• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Informatieaanvraag aan Ziggo over digitale TV

Status
Niet open voor verdere reacties.
J

Jurjen

Beste forumleden,

Binnenkort zal ik een nieuwe TV aanschaffen, aangezien mijn huidige CRT begint te haperen (tv-tuner geeft bij de commerciële zenders een steeds slechter beeld). De afgelopen week heb ik heel veel gelezen op dit forum over digitale televisie, aangezien ik zelf ook een Ziggo abbonement heb.

Uit alle berichten zijn een hele hoop vragen die ik had beantwoord, maar het blijft zoeken 'tussen de regels' om alles op een rijtje te krijgen.

Vandaar dat ik aan de Ziggo klantenservice een mail heb gestuurd met al mijn vragen die niet zijn beantwoord of die ik voor de zekerheid wil controleren. Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar de antwoorden van Ziggo.

Ik heb deze vragen ook in dit bericht gepost, met als achterliggende gedachte dat een 'second opinion' van de echte gebruikers heel veel zegt. Daarnaast denk ik dat heel veel andere mensen met dezelfde vragen zitten.

Mijn oproep:
Zouden jullie op basis van je eigen gebruikerservaring antwoord kunnen geven op onderstaande vragen. Op het moment dat ik bericht krijg van Ziggo, zal ik hun antwoorden ook toevoegen aan dit bericht. Uiteindelijk hoop ik hiermee de veel gestelde vragen over digitale televisie, interactieve televisie en de aangeboden randapperatuur van Ziggo voor nieuwe gebruikers (en me zelf) te beantwoorden.

Mocht ik nog belangrijke vragen zijn vergeten, dan hoop ik dat jullie deze onder de aandacht kunnen brengen, des te uitgebreider de FAQ is des te beter voor ons allen.

Met vriendelijke groet,

Jurjen

Informatieaanvraag bij Ziggo (verstuurd op 7 november 2009):

Beste ziggo,

Ik ben klant bij Ziggo en heb nu 2 abbonementen
1. Basis Abbonement analoge tv
2. internet Z1

Ik ben van plan een nieuwe tv aan te schaffen (Sony KDL 40W5500) en over te stappen op digitale tv. Ik heb hier echter een paar vragen over. Graag zou ik hier antwoord op willen ontvangen.

1. Pakketkeuze
Op uw site zijn er diverse mogelijkheden voor digitale tv. Het is me niet helemaal duidelijk hoe deabbonement structuur in elkaar zit. Dus graag advies.
Vraag: Ik wil digitale televisie met HD kwaliteit. Heb ik dan voldoende aan het pakket HD televisie of moet ik dan ook het pakket digitale televisie nemen? En wat is interactieve televisie? Ik begrijp uit de omschrijving op jullie site dat deze ook HD televisie geeft. Is dit hetzelfde als het HD televisie pakket?

Antwoord Ziggo:
Iedere smartcard waarmee u digitale televisie wilt kijken moet bij Ziggo worden aangemeld. Voor extra pakketten worden voor meerdere smartcards (tot totaal 3) geen extra kosten gerekend. Bij aanmelding van een smartcard krijgt u de eerste twee weken alle zenders te zien, daarna blijft over waar u een abonnement op heeft.
Indien u geen extra pakketten kiest, ontvangt u zonder extra kosten het Standaardpakket. Dit zijn ca. 60 zenders. U betaalt hier al voor middels het analoge pakket (dat om die reden ook niet opgezegd kan worden zonder alle diensten te beëindigen). Het Standaardpakket ontvangt u dus altijd.

De TV met CI+ module is HD geschikt. U ontvangt in ieder geval Nederland 1, 2, en 3 in HD. Daarnaast krijgt u bij het Totaalpakket ook Eurosport in HD, en bij Film1 is er een HD kanaal. Deze twee zenders zitten in hun respectievelijke pakketten en kosten daarbovenop niets extra's.

Verder is er het HD-pakket met daarin de op de website genoemde kanalen. Een abonement daarop is dus niet nodig om de eerder genoemde HD kanalen te kunnen ontvangen. Verder kosten alle pakketten precies wat op de website staat.

Voor Interactieve Televisie heeft u een ITV decoder nodig, die eveneens geschikt is voor HD, maar ook gebruikt kan worden om op te nemen of een uitzending live te pauzeren. Deze decoder kost momenteel € 99,- in combinatie met een Alles-in-1 pakket, maar om Uitzending Gemist of de TV-Theek te kunnen gebruiken heeft u wel een extra abonnement nodig.

2. Kosten abbonement
Kunt u aangeven wat de kosten zullen worden voor de pakketkeuze uit vraag 1, inclusief internet? Zijn er nog aanbiedingen of pakketkeuzes die voordeliger voor mij zijn?

Antwoord Ziggo:
Zie vraag 1 voor de kosten. Voor extra pakketten betaalt u extra, voor alleen het Standaardpakket niet. Wederom kunt u de bedragen verder op de website vinden.

3. Uitbreiding HD kanalen
Is er een overzicht of 'roadmap' wanneer het zenderpakket van de HD televisie wordt uitgebreid? En zo ja, met welke zenders?

Antwoord Ziggo:
Hier is nog niets van bekend.

4. Installatie
De Sony KDL 40W5500 is een CI+ gecertificeerde Ziggo tv. Ik kan dus gebruik maken van De Digitale Televisie Module. Ik heb dan ook GEEN externe decoder nodig. Kan ik gewoon zo'n module bestellen, installeren en de smartcard aanmelden via de Ziggo site, of moet ik nog andere zaken regelen om digitale televisie te ontvangen?

Antwoord Ziggo:
U hoeft niets extra's te doen dan de door u genoemde installatie en activatie.

5. Kwaliteit HD
Wat is de kwaliteit van de HD uitzending? 1080i of 1080P?
8-11-09: De HD uitzendingen worden op 1080i uitgezonden. Dit is dus geen Full HD kwaliteit. Echter de beelden worden niet zoals bij 780P geupscaled op een Full HD tv. Meer informatie over de verschillen tussen 1080i en 1080p en uitleg op welke soort tv je deze kan tonen vind je in de volgende post (gebruiker cinema legt dit zeer duidelijk uit): https://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=16098&highlight=1080i+uitzending+ziggo&page=2

Antwoord Ziggo:
De beeldkwaliteit is 720P/1080I

6. Kwaliteit digitale tv zenders
Wat is de kwaliteit van de overige digitale tv zenders die NIET in HD worden uitgezonden? En hoe worden deze getoond op een Sony KDL 40W5500?

Antwoord Ziggo:
Daarvoor kunt u het beste in de winkel zelf gaan kijken. HD decoders geven over het algemeen ook iets beter beeld op de niet-HD kanalen.

7. PIP
In de Sony KDL 40W5500 is er een mogelijkheid tot Picture in Picture. Werkt dit met een CI+ module? Zo niet, kan ik dan een externe HD recoreder als TV-tuner hiervoor gebruiken? En als ik interactieve TV neem, met de Cisco 8455DVB werkt PIP dan ook (via HDMI)?

Antwoord Ziggo:
Als de TV twee digitale tuners heeft kunt u PiP gebruiken. Zoniet dan kan een venster digitaal, en het andere analoog beeld weergeven.

8. TV uitzendingen opnemen
Ik beschik nu over een HD recorder. Is het mogelijk met een CI+ module de HD kanalen op te nemen? Kan ik dan via de TV op een ander HD kanaal kijken? Zo niet, is dit wel mogelijk met een Cisco 8455DVB?

Antwoord Ziggo:
Dit hangt van de mogelijkheden (en uitgangen) van de TV af. De Cisco kan dit in ieder geval

Conclusie:
Ziggo is niet echt duidelijk in zijn beantwoording (weet nu eigenlijk nog minder).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit zijn wel een heleboel vragen tegelijk.
Kun je ze niet beter in stukjes hakken.
Maar ik doe mijn best:

1 hd kwaliteit krijg je als je en een hd decoder hebt en een uitzending in hd kwaliteit. Met het abonnement hd heb je er meer.

2 een pakket ai1 is het goedkoopst.

wat de overige vragen betreft. Je kunt niet alles tegelijk. Je zult zo hier en daar moeten kiezen tussen interactief/ CI+ / PVR recorder.

Lees dit draadje nog maar eens. Ziggo Gebruikers - Onafhankelijk Forum voor Ziggo klanten > Digitale TV en Radio > Vragen en Opmerkingen aansluiten van ledtv decoder,recorder,etc..
Lees maar eens en reageer maar.
 
1. Pakketkeuze
Op uw site zijn er diverse mogelijkheden voor digitale tv. Het is me niet helemaal duidelijk hoe deabbonement structuur in elkaar zit. Dus graag advies.
Vraag: Ik wil digitale televisie met HD kwaliteit. Heb ik dan voldoende aan het pakket HD televisie of moet ik dan ook het pakket digitale televisie nemen? En wat is interactieve televisie? Ik begrijp uit de omschrijving op jullie site dat deze ook HD televisie geeft. Is dit hetzelfde als het HD televisie pakket?
Om HD te kunnen kijken moet je of een CI+ module aanschaffen of een HD ontvanger. In het standaard pakket zit dan NED 1,2,3 HD en Eurosport HD. Voor de andere HD zenders (dicovery HD, animalplanet HD, History HD heb je het HD pakket nodig. Voor Film1 en Sport1 HD resp. de Film1 en Sport1 abonnementen).
Zie ook https://www.ziggo.nl/producten/televisie/hdtv/

2. Kosten abbonement
Kunt u aangeven wat de kosten zullen worden voor de pakketkeuze uit vraag 1, inclusief internet? Zijn er nog aanbiedingen of pakketkeuzes die voordeliger voor mij zijn?
Ligt aan je wensen. Hoe snel moet je internet zijn.
Zie hiervoor https://www.ziggo.nl/producten/alles-in-1/


3. Uitbreiding HD kanalen
Is er een overzicht of 'roadmap' wanneer het zenderpakket van de HD televisie wordt uitgebreid? En zo ja, met welke zenders?
Nee, houd de site in de gaten.

4. Installatie
De Sony KDL 40W5500 is een CI+ gecertificeerde Ziggo tv. Ik kan dus gebruik maken van De Digitale Televisie Module. Ik heb dan ook GEEN externe decoder nodig. Kan ik gewoon zo'n module bestellen, installeren en de smartcard aanmelden via de Ziggo site, of moet ik nog andere zaken regelen om digitale televisie te ontvangen?
Ja, dat kan. Zie o.a. https://www.ziggo.nl/producten/televisie/ci-plus

5. Kwaliteit HD
Wat is de kwaliteit van de HD uitzending? 1080i of 1080P?
De uitzending is max. in 1080i. Niet alles wordt op 1080i uitgezonden.

6. Kwaliteit digitale tv zenders
Wat is de kwaliteit van de overige digitale tv zenders die NIET in HD worden uitgezonden? En hoe worden deze getoond op een Sony KDL 40W5500?
Dat is erg subjectief. De kwaliteit is goed. Lees hiervoor de verschillende draadjes op dit Forum.

7. PIP
In de Sony KDL 40W5500 is er een mogelijkheid tot Picture in Picture. Werkt dit met een CI+ module? Zo niet, kan ik dan een externe HD recoreder als TV-tuner hiervoor gebruiken? En als ik interactieve TV neem, met de Cisco 8455DVB werkt PIP dan ook (via HDMI)?
Volgens mij werkt dit als je TV dat ondersteunt. Antwoord zullen anderen van het Forum wel weten. Kijk anders even in het CI+ Forum.

8. TV uitzendingen opnemen
Ik beschik nu over een HD recorder. Is het mogelijk met een CI+ module de HD kanalen op te nemen? Kan ik dan via de TV op een ander HD kanaal kijken? Zo niet, is dit wel mogelijk met een Cisco 8455DVB?
Zie de reactie van Gerardus.

Zet voor jezelf op een rijtje wat je wilt. Wil je interactieve TV? Lees dat Forum ook eens door. Er loopt een aanbieding voor de Cisco ontvanger.
Wil je HD kwalitiet en een HD PVR dan is de Humax 5050 ook een goede keuze.
Op dit Forum en de site van Ziggo vind je vrijwel alle info die je zoekt. Mocht je nog meer vragen hebben dan lezen we het wel.
 
Om HD te kunnen kijken moet je of een CI+ module aanschaffen of een HD ontvanger.
Een CI(+) CAM is geen digitale ontvanger in PCMCIA kaart formaat. De MPEG chipset in de TV bepaalt welk type kanalen er weer kunnen worden gegeven. Als er gebruik wordt gemaakt van een CI+ CAM en de gebruiker wil HDTV kanalen bekijken dan zal de MPEG chipset in de TV dus geschikt moeten zijn voor HDTV. Toevallig beschikken alle huidig verkrijgbare TV's met CI+ slot over een HDTV compatible MPEG chipset, maar dat hoeft dus niet altijd het geval te zijn. Het advies is om altijd goed de specificaties van het apparaat met CI(+) slot te raadplegen om te achterhalen wat de digitale weergave mogelijkheden zijn.
 
Mijn Samsung Led heeft ook een scart uit,waarbij ik gewoon via mijn harddisk recorder nog kan opnemen,maar dan moet de tv wel aanstaan.
Natuurlijk is de opname dan niet meer digitaal,maar heeft dezelfde kwaliteit als dat ik via scart zou opnemen van een losse decoder.
Het schijnt ook nog te kunnen als de tv uit staat,en je kan timers instellen waarbij de televisie overschakelt naar het juiste kanaal en ook aan gaat.
PIP werkt tussen digitaal en analoog.
Ik kan dus digitaal kijken en een analoog programma in het pip beeldje krijgen,andersom heb ik nog niet geprobeerd.
In praktijk gebruik ik al deze mogelijkheden niet echt,mijn oude humax 5000 staat boven waar ook een harddisk recorder op staat en wil ik iets opnemen dan programmeer ik deze.
Desgewenst ook op een dvd die ik overal kan gebruiken.
 
Een CI(+) CAM is geen digitale ontvanger in PCMCIA kaart formaat. De MPEG chipset in de TV bepaalt welk type kanalen er weer kunnen worden gegeven.

Uiteraard weet ik dat het geen ontvanger in PCMCIA formaat is.
De tv die de TS noemt is een Ziggo gecertificeerd toestel en ondersteunt HDTV. Specs zijn bekend.
Het antwoord wat ik gaf op de vraag van de TS sloeg daar ook op.
Om algemene zaken over CI+ te gaan noemen mist in dit geval de vraagstelling van TS en mijn antwoord daarop. Daarbij denk ik dat de TS daar ook weinig mee heeft en gewoon info wil over wat en hoe.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan