Ervaringen topic Ubee EVW3200 WiFi-modemrouter Ziggo (Deel 2)

Router achter UBEE EWV3200

Hallo, Ik heb een Linksys ea4500 achter de Ubee geplaatst. Ik ervaar nu dat als ik bedraad op de Ubee aansluit, de snelheid ruim 150mb is. Als ik bedraad aansluit op de linksys dan is dit "slechts" 43 mb. Ik snap dit niet, dit zou toch ook 150 mb moeten zijn?
 
Hallo, Ik heb een Linksys ea4500 achter de Ubee geplaatst. Ik ervaar nu dat als ik bedraad op de Ubee aansluit, de snelheid ruim 150mb is. Als ik bedraad aansluit op de linksys dan is dit "slechts" 43 mb. Ik snap dit niet, dit zou toch ook 150 mb moeten zijn?

Ja dat zou hetzelfde moeten zijn. De EA4500 heeft ook gigabit poorten dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik zou alleen kunnen bedenken dat de netwerk kabel tussen de linksys en je Ubee modem niet in orde is, probeer eens een andere kabel. Of de kabel van computer naar linksys is anders dan van computer naar Ubee en die kabel heeft een probleem misschien.

Verder kan de linksys natuurlijk defect zijn of een software of hardware probleem hebben of een foute instelling waardoor het ip-subnet bijvoorbeeld fout staat en conflicteert met dat van de Ubee of andere foute netwerk instellingen.
 
wifi in huis

Hallo,
de signalen van het wifi modem worden steeds slechter in Huis. Voor een goed ontvangst moet ik ongeveer 4 meter van het modem af zitten anders neemt het signaal snel af Op de eerste verdieping is er nu helemaal geen signaal meer terwijl dit een paar maanden geleden redelijk was.
Iemand een goede'tip?
Hoor het graag


groetjes Cees
 
Voor een goed ontvangst moet ik ongeveer 4 meter van het modem af zitten anders neemt het signaal snel af Op de eerste verdieping is er nu helemaal geen signaal meer terwijl dit een paar maanden geleden redelijk was.

Meestal komt dit door toenemende drukte van Wifi in je buurt of door storing in de wifi frequentieband in je huis. De frequenties worden ook door andere draadloze systemen gebruikt zoals draadloze audio/koptelefoons/videozenders etc. Kijk of je de wifi 'vast' kunt zetten op een kanaal waar minder storing is, of gebruik de 5GHz band. Maar dan moeten je apparaten wel 5Ghz ondersteunen.

Bij drukte door buren kun je vaak juist beter niet het bereik van de accesspoints vergroten door sterkere zenders of betere/vrije antennes, want die pikken dan ook meer op van buren waardoor de snelheid niet verbeterd omdat het de drukte niet oplost. Beter is het dan om meerdere accesspoints in huis te zetten met een lokaal bereik. Die moet je dan via een netwerk kabel koppelen en nooit gebruik maken van wifi-extenders want die zorgen juist voor meer drukte omdat die alles via wifi moeten herhalen.

Ziggo heeft op hun website een aardig overzicht staan waar je kunt zien wat mogelijke oorzaken zijn van slechter wordende wifi en wat je er aan kunt doen. Zie hier.

Kijk eens of je met die tips wat verder komt.
 
Ja dat zou hetzelfde moeten zijn. De EA4500 heeft ook gigabit poorten dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik zou alleen kunnen bedenken dat de netwerk kabel tussen de linksys en je Ubee modem niet in orde is, probeer eens een andere kabel. Of de kabel van computer naar linksys is anders dan van computer naar Ubee en die kabel heeft een probleem misschien.

Verder kan de linksys natuurlijk defect zijn of een software of hardware probleem hebben of een foute instelling waardoor het ip-subnet bijvoorbeeld fout staat en conflicteert met dat van de Ubee of andere foute netwerk instellingen.

Inmiddels de linksys router naar fabrieksinstellingen teruggebracht en opnieuw ingesteld. Daarbij ook de UBEE laten resetten door ziggo (had opeens geen internet meer, had DHCP server functie per abuis uitgezet:oops:). Nu heb ik zowel op de Ubee als op de EA4500 bedraad 150mb/s
 
Mijn EVW3200 heeft deze week een firmware update gekregen naar 9.9.6008. Ik zie dat het het startscherm nu is aangepast naar de oranje huisstijl van Ziggo. Weet iemand wat er nog meer gewijzigd/verbeterd is (release notes)?
 
Dat viel me net ook op. Ik heb vanochtend een korte stroomstoring gehad waardoor internet even wegviel. Toen ik daarna in mijn Ubee keek was het nog firmware 9.9.6007. Een half uur later deed het internet het weer niet. Wie schetst mijn verbazing toen ik plots een oranje inlogschem zag. :)


Ook de eerste overzichtspagina is oranje. De rest van de 'advanced' schermen zijn echter onveranderd blauw gebleven. Opvallend is dat de stroomstoring en de herstart van de Ubee niet voor het ophalen van nieuwe firmware gezorgd heeft, maar het er een uur later wel op stond. Het lijkt erop dat Ziggo het op afstand gepushed heeft. Een paar minuten later had ik ook weer internet.

Het is met het nieuwe overzichtsscherm echter nog steeds niet mogelijk om uit te loggen. Je moet echt eerst naar de advanced instellingen gaan om bij de uitlogknop te kunnen komen.

Storend in de nieuwe layout is dat de downstream een oranje vinkje krijgt op de overzichtspagina, maar de upstream een grijs vinkje. Omdat ik even geen internet had, dacht ik dus dat het hier aan lag. Maar nu alles weer werkt, blijft het upstream vinkje nog steeds grijs. Dat zal door hun layout komen waar de balken alternerend gekleurd en grijstinten zijn geworden.

Up-Down%20vinkjes_zpslkpd1mbd.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij een snelle scan zie ik geen verschillen in de layout. De gateway opties zijn gelijk gebleven en ook de lijst met high firewall settings (Van de lange medium lijst heb ik geen referentie)

De bug met de niet werkende static lease zit er nog steeds in. Mijn laptop krijgt nog steeds het eerste vrije IP adres i.p.v. het adres op basis van het mac-adres.
 
Deze 'upgrade' is dus vrij typerend voor het huidige tijdsbeeld: geen werkelijke vernieuwingen, alleen een andere opmaak met wat blabla.
 
De bug met het niet vasthouden van de zelfgekozen DNS servers is wel verholpen. Ik kon het niet direct testen omdat hij die instellingen pas verliest als hij opnieuw zijn WAN-IP opvraagt. Dit is pas als hij halverwege zijn WAN-IP lease van 7 dagen zit.

Ik zie dat dit nu gebeurd is en ik heb op mijn LAN nog steeds de zelf ingestelde DNS server en niet die van Ziggo.

De lokaal gebruikte DNS server zie je b.v. met het commando: NSLOOKUP <url>
Of door in de netwerkinstellingen van je PC te kijken.

De nog steeds aanwezige bug met het reserveren van IP adressen is ernstiger omdat dit een cruciaal onderdeel is in de oude methode van Ziggo zelf om twee routers achter elkaar te plaatsen via DMZ. En die DMZ-methode noemt ziggo nog steeds, maar nu als 3e alternatief.
 
Terug
Bovenaan