• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Nieuwe SD-ontvanger

Status
Niet open voor verdere reacties.

anoniem

Cable Expert
Berichten
4.089
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Voor een nieuwe generatie SD-ontvanger wordt door een fabrikant een ontwerp voorgesteld met een tuner zonder RF (antenne) doorlus aansluiting. Alle huidige ontvangers hebben naast de RF ingang ook een RF uitgang die gebruikt kan worden voor het aansluiten van de VCR en/of TV analoge ingang.

We zouden graag jullie ervaring/mening mee willen nemen in de afweging of we hiermee zouden moeten instemmen. We zouden daartoe graag willen weten of je het belangrijk vindt of een nieuwe ontvanger voorzien nog steeds voorzien moet worden van deze RF uitgang.

Zolang er nog een aanzienlijk deel van de gebruikers waarde hecht aan de RF uitgang zullen we dit als requirement handhaven. Juist daarom is jullie mening belangrijk.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor een nieuwe generatie SD-ontvanger wordt door een fabrikant een ontwerp voorgesteld met een tuner zonder RF (antenne) doorlus aansluiting. Alle huidige ontvangers hebben naast de RF ingang ook een RF uitgang die gebruikt kan worden voor het aansluiten van de VCR en/of TV analoge ingang.

We zouden graag jullie ervaring/mening mee willen nemen in de afweging of we hiermee zouden moeten instemmen. We zouden daartoe graag willen weten of je het belangrijk vindt of een nieuwe ontvanger voorzien nog steeds voorzien moet worden van deze RF uitgang.
Volgens mij hebben mensen de doorlus nodig als ze bijv. één programma digitaal kijken en een tweede opnemen op een DVD recorder (analoog). Het is namelijk altijd het beste de digitale ontvanger rechtstreeks op de wandaansluiting te zetten i.v.m. storingen en daar achter pas andere apparatuur zoals DVD recorders.
Echter: Als het hier om een twin tuner gaat maakt het natuurlijk niet meer uit omdat je het tweede programma ook digitaal kunt opnemen! :wink:
 
Er zijn overal wel 1 of 2 zenders die alleen analoog te ontvangen zijn (lokale omroep bijvoorbeeld). Om die te ontvangen zou je de RF toch moeten doorlussen naar je TV.
 
Maakt mij echt niet uit, heel flauw heb liever dat er een paar dubbeltjes op een rf uitgang worden bespaard als op geheugen voor de epg :mrgreen:
 
Ik gebruik die RF-uitgang niet om de doodeenvoudige reden dat die op de Humax 5050 niet werkt als die ontvanger uit staat. Ik mis hem ook niet hoor.
 
Toch nog een fabrikant die in deze tijd met een geheel nieuwe SD only ontvanger komt?

Vooral voor de doelgroep waarvoor deze SD ontvanger bedoeld is lijkt mij de RF uitgang nog steeds onmisbaar voor het aansluiten van de vaak nog steeds volop aanwezige analoge apparatuur.

Ook voor het aansluiten van meerdere decoders in huis en/of in combinatie van IDTV ontvangers blijft een goed werkende RF doorlus mogenlijkheid uitermate nuttig naar mijn mening.

Zelf heb ik ook meerdere DTV ontvangers met elkaar doorgelusd via de RF uitgangen wat gelukkig prima werkt.
 
In principe vindt ik dat er geen beperkingen zouden moeten zijn aan decoders, en elke fabrikant zelf zou moeten kunnen bepalen wat er wel en niet op komt. Dan leg je de hele verantwoordelijkheid bij de klant neer die een bewuste keuze moet maken uit het aanbod.

Maar als je toch als Ziggo decoders gaat keuren, en er eisen aan gaat stellen is een RF-doorlus wat mij betreft toch wel een vereiste, omdat;


  1. Er zijn nog steeds zenders (lokale omroepen) die alleen analoog worden doorgegeven. Ziggo zegt dat ze aan de doorgifteplicht voldoet omdat kijkers kunnen omschakelen naar analoog. Zonder RF-uitgang maak je dat erg lastig.
  2. Ook voor wie meerdere decoders gebruikt is doorlussen soms erg handig, i.p.v. met splitters te gaan klooien.
  3. Deze decoder zal ongetwijfeld ook in de Ziggo-startpakketten gaan komen. Klanten die zo deze decoder ontvangen kiezen er dus niet bewust voor, en zijn opeens hun analoge signaal 'kwijt'. Dat gaat volgens mij veel telefoontjes naar de helpdesk opleveren.
 
Maar als je toch als Ziggo decoders gaat keuren, en er eisen aan gaat stellen is een RF-doorlus wat mij betreft toch wel een vereiste, omdat;


  1. Er zijn nog steeds zenders (lokale omroepen) die alleen analoog worden doorgegeven. Ziggo zegt dat ze aan de doorgifteplicht voldoet omdat kijkers kunnen omschakelen naar analoog. Zonder RF-uitgang maak je dat erg lastig.
  2. Ook voor wie meerdere decoders gebruikt is doorlussen soms erg handig, i.p.v. met splitters te gaan klooien.
  3. Deze decoder zal ongetwijfeld ook in de Ziggo-startpakketten gaan komen. Klanten die zo deze decoder ontvangen kiezen er dus niet bewust voor, en zijn opeens hun analoge signaal 'kwijt'. Dat gaat volgens mij veel telefoontjes naar de helpdesk opleveren.

Dit zijn 3 hele goede punten die zeker door Ziggo meegenomen moeten worden.

Zeker als je bv maar 1 kabel naar bv de keuken/slaapkamer hebt lopen en zowel digitaal als analoog wilt kunnen kijken maar geen splitter wilt gebruiken.

Voor het punt van meerdere decoders zijn hele goede oplossingen zoals multitaps. Hier zou misschien meer aandacht aan besteed moeten worden straks. Het signaal wordt er niet altijd beter van als je "door" meerdere decoders gaat en dan ook nog als laaste naar de TV.

Ook het informeren naar de klant toe als deze decoder in het starterspakket komt is niet geheel onbelangrijk.
 
Voor een nieuwe generatie SD-ontvanger wordt door een fabrikant een ontwerp voorgesteld met een tuner zonder RF (antenne) doorlus aansluiting. Alle huidige ontvangers hebben naast de RF ingang ook een RF uitgang die gebruikt kan worden voor het aansluiten van de VCR en/of TV analoge ingang.

We zouden graag jullie ervaring/mening mee willen nemen in de afweging of we hiermee zouden moeten instemmen. We zouden daartoe graag willen weten of je het belangrijk vindt of een nieuwe ontvanger voorzien nog steeds voorzien moet worden van deze RF uitgang.

Zolang er nog een aanzienlijk deel van de gebruikers waarde hecht aan de RF uitgang zullen we dit als requirement handhaven. Juist daarom is jullie mening belangrijk.

Alvast bedankt voor jullie reactie.


Ik heb na aanschaf van een humax 5050 (geintegreerde tuner/VCR) en de TV via HDMI de coax doorlus er tussen uit gehaald. Heb nog een Home Cinema staan maar die is aangesloten via de audio-uit.
Heb de RF uit dus niet meer nodig.
 
Wij gebruiken hier de doorlus nog regelmatig als de Humax 2 zenders aan het opnemen is en de zender die wij willen kijken buiten de streams valt.

Heb je die doorlus niet meer dan zou dit dus niet meer werken of je moeten een aparte kabel vanaf het AOP naar de televisie moeten aanleggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan