Overweeg je een grotere harddisk te plaatsen?


  • Totaal aantal stemmers
    519
  • Opiniepeiling gesloten .
OK! Ik heb de schijf bewerkt met Gparted LiveCD.

Voordat Gparted beeld gaf moest ik "nv" voor mijn videokaart ingeven
Nvidia Geforce 6200. (Kan evt nader uitleg geven "waar" dit moest)
De standaard [VESA] driver werkte niet.
Ik heb "nv" ingevoerd bij keuze [1] "Forced .... ". (Dit was "gokje" en werkte!)
De standaard [0] keuze bij de video-parameter werkte niet bij de [Default] opstart van Gparted LiveCD.

In Gparted LiveCD heb ik de Terminal gestart.
Ik heb opdracht "fdisk -u /dev/sdd" gebruikt, en niet de "c" optie
Is volgens mij voor Windows.
Bij gebruik van deze "c" optie geeft "fdisk -lu /dev/sdd" foutmeldingen!
[ "partitie eindigt niet op cylinder boundary" ]

Ik heb wel de 1e partitie op 2048 laten beginnen, weet niet waarom.
En de rest op het eindblock van de vorige +8.

Ziet er nu zo uit:

met "fdisk -lu /dev/sdd" in Terminal zie ik:

Disk /dev/sdd: 2000.4 Gb, 2000398934016 bytes
54 Heads, 49 sectors/tracks, 147659 cylinders, total 3907029168 sectors
units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes/512 bytes
Disk identifier: 0x0002decd

Start End Blocks Id System

/dev/sdd1 2048 4196352 2097152+ 83 Linux
/dev/sdd2 4196360 4405256 104448+ 83 Linux
/dev/sdd3 4405264 3842193424 1918894080+ 83 Linux
/dev/sdd4 3842193425 3907029167 32417871+ 83 Linux

Merkwaardig is dat /dev/sdd4 alleen maar Default wil starten
startsector 3842193432 blijkt niet mogelijk met fdisk in Gparted LiveCD.

Merkwaardig is dat het aantal heads 54 is, en sectoren/track 49 ?
Overal zie ik 255 Heads en 63 Sectors/track !!!!
Zie:
https://www.linuxconfig.org/linux-wd-ears-advanced-format

Heb geformatteerd met
mksf.ext3 -b 4096 /dev/sdd1 etc. voor alle partities.
De toevoeging "-b 4096" was nodig voor formateren met 4K blocks,
Dit ging niet automatisch bij /dev/sdd2 [1024 (log=0) was default (= 1K blocks)]

Nog info over partitiegrootte: ("ongeveer", gezien in ExtFsd2 manager in Windows; ik gebruik deze driver om Linux schijven in Windows te kunnen zien, en dat werkt perfect)
/dev/sdd1 is 2048 Mb
/dev/sdd2 is 102 Mb
/dev/sdd3 is 1830 Gb
/dev/sdd4 is 30 Gb

Ik moet hem nog inbouwen, en testen.
Maar denk... dat ik hem voor inbouw eerst nog ga corrigeren!

Nu voor mij nog de volgende vragen :

De /dev/sdd4 klopt niet in opstartsector. Zou "even" en +8 t.o.v. de eindsector van de partitie /dev/sdd3 moeten zijn.
Is de schijf nu in Advanced Format?

Belangrijke vraag:
Moet ik de Heads (54) en Sectors/track (49) wijzigen ???
Dit kan in de Expert-mode van Fdisk op de Gparted LiveCD, eventueel!
Ik heb deze vraag ook in WD forum uitstaan, zie:
https://community.wdc.com/t5/Desktop/WD20EARS-Heads-and-Sectors-track/td-p/37903

De opstart van de 1e partitie is 2048, geldt bij Windows.
Ook correct voor Linux multi-partitie?

Moeten alle partities "primair" zijn voor de Humax?
Of moeten de 3e en 4e partitie in Extended partitie worden gemaakt?
bijv.:
(met startsector +64 t.o.v. de eindsector van de partitie /dev/sdd3 etc.)

Start End Blocks Id System

/dev/sdd1 2048 4196352 2097152+ 83 Linux
/dev/sdd2 4196360 4405256 104448+ 83 Linux
/dev/sdd3 4405264 3907029167 rest+ 5 Extended
/dev/sdd4 4405328 3842193488 1918894080+ 83 Linux
/dev/sdd5 3842193552 3907029167 rest+ 83 Linux

Iemand reactie?

Alfredo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb met verbazing de laatste 10-20 berichten gelezen... jullie maken het partitioneren van een harde schijf met 4096-byte fysieke sectoren
moeilijker dan het is. Mijn advies: gebruik het fdisk programma en gebruik daarin 512-byte logische sectoren (druk op "u" om van cylinders naar
logische sectoren te gaan, en omgekeerd). Het onderstaande is al verscheidene keren in dit onderwerp aan de orde gekomen, maar het kan geen kwaad
het nog eens op deze plek te herhalen.

De partitionering van de vrije schijfruimte moet beginnen met logische sector 64 omdat dit een fysieke sectorgrens is. Als de 4 primaire partities
daarna aaneengesloten in gehele MiB's ("M") worden gekozen, dan vallen alle partitiegrenzen samen met fysieke sectorgrenzen. Dit geldt ook voor
logische partities in de uitgebreide partitie, zolang de eerste 8 logische sectoren aan het begin van de uitgebreide partitie worden overgeslagen.

De vier primaire Humax partities worden dan op een WD20EARS als volgt aangemaakt (rekenen met logische sectoren):

  1. De vrije ruimte loopt van 64 tot 3 907 029 167, dus beschikbaar 3 907 029 104 sectoren of 1 907 729 MiB (delen door 2048, afronden naar beneden).
  2. Partities 1, 2 en 4 bestaan respectievelijk uit 2GiB = 2048 MiB, 102 MiB, en 25 GiB = 25 600 MiB; voor een totaal van 27 750 MiB.
  3. Voor de derde partitie is dus nog 1 879 979 MiB over.
Maak partitie 1: druk achtereenvolgens op "n", "p" en "1"; zet de
beginsector op 64 en de grootte op "+2G" of "+2048M".

Maak partities 2, 3 en 4 aansluitend met "n", "p", en {"2","3","4"} en
groottes van respectievelijk "+102M", "+1879979M" en "+25G".

Er zijn met deze methode 112 ongebruikte logische 512-byte sectoren of 14 fysieke 4096-byte sectoren. Om die te gebruiken zou je met KiB-eenheden
moeten gaan rekenen -- dat lijkt nauwelijks de moeite waard.

Het formatteren moet ook de 4096-byte sectoren in acht nemen, dus voor een Ext3 bestandssysteem:

# mkfs.ext3 -b 4096 /dev/sdx{1,2,3,4}

gebruiken, waar x de schijfaanduiding is.

N.B. Bij extern gebruik van de harde schijf (met een USB-aansluiting) is het beter om het Ext2 bestandssysteem te gebruiken,
omdat de inhoud van zo'n schijf hoofdzakelijk statisch is (langdurige opslag) en de extra functionaliteit van een bestandssysteem met journaal
dus niet nodig is. Dit bespaart enige schijfactiviteit, dus minder slijtage en stroomgebruik).

NN.BB. Men hoeft zich bij het partitioneren van de WD20EARS niets van samenvallende partitiegrenzen en fysieke sectorgrenzen aan te trekken --
met Gparted kan men op die manier best partitioneren. Maar het formatteren (en ook het latere schrijven naar de partities) zal typisch
3 x zo lang duren, omdat bij elke schrijfpoging (typisch een 4096-byte block) dan twee fysieke sectors op de schijf moeten worden aangesproken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank hajk voor je bijdrage,

Kennelijk zegt de weergave van het aantal Heads en Sectors/track in Linux dus niet altijd wat.
Ongepartitioneerd gaf mijn schijf gewoon 255 Heads en 63 Sectors/track aan.
Vreemd blijft, dat op de Engelse site een aligned schijf dit nog steeds doet. Zie:

https://www.linuxconfig.org/linux-wd-...dvanced-format

Bij mij geeft hij nu 23 Heads en 18 Sectors/track, na partitioneren volgens jouw methode. Met aansluitende partities; start 1e op 64.
Twee opmerkingen:
1. De 2e partitie "102M" gaf met "mke2fs -j / dev/sdd2" sector-size 1024. Alle overige partities rapporteerden sector-size 4096.
2. De 4e partitie [Sector-End] accepteerde alleen [default] en geen +25G.

Met Parted commando "align-check minimal" bleken de partities 1,3, en 4 aligned; de 2e partitie (102M) niet.
Na "mkfs.ext3 -b 4096 /dev/sdd2" echter dus wel, nu met sector-size 4096.
In afwijking met die Engelse site, zijn de beginsectoren niet allen "even"; en zit er tussen de partities geen +8 ruimte. Beginsector 1e partitie is bij mij 64 nu, bij de Engelsen 2048.

Maar Parted rapporteert dat de schijf aligned "minimal" is. Betekent dit nu ook dat mijn schijf in "Advanced Format" is?
Kun je dat bevestigen?
En, uit verbazing/interesse: waarom is de Engelse informatie anders, andere versie van de WD20EARS ? Begrijp ik niet!
Laatste vraag: Hoe kan ik de prestaties testen.

Maar, OK! Ik ga hem inbouwen

Nogmaals dank,

Alfredo
 
Zelfs "fdisk" rapporteert niet de correcte fysieke sectorgrootte, waarschijnlijk omdat Western Digital wat geknoeid heeft in de firmware.
Misschien dat daarom de "-b 4096" optie bij het formatteren wat uitmaakt.

Dat je tweede partitie niet "aligned" is verbaast me, want 102 MiB is toch echt geheel deelbaar door 4 KiB. Ook vreemd dat de grootte
van die vierde partitie niet als "25G" kan worden gesteld. Ik ga maar eens zo'n WD20EARS kopen...

Testen kun je gemakkelijk doen met het formatteren zelf (wel een GNU/Linux OS gebruiken, b.v. een Knoppix live-CD of een PartedMagic CD)

# time mke2fs -j /dev/sdxy

(waar x = schijf en y = partitie) met en zonder samenvallende sectorgrenzen.
 
Ik heb alle beriichten gelezen. Was even werken :-)

Ik concludeer dat ik het volgende kan doen;

Optie 1: Een seagate 1TB inbouwen in de Humax en formateren. Vervolgens de 320 en de 1TB aan een Windows PC hangen en dan met een driver of puppylinux de bestanden van de 320 naar de 1TB overzetten

Optie 2 : een 2 TB inbouwen maar die moet eerst met gparted voorbereid worden?

kan je niet een 2 TB door Humax laten formateren en dan de 320 en de 2TB aan een Windows PC hangen en de bestanden overzetten? Heeft iemand dat al geprobeerd of werkt dat gewoon niet. Kan de humax dus boven de 1 TB formateren of met het echt eerst met gparted o.i.d.?

Ik ben zelf geen linux man maar dat valt met een vriend wel te regelen...

Alvast bedankt voor de hulp
 
Volgens mij moet je dan gelezen hebben dat het volgende niet kan:



Humax kan een disk groter dan 1 TB niet formatteren.
Mijn 1,5 TB disk moest ik ook met GParted partitioneren en formatteren.

ja ik heb we de strekking gelezen maar ik zocht nog even de definitieve bevestiging. :roll:

In de tekst wordt gesproken over grotere HD's dan 1TB en vervolgens over gparted oplossingen. De concrete conclusie dat > 1TB niet zomaar kan zag niet staan. Zal wel komen daar de 53 pagina's dan ga je op een gegeven moment sneller lezen :)

Bedankt voor het snelle antwoord.:thumb up: Ik beraad me nog op of ik voor de 1TB ga of dat ik groter ga. Ik zal me eens verdiepen in de gparted oplossing en bekijken of ik dat kan.....
 
Ik heb alle beriichten gelezen. Was even werken :-)

Ik concludeer dat ik het volgende kan doen;

Optie 1: Een seagate 1TB inbouwen in de Humax en formateren. Vervolgens de 320 en de 1TB aan een Windows PC hangen en dan met een driver of puppylinux de bestanden van de 320 naar de 1TB overzetten

Optie 2 : een 2 TB inbouwen maar die moet eerst met gparted voorbereid worden?

kan je niet een 2 TB door Humax laten formateren en dan de 320 en de 2TB aan een Windows PC hangen en de bestanden overzetten? Heeft iemand dat al geprobeerd of werkt dat gewoon niet. Kan de humax dus boven de 1 TB formateren of met het echt eerst met gparted o.i.d.?

Ik ben zelf geen linux man maar dat valt met een vriend wel te regelen...

Alvast bedankt voor de hulp

De Humax kan schijven groter dan 1 TB niet zelf formatteren. Naar mijn mening is dit ook een goede reden om geen schijf groter dan 1 TB in te bouwen, al realiseer ik mij dat de meningen hierover verdeeld zullen blijven.

Het is absoluut zinvol om de standaard 320 GB schijf te vervangen door een grotere, omdat de standaard schijf zeker als je veel opneemt van HD kanalen wel erg snel vol raakt. Maar de meerwaarde van almaar grotere schijven wordt wel snel kleiner omdat de Humax in tegenstelling tot andere PVRs goede mogelijkheden heeft om opnamen op externe media te archiveren, zodat de noodzaak om programma's die je (langer) wil bewaren op de interne schijf te laten staan bij de Humax in tegensteling tot bij veel andere PVRs niet aanwezig is.

En wat de opties betreft die je noemt, je hebt nog veel meer opties, zowel voor de keuze van de schijf als voor de manier om je oude opnamen terug te zetten op de nieuwe schijf. Maar ik zie eerlijk gezegd er het nut niet van in om integraal al je oude opnamen terug te zetten op de nieuwe schijf.

Mijn alternatieve opties zijn:

1. Kijk ook eens naar de Western Digital WD10EVDS. Dit is een speciale low power AV schijf voor PVRs, en m.i. een betere keuze dan de 1 TB Seagate schijven.

2. Koop voor niet teveel geld een nette USB behuizing, deze bijvoorbeeld, en stop de oude 320 GB schijf uit de Humax daarin. Het blijft dan mogelijk de oude opnamen direct vanaf de (nu externe) schijf af te spelen, én je kunt de opnamen ook gemakkelijk weer overzetten naar de nieuwe ingebouwde schijf.
 
Riparis,

Bedankt voor je uitleg. Ik heb inmiddels besloten bij de 1TB te blijven. Ik heb inmiddels een seagate besteld. De WD is ongetwijfeld ook goed maar gezien de vele positieve ervaringen met de seagate durfde ik die wel te bestellen.

Voor wat betreft de oude opnames overzetten naar de nieuwe schijf. Daar zitten nog een aantal films van filmnet tussen die ik graag wil zien. Komt bij dat er blijkbaar niet echt een moment komt dat de oude HD helemaal leeg is.

Om die reden ga ik de opnames of via ftp en mijn server omzetten of hang ik de schijven aan Windows met de genoemde drivers oid.. Ik denk dat ik daar wel uitkom.

De schijf komt met een paar dagen dus lijkt me een mooi weekend klusje.
 
De Antec behuizing aanbevolen door Riparius is inderdaad een goede oplossing die ik zelf (alsmede de door hem aanbevolen WD10EVDS) heb
toegepast.

Een alternatief is een USB-dockingstation, zoals de Sharkoon SataQuickPort, zie https://www.sharkoon.com/html/produkte/docking_stations/sata_quickport/index_en.html,
die ongeveer evenveel kost als een behuizing, en maar eenmalig hoeft te worden gekocht.
Handig als je na diverse upgrades met een flink aantal kleinere 3,5- en 2,5-inch SATA schijven bent blijven zitten die op deze manier nog een
tweede leven krijgen. Ook nuttig om bepaalde schijven te reserveren voor privé gebruik...
 
Terug
Bovenaan