• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Blokjes op 4,5,6,7 en 8

  • Onderwerp starter Nico123!
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Cees,
Op vaderdag was ik heel vroeg waker......:roll: de TV zat me niet lekker.
Nog eens de korte kabel test gedaan, met andere korte kabel.
En belkim bliksum beveiliger er tussen uit, blokjes weg.
Berwaardes binnen de perken waarders nu 0
Lange kabel er tussen en ook blokjes weg waardes 0
Met andere woorden ik schaam me diep !!!! :oops:

Maar ben wel geholpen door de mensen hier, Thanks allemaal

Kijk dit is nog eens mooi dat je het probleem vermeld nu het goed is, het probleem zat hem dus in de bliksem beveiliger :shock:
 
Dat is zeker sportief om dit hier te melden. Meestal hoor je na een goede tip niets meer van de klager...
 
En belkim bliksum beveiliger er tussen uit, blokjes weg.
Gefeliciteerd dat het werkt !

Of zo'n bliksembeveiliging ertussen altijd een goed idee is weet ik niet. Zo'n overspanningsbeveiliging werkt als een kortsluiting als er een hogere spanning op de coax staat dan de grenswaarde van die overspanningsbeveiliging. Hij sluit (op het moment dat hij "inschakelt") ook het hoogfrequente kabelsignaal kort waardoor dit in zal zakken en dus bit errors zal veroorzaken en de BER laat oplopen. Het hangt er een beetje vanaf wat er nu aan de hand is, het kan zijn dat die belkim overspanningsbeveiliging zelf niet goed was of een type voor een veel te lage spanning was, maar het kan ook zijn dat er toch een probleem in je kabel-systeem zit.

Er hoort een goede aansluit-doos aan je "groene kabel" te zitten waarbij je huisinstallatie "galvanisch gescheiden" is van het kabelnet. Als je dus geen goede 1-gats of 2-gats aansluiting op je groene kabel hebt zitten, kun je last hebben dat er van buitenaf een spanning op de kabel staat, dat mag dus niet.

Verder kan dit op je huis-installatie ook gebeuren. Op de buitenmantel van de coax kan een vrij hoge (net)spanning staan, weliswaar zonder dat je daar energie uit zou kunnen halen, maar wel genoeg om een overspanningsbeveiliging te doen laten ingrijpen. Op het moment dat die ingrijpt zakt je kabelsignaal ook in elkaar. Dat hoeft dus niet alleen bij blikseminslag te gebeuren.

Als je bijvoorbeeld een TV-kaart in een computer aansluit op je huis-installatie en die PC zit niet aangesloten op een rand-aarde stopcontact, kun je de halve netspanning (115 Volt) meten op de aarde van de computerkast ten opzichte van aarde. Dit staat op dat moment ook op de coax-kabel en kan een protector doen aanspreken. Dat komt door het ontwerp van de netvoeding in pc's, daar zit een netfilter in wat zorgt voor dit effect als je hem niet aansluit op een randaarde stopcontact. Er zit weliswaar geen energie in en je gaat er niet dood van, maar je zult het wel voelen prikkelen als je één hand aan een metalen schroefje van je pc houdt en één hand aan iets wat met aarde verbonden is (een vochtige muur of de randaarde).

In jouw geval kan het probleem dus bijvoorbeeld beginnen op het moment dat iemand een computer met TV-kaart aanzet in je eigen huis. Of een (oudere?) TV die een technisch probleem heeft en spanning op de coax-aansluiting zet.

Met het verwijderen van de overspanningsbeveiliging kan het storingsprobleem nu weg zijn, maar ik zou toch eens goed kijken of je groene kabel goed is aangesloten met een officieel overnamepunt en/of je huisinstallatie met alle apparaten goed is en/of aangesloten computers op een randaarde stopcontact zitten.
 
Hoi Cees,
Op vaderdag was ik heel vroeg waker......:roll: de TV zat me niet lekker.
Nog eens de korte kabel test gedaan, met andere korte kabel.
En belkim bliksum beveiliger er tussen uit, blokjes weg.
Berwaardes binnen de perken waarders nu 0
Lange kabel er tussen en ook blokjes weg waardes 0
Met andere woorden ik schaam me diep !!!! :oops:

Maar ben wel geholpen door de mensen hier, Thanks allemaal

Wat heerlijk dat het opgelost is,a.s Dinsdag genieten zonder blokjes :lol::lol::lol:
 
Gefeliciteerd dat het werkt !

Of zo'n bliksembeveiliging ertussen altijd een goed idee is weet ik niet. Zo'n overspanningsbeveiliging werkt als een kortsluiting als er een hogere spanning op de coax staat dan de grenswaarde van die overspanningsbeveiliging. Hij sluit (op het moment dat hij "inschakelt") ook het hoogfrequente kabelsignaal kort waardoor dit in zal zakken en dus bit errors zal veroorzaken en de BER laat oplopen. Het hangt er een beetje vanaf wat er nu aan de hand is, het kan zijn dat die belkim overspanningsbeveiliging zelf niet goed was of een type voor een veel te lage spanning was, maar het kan ook zijn dat er toch een probleem in je kabel-systeem zit.

Er hoort een goede aansluit-doos aan je "groene kabel" te zitten waarbij je huisinstallatie "galvanisch gescheiden" is van het kabelnet. Als je dus geen goede 1-gats of 2-gats aansluiting op je groene kabel hebt zitten, kun je last hebben dat er van buitenaf een spanning op de kabel staat, dat mag dus niet.

Verder kan dit op je huis-installatie ook gebeuren. Op de buitenmantel van de coax kan een vrij hoge (net)spanning staan, weliswaar zonder dat je daar energie uit zou kunnen halen, maar wel genoeg om een overspanningsbeveiliging te doen laten ingrijpen. Op het moment dat die ingrijpt zakt je kabelsignaal ook in elkaar. Dat hoeft dus niet alleen bij blikseminslag te gebeuren.

Als je bijvoorbeeld een TV-kaart in een computer aansluit op je huis-installatie en die PC zit niet aangesloten op een rand-aarde stopcontact, kun je de halve netspanning (115 Volt) meten op de aarde van de computerkast ten opzichte van aarde. Dit staat op dat moment ook op de coax-kabel en kan een protector doen aanspreken. Dat komt door het ontwerp van de netvoeding in pc's, daar zit een netfilter in wat zorgt voor dit effect als je hem niet aansluit op een randaarde stopcontact. Er zit weliswaar geen energie in en je gaat er niet dood van, maar je zult het wel voelen prikkelen als je één hand aan een metalen schroefje van je pc houdt en één hand aan iets wat met aarde verbonden is (een vochtige muur of de randaarde).

In jouw geval kan het probleem dus bijvoorbeeld beginnen op het moment dat iemand een computer met TV-kaart aanzet in je eigen huis. Of een (oudere?) TV die een technisch probleem heeft en spanning op de coax-aansluiting zet.

Met het verwijderen van de overspanningsbeveiliging kan het storingsprobleem nu weg zijn, maar ik zou toch eens goed kijken of je groene kabel goed is aangesloten met een officieel overnamepunt en/of je huisinstallatie met alle apparaten goed is en/of aangesloten computers op een randaarde stopcontact zitten.

Thanks Cees :)
In een gewoon huis (25 jaar oud) heb je in de woonkamer geen ge-aardestopkontakten. Ik zal morgen eens de twee gats aansluit-doos met de groene kabel controleren, daar mag dus geen spanning op de buitkant staan. (als ik het goed begrijp) En ook eens kijken of ik ergens randaarde kan vinden (luchtverwarming) Pc heb ik niet, laptop wel, zal voor de rest ook alles eens nakijken op lekage.....

Ik vind het normaal dat als je geholpen bent met een probleem, je ook antwoord geeft hoe je dat heb opgelost, en misschien hebben mede-lezers er wat aan. :lol:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou even een week afgewacht, maar ik durf nu toch te zeggen dat mijn kabels zichzelf hebben gerepareerd, de zendpiraat verhuist is en KPN die DVB-H mast heeft verplaatst. Na 3 a 4 weken amper TV hebben kunnen kijken, werkt het sinds ongeveer 5 dagen weer. Op de genoemde zender, RTL4, 5,8 en SBS heb ik nu zelfs ook af en toen een BER van 0.

Verbazingwekkend dat het zich toch weer vanzelf oplost. Verschillende keren aangegeven dat het niet aan mijn kabels ligt want zoals ik al zei, ik heb al 2 jaar dezelfde opstelling, kabels, apparatuur etc. Dan krijg je verhalen als dat er wel eens een zendpiraat opeens actief zou zijn of dat toevallig, nu KPN daar zoveel mee adverteert, KPN bij mij in de buurt een DVB-H mast geplaatst heeft. Let op, dus allemaal suggesties naar de klant van de strekking "zoek het maar uit". Want wat had ik moeten doen als het inderdaad een zendpiraat was geweest? Of als het een DVB-H mast was? Had Ziggo dan een oplossing geboden? Hadden zij dan KPN gecontacteerd?

Maar goed, voorlopig tevreden. Nog een paar maanden en dan heb ik hier glasvezel bij XMS, Vathorstnet en ik heb toch maar naast telefonie en internet ook maar het TV pakket er bij besteld.
 
Want wat had ik moeten doen als het inderdaad een zendpiraat was geweest? Of als het een DVB-H mast was? Had Ziggo dan een oplossing geboden? Hadden zij dan KPN gecontacteerd?

Nee dan had je goede bekabeling moeten aanschaffen die hf dicht is...

Het verhaal van "het is al jaren goed, en ik heb niks gewijzigd" is volledig begrijpelijk, maar gaat bij deze dingen niet op.
Stel je bekabeling blijkt een paar frequenties te hebben die altijd al gestoord werden, maar er zat niks op die frequentie, dan had je altijd zonder het te weten al een probleem.
Als Ziggo dan de frequenties gaat herindelen kan het zomaar zijn dat die huisinstallatie die altijd goed was ineens niet meer functioneerd.

Op dat moment zullen veel mensen de schuld aan ZIggo geven, terwijl je eigenlijk altijd al een slechte huisinstallatie in die gevallen al had, maar dat nooit opviel.

Afijn de strekking zal wel duidelijk zijn verwacht ik :wink:
 
Nee dan had je goede bekabeling moeten aanschaffen die hf dicht is...

Het verhaal van "het is al jaren goed, en ik heb niks gewijzigd" is volledig begrijpelijk, maar gaat bij deze dingen niet op.
Stel je bekabeling blijkt een paar frequenties te hebben die altijd al gestoord werden, maar er zat niks op die frequentie, dan had je altijd zonder het te weten al een probleem.
Als Ziggo dan de frequenties gaat herindelen kan het zomaar zijn dat die huisinstallatie die altijd goed was ineens niet meer functioneerd.

Op dat moment zullen veel mensen de schuld aan ZIggo geven, terwijl je eigenlijk altijd al een slechte huisinstallatie in die gevallen al had, maar dat nooit opviel.

Afijn de strekking zal wel duidelijk zijn verwacht ik :wink:

Helemaal mee eens, toen ik overging naar een LCD met digitale ontvanger heb ik gelijk op aanraden van de plaatser allemaal nieuwe kabels genomen.
Mijn oude coax met vergulde pluggen ( zelfbouw ) weggedaan ( was niet goed volgens hem ) nieuwe scart ( veel betere dan die dingen die je erbij krijgt )
En ik moet zeggen, ik heb nooit last van die storingen ( in de buurt waar ik woon ) als andere er over schrijven :mrgreen:
Het zal vast zo zijn dat die man geld wil verdienen zou je denken, maar nee hoor heb ze er van hem bij gekregen :cool:
Het zijn dan geen van Hull kabels maar ze doen het goed :mrgreen:
 
Nou even een week afgewacht, maar ik durf nu toch te zeggen dat mijn kabels zichzelf hebben gerepareerd, de zendpiraat verhuist is en KPN die DVB-H mast heeft verplaatst. Na 3 a 4 weken amper TV hebben kunnen kijken, werkt het sinds ongeveer 5 dagen weer. Op de genoemde zender, RTL4, 5,8 en SBS heb ik nu zelfs ook af en toen een BER van 0.
De zendpiraat en de KPN zijn zeker met zomervakantie :wink::-P:lol::mrgreen:
 
Vind DTV toch al heel slecht bij Ziggo, bij Casema was het goed en nu als er een storing is blijf men er de hele dag mee zitten. Erg jammer.

Geld vangen, maar kwaliteit zou je toch ook wel moeten verwachten van zo'n groot bedrijf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan