• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

FTP en router

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik geloof je :-P:-P.

maar dan is gateway dus niet het zelfde als routeradres............
daar kan dus NOOIT een ip-adres staan.......
 
ik geloof je :-P:-P.

maar dan is gateway dus niet het zelfde als routeradres............
daar kan dus NOOIT een ip-adres staan.......

Een router is een aparaat dat pakketjes tussen hosts heen en weer stuurt. De term (default) gateway wordt gebruikt voor de router waar pakketjes heen moeten die niet voor het lokake net bestemd zijn. Deze router heeft dan een internetverbinding, en natuurljik ook 1 of meerdere verbindingen met het loakle netwerk.

In een huis setup heb je meestal maar 1 router, en is die ene router dus je gateway (to the internet).


Wat ik al zei, het ziet eruit dat de humax de verkeerde data laat zien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk ook dat de humax daar de verkeerde gegevens laat zien.
Ik heb de info gegeven om de OP te laten weten dat hij zich niet druk hoeft te maken als er, na het zetten van dhcp in de humax, wat onverwachte getalletjes bij routeradres te zien zijn.
De OP heeft heel veel aandacht voor routeradres=gatewayadres, vandaar

Zoals ik het nu heb werkt het uitstekend met filezillaftp als ftp programma.

Ik heb het in eerste instantie met vast ip-adres ingericht, toen heb ik bij router/gatewayadres het ip-adres van mijn router ingegeven en bij dns de dns van mij isp en toen werkte het ook uitstekend.

Ik heb in mijn router de mogelijkheid om aan een bepaald mac-adres een ip-adres te koppelen (dhcp-reservering) en daardoor kan ik de humax altijd hetzelfde ip-adres laten krijgen en heb ik in de humax dhcp aangezet. De humax heeft bij mij dus altijd 192.168.1.5 gehad.
 
Ahha.......brengt wel leven in de brouwerij zeg, zo'n misleidende opmerking :-P
Omdat ik niet zeker wist of routeradres zelfde was als gateway, en jij zegt dat een full functional 5050 daar een subnet laat zien.........kan je je misschien voorstellen dat ik even de hoop had de oplossing gevonden te hebben :sad:. Gelukkig twijfelde ik wel :lol:.

Ik ga vanavond even opties van ALEG proberen; eerst overal 0.0.0.0 invoeren, dan reboot, dan DHCP inschakelen, kabel in router, en reboot..........en misschien ook router nog weel een keer booten........

Ik weet overigens wel dat router goed is; als ik netwerkkaart van laptop op DHCP verkrijgen zet, en verbind met router krijg ik gelijk ip toegewezen die valt in de reeks die in router ingesteld is. Ook pc op zolder werkt zo altijd goed (en nog).

meld mij vananvond weer..........kan laat worden......:mrgreen:
 
ja hoor....................voor mekaar.............

inderdaad heb ik eerst in de HANDMATIG stand alles op 0.0.0.0 gezet en vervolgens Humax uit gezet (op achterzijde). Toen ftp funtie ingeschakeld; DCHP geselecteerd, weer uit gezet, stekker in router en aan gezet. Krijg dan inderdaad direct van router ip en die kan ik benaderen in de webbrowser.

Toch heb ik nu ip wel vast gezet; gaat nu ook goed.
Volgens mij ben ik gered.....denk toch dat het rebooten een belangrijks stap is. En dan inderdaad met het aan/uit knoppie!!!!

Jongens, bedankt voor de reakties, en echt super dat jullie zo de vergaarde kennis delen. Top.
 
Mooi dat het gelukt is.

Verder kan ik Filezilla aanbevelen als goed functionerende en gratis FTP-client.

Veel plezier.
 
En zorg dat de kabel met de router is verbonden voordat je de Humax aanzet.

Ik heb gemerkt dat hij alleen te benaderen is als de kabelverbing met de router er is vóórdat de HUMAX gaat booten.

Is een beetje afwijkend gedrag, maar ik krijg hem alleen op die manier benaderbaar.

Nu ik mijn iHDR5050 een paar daagjes in huis heb mijn bevindingen met de instellingen:

Aangesloten op een vrije poort van modem/router.

DHCP/Hanmatig --> Handmatig --> dus vast IP adres

IP --> 10.0.0.xxx --> waarbij xxx = vrij adres tussen 0 en 255 (bij mij althans)
Mask 255.255.255.0

Routeradres --> niet ingevuld (0.0.0.0)
DNS-adres --> niet ingevuld (0.0.0.0)

Routeradres en DNS-adres zijn niet nodig, de Humax kan n.l. zelf geen verbinding maken met het internet. Zal wel een restant zijn van een stukje standaard software wat ze genomen hebben.

Werkt prima met WS_FTP LE en WinSCP (beide gratis op internet te vinden). Ook kan ik gewoon de UTP kabel er uit laten en insteken als ik het nodig heb zonder dat ik hem opnieuw hoef op te starten. Hij moet wel al aan staan dat wel, in (lo-power) standby reageert ie niet. Maar dat lijkt mij logisch.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En zorg dat de kabel met de router is verbonden voordat je de Humax aanzet.

Ik heb gemerkt dat hij alleen te benaderen is als de kabelverbing met de router er is vóórdat de HUMAX gaat booten.

Is een beetje afwijkend gedrag, maar ik krijg hem alleen op die manier benaderbaar.

Same here. Heb me rot gezocht naar de oorzaak van het niet benaderbaar zijn van het apparaat, dhcp leek niet te werken, of tijdelijk (10 seconden een ip, daarna niks meer). Zelf een ip opvoeren hielp ook niet.

Enige oplossing bij mij: kabel erin, knop aan de achterkant uit en weer aan zetten en meteen werkte dhcp normaal en kan ik ook ftp-en. Feit dat ie tijdelijk een ip adres ophaalt zet je op een dwaalspoor. Ik moet nog testen of de kabel nu wel (zoals het hoort) eruit en weer in kan..en dat ie dan een ip ophaalt van de router. Beetje vreemd is het wel allemaal (vermelding in de handleiding / FAQ was handig geweest).
 
Ik heb ernstig het vermoeden dat dit een quirck is van je modem/router en niet van de iHDR5050.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan