• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Wijziging DTV netwerk van start op 13/14 augustus

Status
Niet open voor verdere reacties.
C

CeeS

Multikabel gaat in de maand augustus overschakelen op een nieuw netwerk voor Digitale Televisie. Hiervoor zullen in het hele Multikabel dekkingsgebied een aantal technische handelingen plaats gaan vinden. De omzetting zal per regio gebeuren. Nadat gebleken is dat alles goed werkt zal de invoering ook in andere regio's plaatsvinden.

Multikabel heeft rond 10 augustus brieven gestuurd naar abonnees in de regio Haarlemmermeer. Klanten die zo'n brief gehad hebben kunnen in de nacht van 13 op 14 augustus de omzetting naar het nieuwe netwerk verwachten.

Klanten in andere regio's zullen dus pas omgezet worden nadat zij een brief gekregen hebben.

Het is heel belangrijk voor klanten met een Panasonic DTV ontvanger om te zorgen dat de laatste software versie op hun ontvanger geinstalleerd is. Dit is ook beschreven in de instructies die Multikabel verzonden heeft. (Hier staat ook een procedure in die gevolgd dient te worden indien de software update nog niet is uitgevoerd nadat overgeschakeld is op het nieuwe netwerk)

Verder bevat de brief uitgebreide instructies wat te doen bij eventuele foutmeldingen op de diverse types goedgekeurde DTV ontvangers.

Ook gaat de kanalen volgorde wijzigen in verband met nieuwe zenders en de nieuwe indeling van de pakketten. Een nieuwe kanalen indeling is ook bijgevoegd bij de brief.

De informatie zoals deze naar de klanten is gestuurd is hieronder te vinden :

- Brief die naar de klanten gestuurd is
- Instructies voor updaten en opnieuw instellen van ontvangers
- Nieuwe kanalen lijst

(Klik op bovenstaande links voor de brief en bijlages)
 
Grappig dat ze het hebben over "overgaan op een vernieuwd netwerk voor digitale televisie" terwijl het een publiek geheim is dat we overgaan op het digitale TV signaal van Casema. Dat aspect mis ik in die brief, nergens staat een melding dat deze omzetting een gevolg is van de integratie van de Zesko kabelbedrijven @Home, Casema en Multikabel. Het lijkt wel of deze kabelbedrijven bang zijn om hun eigen identiteit te verliezen in alle publicaties die ze doen.

Er is echter ook goed nieuws in de brief van Multikabel te vinden:

Multikabel brief zei:
Belangrijk: merkbare gevolgen
  • De volgorde van de zenders wijzigt. Een nieuw zenderoverzicht is bijgevoegd.
  • Opnames die zijn voorgeprogrammeerd op een digitale ontvanger waarmee u programma’s kunt opnemen, worden niet of foutief doorgevoerd door de gewijzigde zendervolgorde. U dient de programmaopnames opnieuw in te stellen.
  • De omschakeling naar het nieuwe signaal heeft tot gevolg dat u uw voorkeurslijst voor programma’s opnieuw dient in te stellen
  • Als u een kinderslot heeft ingesteld, blijft deze wel actief

Het zal de oplettende lezer zijn opgevallen dat er in het bovenstaande lijstje van merkbare gevolgen niet staat dat het aantal dagen EPG informatie terug gaat van 4 dagen naar 2 dagen. Dat is toch aardig van Multikabel, al vraag ik mij wel af hoe ze dit gaan doen aangezien Casema momenteel maar 2 dagen EPG informatie heeft. Misschien is dit dus ook wel goed nieuws voor de Casema klanten aangezien zij nu kennelijk ook naar 4 dagen EPG informatie gaan.
 
Ben ook wel benieuwd wat er voor nieuwe klanten gebeurt.. Ik heb vandaag namelijk pas mijn inschrijfkaart opgestuurd.. Maar zit wel in het gebied waar de zaken gaan veranderen (buren aan beide kanten hebben de brief ontvangen).

Zal ik in ieder geval gisteren dat ik mijn software van mijn HD decoder (model 200707 !!) kon updaten en ik laat hem voor de zekerheid maar aanstaan vannacht.

Misschien had multikabel voor dit soort gevallen ook even iets op de site moeten zetten (maar ja de rainy-day scenario's worden meestal vergeten).
 
Ik ben klant van Casema Digitale Televisie in Utrecht, en kan al sinds een tijdje de EPG informatie van Multikabel ontvangen door mijn Network ID in 8888 te veranderen.

Ik vraag me af of dat Casema zijn programmering ook gaat aanpassen, vooral de Duitse zenders zoals RTL en Pro7 mogen van mij wel in het pakket.
 
stefanv zei:
Misschien had multikabel voor dit soort gevallen ook even iets op de site moeten zetten (maar ja de rainy-day scenario's worden meestal vergeten).

Ik denk dat mensen die zich recent aangemeld hebben wel informatie zullen krijgen hierover, alleen de zeer-recente aanmelders dus niet op tijd. Verder zal het over het algemeen met nieuwe types ontvanger gewoon automatisch goed gaan. Een software update hoef je niet te doen en als je de ontvanger niet aan laat staan komende nacht zal het de volgende keer dat je hem aanzet na een aantal minuten wel vanzelf goed gaan. Hooguit moet je een factory-reset of herinstallatie doen. Die (in verhouding) paar mensen die dat overkomt zullen daar via de helpdesk wel uit moeten kunnen komen. Er zijn tenslotte ook mensen op vakantie of niet thuis die de ontvanger dus ook gewoon de volgende keer aanzetten. (zie ook hier - punt 3/4/5)
 
JeFFJuH zei:
Ik ben klant van Casema Digitale Televisie in Utrecht, en kan al sinds een tijdje de EPG informatie van Multikabel ontvangen door mijn Network ID in 8888 te veranderen.

Zie je dan ook de zenders die je nu niet hebt bij Casema ?
En is de EPG informatie anders dan bij Casema (meer info) ?
 
mijn beide decoders staan aan (hier in hoofddorp moet het vanacht gebeuren). We wachten met spanning af wat ik morgenochtend aantref als ik de tv aan doe!!! Keep your fingers crossed
 
Decoder aan laten staan vanacht. Vanochtend even snel gekeken en de zenders werkten nog steeds. Alleen werd van sommige zenders de zendernaam niet weergegeven in de EPG. Toen toch maar een herinstallatie gedaan en alles was in orde. Wel je favorietenlijst kwijt.
Ik heb bij 1 zender, SBS6, de EPG bekeken en die was 2 dagen.
Siemens decoder.
 
Vanochtend alles zwart na vannacht aan laten staan en herinstallatie uitgevoerd (Panasonic) wat binnen een minuut was gepiept. 134 TV- en 52 radiozenders.
- EPG info 2 dagen
- EPG max 256 karakters vertoond
- Zappen iha nog trager, varieert per zender. Een enkeling in ruim 1 sec., het merendeel duurt 2 à 3 sec.
- En ja hoor, na 1 rondgang langs alle zenders werd EPG van de Panasonic natuurlijk weer niet meer bijgewerkt met de actuele tijd.
- Verder geen foutmeldingen (buiten de E19's natuurlijk).
 
Ook mijn decoder (Samsung HD) heeft het overleefd. Bij ongeveer 80% van de zenders kreeg ik wel de melding: NIET AFGEROND; dwz geen EPG info en geen zendernaam.
Ga vanavond dus maar een herinstallatie uitvoeren.

NB. klopt het dat HD1 vervangen is door EXQI, de HD vlaamse cultuurzender? (zendt uit op HD1 van 1800 tot 0200 uur) In de opgestuurde lijst staat deze genoemd, maar niet op de vernieuwde website, daar staat nog steeds HD1.

Godert
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan