• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

heeft HD ontvanger nut?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als er op de SD-ontvanger een HDMI aansluiting zat was de kwaliteit heel goed.

Kunnen we dan concluderen dat de (geadverteerde) upscaling van de 360 niet ter zake doet, als het alleen gaat om het ontbreken van een hdmi aansluiting op een SD-ontvanger?
 
Dat durf ik niet te zeggen.
Feit is wel dat je met een SD-ontvanger digitale TV kijkt en dat je door de SCART aansluiting het signaal terugbrengt naar analoog :?.
Dat doet dus afbreuk aan de kwaliteit.
Ik snap ook niet dat men niet standaard een HDMI uitgang er op heeft gezet.

De huidige generatie DVD spelers hebben (naast een SCART connector) ook een HDMI uitgang. Alleen al daardoor is de kwaliteit beter.
 
Feit is wel dat je met een SD-ontvanger digitale TV kijkt en dat je door de SCART aansluiting het signaal terugbrengt naar analoog :?.
Dat doet dus afbreuk aan de kwaliteit.
Ik snap ook niet dat men niet standaard een HDMI uitgang er op heeft gezet.

De huidige generatie DVD spelers hebben (naast een SCART connector) ook een HDMI uitgang. Alleen al daardoor is de kwaliteit beter.

Alleen een digitale (HDMI) verbinding is natuurlijk geen garantie voor kwaliteit, alles hangt af van een goede verwerking van het videosignaal.

Check deze posting: Aansluiten Apparatuur (Humax 5000c)
 
Alleen een digitale (HDMI) verbinding is natuurlijk geen garantie voor kwaliteit, alles hangt af van een goede verwerking van het videosignaal.

Klopt wel, ik ging er in mijn opmerking vanuit dat het input-signaal en de verwerking ervan goed zijn/moet zijn, maar dat is met alles zo . . . :wink:.
Je weet dan wel dat je voor de beste aansluitmethode hebt gekozen.
 
Klopt wel, ik ging er in mijn opmerking vanuit dat het input-signaal en de verwerking ervan goed zijn/moet zijn, maar dat is met alles zo . . . :wink:.
Je weet dan wel dat je voor de beste aansluitmethode hebt gekozen.
Input is voor zowel SD als HD ontvanger uiteraard gelijk. Het gaat er simpelweg om dat een HD ontvanger de electronica aan boord heeft om de SD kanalen te upscalen en dan via de HDMI digitaal naar de TV door te sturen. Een SD ontvanger (als die er al zou zijn met HDMI aansluiting) zal om economische redenen die electronica niet hebben.

Kortom, zoals eerder aangegeven zal een HD ontvanger, aangesloten via HDMI, altijd een (veel) betere kijkervaring leveren dan een SD ontvanger wanneer je kijkt via een hd-ready of full-hd scherm, zelfs wanneer je nooit naar een HD kanaal kijkt.

Aangezien er nu 3 HD ontvangers zijn en er op korte termijn geen nieuwe bij gaan komen kun je wachten op acties rondom de introductie van Ned 1,2 en 3 in HD maar je kunt natuurlijk ook direct gaan genieten van beter beeld. Die HD kanalen komen vanzelf..... :)
 
Kortom, zoals eerder aangegeven zal een HD ontvanger, aangesloten via HDMI, altijd een (veel) betere kijkervaring leveren dan een SD ontvanger wanneer je kijkt via een hd-ready of full-hd scherm, zelfs wanneer je nooit naar een HD kanaal kijkt.

Dit verhaal klopt in de praktijk dus blijkbaar niet altijd, zie bovenstaande test. Theoretisch zou het zo horen maar dat ligt helemaal aan de kwaliteit van de ingebouwde upscaler van de ontvanger. De Humax 5000 is niét goed in het upscalen van 576i/576p signaal. Ik hoop dat de toekomstige Humax HD5050 een betere kwaliteit upscaler zal hebben.
 
Dat is inderdaad best vreemd. Hier staat de Samsung en daar is de kwaliteit beduidend beter. Overigens, op de Samsung is de outputresolutie van het HDMI kanaal eenvoudig te selecteren (knopje op AB). Als dit op de Humax ook kan, zou een output van 576i/p vervolgens alsnog door de tv gescaled moeten worden. In dat geval zou door het ontbreken van 2 AD/DA conversieslagen de HDMI in theorie weer moeten winnen van een rgb Scart connectie.
 
De Samsung heeft inderdaad een betere scaler. Ik heb deze gehad voor de Humax en kan dat dus bevestigen. Alleen was daar de SCART aansluiting weer duidelijk van een mindere kwaliteit. Ik meen zelfs dat deze geen RGB signalen kunnen doorgeven.
Op de Humax zit ook een knopje om de resolutie te veranderen. Op de juiste stand is het beeld inderdaad beter, maar haalt het nog niet bij de SCART aansluiting. Dit verbaasde mij ook en geeft nog maar eens aan hoe belangrijk de scaler is.
 
De Samsung heeft inderdaad een betere scaler. Ik heb deze gehad voor de Humax en kan dat dus bevestigen. Alleen was daar de SCART aansluiting weer duidelijk van een mindere kwaliteit. Ik meen zelfs dat deze geen RGB signalen kunnen doorgeven.
De Samsung HD decoder kan zeker wel RGB over SCART weergeven, echter niet tegelijk met HDMI of Component output.
 
Bedankt voor de correctie, zo is het inderdaad. Helaas zijn daardoor de DVD recorder opnamen van een mindere kwaliteit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan