• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

CI+ bij Ziggo

C

commander

ciplus3.png

Introductie:
Digitaal televisie kijken zonder gebruik te maken van een aparte digitale ontvanger?
Tot nu toe ondersteunde Ziggo dit niet. Digitale TV kijken kon alleen met een losse digitale ontvanger die op de TV aangesloten wordt. Er bestaat wel een mogelijkheid (die niet door Ziggo ondersteund wordt) om via een zogenaamde CI-CAM van Alphacrypt, digitale TV te ontvangen op daarvoor geschikte TV's.
alphacrypt4.png

Ziggo ondersteunt deze oplossing dus niet en binnen een paar jaar zal het vermoedelijk niet meer werken. Gradus Vos, de persvertegenwoordiger van Ziggo heeft enkele maanden geleden verklaard dat de Alphacrypt modules in standaard TV's over 2 jaar waarschijnlijk niet meer zullen werken. Tot die tijd gedoogt Ziggo het gebruik van een Alphacrypt CAM in standaard TV's nog.

CI+ CAM :
Ziggo heeft nu de CI+ CAM geïntroduceerd. Deze "decoder-module" lijkt aan de buitenkant op een Alphacrypt CAM, maar bevat een decoder met een betere kopieer beveiliging. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de uitdrukkelijke wens van programmaleveranciers naar meer beveiliging. Iets dat in eerdere CAM-oplossingen niet zo was.
cam_ciplus3.png

Deze CAM werkt echter alleen in daarvoor ontwikkelde TV-ontvangers die geschikt zijn voor CI+. De "CI+ standaard" is onder andere ontwikkeld door Panasonic, Philips, Samsung en Sony. De CI+ module steek je in een hiervoor geschikte CI+ televisie en deze TV functioneert dan als digitale ontvanger en decoder tegelijk. De CI+ CAM wordt wél door Ziggo ondersteund.

Waar moet je op letten:
Er zijn veel televisies op de markt waar een CAM-aansluiting in opgenomen is. Het gaat hierbij vaak om een zogenaamde CI slot (dus zonder de +), een eerdere versie van de nu geïntroduceerde CI+ aansluiting in nieuwe televisies.
Wil je gebruik maken van de nieuwe CI+ technologie? Dan moet je bij aankoop van een nieuwe televisie goed opletten dat deze ook geschikt is voor deze nieuwe technologie en voorzien is van het CI+ logo (zie bovenaan deze post). Verder garandeert Ziggo alleen een goede werking van de CI+ modules op TV's die door Ziggo getest zijn op een goede werking op het Ziggo netwerk. De Alphacrypt standaard CI-modules zijn bij Ziggo niet geschikt om in CI+ TV's gebruikt te worden. Ziggo heeft laten weten dat hoewel deze op dit moment nog wel blijken te werken, ze niet meer zullen functioneren wanneer de CI+ CAMS voldoende leverbaar zijn in de winkel. In een CI+ geschikte televisie zal dus alleen een CI+ CAM werken.

Geschikte en gecertificeerde televisies en CI+ modules:
Een lijst van CI+ geschikte en door Ziggo gecertificeerde televisies en CI+ CAMS: https://www.ziggo.nl/televisie/mediaboxen/ci-plus/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom worden de CI+ cams met smartcard uitgeleverd? Veel mensen hebben wellicht al 1 of meerdere smartcards.
Ik heb zelf reeds 3 smartcards, waarvan overigens de derde nog steeds op 'zwart' staat, terwijl ik deze direct bij aanschaf direct online geregistreerd heb bij Ziggo. Ondertussen heb ik de Ziggo Klantenservice daarover benaderd. Met als antwoord dat eea nog wel enige tijd gaat duren. Maar dit terzijde.

Misschien nog te vroeg om te vragen, maar is het ook mogelijk om een losse CI+ CAM aan te schaffen? Scheelt toch een kleine 30 euro, als je geen (extra) smartcard nodig hebt!

Anoniem, bij voorbaat dank voor je antwoord!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien nog te vroeg om te vragen, maar is het ook mogelijk om een losse CI+ CAM aan te schaffen? Scheelt toch een kleine 30 euro, als je geen (extra) smartcard nodig hebt!

Anoniem, bij voorbaat dank voor je antwoord!

Daar ben ik het volledig mee eens! Graag CI+ CAM leveren zonder smartcard.

Overigens nog bedankt dat nu een apart CI+ forum is opgezet met alle informatie eenvoudig toegankelijk! :pompom:
 
Er bestaat wel een mogelijkheid (die niet door Ziggo ondersteund wordt) om via een zogenaamde CI-CAM van Alphacrypt, digitale TV te ontvangen op daarvoor geschikte TV's.
Ziggo ondersteunt deze oplossing dus niet en binnen een paar jaar zal het vermoedelijk niet meer werken. Gradus Vos, de persvertegenwoordiger van Ziggo heeft enkele maanden geleden verklaard dat de Alphacrypt modules in standaard TV's over 2 jaar waarschijnlijk niet meer zullen werken. Tot die tijd gedoogt Ziggo het gebruik van een Alphacrypt CAM in standaard TV's nog.
Er zit toch even een klein verschil tussen "over 2 jaar waarschijnlijk niet meer zullen werken" en "nog zeker 2 jaar zullen werken".

Hier nog maar eens de letterlijke quote van Gradus Vos in het interview met Hardwareinfo.tv in april 2009:

Anderhalf, twee jaar durf ik wel te stellen dat het niet zo zal zijn dat dat ding in één keer buiten werking is, dat kan ik me gewoon niet voorstellen. En zelfs áls het mocht gebeuren dan zullen we in ieder geval voor die mensen die getroffen worden daardoor, zullen we kijken of we een oplossing kunnen verzinnen. In welke zin weet ik nog niet, maar dat zullen we doen. Vooralsnog, en dan heb ik het toch echt over een termijn van anderhalf tot twee jaar zie ik niet in het verschiet dat er iets zou gebeuren waardoor die Alphacrypt module niet meer zou werken. [...]Ze hoeven zich zeker de eerste anderhalf jaar geen zorgen te maken. Wat daarna gebeurt... Ik bedoel, ik weet het niet.
 
Tot die tijd gedoogt Ziggo het gebruik van een Alphacrypt CAM in standaard TV's nog.

Wat een aanmatigende woorden zeg! Alsof de Alphacrypt gebruikers iets illegaals doen!:evil:

Hier nog maar weer eens een letterlijke quote uit het interview van Hardwareinfo.tv met Gradus Vos uit April 2009:

We willen zeker niet van die Alphacrypt gebruikers af.[...] Maar ze doen in onze ogen helemaal niks verkeerd en wij willen die duizenden gebruikers ook niet tegen ons in het harnas jagen, dus we gaan zeker niet bewust dingen uitzetten.

Ik zou het erg op prijs stellen als deze punten in de openingspost gecorrigeerd worden!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziggo heeft nu de CI+ CAM geïntroduceerd. Deze "decoder-module" lijkt aan de buitenkant op een Alphacrypt CAM, maar bevat een decoder met een betere kopieer beveiliging. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de uitdrukkelijke wens van programmaleveranciers naar meer beveiliging. Iets dat in eerdere CAM-oplossingen niet zo was.
Is dit stukje soms gedicteerd door Ziggo? Hier wordt weer eens getracht om de door Ziggo geactiveerde beperkingen van CI+ toe te schrijven aan de "uitdrukkelijke wens" van de zenders, terwijl minimaal 60 van die zenders bij Caiway gewoon zonder enige vorm van encryptie te ontvangen zijn zodat er daar helemaal geen CAM en smartcard nodig zijn om die zenders te kunnen ontvangen. Bij CI+ heeft Ziggo de mogelijkheid om selectief de CI+ beperkingen aan te zetten als er een zender is dat daar uitdrukkelijk om verzoekt. Om echter het gebruik van de voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM af te dwingen bij hun klanten heeft Ziggo zelf besloten om die CI+ beperkingen maar direct aan te zetten op alle zenders. Dat is ook beter voor de koppelverkoop van de voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM en de verplichte extra Ziggo smartcard.

Deze CAM werkt echter alleen in daarvoor ontwikkelde TV-ontvangers die geschikt zijn voor CI+.
Deze voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM zou ook kunnen functioneren in apparatuur met een standaard DVB CI slot indien Ziggo niet direct de CI+ beperkingen aanzet op alle kanalen, maar alleen op die kanalen die daar uitdrukkelijk om verzocht hebben. Ziggo wil echter niet haar klanten tegemoet komen door er op die manier in de toekomst voor te zorgen dat de klanten met apparatuur met standaard DVB CI slot ook hun apparaat kunnen blijven gebruiken voor het gros van de kanalen en in ieder geval de kanalen uit het standaard pakket. Duidelijk een keuze van Ziggo om de klanten te pesten die dan geen andere keus krijgen dan één van de vele door Ziggo "gecertificeerde" buggy externe ontvangers te gaan aanschaffen en gebruiken.

De "CI+ standaard" is onder andere ontwikkeld door Panasonic, Philips, Samsung en Sony. [/COLOR]

Als de DVB specificaties geen standaard mogen worden genoemd van Ziggo omdat Ziggo zich daar niet aanhoudt, dan lijkt het mij dat de CI+ specificaties zeker geen standaard genoemd mogen worden.

De CI+ module steek je in een hiervoor geschikte CI+ televisie en deze functioneert dan als digitale ontvanger en decoder tegelijk.
De CI+ CAM is geen digitale ontvanger. Dat wekt alleen maar verwarring. Het is een decryptie/encryptie module.

Er zijn veel televisies op de markt waar een CAM-aansluiting in opgenomen is. Het gaat hierbij vaak om een zogenaamde CAM v1 slot, een eerdere versie van de nu geïntroduceerde CAM CI+ aansluiting in nieuwe televisies.
CAM v1 slot? Het is om te beginnen een Common Interface (CI) slot. Verder wekt v1 de indruk dat het CI+ slot een versie 2 slot zou zijn. Het CI+ slot is echter (nog?) helemaal niet door de DVB organisatie als nieuwe versie van de DVB Common Interface specificatie uitgeroepen. CI+ is een extensie van de standaard DVB CI specificatie opgesteld door een groepje fabrikanten buiten de DVB organisatie om. Het initiatief voor een versie 2 van de standaard DVB CI specificatie is op niets uitgelopen door onenigheid over de mate van extra beveiliging bij de leden van DVB organisatie.

Verder garandeert Ziggo alleen een goede werking van de CI+ modules op TV's die door Ziggo getest zijn op een goede werking op het Ziggo netwerk.
Die "garanties" van Ziggo kennen we nu ondertussen wel. Stelt in de praktijk niets voor. En gezien alle door Ziggo uitgegeven disclaimers voor CI+ zal het met die "garanties" van Ziggo niet veel beter zijn dan voor de door Ziggo "gecertificeerde" buggy kabel ontvangers.

De Alphacrypt standaard CI-modules zijn niet geschikt om in CI+ TV's gebruikt te worden. Ziggo heeft laten weten dat hoewel deze op dit moment nog wel blijken te werken, ze niet meer zullen functioneren wanneer de CI+ CAMS voldoende leverbaar zijn in de winkel. In een CI+ geschikte televisie zal dus alleen een CI+ CAM werken.
Onzin, Ziggo wil niet dat je ze gebruikt in apparatuur met CI+ slot, dus zetten ze op alle kanalen de CI+ beperkingen direct aan zodat de AlphaCrypt Classic CAM niet kan werken. De tuner van alle beschikbare TV's met CI+ slot zijn immers ook geschikt voor Digitenne van KPN en die werken met een standaard DVB CAM die ook gewoon functioneert in het CI+ slot.

Een lijst van CI+ geschikte en door Ziggo gecertificeerde televisies en CI+ CAMS zijn niet alleen op de Ziggo website, maar ook in de subforums van dit CI+ forum te vinden. Deze lijst wordt door Ziggo-medewerkers up-to-date gehouden.
Gezien alle disclaimers die in al die subforums bij die lijsten zijn geplaatst wordt het volgens mij straks een enorme puinhoop waardoor het voor klanten nauwelijks nog te achterhalen is welk apparaat nu wel of niet door Ziggo "gecertificeerd" is. Zie eerst maar eens voor aankoop te achterhalen welke firmware versie er op het uiteindelijk geleverde apparaat staat. Als die firmware versie niet door Ziggo "gecertificeerd" is, mag je het geleverde apparaat dan retour sturen aan de leverancier? Gaan die Ziggo medewerkers er ook voor zorgen dat alle firmware versies die ze ooit goedgekeurd hebben na te zoeken zijn, want er staat nog wel eens ergens een apparaat op voorraad dat niet persé over de laatste versie hoeft te beschikken, maar wel over een versie die misschien in het verleden is goed gekeurd geweest. En hoe gaat Ziggo ervoor zorgen dat alle speciale "shelter" modellen van apparatuur voor bepaalde winkelketens ook voorkomen in de lijst? Op de website van de fabrikanten zelf zijn die modellen veelal niet eens terug te vinden in de huidige collectie van de fabrikant.

Ziggo blijkt niet eens in staat om lijstjes aan te leggen van alle bekende bugs in de door hun "gecertificeerde" kabel ontvangers, laat staan dat zij precies weten welke modellen er allemaal werken met de door hun goedgekeurde firmware zodat ze daar goed up-to-date lijsten inclusief de history van eerder goedgekeurde modellen kunnen bijhouden. De verwarring die daardoor zal ontstaan komt Ziggo uiteraard goed van pas als ze straks met de afgegeven "garanties" worden geconfronteerd als één en ander toch weer niet zo goed getest blijkt te zijn. Niet zo verwonderlijk als het testen van apparatuur met CI+ slot bij een retailer, waarvan Ziggo zelf niet eens weet wat de status en versie van de firmware is op het apparaat is, onderdeel lijkt uit te maken van de "professionele certificering" door Ziggo en daar dan vervolgens ook nog eens over gerapporteerd wordt op een forum.
 
Daar ben ik het volledig mee eens! Graag CI+ CAM leveren zonder smartcard.
Dat is toch de simplste vraag die jammer genoeg tot nu toe onbeantwoord blijft. Waarom b.v. anoniem of een andere official daar niks over heeft verklaard vind ik zeer apart. Dus mijn vriendelijke vraag (met b.v. ja of nee op te antwoorden) als daar al een antwoord op mogelijk is;

Is de cam ook zonder smartcard te verkrijgen (vanaf release) ? Of is er een andere smartcard voor nodig om de CAM goed te laten werken?

Mocht er nog geen antwoord op kunnen worden gegeven...waarom dan niet.
 
CI+ CAM kopen zonder Card

Ik wil dus alleen een van de cam's kopen zonder nieuwe kaart
SMiT
Neotion
maakt niet uit, weet iemand waar deze eventueel al te koop zijn?


Groet,

Richard
 
Ik wil dus alleen een van de cam's kopen zonder nieuwe kaart
SMiT
Neotion
maakt niet uit, weet iemand waar deze eventueel al te koop zijn?


Groet,

Richard
Nog nergens, verwacht wordt eind augustus of begin september zoals anoniem al heeft verteld in dit forum.
 
Heb een kort vraagje.

Ik krijg over 2 weken mijn ziggo alles in 1,daar zit de gratis digitale ontvanger bij (scart aansluiting) en de smartcard,wij hebben een lcd tv met CI+.
Kan ik nu gewoon wachten tot de decoder-module uit komt en deze los kopen en mijn smartcard daar in te doen of worden straks de decoder-modules inc. smartcards verkocht?

 
Terug
Bovenaan