• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Kabel gaat verder open

Status
Niet open voor verdere reacties.
C

crapz0rs

Rechter/OPTA: Kabel gaat verder open

De Onafhankelijke Post en Telecommunicatieautoriteit (OPTA) heeft gister de nieuwe marktanalysebesluiten voor de kabel genotificeerd bij de Europese Commissie in Brussel. Ze zijn tegelijkertijd geopenbaard. Als de Europese Commissie geen verdere bezwaren daar tegen heeft, worden ze per 17 maart van kracht en vervangen daarmee de bestaande besluiten. Als de Europese Commissie ernstige twijfels heeft, begint een complexe produre en blijven de bestaande besluiten tot afronding van die procedure van kracht.

Bron: https://dutchmedia.nl/blog/?p=1422 & https://dutchmedia.nl/blog/?p=1415

Aardige stukjes:
De besluiten hebben met name voor UPC en Ziggo het gevolg dat - naast het beschikbaar moeten stellen van kale kabelcapaciteit zoals nu al het geval is - ook wederverkoopverplichtingen worden opgelegd.
Met name Ziggo en UPC maken bezwaar tegen vele definities en uitgangspunten van OPTA, waarbij beide kabelaars hun eigen dominantie en marktpositie relativeren, resp. ontkennen
Ook het belang van analoge televisie wordt door de kabelaars afgezwakt en Ziggo stelt dat haar tarieven - ondanks dat dat feitelijk aantoonbaar niet zo is - tot de laagste in Europa behoren. OPTA wees Ziggo in reactie erop dat Ziggo’s tarieven tot de hoogste van Nederland behoren en zonder nader onderzoek naar verschillen in internationale vergelijkingen geen conclusies kunnen worden getrokken.
 
Duur ?
Ik vind als je het Ziggo "Alles in 1 Plus pakket" hebt, dat je best waar voor je geld hebt.
en mijn mening...............laat die kabel mooi dicht blijven. :mrgreen:
Dat eeuwige gejank van KPN bij de Opta :mrgreen:
 
Duur ?
Ik vind als je het Ziggo "Alles in 1 Plus pakket" hebt, dat je best waar voor je geld hebt.
en mijn mening...............laat die kabel mooi dicht blijven. :mrgreen:
Dat eeuwige gejank van KPN bij de Opta :mrgreen:

Gedeeltelijk eens met bovenstaande. Als ze de kabel willen openstellen, waar voornamelijk KPN achteraan jaagt, dan moeten ze ook de openstelling van het telefoonnetwerk en ADSL nog eens goed onder de loep nemen. Dat is ook een grote wassen neus.

Ja het is heel mooi open geweest, alleen heeft KPN in de afgelopen jaren aardig wat providers opgekocht waarmee 95% van de ADSL aanbieders wederom van KPN is,of een (100%)dochter van KPN is.

Volgens mij persoonlijk ligt er maar een reden ten grondslag waarom KPN zo verwoed probeert de kabelmarkt open te krijgen. De ADSL markt raakt uitgeput en kan niet (meer) meekomen met de snelheden die via kabel wel geboden kunnen worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
KPN inversteerd op het moment zeer veel in glasvezel hoor!

Daarnaast zie je dat Ziggo dus in het rapport aangegeven zeer goed koop RTV inkoopt maar dit veels te duur verkoopt.

We praten hier dus niet over Bundels maar over de standaard RTV aansluiting welke dus het duurste is in het hele land.

(En als je het toch over bundels wilt hebben dan lever bij ziggo de bundel korting ook het minst op.)

Grofweg betekend dat de 16 euro die wij nu ophoesten makkelijk omlaag kan.

en dat is wat ik bedoelde.

ZIE pagina 93

Prijsstelling televisie aanbod via kabel, sateliet, DVB-T en DSL

306. Watbetreft prijsstelling verschillen de omroeptransmissieplatforms van elkaar. Het standaardabonnement van Ziggo (€16.25) is ongeveer drie keer zo duur is als een abonnement via de sateliet (€4.99), tweemaal zo duur als het gemiddelde tarief voor DSL-IPTV.154
Deze prijsstelling betreft hierbij de bundel van levering van RTV-signalen en pmroepinhoud voor ontvangst op één televiesie toestel.

3.07 ook even lezen natuurlijk


Zie pagina 94 in de PDF voor de grafiek

Duidelijker kan het toch niet.


Uit onderzoek is gebleken dat Ziggo zeer weinig betaald om deze zenders in te kopen maar zeer duur is te verkopen.
 
Daarnaast zie je dat Ziggo dus in het rapport aangegeven zeer goed koop RTV inkoopt maar dit veels te duur verkoopt.
[KNIP]
Uit onderzoek is gebleken dat Ziggo zeer weinig betaald om deze zenders in te kopen maar zeer duur is te verkopen.
Ik haal uit het rapport wel dat Ziggo duur is t.o.v. andere aanbieders, maar dat Ziggo goedkoop inkoopt zie ik niet staan. Welke paragraaf staat dat?

Verder is bij de vergelijking nog wel wat op te merken. Bij satelliet wordt er vergeleken met het settop-pakket, en dat bevat de volgende 9 zenders;

Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, RTL 4, RTL 5, RTL 7, SBS 6, NET 5, Veronica

Niet helemaal vergelijkbaar dus.

En van Digitenne is bekend dat er geen winst op gemaakt wordt door KPN. Dat wordt dus onder de prijs verkocht om klanten vast te houden en te zorgen dat ze niet naar kabel gaan.

Een vergelijking met andere, kleinere, kabelbedrijven zou wel interessant zijn. Die blijken vaak goedkoper te zijn, dus de schaalvoordelen van een groot bedrijf als Ziggo vallen nogal tegen...
 
Bij satelliet wordt er vergeleken met het settop-pakket, en dat bevat de volgende 9 zenders;

Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, RTL 4, RTL 5, RTL 7, SBS 6, NET 5, Veronica

Dezelfde kromme vergelijking als men altijd met digitenne trekt. Daarnaast blijft de kabel een bijzonder goede kwaliteit hebben, ook met slecht weer. Ik zelf begrijp overigens (gezien er gewoon wel degelijk andere manieren zijn om te internetten en tv te kijken) sowieso al niks van de zogenaamde monopoliepositie. Monopolie is in mijn beleving als men geen andere keus heeft dan van 1 specifieke partij af te nemen.

Afijn ook ik vind het best fijn als het goedkoper wordt, maar vrees dat dat een wassenneus wordt, net zoals bij de energie je meestal ook nog transportkosten en dergelijke mag betalen, en dus uiteindelijk in veel gevallen niks goedkoper uit blijkt....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan