• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Philips settop box DCR 2022

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jansam

Forum Gebruiker
Berichten
56
Via een recente actie van Ziggo heb ik zonder keuze voor een Samsung decoder deze Philips decoder in mijn bezit. Op het apparaat staat DCR2022 en bij de scherm info staat DCR2020. Welke decoder heb ik nu?
Ook kan ik nu niets meer de instellingen van mijn scherm doen omdat de afstandsbediening van mijn Samsung scherm LE37M87B Full HD niet werkt. Of moet ik scherm instellingen in de analoge modus aanpassen en dan maar hopen dat bij digitaal kijken de gewijzigde instellingen te zien zijn?
Ook zijn letterbox uitzendingen niet schermvullend te maken. Of de zgn breedbeeld van ca. 80 cm, dus een zwarte rand eromheen op mijn 94cm scherm, kan ik niet schermvulend maken. Doe ik iets verkeerd? Analoog kon ik dat wel.
Kortom mogelijkheden om iets aan het scherm aan te passen zijn er bijna niet. De digitale kwaliteit is stukken beter als analoog.
Mijn vraag is: kan er inderdaad niets aan scherm instellingen gewijzigd worden tijdens het digitaal kijken? Wat als ik een Samsung DCB270R had gehad was dat dan ook zo?Of met de High Definition decoder van Samsung de DCB360RA had ik dan ook niets aan de scherminstellingen kunnen aanpassen?
Misschien kan iemand mij informeren of ik iets over het hoofd zie?
Alvast bedankt voor de informatie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij mijn weten zijn de 2020 en de 2022 gewoon dezelfde decoder op de kleur na. De 2022 wordt echter wel geleverd met de laatste firmware versie, maar die staat voor de 2020 gewoon op het netwerk.

Voor schermvullende weergave moet je op de decoder het juiste formaat van de TV instellen. Als je op de TV dan ook de bijbehorende instellingen maakt gaat de rest vanzelf.
 
Philips DCR2022 decoder

Beste heer Kruith,
Bedankt voor uw antwoord. :) Maar wat bedoeld u met het juiste tv formaat invullen in de decoder? Je kunt toch alleen maar kiezen voor een schermformaat in letterbox of 16 bij 9 en dan full format?
Ik kan toch nergens invullen dat ik een 94cm scherm heb?
Of zie ik dat verkeerd.
Groet Jan
 
Ik doelde ook op het instellen van de juiste verhouding. Als die overeenkomt met het TV scherm is de rest aan de TV.
 
@Jansam.

Als je in de decoder ingevuld hebt dat je een Breedbeeld toestel hebt zou alles verder vanzelf goed moeten gaan.
Op het moment dat je dan een breedbeeld uitzending bekijkt die ook als zodanig is aangemerkt, bijv. op Ned 1, 2 of 3 zal je tv ook naar de bijbehorende stand omspringen, net zoals hij dat bij anamorphe dvd's doet.
Bij 4:3 uitzendingen krijg je, mits je de tv zo ingesteld hebt balken links en rechts te zien. Sommige mensen storen zich hier aan en zetten de tv op een automatische stand of zo en laten het beeld een beetje oprekken en een beetje buiten beeld vallen zodat het toch schermvullend is, maar dus ook een beetje vervormd.

Naast de zenders als Ned 1, 2,3 RTLs en SBSs, en nog vele anderen, zijn er ook enkele zenders die het niet helemaal goed doen. Bij die zenders moet je bijvoorbeeld aan de themazenders van de publieke omroep denken of diverse, niet alle, uitzendingen op de commerciele duitsers.
Bij die zenders wordt het beeld niet, of niet altijd, anamorph doorgegeven maar letterboxed. Bij dit letterboxed zit geen schakel signaal voor je tv om naar de zoom 16:9 stand te gaan, dit zou je dan zelf handmatig moeten doen. Dit komt omdat die schakeling eigenlijk puur voor analoge signale bedoelt is en niet voor digitale zenders. Dit terwijl het anamorphe schakel signaal juist voor digitale bronnen bedoelt is, zoals dus dvd's en dtv.

De meeste tv's kunnen bij mijn weten op een Scart aansluiting alle mogelijke beeld schakelingen aan, evt. dus handmatig. Als je nu een HD tv decoder van Samsung neemt wordt het verhaal voor HDMI iets anders.
Bij HDMI kun je normaal niet zomaar alle beeld schakelopties gebruiken. Doorgaans werken daar alleen 4:3 en breedbeeld. Hierdoor krijg je dus bij "letterboxed" uitzendingen het probleem dat je het haast niet kunt opvangen. Maar goed dat is weer iets anders.
 
Philips decoder setop box DCR2022

Beste Parker en Kruith, bedankt voor jullie reacties. Ik kwam er gisteren achter dat ik een essentiele instelling nog niet had gedaan, n.l. de decoder in het menu van het Samsung LCD scherm benoemen op Ext1, mijn DVD verschuift nu dus naar Ext2.
Toen ik dat had gedaan en daarnaast in de Samsung afstandsbediening de code voor Philips setop boxen had gevonden, werkte e.e.a. toch zoals ik dacht dat het ook zou moeten kunnen. Met de toets STB op de Samsung afstandsbediening kan ik instellingen van de Philips decoder eventueel aanpassen en met de knop TV kan ik de Samsung afstandsbediening weer gebruiken voor alle andere (TV) beeldscherminstellingen. Ook kan ik andere kanalen kiezen en het geluid/helderheid e.d. aanpassen met 1 afstandsbediening. Ik ben nu tevreden over digitaal kijken ook omdat 1 afstandsbediening toch wat handiger is, ook voor mijn echtgenote.:?
Groet Jansam
 
Ik heb ook een zwarete DCR 2022/03 met software versie 1.13.
Deze loopt regelmatig vast zonder aantoonbare reden.
Soms zet ik hem uit en zet hem 's avonds weer aan en reageert hij nergens meer op.
hij gaat niet aan en doet gewoon helemaal niets. Als ik dan de stekker er uit trek doet hij het weer. Soms kijk ik naar een programma, dan staat opeens het beeld stil en is het geluid weg. Weer reageert hij nergens meer op. Zowel afstandsbediening en knoppen op het kastje doen niets meer.

Dit doet hij eigenlijk al vanaf de eerste dag. Ik ga hem maar terugbrengen, want dit is niets op deze manier. Ik heb in de woonkamer een samsung, daar ben ik heel tevreden over en vindt ik persoonlijk ook makkelijker te bedienen. Ook is de afstandsbediening comfortabeler.

Ik heb de philips in mijn maag gesplitst gekregen vanwege een actie als compensatie voor het vervallen van de gemeentesubsidie op de kabeltelevisie. Geef mij maar een samsung hoor.

Ik laat nog wel even weten hoe het afloopt.

Venz.
 
Venz, dezelfde problemen heb ik ook al vanaf de eerste dag, 1 week in gebruik nu ook met een actie. Ik heb het vermoeden dat als je te snel enkele knoppen (wellicht alleen sommige knoppen) achter elkaar indrukt dat het beeld bevriest, het geluid loopt dan nog even door en dan stopt dat ook. Uitzetten kan dan ook niet meer. Inderdaad de afstandsbediening reageert dan niet meer. Maar terugbrengen? Je heb dan toch geen andere keus? Ik had ook veel liever een Samsung gehad ivm met mijn Samsung scherm, maar dat ging niet.
Ik gebruik wel mijn Samsung afstandsbediening en moet op deze bediening eerst de knop STB of TV indrukken voordat ik voor een van beiden afstellingen kan veranderen. Staat hij op TV en ik druk dan per ongeliuk op een ander kanaal dan komt een analoog kanaal op het scherm. Ik kijk het even aan want ik wacht in feite op een HD decoder met 2 of 3 tuners met harde schijf en eventueel VOD er op. Sterkte!!
 
Ik heb vandaag gebeld met de zaak waar ik het ding heb afgehaald.
Ik was blijkbaar niet de enige die dit probleem had.
Hij ging het probleem terugkoppelen naar Ziggo en zou er volgende week op terug komen.

Ik heb in elk geval geen probleem met te snel op de knoppen drukken. Dat heb ik wel al eens meegemaakt met mijn samsung decoder.

Bij de Philips gebeurt het spontaan zonder dat je ook maar iets doet.

groet,

Venz
 
Ik heb vandaag gebeld met de zaak waar ik het ding heb afgehaald.
Ik was blijkbaar niet de enige die dit probleem had.
Hij ging het probleem terugkoppelen naar Ziggo en zou er volgende week op terug komen.

Ik heb in elk geval geen probleem met te snel op de knoppen drukken. Dat heb ik wel al eens meegemaakt met mijn samsung decoder.

Bij de Philips gebeurt het spontaan zonder dat je ook maar iets doet.

groet,

Venz


@Venz: Bedankt voor je reactie en antwoord. Ik heb het als ik de TV/decoder aanzet. Wat moet je eigelijk het eerste aanzetten, de decoder of de TV? Ik kijk het nog een week aan. Misschien moet het apparaat nog wennen (of ik aan het apparaat). Maar als het nog een paar keer voorkomt zal ik ook de leverancier hiervan op de hoogte brengen.
Groet Jansam
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan