• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Beeld NL1/2/3 SD achteruit sinds HD?

  • Onderwerp starter hallotjes
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Heeft even geduurd, maar zoals gewoonlijk netjes antwoord gekregen van de NPO:

"Wij hebben continu aandacht voor de SD-beeldkwaliteit van Nederland 1, 2 en 3, en, na onze constatering dat de beeldkwaliteit na de overschakeling naar HDTV achterbleef bij de verwachtingen, zijn we op zoek gegaan naar mogelijkheden tot verbetering. Dit hebben we gedaan door bij de bron te beginnen, namelijk de eindregie, vanwaar de kanalen worden uitgezonden. Helaas hebben de updates die we hier uit wilden voeren langer op zich laten wachten dan gepland. Inmiddels zijn ze uitgevoerd en dit heeft, zoals u heeft opgemerkt, tot verbeteringen geleid. Ondertussen zijn wij aan het onderzoeken waar verder in de keten nog verbeteringen te behalen zijn. Dit is tamelijk gecompliceerd en moet met de nodige zorgvuldigheid plaats vinden zodat het nog geruime tijd kan duren voor er weer resultaten te verwachten zijn."
 
multi-channel playout een multi-norm play-out

multi-channel playout een multi-norm play-out.
Kun je dit eens uitleggen en mogelijk aangeven wat dit betekent voor beeld en het geluid wat nog steeds onderbreekt.
 
Playout is het deel waaruit men programma's instart/selecteert. Vroeger was dit voor elke zender een aparte unit, nu gebruikt men één unit voor alle zenders. Daarom multichannel playout.

Probleem met deze playout is dat ze op één norm werken. 1080i. Terwijl het grootste deel van de programma's 576i is (SD). Eerst moet er dus geupscaled worden, en aan het eind van de keten weer terug gedownscaled worden. Sinds deze playout in gebruik is, is de beeldkwaliteit een klap terug gegaan door het scalen. Dit is enkele maanden terug wat verbeterd, maar nog steeds niet op niveau zoals het was (is men nog wel mee bezig). En dit wordt na ruim een half jaar toch wel eens tijd.
 
Native HD uitzendingen zien er nu wel heel goed uit SD. Bernhard wordt wel perfect gedownscaled. Lang geleden dat ik nog eens goed beeld heb gezien op deze zenders . . .
 
Voor degene die er geintresseerd in zijn, enkele afbeeldingen waar staat hoe er gescaled wordt:

De HD-downconverter
110.jpg


De UP-converter
125.jpg


Opvallend is dat er volledig gewerkt wordt met een progressive signaal en niet een 1080i zoals uiteindelijk uitgestuurd wordt (of zie ik iets over het hoofd?)

En een pdf met hoe de huidige eindregie in elkaar steekt:
https://www.immovator.nl/files/images/080304%203%20Technicolor%20Invoering%20HD%20bij%20NPO%20(GdN).pdf

Problemen zijn (uiteraard) nog niet opgelost. Het kan wel met het huidige systeem, veronica, NET5 en RTL hebben grotendeels weer een goed SD beeld.
 
Een oplossing komt er hoogstwaarschijnlijk niet

"Op dit moment is de meest recente software geinstalleerd in de HD>SD-downconverter en andere acties zijn voorlopig niet voorzien. Voor zover wij kunnen beoordelen zien de beelden (SD en HD) er direct na downconversie prima uit. Mogelijk dat in de encodingstraat, waar de breedbandige studiosignalen voor uitzending gecomprimeerd worden, zich nog problemen voordoen. Intern komen wij ook niet helemaal tot overeenstemming: de een ziet wel wat en de ander niet. In ieder geval gaan we op termijn de encodingstraat-apparatuur vervangen."

Uw observatie klopt, het SD-signaal wordt een aantal keren geconverteerd, wat niet ten goede komt aan de kwaliteit. Niet helemaal duidelijk is welke conversieslag de grootste bijdrage geeft aan de kwaliteitsvermindering. In ieder geval gaan we ervan uit dat het aandeel SD geleidelijk afneemt ten gunste van HD.
De encodingstraat voor SD dateert uit 2007 en is niet recent vervangen.

Opvallend vind ik wel dat op commerciele zenders wél al succesvolle resultaten zijn met het up/down systeem. Alle journaals van RTL zien er perfect uit, ook de SBS zenders is het al voor een groot deel opgelost. Reclames zien er in iedergeval perfect uit en die zijn niet in HD.

Ook vind ik het raar dat er geld gestoken wordt in encoder apparatuur te vervangen terwijl die helemaal niet oud zijn en problemen veroorzaken op SD . . . . .

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook het overleg binnen technicolor is vastgelopen, een oplossing is er definitief niet meer. Men hoopt op een langzaam groeiend HD aanbod de komende jaren (maak er maar decennia's van).

Prutsers eerste klas (of beter gezegd, gierigaards, technische kennis was er gewoon in het SD tijdperk).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanuit een heel andere hoek toch nog een verbetering gekomen :pompom:

De gebruiker "haas" heeft in tussentijd ook contact gehad met de NPO en heeft enkele concrete tips doorgestuurd.

één daarvan is het beter afstellen van de videobandbreedte limiter op de encoders, wel te grof agesteld stond. Deze staat nu juist en het beeld is voor veel programma's(vanuit de K2 playout/converter) weer bijna als vanouds.

Voor de andere programma's (die gebruik maken van een AXON converter) is het nog even afwachten. Deze zouden in theorie zonder verlies kunnen werken wanneer juist afgesteld.
 
Sinds dat ik 1,2 en 3 in hd heb alleen maar ellende. Constant ruis en blokken en de overige hd zenders zijn wel goed alleen 1,2,3 problemen. Vind de verhoging dan ook niet acceptabel en zeg mijn hd abbo dan ook op. Kijk betalen voor iets prima maar dan wil ik er ook wat voor. De helpdesk kan alleen maar als antwoord geven ja de telefoon staat te dichtbij of het ligt aan de kabels en ga zo maar door. Lijkt me wat appart dat je eerst je huis moet verbouwen om een goede ontvangst te hebben. En wel vreemd dat alleen de hd zenders 1,2,3 er last van hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan