Overweeg je een grotere harddisk te plaatsen?


  • Totaal aantal stemmers
    519
  • Opiniepeiling gesloten .
hardstikke bedankt-dit is mi precies waar een forum voor is. en dan bedoel ik de dingen die niet simpel op internet zijn te vinden zoals manuals en specs.

Graag gedaan. We helpen elkaar graag door tips en tops te geven. :idea:
Gewoon lekker gebruik maken van elkaars kennis en ervaringen. :-P
 
Inmiddels is bij mij de Seagate 1 TB harddisk ook ingebouwd.
Ik heb geen moeilijkheden ondervonden behalve dan het feit dat ik de stekker van de ventilator niet los kreeg.

Het inbouwen is een erg simpel klusje (ongeveer 15/20 minuten) en ook wel door een leek met enig technisch inzicht te doen.

Eerst het stickertje loshalen met een scherp mesje. Het lukt bijna niet om dit te doen zonder hem te beschadigen. Als de achterkant van de sticker loslaat kun je zoiets lezen als "VOID". Dat risico moet je dus durven nemen.

De drie schroeven achterop de Humax verwijderen en de kap voorzichtig naar achteren schuiven zodat hij vooraan vrijkomt.
Nu kun je de kap verwijderen.

Hierna de vier schroeven die de harddiskhouder op zijn plek houden verwijderen. Het loshalen van de stekker voor de ventilator is niet echt nodig als je maar voorzichtig bent (metaal is scherp ;) ).

Nu kun je de 320 GB harde schijf verwijderen en vervangen voor de 1 TB harde schijf.
Het in elkaar zetten gaat in tegengestelde volgorde... lijkt me logisch. ;)

Hierna kun je de ontvanger aanzetten, deze geeft na het opstarten aan dat de schijf geformatteerd moet worden. Dit duurt even en daarna start de ontvanger op met nu 1 TB schijfruimte. :D

Je kunt de schijf hierna nog partitioneren. Dit lukte bij mij in eerste instantie niet, leek het. Maar na de ontvanger een keer aan en uit zetten had ik de schijf gepartitioneerd in een deel van 10.4 GB en de rest voor het videogedeelte.

Verder is er niet heel veel verschil te merken in de werking van de ontvanger (behalve dan lekker veel schijfruimte :) ).
Ik zal nog in de gaten houden of de ontvanger ook sneller is geworden zoals vettekees heeft ondervonden.

De ombouw is dan ook, als je het aandurft, zeer aan te bevelen.

Voor de durfals onder ons dan ook heel veel succes! :D
 
@Sjaool.
Hoor jij ook een soort klikken van de harddisk als de ontvanger aangaat en uitgaat?
 
Als de ontvanger uitschakelt hoor ik een klik. Of dit ook zo is bij het inschakelen weet ik niet, ik zal er eens op letten.
Het kan zijn dat dat de parkeerstand van de harddisk is die je hoort.
Het lijkt mij geen kwaad te kunnen.
 
Ik weet dat er schijven zijn die een parkeerstand hebben. Of deze schijf dat ook heeft weet ik niet. Zal het eens opzoeken.
Maar als jij het ook hoort dan maak ik me geen zorgen :wink:
 
Bij het inschakelen hoor ik de schijven opstarten en de koppen uit de parkeerstand komen (moet ik wel heel dichtbij luisteren). Hierbij is een lichte klik te horen.
Bij het uitzetten hoor je ongeveer hetzelfde.
Niks om je ongerust over te maken volgens mij.
 
Bij het inschakelen hoor ik de schijven opstarten en de koppen uit de parkeerstand komen (moet ik wel heel dichtbij luisteren). Hierbij is een lichte klik te horen.
Bij het uitzetten hoor je ongeveer hetzelfde.
Niks om je ongerust over te maken volgens mij.

Klopt.
De "landingzone" voor de koppen!
 
Het geluid is hier wel iets harder. Maar als meerdere het hebben zal het wel oke zijn.
Ik las wel dat Western Digital die "landing zone" had. Bij Seagate kon ik het niet vinden.
 
ik ben benieuwd of jullie ook tevreden blijven.
hoe is de temperatuur? nog steeds handwarm?
Is de schijf tijdens gebruik wel net zo stil als de orginele?
 
ik ben benieuwd of jullie ook tevreden blijven.
hoe is de temperatuur? nog steeds handwarm?
Is de schijf tijdens gebruik wel net zo stil als de orginele?

Tot op heden nog niets bijzonders meegemaakt. De temperatuur van de kast is koud. Hij staat vanaf vanmorgen 9.00 uur aan zonder uit te zijn geweest. Alleen het gedeelte (links) bij de voedig voelt lauw aan. Niets eens handwarm te noemen.

De originele schijf hoorde ik al niet. Deze ook niet. Ik vind het echt extreem stil.

Het enige wat ik aanhaalde was het 3x tikken bij het aan en uit zetten. Maar dat blijkt gelukkig niets bijzonders te zijn.

Twijfel je zelf ook om een 1TB in te bouwen?
 
Terug
Bovenaan