• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Zender door digitale TV heen

Status
Niet open voor verdere reacties.
S

slammer

Ik weet dat in de loop der jaren al heel wat van deze forums geweest zijn, omtrent mijn probleem.
En geloof me, ik heb ze doorgenomen, maar toch kom ik er nog niet uit.
Het zal ws wel dom van me zijn, maar dan ben ik dat maar op dit vlak.

Ik heb pas mijn (Samsung) digital receiver aangesloten aan mijn Samsung LCD en ik blijf maar last hebben van een andere (ws analoge) zender die door mijn beeld loopt (alsof het een negatief is).

Nu heb ik in verschillende forums gelezen, dat je dan iets met je scart moet doen, met nr 1 - 3 - 19 maar begrijp niet echt wat ze hiermee bedoelen.

Ik zou evt een duurdere scart kunnen kopen ook, maar het probleem is dat deze zo'n 10m moet zijn, vanwege de afstand LCD en receiver.

Kan iemand mij helpen???


Alvast bedankt namens een leek op dit gebied. :oops:
 
Check:

Sticky: Humax IR-FOX C - Analoog signaal komt door digitaal signaal heen

Doordat de meeste TV's op de (eerste) SCART het A/V signaal van de TV-tuner uitsturen kan er hierdoor storing/overspraak ontstaan.
Hierdoor zie en/of hoor je het beeld van de laatstgekozen TV zender door het beeld van de A/V ingang heen.
Inderdaad uitermate hinderlijk maar niet iedereen valt het op. ;)
Dit is meer een ontwerp probleem dan het al dan niet gebruiken van een "dure" SCART kabel.
Soms wordt dan aangeraden om de TV eerst op geen zender (0) te zetten of de antennekabel los te halen, dit is natuurlijk geen serieuze oplossing!

Wel een goede oplossing is het gebruik van een zogenaamde "een-richtings" SCART kabel.
Je kunt hiervoor eenvoudig de (bijgeleverde?) SCART-kabel aanpassen met behulp van de SCART pin layout:

SCART Euro AV Connector layout

Onderbreek hiervoor de volgende pinnen in de SCART connector die in de TV gaat:
1 - Audio Out Right
3 - Audio Out Left
19 - Composite Video Out
 
Kijk eens op

Ik raad je aan eens te kijken op https://www.sluitallesaan.nl
Je hebt last van digitene als je het aan mij vraagt.
Dat komt dan door je coax, de mantel zou niet goed genoeg werken en laat dan de zenders in de lucht van digitene door op je digitaal.
Maar ik weet het natuurlijk niet zeker, daarom zou ik deze site even raadplegen als ik jouw was.
 
Je kunt proberen om de Scart-kabel om te draaien. (Als dat tenminste niet al teveel werk is)
 
Dus jij zegt als je die connector erop zet, waarschijnlijk het probleem opgelost?!

Tja, connector erop zet? :?

Normaal gesproken verhelpt de genoemde modificatie de storings (overspraak) problemen die vaak kunnen ontstaan bij gebruik van een RGB-SCART verbinding.

Wat het lastiger maakt is wel dat je een 10 meter lange SCART kabel gebruikt.
Voordat je deze gaat modificeren (de betere/duurdere kabels kan je vaak niet eens eenvoudig openmaken) is het misschien handiger om eerst eens te testen met een goedkope aangepaste SCART kabel eventueel in combinatie met een SCART verleng/koppelstukje

Ook kun je een andere SCART ingang van de TV proberen mits deze natuurlijk ook RGB signalen kan verwerken.
Bij de meeste TV's is er namelijk alleen een uitgaand A/V signaal op de eerste SCART connector aanwezig.
Bij de meer recente TV's is dit vaak ook nog allemaal apart in te stellen.
 
Ik weet dat in de loop der jaren al heel wat van deze forums geweest zijn, omtrent mijn probleem.
En geloof me, ik heb ze doorgenomen, maar toch kom ik er nog niet uit.
Het zal ws wel dom van me zijn, maar dan ben ik dat maar op dit vlak.

Ik heb pas mijn (Samsung) digital receiver aangesloten aan mijn Samsung LCD en ik blijf maar last hebben van een andere (ws analoge) zender die door mijn beeld loopt (alsof het een negatief is).

Nu heb ik in verschillende forums gelezen, dat je dan iets met je scart moet doen, met nr 1 - 3 - 19 maar begrijp niet echt wat ze hiermee bedoelen.

Ik zou evt een duurdere scart kunnen kopen ook, maar het probleem is dat deze zo'n 10m moet zijn, vanwege de afstand LCD en receiver.

Kan iemand mij helpen???


Alvast bedankt namens een leek op dit gebied. :oops:

Zoals hier al vaker is gezegd ontstaat het probleem in de SCART kabel door overspraak van de signalen die de TV zelf levert via de SCART aansluiting die je gebruikt. Dat risico loop je vooral bij goedkope SCART kabels die niet dubbel zijn afgeschermd, zoals de kabels die met decoders worden meegeleverd. Die kabels moet je dan ook bij voorkeur niet gebruiken.

Toch zijn er veel gebruikers die geen overspraakproblemen ondervinden met de meegeleverde (of andere niet adequaat afgeschermde) kabels, en daar kunnen allerlei redenen voor zijn:

1. De TV levert zelf geen signalen via de SCART uitgang (dat is o.a. het geval bij de eerste SCART aansluiting van nieuwe Sony TV's uit de W5500 serie, en vast ook nog wel andere merken en modellen).

2. De TV levert wel signalen via de gebruikte SCART uitgang, maar bevat een nette muting-schakeling, die ervoor zorgt dat de uitgaande signalen worden uitgeschakeld op het moment dat er een (RGB) inputsignaal binnenkomt.

3. De ingangsimpedantie voor audio en composiet video op de SCART aansluiting van het aangesloten apparaat is doelbewust laag gemaakt om overspraakproblemen te voorkomen of te minimaliseren.

Dit laatste heb ik een heel lang geleden al geconstateerd bij de oude Samsung DCB-9401R decoder. Hierbij zijn op SCART aansluiting AV1 (niet op AV2) de pennen voor audio in en composiet video in domweg kortgesloten naar massa. Een effectieve manier natuurlijk om 'geestbeelden' of doorlekkend geluid door overspraak in slechte SCART kabels (inclusief het meegeleverde baggerkabeltje) te voorkomen, maar niet comme il faut, en deze 'oplossing' leidt dan ook in bepaalde gevallen tot problemen.

Zelf kwam ik hier achter toen bleek dat mijn op de RGB SCART (AV1) van de Samsung aangesloten DVD/HDD recorder een bijzonder zacht geluid gaf bij weergave. Bleek dat de Sony bij weergave het geluid via beide SCART aansluitingen uitstuurt, en wel via een niet (goed) gebufferd uitgangstrapje, zodat het uitgaande geluid feitelijk werd kortgesloten door de Samsung: bij loskoppeling van de SCART verbinding met de Samsung was de geluidsweergave weer op normaal niveau. Oplossing was uiteraard om bij de SCART kabel tussen de RGB output van de decoder en de RGB input van de recorder de verbindingen van pin 1 en pin 3 in de SCART stekker bij de recorder te onderbreken, zodat de Samsung decoder de audio output van de recorder bij weergave niet langer kort kan sluiten.

Bij de opvolger, de DCB-B270R, heeft Samsung weer afgezien van deze bedenkelijke kortsluiting van de audio input op SCART aansluiting AV1, en inderdaad, toen ik een keer bij een familielid deze decoder aansloot met het meegeleverde baggerkabeltje, waren er direct overduidelijk 'geestbeelden' te zien. Vervanging door een deugdelijke dubbel afgeschermde SCART kabel loste dit probleem direct op.

@TS: Het is nogal bedenkelijk dat je 10 meter SCART kabel nodig hebt om de decoder met je LCD te verbinden. Dat levert - even afgezien van je huidige overspraakproblemen - een dusdanig kwaliteitverlies op dat ik me begin af te vragen waarom je al die moeite neemt met een modern toestel en digitale TV. In de gangbare opstellingen staat de decoder doorgaans vlak onder de TV en is een SCART kabel van pakweg 1,5 meter meer dan voldoende. Dat werkt ook een stuk prettiger, want het is onnatuurlijk om de afstandsbediening van de decoder steeds naar een heel ander - 10 meter verderop gelegen! - punt te moeten richten. Het eerste advies is dus om je hele opstelling eens kritisch te overdenken. Verder kun je natuurlijk de SCART stekker die nu in de TV zit openmaken en daar de doorverbindingen met pennetjes 1,3 en 19 onderbreken, dan zou je overspraak probleem in ieder geval opgelost moeten zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan