• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Geen groene kabel in huis -> veel storing digitale tv

Status
Niet open voor verdere reacties.
E

ErikD!

Ik heb sinds 2 jaar een oud huis in de Hoornse binnenstad. Een vorige eigenaar heeft alle wanden v.v. voorzetwanden en daarmee is waarschijnlijk de bekende groene kabel (het aansluitpunt van Multikabel) uit het zicht verdwenen. In de meterkast komt een stukje grijs coax uit het plafond met een f-connector eraan.

Vorig jaar is digitale telefonie door multikabel aangesloten. De monteur heeft (helaas) de modem enzo aangelsoten op de coaxkabel die uit het plafond hangt.

Met telefonie heb ik weinig probelemen, internet (power abbo) lijkt ook wel redelijk te gaan al moet ik de modem wel erg vaak (elke week)herstarten om een beetje snelheid te houden. TV daarentegen valt tegen. Erg veel storingen en artifacts.

Ik heb zo'n Samsung decoder (DCB-9401R). Ik kan de signaalsterkte alleen zien in een balkje waar ik maar slecht aan kan zien wat maximaal en minimaal is. De error-rate is wel hoog. Tot ca 100 is het wel te kijken maar sommige zenders gaan ruim over de 1000 heen.

Ik heb multikabel al gevraagd of zij een idee hebben (archief / revisie tekenwerk) waar de kabel het huis in komt. Ik heb de contactdozen al vervangen door Hirschmann. Ook de bekabeling en pluggen is van Hirschmann. Maar het beeld is nog steeds niet goed.
Wat er tussen de groene kabel het het deel wat ik vervangen heb gebeurt is mij dan ook een raadsel.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen? Is de kwaliteit van het binnenkomende signaal door mijzelf te testen? Misschien met de modem of de decoder?
Is er iemand die een idee heeft wat er gerekend wordt voor een nieuwe aansluiting?
 
ErikD zei:
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen? Is de kwaliteit van het binnenkomende signaal door mijzelf te testen? Misschien met de modem of de decoder?
Heb je een kruipruimte onder de woning? Zo ja, ga dan eens onder de vloer opzoek naar de groene kabel. Of even een geultje graven langs de voorgevel om uit te zoeken waar hij het huis in gaat.

Het testen van de aansluiting doe je in feite al door naar de BER waarde te kijken. Bij een goed functionerende kabelaansluiting moet die BER waarde gewoon 0 zijn op alle frequenties die voor digitale TV gebruikt worden. Als de storingen veroorzaakt worden door het stukje verborgen kabel zal een versterker helaas ook niet veel zin hebben. Je zou dat nog even kunnen controleren door de ontvanger even dicht bij die F-connector aan te sluiten en dan controleren of de BER wel 0 is, maar ik verwacht dat niet.
 
Helaas...geen kruipruimte. Gewoon een massieve betonplaat.

Ik denk dat de enige optie toch het graven van een geultje langs de gevel is al denk ik dat de gemeente dit niet kan waarderen....
 
ErikD zei:
Helaas...geen kruipruimte. Gewoon een massieve betonplaat.

Ik denk dat de enige optie toch het graven van een geultje langs de gevel is al denk ik dat de gemeente dit niet kan waarderen....

Mensen van het Nuon en PWN zie je altijd met zo'n kastje buiten lopen om te meten. Volgens mij moet Multikabel dat ook kunnen.
Een klant van mij had laatst ook een slecht signaal en de medewerker van MK kon simpel meten dat er buiten in de tuin een kabelbreuk zat.
Bijna op de centimeter nauwkeurig hadden ze het gat open gegraven.

Eric
 
ErikD zei:
Is er iemand die een idee heeft wat er gerekend wordt voor een nieuwe aansluiting?

Je probleem is ter sprake gebracht tijdens contact tussen de MGV en Multikabel. Multikabel is bereid om op hun kosten een monteur langs te sturen om de installatie eens te gaan bekijken. Ze zullen binnenkort contact met je opnemen om een en ander af te spreken.

Laat tzt nog even weten hoe het is afgelopen..
 
Ik ben blij verrast. Multikabel stond op mijn voicemail. Zal straks even terugbellen.

Ik hou jullie op de hoogte....
 
Update:

Er komt a.s. donderdag een monteur langs om de groene kabel 'op te zoeken'. Hopelijk is het signaal daarna veel beter
 
Zover ik nu kan zien is het probleem opgelost.

De signaalsterkte op de onbekende kabel in de meterkast was volgens de monteur net op het randje. Hij heeft, als ik het goed begrepen heb, in het kastje in de straat meer singnaal mijn kant opgestuurd. Ook zat er in het kastje in de straat een verkeerde kabel naar mijn aansluiting. Ook deze is vervangen.

De groene kabel zit waarschijnlijk achter een voorzetwand in de keuken. Omdat het signaal nu meer dan voldoende is heeft hij daar niet verder naar gezocht. In iedergeval geen error waarden meer op mijn decoder.

Ik ben weer blij :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan