Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Digitale TV en Radio > Storingen in Casema en Multikabel gebied

Mededelingen

Storingen in Casema en Multikabel gebied Plaats hier een bericht als je een storing ziet/hebt die (vermoedelijk) meerdere digitale-TV gebruikers in voormalig Casema en Multikabel gebied hebben.

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
Oud 22 maart 2012, 11:22
Donthuis's schermafbeelding
Donthuis Donthuis is offline
Senior Member

DTV: 37PFL9604 met Smit! CAM
Stuur een bericht via Skype™ naar Donthuis
Question nieuwe kabels: misschien géén vervolgstappen meer nodig?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sydzzle Bekijk bericht
De finale vraag van ziggo is toch wel, heb je al rechtstreeks aangesloten op de hoofdaansluiting met 1 TV?

Zoja heb je dan nog problemen en de kabel vervangen dan wordt er in meeste gevallen monteur gestuurd.

Echter wel wanneer je dus een rechtstreekse verbinding maakt met de hoofdaansluiting.
Is al meermalen geprobeerd, zij het wel met de bestaande, ongeveer 10 meter lange coaxkabel naar de TV ertussen. Ziggo wil eigenlijk een externe decoder direct op hun aansluiting zien en het TV-toestel er vlak naast. Een heel gesjouw met die TV! Alternatief voor deze zomer wordt een dubbel afgeschermde, duurdere coaxkabel onder de vloer door naar deze TV.

Gezien de al zeer oude, ooit professionele antenneversterker van me begin ik maar eens met een nieuwe Hirschmann te installeren. Die kost iets meer dan een Ziggo-meting inclusief voorrijkosten (gezien het hoge signaalniveau verwacht ik die rekening sowieso). Met blokjes houdt Ziggo zich zich niet zo bezig, daar wordt al gauw naar de samenwerking tussen TV en CI+ module gewezen.

Tussenstand 2 april:
- de Hirschmann, met zijn wat lagere versterkingsfactor dan mijn bestaande versterker bewees het gelijk van het Stuut en Bruin advies ooit over hun eigen Télevès-versterker i.v.m. andere merken: een duidelijke verslechtering in signaalniveaus en BER-waardes! Dus de Hirschmann is al weer retour naar Mediamarkt. Het viel me trouwens op dat die Hirschmann NIET volledig was afgeschermd, er zitten plastic deksels op een metalen body...

- wel een stevige, dubbel afgeschermde kabel van het type Hirschmann (lowloss) definitief gemonteerd: levert een halvering van de BER-waarde op NED3 HD (schommelend tussen 1 en 2 x exp 10 -6, ipv tussen 2 en 4 idem). Maar de TV vond dat ook die 2-4 waarde al een goede ontvangstkwaliteit. De meeste zenders hebben nu keihard een BER=0, sommige schommelen om de 1 of 2 en slechts een enkele zender zit met 4x 10 exp -6 wat hoger. Het ontvangstniveau is volgens de TV minimaal 3 vaak ook 4 blokjes van de 5. Lagere of hogere signaalniveaus komen nu niet (meer) voor!

Ook een kort kabeltje tussen de afgeschermde splitter en de TV is nu door een dubbel afgeschermde vervangen. (Splitter en/of tussenkabeltje ertussen uit verandert overigens weinig aan het signaalniveau en al helemaal niets aan de BER-waardes)

Ook een héél kort kabeltje tussen de aansluitdoos van Ziggo en de naastliggende Télevès-versterker in afgeschermde pluggen + dubbel afgeschermde kabel uitgevoerd, gezien de nabijheid van een Wifi/Gigabit-router (misschien een wat overdreven, paranoïde actie?)

Opmerkelijk genoeg zijn overdag nu geen beeldverstoringen meer zichtbaar. Als dat 's avonds ook zo is, sluit ik deze post...

Wordt (misschien) vervolgd

NB Die lowloss Hirschmann kabel van 20 meter ligt in exact dezelfde uitvoering en doos, maar met een andere firmanaam er op bij GAMMA voor 8 Euro minder dan bij Mediamarkt te koop. Ook de volmetalen stekkers zijn daar per twee goedkoper. Dankzij de weekaanbieding van GAMMA ging er nog eens 20% van de prijs af! Een tip voor hen die hetzelfde willen aanschaffen..

Laatst gewijzigd door Donthuis; 2 april 2012 om 20:36 Reden: nieuwe antenneversterker brengt GEEN soelaas
Oud 3 april 2012, 16:43
Senior Member

Talking inderdaad nauwelijks problemen meer

Op 2 april langere tijd naar de eerder problematische zenders NED1-3 HD gekeken en geen enkele keer meer beeldverstoringen (na het authenticatie-proces natuurlijk) zien optreden. Overdag was al zelfs langer getest en foutloos bevonden.

Kennelijk is de omgevingsstraling sinds de start van digitale TV hier lokaal sterk verhoogd en bieden de wat duurdere, dubbel afgeschermde kabels uitkomst. Enig punt van twijfel blijken de kanalen met lage, maar niet op 0 staande BER. Vroeger waren alle kanalen zonder fouten en op BER=0.

Omdat alles vanaf het Ziggo aansluitpunt nu volledig wordt afgeschermd, moet er toch nog wat reststoring op de Ziggo-infra zijn overgebleven. De aanvoerkabel van Ziggo loopt diagonaal onder het huis door en heeft daarom een forse lengte. Zolang ik zelf geen effecten van instraling door lage BER in beeld krijg, laat ik dat maar zo.

Dubbel afgeschermde kabels van het type Hirschmann mogen overigens niet strakker worden gebogen dan om een doorsnede van 7 cm (3,5 cm kromtestraal). Dankzij dikke vloerbedekking, houten spanlatten en dik vilten ondertapijt zag ik kans deze kabel in de woonkamer zo onder het tapijt te leiden dat die kromtestraal niet werd onderschreden. Voor mensen met plavuizen of parket zal dat anders liggen, die zullen hetzij met kabelgoten moeten werken, hetzij met doorvoer onder de vloer door.

Of dubbel afgeschermde kabels van een soepelere variant (Deltakabel) moeten proberen. Ook de antenneversterker niet vergeten om apart te aarden, Hirschmann adviseert daar notabene de standaard dikte van 2,5 mm2 kabel (geelgroen installatiedraad) naar een aardpunt voor! Waarom ze dan hun eigen versterkers niet volledig afschermen ontgaat me overigens ten enenmale

Discussie gesloten, ik zal tzt die sluiting wel opstarten....

NB Op 3 april heel even wat blokjes en zelfs heel korte uitval van het A/V signaal op Sport 1 HD, die op exact dezelfde voetbalwedstrijd van NED 3 HD ontbraken. Niet alles is een kwestie van storingen van buitenaf

Laatst gewijzigd door Donthuis; 4 april 2012 om 12:20
Oud 3 april 2012, 18:47
CeeS's schermafbeelding
CeeS CeeS is offline
Senior Member
Site Admin

Ziggo Internet: Ai1X|EVM-3200|WNDR-3700 (OpenWRT)
DTV: CI+1.3 LG|CI+ Samsung|Humax 5050|Humax 5200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donthuis Bekijk bericht
Waarom ze dan hun eigen versterkers niet volledig afschermen ontgaat me overigens ten enenmale
Waarom denk je dat Hirschmann versterkers niet volledig afgeschermd zouden zijn ??
Oud 3 april 2012, 18:59
Tempus's schermafbeelding
Tempus Tempus is offline
Senior Member

Ziggo Internet: AIE plus / Ubee EVM320B / Humax 5100
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CeeS Bekijk bericht
Waarom denk je dat Hirschmann versterkers niet volledig afgeschermd zouden zijn ??
Nou.....je maakt me nieuwsgierig
Oud 3 april 2012, 20:57
CeeS's schermafbeelding
CeeS CeeS is offline
Senior Member
Site Admin

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempus Bekijk bericht
Nou.....je maakt me nieuwsgierig
Ja dat ben ik ook . Ze zitten in een volledig HF dichte 'doos' dus ik ben heel benieuwd waarom Donthuis zegt dat dit niet zo is.
Oud 3 april 2012, 20:58
Cable Guy's schermafbeelding
Cable Guy Cable Guy is offline
Senior Member

Standaard

Zou kunnen... een GHV-820 heeft een bovenkant die eruit ziet als kunststof.
De GHV-20 zit echt in een blikje.
Oud 4 april 2012, 12:16
Senior Member

Angry Hirschmann GHV20 is toch echt niet 100% afgeschermd

Citaat:
Ja dat ben ik ook . Ze zitten in een volledig HF dichte 'doos' dus ik ben heel benieuwd waarom Donthuis zegt dat dit niet zo is.
Ik heb toch echt die GHV20M versterker opengeschroefd (één schroefje slechts) en het linker kunstoffen dekseltje verwijderd (onder het rechterdeksel zit de voedingsunit). Onder dit linker dekseltje zit de HF-printkaart open en bloot, dus onafgeschermd.. Het geheel is overigens wel op een spuitgiet lichtmetalen behuizing (met koelribben) gemonteerd. Daar wordt ook de aarddraad met een schroef aan verbonden. Wil je deze versterker dus in zwaar stralende omgeving willen toepassen, dan zou je er bv een metalen gaasconstructie, met niet te grote mazen overheen kunnen zetten. Misschien dat Hirschmann ook nog een wèl 100% afgeschermde versie levert?

Mijn Spaanse Télevès versterker is rondom van dik volmetaal en de stekker- aansluitingen zijn via nauwe gaten in de behuizing gevoerd. Omdat deze Spanjaard ook 12 dB versterkt op alle uitgangen, terwijl de GHV20 slechts 6-9 dB op aansluiting 1 en nog minder versterking op de uitgangen 2-4 levert, ben ik blij dat die Télevès van me nog werkt. Dat zijn bandbreedte minder is dan de Hirschmann schijnt geen probleem te zijn. Ooit zal hij het wel eens opgeven en zien we wel weer verder, maar Stuut en Bruin is inmiddels exit...
Oud 4 april 2012, 12:23
Senior Member

Standaard

Citaat:
Je kan de beschrijving GHV20M.pdf van de fabrikanten-site downloaden en dan is het waarom wel helder. Zie verder mijn tekst in een eerder antwoord.
Oud 4 april 2012, 21:02
Cable Guy's schermafbeelding
Cable Guy Cable Guy is offline
Senior Member

Standaard

Ik heb er vandaag ook één opengeschroefd, en onder het kunststof kapje zat toch een metalen dekseltje. Dus de versterker is wel degelijk helemaal RF dicht afgeschermd. Logisch ook eigenlijk...
Oud 4 april 2012, 23:11
CeeS's schermafbeelding
CeeS CeeS is offline
Senior Member
Site Admin

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donthuis Bekijk bericht
Je kan de beschrijving GHV20M.pdf van de fabrikanten-site downloaden en dan is het waarom wel helder. Zie verder mijn tekst in een eerder antwoord.
In die beschijving staat duidelijk dat als het deksel weer teruggeplaatst wordt je goed moet opletten dat je de metalen 'veren' van het deksel goed aandrukt tegen de metalen kast en dan pas de schroef vastdraait. Er hoort dus een (blikken) deksel onder het kunststof te zitten. Overigens zegt kunststof niet zo veel, dat kan prima geleidend gemaakt worden aan de binnenkant, maar ik neem aan dat hier een metalen dekseltje tussen zit. In de (slechte) Nederlandse vertaling is dat niet zo duidelijk, maar in het duitse (en engelse) deel staat het wel duidelijk:
Citaat:
3. Gehäusedeckel schließen:
Den Gehäusedeckel passend auf das Gehäuse
aufsetzen und ringsum andrücken, so daß die
Blechlamellen im geschlossenen Zustand von
innen gegen das Gehäuse gepresst werden.

Zentralschraube einschrauben.

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Digitale TV en Radio > Storingen in Casema en Multikabel gebied

Favorieten/bladwijzers

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten