• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

NPO in HD uitgesteld

  • Onderwerp starter BertvanHorck
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
B

BertvanHorck

Zojuist bericht ontvangen van de Nederlandse Publieke Omroep.
In 2008 werd aangekondigd dat Ned 1, 2 en 3 zou worden uitgezonden in HD vanaf einde eerste kwartaal 2009.

Het bericht luidt als volgt:

Geachte heer van Horck,

We verwachten voor het einde van het tweede kwartaal 2009 de
uitzendingen in HD te kunnen beginnen. In de tussentijd zijn we druk
bezig om alle componenten in de aanlever- en uitzendstraat aan te
passen om naast live HD uitzenden ook niet-live oftewel eerder opgenomen
HD producties uit te kunnen zenden.

Met vriendelijke groet,

Merijn Werkhoven
Corporate Communicatie


De vertraging bedraagt dus maximaal 3 maanden. Het is m.i. goed nieuws dat de hele lijn opnieuw is doorgelicht o.a. n.a.v. de test uitzendingen afgelopen zomer
 
tjaa, feit blijft dat er vertraging is. Aangezien er de laatste tijd zo weinig nieuws over deze HD zenders is had ik eerlijk gezegd ook niet anders verwacht.
 
Zojuist bericht ontvangen van de Nederlandse Publieke Omroep.
In 2008 werd aangekondigd dat Ned 1, 2 en 3 zou worden uitgezonden in HD vanaf einde eerste kwartaal 2009.

Het bericht luidt als volgt:

Geachte heer van Horck,

We verwachten voor het einde van het tweede kwartaal 2009 de
uitzendingen in HD te kunnen beginnen. In de tussentijd zijn we druk
bezig om alle componenten in de aanlever- en uitzendstraat aan te
passen om naast live HD uitzenden ook niet-live oftewel eerder opgenomen
HD producties uit te kunnen zenden.

Met vriendelijke groet,

Merijn Werkhoven
Corporate Communicatie


De vertraging bedraagt dus maximaal 3 maanden. Het is m.i. goed nieuws dat de hele lijn opnieuw is doorgelicht o.a. n.a.v. de test uitzendingen afgelopen zomer
Ik hoop echt dat ze vóór 1 juli de zaak rond hebben en dan net zoals vorig jaar de Tour de France weer in HD uitzenden. Ik heb pas apparatuur aangeschaft om HD video mee op te nemen dus dan kan ik na een zomerse dag op het strand tenminste 's avonds gewoon in HD de Tour kijken. :wink:
Iets wat me vorig jaar erg irriteerde met die actie van die HD ontvanger was toen bleek bij het aansluiten dat je het niet in hoge kwaliteit kon opnemen.
 
AW78

Ik heb begrepen dat de NPO de berichten over teleurstellende kwaliteit heeft gehoord en dat er tussen NPO-kabelaars-technicolor flink is getest en geevalueerd.

Dat lijkt te worden bevestigd door de mededeling van de NPO dat (nieuwe) apparatuur momenteel wordt geinstalleerd.

Het lijkt me dat een gedeelte van de problemen is ontstaan door de aanbevelingen van de EBU (Europa) die niet het gewenste resultaat gaven, mogelijk doordat ze slechts met een beperkte hoeveelheid apparatuur hadden getest. BBC volgde de EBU richtlijnen niet en gaf door in een andere resolutie en een hogere bitrate (op satelliet).

Al met al dus goed geweest dat er afgelopen zomer is getest. We wachten positief gestemd af wat het definitieve resultaat wordt!
 
AW78

Ik heb begrepen dat de NPO de berichten over teleurstellende kwaliteit heeft gehoord en dat er tussen NPO-kabelaars-technicolor flink is getest en geevalueerd.

Dat lijkt te worden bevestigd door de mededeling van de NPO dat (nieuwe) apparatuur momenteel wordt geinstalleerd.

Het lijkt me dat een gedeelte van de problemen is ontstaan door de aanbevelingen van de EBU (Europa) die niet het gewenste resultaat gaven, mogelijk doordat ze slechts met een beperkte hoeveelheid apparatuur hadden getest. BBC volgde de EBU richtlijnen niet en gaf door in een andere resolutie en een hogere bitrate (op satelliet).

Al met al dus goed geweest dat er afgelopen zomer is getest. We wachten positief gestemd af wat het definitieve resultaat wordt!

Als het ten goede komt van de kwaliteit dan heb ik nog wel een paar weekjes geduld :). Als de tour de france maar weer in HD op het scherm komt op de publieke omroep. Eurosport is ook in HD maar die reclames :sleep:
 
Volgens en poster (Congo) op een andere thread komt ook Animal Planet HD en MTV HD eraan...
 
Zojuist bericht ontvangen van de Nederlandse Publieke Omroep.
In 2008 werd aangekondigd dat Ned 1, 2 en 3 zou worden uitgezonden in HD vanaf einde eerste kwartaal 2009.

Het bericht luidt als volgt:

Geachte heer van Horck,

We verwachten voor het einde van het tweede kwartaal 2009 de
uitzendingen in HD te kunnen beginnen. In de tussentijd zijn we druk
bezig om alle componenten in de aanlever- en uitzendstraat aan te
passen om naast live HD uitzenden ook niet-live oftewel eerder opgenomen
HD producties uit te kunnen zenden.

Met vriendelijke groet,

Merijn Werkhoven
Corporate Communicatie


De vertraging bedraagt dus maximaal 3 maanden. Het is m.i. goed nieuws dat de hele lijn opnieuw is doorgelicht o.a. n.a.v. de test uitzendingen afgelopen zomer

Ik vraag me af wat ze de afgelopen 6 maanden precies uitgevoerd hebben, sinds NL1-HD uit de lucht is. Je zou zeggen dat ze sindsdien tijd genoeg hebben gehad om NU al klaar te zijn i.p.v. uitstellen.
sad.gif


De verklaring klinkt alsof ze nog maar nét zijn begonnen met HDTV, terwijl de NPO notabene in 2006 - bijna 3 jaar geleden - het WK voetbal al in HD uitzond.
 
hmmm, ik denk eerder dat het vergelijk met de concurrentie (Eurosport, BBC HD) heeft laten zien dat er zwakke schakels waren in hun systeem, waarschijnlijk te goedkope hardware....

Daarnaast hadden de zenders laten weten dat ze nog geen HD content konden leveren dus het zou bijna allemaal geupscaled SD worden..... Want dan gaan de productiekosten omhoog, of de fees in geval buitenlandse producten.

Ook klinkt het alsof NPO/Technicolor hardware aan het aanschaffen is voor het kunnen produceren van live HD uitzendingen
 
hmmm, ik denk eerder dat het vergelijk met de concurrentie (Eurosport, BBC HD) heeft laten zien dat er zwakke schakels waren in hun systeem, waarschijnlijk te goedkope hardware....

Halverwege de zomer kregen we naast de 720p feed er ook 1080i bij, en die laatste was gewoon uitstekend van kwaliteit.
(in het begin wat hikjes maar dat heeft men 2 weken later opgelost)

Het eerdere bericht van de NPO dat de Tour de France dit jaar wel eens niet in HD zou kunnen worden uitgezonden wegens te duur en het recente afblazen van de Obama inauguratie deed mij al vermoeden dat een vlekkeloze start van NL1/2/3-HD wel eens moeilijk zou kunnen worden. En dat vermoeden wordt nu inderdaad bevestigd.

Ik denk dat de werkelijke reden gewoon te weinig geld is. :?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan