• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Het algemene Ziggo HDTV discussie topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
C

Cyzor!

Gezien het Eurosport HD topic (mede dankzij mij) is veranderd in algemene discussie over HD leek het mij beter een nieuw topic te beginnen waar deze discussie kan plaatsvinden. Misschien is het ook handig een soort van FAQ in de startpost op te nemen. Ik ben niet zo goed in dat soort dingen, heb even snel wat opgezet maar wil graag aanvullingen. Het zou mooi zijn als Ziggo-Gebruikers.nl vorm begint te krijgen de FAQ daarin kan worden opgenomen, misschien in de vorm van een [thread=11900]wiki[/thread].

Hoe kan ik de HD zenders ontvangen?
Om HDTV te kunnen ontvangen is een "HD Ready" televisie en een zogenaamde HD-ontvanger nodig. De televisie moet het HD signaal kunnen weergeven en over de juiste aansluitingen beschikken, dit wordt gedekt door het "HD Ready" logo. Daarnaast is een zogenaamde HD-ontvanger ontvanger noodzakelijk deze dient via HDMI of component aan de televisie worden aangesloten. De oude SCART aansluiting kan geen HD signaal aan. Zie ook: Hardware.Info TV: EK voetbal in HDTV.
Op dit moment zijn er twee HD-ontvangers goedgekeurd door Ziggo. De Samsung DCB-H360R en de Scientific Atlanta Explorer 8455DVB. Binnenkort wordt de Humax IRHD-5000 HD-ontvanger verwacht. Nieuwe televisies van onder andere Sony en Loewe beschikken over een ingebouwde HD-ontvanger. Deze kunnen worden gebruikt maar worden niet ondersteund door Ziggo, zie ook: [thread=9532]Overzicht TV's met ingebouwde digitale kabel ontvanger[/thread].

Welke zenders zijn er in HD beschikbaar?
Op dit moment zijn er negen HD zenders beschikbaar, achter de zendernaam staat het paket wat minimaal nodig is om de zender te kunnen ontvangen.

  • BravaHDTV: Televisie Z1, tot 1 october (1080i)
  • Discovery HD: HDTV Pakket (1080i)
  • Eurosport HD: Televisie Z1 (1080i)
  • Film1 HD: Film1 (720p)
  • HD NL: HDTV Pakket (1080i)
  • History Channel HD: HDTV Pakket (1080i)
  • National Geographic Channel HD: HDTV Pakket (720p)
  • Nederland 1 HD: (2 juni tot 24 augustus) Televisie Z1 (720p)
  • Sport1 HD: (niet overal te ontvangen) Sport1 (720p)

Waarom is de kwaliteit van Nederland 1 HD niet erg veel beter dan de normale versie?
Nederland 1 HD zal de wedstrijden van Euro 2008, de Olympische spelen en de Tour de France in "echt HD" doorgeven. De rest van de tijd zal het Nederland 1 HD kanaal een zogenaamd opgeschaald beeld van Nederland 1 doorgeven.

Waarom zend Eurosport HD nog niet uit?
Het signaal van Eurosport HD blijkt niet te werken op de Samsung HD-ontvanger, naar verwachting kan het enkele weken duren voor het probleem is opgelost.

Wanneer beginnen de Nederlandse zenders met HD?
Nederlandse Publieke Omroep: Er is nu tijdelijk (2 juni tot 24 augustus) een HD variant van Nederland 1 beschikbaar. Voor zover bekend zal de publieke omroep in het eerste kwartaal van 2009 starten met HD varianten van Nederland 1, Nederland 2 en Nederland 3. In de beginfase zal de content vooral bestaan uit opgeschaald materiaal terwijl in de loop van de tijd de productie van de programma's naar HD overgaat. Deze zenders zullen deel uitmaken van het standaard pakket, een abonnement op het HDTV pakket is niet noodzakelijk.
RTL Nederland: Van RTL is bekend dat deze zonder subsidie van de overheid voor 2012 niet zullen beginnen aan HD.
SBS Broadcasting Group: SBS heeft een HD studio maar zal net als RTL niet snel beginnen met de doorgifte van haar programma's in HD.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sinds vandaag beschikt Nederland 1 HD over teletext en EPG informatie, zie filmpje. Sorry voor de bizar slechte kwaliteit, ik heb op dit moment alleen een hele oude digitale foto camera tot mijn beschikking. Teletext, EPG en de teletext ondertiteling werken prefect op het HD kanaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De NPO heeft genoeg aan 2 miljoen van Ziggo, maar RTL, met hun budget van 400 miljoen, kan het pas in 2012 missen?
 
De NPO heeft genoeg aan 2 miljoen van Ziggo, maar RTL, met hun budget van 400 miljoen, kan het pas in 2012 missen?
Ja dacht 2012 of 2011, blijf het ook vreemd vinden. Maar je moet het denk ik zo zien. Het is alleen een investering ze verdienen er niets extra's door. Die investering willen ze pas doen als het nodig is, als hun huidige apparatuur aan vervanging toe is, en dat duurt nog even.
 
Volgens mij heb je het typenummer van de SA decoder verkeerd, dacht dat het op -55 eindigde. Is elders op het forum wel te vinden (ben even lui ;-) 0
 
Volgens mij heb je het typenummer van de SA decoder verkeerd, dacht dat het op -55 eindigde. Is elders op het forum wel te vinden (ben even lui ;-) 0
Heb je helemaal gelijk in, bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zet in de startpost dan ook meteen even dat Sport1 HD niet overal te ontvangen is, in ieder geval niet in het Casema gebied.
 
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is The History Chnnel 1080i en niet 720p. Ik zal het vanavond voor de zekerheid even nakijken.
 
klopt inderdaad Eric: The History Channel 1080i en ook HD-NL is 1080i.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan