bron) zag er via SD (in native 4:3) duidelijk scherper uit dan via HD (!) en de kleuren waren via SD ook fraaier. Geen best begin dus. Maar daarna kwam Sesamstraat, en de in Nederland geproduceerde stukjes van dit programma waren duidelijk mooier dan via SD. Sesamstraat wordt dus kennelijk al in HD geproduceerd. Verschil in kwaliteit met het er tussenin gemonteerde aangekochte materiaal valt nu wel heel erg op. Wel af en toe blokjespatronen en zeer kortstondige geluidshaperingen (en ja, mijn BER waarde staat permanent op 0). Wat ook opvalt is dat er links en rechts zeer smalle verticale zwarte stroken zichtbaar zijn waarvan de breedte enigszins varieert naargelang het bronmateriaal. Dat is wat slordig en hoeft m.i. niet. Maar ik heb mijn toestel ingesteld staan op één-op één pixelmapping ten behoeve van een maximale beeldkwaliteit (geen scaling), dus kijkers wier toestel aan overscan doet zullen dit niet zien. Maar goed, het begin is er.
 
Ik ontvang hier via het testnetwerk (voormalig Casema gebied) al Nederland 3 in HD. Signaal is 1080i en er zitten twee audiokanalen bij (normaal stereo en 5.1). Nederland 1 en 2 in HD staan nog op zwart, maar het signaal is er wel, want teletekst werkt bij alle drie. Het valt mij op dat het signaal van Nederland 3 HD ca. 2 seconden vóór loopt op dat van Nederland 3 SD. Mogelijk is dat vanwege de downscaling van 1080i naar 576i die in Hilversum wordt uitgevoerd ten behoeve van de SD uitzendingen.

Heb vanochtend vroeg ook even zitten kijken en vergelijken en de eerste indrukken zijn wat wisselend. Een stukje tekenfilm in 4:3 formaat (dus uiteraard een SD bron) zag er via SD (in native 4:3) duidelijk scherper uit dan via HD (!) en de kleuren waren via SD ook fraaier. Geen best begin dus. Maar daarna kwam Sesamstraat, en de in Nederland geproduceerde stukjes van dit programma waren duidelijk mooier dan via SD. Sesamstraat wordt dus kennelijk al in HD geproduceerd. Verschil in kwaliteit met het er tussenin gemonteerde aangekochte materiaal valt nu wel heel erg op. Wel af en toe blokjespatronen en zeer kortstondige geluidshaperingen (en ja, mijn BER waarde staat permanent op 0). Wat ook opvalt is dat er links en rechts zeer smalle verticale zwarte stroken zichtbaar zijn waarvan de breedte enigszins varieert naargelang het bronmateriaal. Dat is wat slordig en hoeft m.i. niet. Maar ik heb mijn toestel ingesteld staan op één-op één pixelmapping ten behoeve van een maximale beeldkwaliteit (geen scaling), dus kijkers wier toestel aan overscan doet zullen dit niet zien. Maar goed, het begin is er.

Precies, het is een begin, tevens maak je nu gebruik van het test netwerk. Ondanks alles hoeft dit namelijk nog niets te zeggen over het uiteindelijke resultaat.... Vraag me af als de NPO/NOB het signaal al echt 1080i door geeft, de eindmontage schijnt namelijk nog niet volledig over te zijn, moet aankomende week gebeuren. het 1080I signaal wat jij nu ziet is dat niet het signaal van SD wat door de upscaling van Ziggo of NPO gaat?
 
Precies, het is een begin, tevens maak je nu gebruik van het test netwerk. Ondanks alles hoeft dit namelijk nog niets te zeggen over het uiteindelijke resultaat....
Nee. Maar ik verwacht sowieso wel aanloopproblemen, ook na de officiële start op 4 juli.
Vraag me af als de NPO/NOB het signaal al echt 1080i door geeft, de eindmontage schijnt namelijk nog niet volledig over te zijn, moet aankomende week gebeuren. het 1080I signaal wat jij nu ziet is dat niet het signaal van SD wat door de upscaling van Ziggo of NPO gaat?

Nee. Ik zit op dit moment nog even te kijken en te vergelijken (programma: De zomer van de wolf) en hoewel er op dit moment duidelijk opgeschaald materiaal wordt uitgezonden zijn de logo's wél haarscherp. Dat betekent dus dat dit niet het SD signaal kan zijn dat door een upscaler is gehaald. Bovendien loopt zoals gezegd het HD signaal vóór op het SD signaal.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan