• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Opta grijpt in op kabelmarkt

Status
Niet open voor verdere reacties.
"Dit betekent dat een consument voor zijn analoge kabelabonnement of voor een digitaal pakket via de kabel volledig kan overstappen naar een zogeheten alternatieve aanbieder."

Leuk idee hoor, maar technisch inmogelijk naar mijn mening.
Of men moet 50% van het aantal digitale kanalen schrappen.
 
"Dit betekent dat een consument voor zijn analoge kabelabonnement of voor een digitaal pakket via de kabel volledig kan overstappen naar een zogeheten alternatieve aanbieder."

Leuk idee hoor, maar technisch inmogelijk naar mijn mening.
Of men moet 50% van het aantal digitale kanalen schrappen.

Hoezo dat? Het is technische hartstikke goed mogelijk.
 
"Dit betekent dat een consument voor zijn analoge kabelabonnement of voor een digitaal pakket via de kabel volledig kan overstappen naar een zogeheten alternatieve aanbieder."

Leuk idee hoor, maar technisch inmogelijk naar mijn mening.
Of men moet 50% van het aantal digitale kanalen schrappen.
Technisch kan dit want het gaat om hetzelfde signaal als Ziggo uitzendt, je betaalt alleen aan iemand anders. Er komt dus niet 3 keer nederland 1 op de kabel enzovoorts.

Als je wilt weten hoe het advies van de opta er werkelijk uitziet moet je toch de documenten die in de beginpost genoemd werden eens gaan lezen. Het zijn 750 pagina's met informatie....... En dat is alleen het Ziggo-rapport, het UPC rapport is ook zo dik, daar heb ik helemaal nog niet naar gekeken.

Maar waar het hier om gaat is dat er met het analoge signaal niets gaat gebeuren, dat blijft gewoon zo als het is, alleen kan een andere partij straks jou de rekening sturen. Net zoals met stroom. Er wijzigt dus niets, wordt niets gecodeerd en er komt geen ander kastje. In plaats van de 15.90 per maand voor de analoge basis aansluiting ga je dan misschien 15.60 betalen of 13.20 of zoiets. Aangezien het basispakket (die 15.90) ook bestaat uit een bedrag voor de infrastructuur (de kabel/versterkers etc.) en een deel voor de analoge programma's, zal alleen het deel van de analoge programma's door die externe partij aangeboden worden. Dus stel dat dit nu een waarde heeft van 5.90 euro, dan kan die andere partij dat dus 10 of 30 procent goedkoper leveren misschien. Veel zal het denk ik dus niet uitmaken. Net als met stroom, dat lijkt heel wat te schelen maar op het totaal-bedrag inclusief transportkosten scheelt dat ook niet zo veel als je zou denken.
Verder moet die alternatieve aanbieder van de analoge kanalen volgens het rapport ook een overeenkomst met alle zenders uit het analoge pakket afgesloten hebben voordat ze het mogen leveren. En dat schijnt niet mee te vallen omdat sommige van die zenders weer eigendom zijn van de moedermaatschappij van UPC die niet zal staan te springen las ik in een artikel. Of er dus partijen zijn die hier 'echt' interesse voor hebben of iets van de grond krijgen zullen we moeten afwachten. Of het bedrijf van Jelgersma dat gaat lukken moet dus nog afgewacht worden, ik heb in de afgelopen jaren al meer initiatieven gezien volgens mij die nooit van de grond gekomen zijn.

Over de digitale pakketten is het nog niet helemaal duidelijk voor mij, in de pers staat dat er ook andere partijen dit zouden kunnen leveren, maar of dit zo bedoeld is in het rapport weet ik nog niet zeker. Wat ik zo gelezen heb lijkt het ook te gaan om 'partijen die graag op de kabel willen'. In het stuk gaat het dan om 'vertragen en tegenwerken van zenders die op de kabel willen' door eigenbelang van Ziggo/UPC. Dat zou dan niet meer mogen en zenders die dat willen moeten dus opgenomen worden in de pakketten (tenminste zo leek het mij in bepaalde hoofdstukken te staan).
Maar het persbericht van de opta spreekt wel weer over 'digitale pakketten die door andere partijen kunnen worden aangeboden'. Daar blijft dus nog wat leeswerk te doen...

Een andere optie die de opta noemt is het kunnen leveren van triple-play door anderen. Dus bijvoorbeeld ADSL-internet met telefonie gecombineerd met (D)TV via de kabel en dan geleverd door een ADSL partij.
 
Technisch kan dit want het gaat om hetzelfde signaal als Ziggo uitzendt, je betaalt alleen aan iemand anders. Er komt dus niet 3 keer nederland 1 op de kabel enzovoorts.

Als je wilt weten hoe het advies van de opta er werkelijk uitziet moet je toch de documenten die in de beginpost genoemd werden eens gaan lezen. Het zijn 750 pagina's met informatie....... En dat is alleen het Ziggo-rapport, het UPC rapport is ook zo dik, daar heb ik helemaal nog niet naar gekeken.

Maar waar het hier om gaat is dat er met het analoge signaal niets gaat gebeuren, dat blijft gewoon zo als het is, alleen kan een andere partij straks jou de rekening sturen. Net zoals met stroom. Er wijzigt dus niets, wordt niets gecodeerd en er komt geen ander kastje. In plaats van de 15.90 per maand voor de analoge basis aansluiting ga je dan misschien 15.60 betalen of 13.20 of zoiets. Aangezien het basispakket (die 15.90) ook bestaat uit een bedrag voor de infrastructuur (de kabel/versterkers etc.) en een deel voor de analoge programma's, zal alleen het deel van de analoge programma's door die externe partij aangeboden worden. Dus stel dat dit nu een waarde heeft van 5.90 euro, dan kan die andere partij dat dus 10 of 30 procent goedkoper leveren misschien. Veel zal het denk ik dus niet uitmaken. Net als met stroom, dat lijkt heel wat te schelen maar op het totaal-bedrag inclusief transportkosten scheelt dat ook niet zo veel als je zou denken.
Verder moet die alternatieve aanbieder van de analoge kanalen volgens het rapport ook een overeenkomst met alle zenders uit het analoge pakket afgesloten hebben voordat ze het mogen leveren. En dat schijnt niet mee te vallen omdat sommige van die zenders weer eigendom zijn van de moedermaatschappij van UPC die niet zal staan te springen las ik in een artikel. Of er dus partijen zijn die hier 'echt' interesse voor hebben of iets van de grond krijgen zullen we moeten afwachten. Of het bedrijf van Jelgersma dat gaat lukken moet dus nog afgewacht worden, ik heb in de afgelopen jaren al meer initiatieven gezien volgens mij die nooit van de grond gekomen zijn.

Over de digitale pakketten is het nog niet helemaal duidelijk voor mij, in de pers staat dat er ook andere partijen dit zouden kunnen leveren, maar of dit zo bedoeld is in het rapport weet ik nog niet zeker. Wat ik zo gelezen heb lijkt het ook te gaan om 'partijen die graag op de kabel willen'. In het stuk gaat het dan om 'vertragen en tegenwerken van zenders die op de kabel willen' door eigenbelang van Ziggo/UPC. Dat zou dan niet meer mogen en zenders die dat willen moeten dus opgenomen worden in de pakketten (tenminste zo leek het mij in bepaalde hoofdstukken te staan).
Maar het persbericht van de opta spreekt wel weer over 'digitale pakketten die door andere partijen kunnen worden aangeboden'. Daar blijft dus nog wat leeswerk te doen...

Een andere optie die de opta noemt is het kunnen leveren van triple-play door anderen. Dus bijvoorbeeld ADSL-internet met telefonie gecombineerd met (D)TV via de kabel en dan geleverd door een ADSL partij.

Hieruit mag ik afleiden dat het dus voor Ziggo mogelijk wordt om het analoge pakket van Cogas in zijn geheel te factureren of is Cogas verplicht het netwerk apart te factureren. Lijkt me dat dit een janboel wordt.
 
Technisch kan dit want het gaat om hetzelfde signaal als Ziggo uitzendt, je betaalt alleen aan iemand anders. Er komt dus niet 3 keer nederland 1 op de kabel enzovoorts.

Kan, maar zoals ik al eerder zij, het kan ook dat derden bandbreedte eisen. En met technieken zoals bv switched video of IPTV kun je daar dan honderden kanalen aanbieden in de bandbreedte van zeg 3 of 4 huidige Ziggo kanalen.
Nogmaals: in de VS kan het ook. Mijn zus heeft een jaar in de VS gewoond in Manhattan, drie jaar geleden alweer. Zij kon kiezen tussen twee kabelaanbieders, RCN en Warner Cable. Beiden hadden toen al honderden digitale zenders en tientallen HDTV zenders. Zie hier wat ze nu zou kunnen ontvangen en kiezen, allemaal over dezelfde kabel: Time Warner en RCN.
Mooiste is nog wel dat het in de VS bij wet verboden is om alleen eigen decoders af te dwingen, het is verplicht een CableCARD oplossing aan te bieden wat een standaard CAM biedt die in elke CableCARD geschikte TV en PC werkt (overigens is men inmiddels bezig CableCARD te updaten naar Tru2Way wat volledige twee weg interactiviteit kan bieden, iets wat CableCARD nog niet kon).

Ergo: het is onzin dat technisch derden geen uitgebreidere pakketten kunnen bieden zonder dat Ziggo het aantal kanalen moet terugschroeven.
Groot maar is dat er natuurlijk wel eerst partijen moeten zijn die economisch brood zien in een aanzienlijke investering.

Mooi plaatje om het principe van Switched Video uit te leggen:
800px-Cable_Switched_video_Network_Diagram.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja leuk voorbeeld, maar met de huidige infrastructuur kan dat dus niet. Elk van die nodes bediend 500 tot 2000 huizen in jouw voorbeeld. Zo werkt het momenteel niet. En ik denk dat ziggo zo'n investering niet doet omdat het voor hen niets oplevert. Maar we zullen zien wat de toekomst brengt, het kan voor ons alleen maar beter worden, dat is met de stroom ook gebeurd, daar zijn de tarieven ook flink gezakt en wordt er ook flink in de infrastructuur geinvesteerd waardoor grote stroomstoringen steeds minder vaak voorkomen.

Over decoders:
Opta noemt de standaard van Ziggo juist een open standaard die ook door andere kabelaars gebruikt wordt. De standaard van UPC wordt een 'eigen' standaard genoemd en dat mag van opta ook in het document.
 
Concurrentie is altijd goed, denk ik. Er kunnen naar mijn idee niet meer zo snel zenders worden verwijdert omdat de concurrent ze ook aanbiedt. Dat gaat zeker gelden voor de zenders waar een redelijke vraag naar is. Ook hoop ik dat er dan de mogelijkheid komt om een eigen pakket zenders bij elkaar te zoeken uit het aanbod. Betaal je eindelijk voor de zenders waar je ook werkelijk naar kijkt. Ik denk dat concurrentie de mogelijkheden kan vergroten.
 
Concurrentie is altijd goed, denk ik. Er kunnen naar mijn idee niet meer zo snel zenders worden verwijdert omdat de concurrent ze ook aanbiedt. Dat gaat zeker gelden voor de zenders waar een redelijke vraag naar is. Ook hoop ik dat er dan de mogelijkheid komt om een eigen pakket zenders bij elkaar te zoeken uit het aanbod. Betaal je eindelijk voor de zenders waar je ook werkelijk naar kijkt. Ik denk dat concurrentie de mogelijkheden kan vergroten.

Hoe dan ook zullen er steeds meer zenders gaan verdwijnen of er nou concurrentie is of niet er moet bandbreedte vrij gemaakt worden dus die analoge zenders zullen gaan verdwijnen.

Daarnaast is het zelf samenstellen van je zenders niet mogelijk daar is het analoge deel van het netwerk gewoon niet op ingericht.
 
Ja leuk voorbeeld, maar met de huidige infrastructuur kan dat dus niet. Elk van die nodes bediend 500 tot 2000 huizen in jouw voorbeeld. Zo werkt het momenteel niet

Was ook meer bedoeld als concept of technology dan als concreet hoe het op het Ziggo netwerk zou moeten gebeuren. Uiteraard moet de techniek op het Ziggo netwerk anders worden geïmplementeerd (al was het alleen maar vanwege EuroDocsis ipv Docsis).
IPTV is natuurlijk nog simpeler: daarvoor is alleen een doodnormale IP connectie nodig.

Mijn punt is, is dat met investeringen in het netwerk capaciteit geen issue hoeft te zijn. En door dit Opta besluit kan Ziggo bijna gedwongen worden deze investeringen te doen. Ze zullen nml absoluut bandbreedte moeten afstaan en als een concurrent in die bandbreedte IPTV gaat aanbieden kan het zo maar zijn dat die concurrent meer zenders kan bieden dan Ziggo.

Ziggo zal als deze voorstellen doorgaan (en ik hoop het) iets moeten doen omdat ze anders de low end markt aan de analoog pakket resellers kwijtraken en de highend markt aan IPTV aanbieders.
 
Hoe dan ook zullen er steeds meer zenders gaan verdwijnen of er nou concurrentie is of niet er moet bandbreedte vrij gemaakt worden dus die analoge zenders zullen gaan verdwijnen.

Daarnaast is het zelf samenstellen van je zenders niet mogelijk daar is het analoge deel van het netwerk gewoon niet op ingericht.

Ik doel hierbij ook op het aanbod van digitale zenders. Ik hoop als er concurrentie op de kabel komt dat de mogelijkheden om je eigen pakket bij elkaar te zoeken uit het aanbod van de digitale zenders door iemand wordt aangeboden. Je kunt dan bijv. kiezen uit een klein pakket, een groot pakket en/of en HD pakket en in het pakket dat je afneemt kies jij je eigen zenders. Zenders waar geen belangstelling voor is zullen sneller verdwijnen en plaats maken voor meer populaire zenders.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan