• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Verdere harmonisering Casema, @Home en Multikabel

Status
Niet open voor verdere reacties.
tomirene zei:
Die kabelboer betaald wel alle salarissen, de hele infrastructuur, rechten, gebouwen. heeft circa 3,5 miljoen aansluitingen te onderhouden , dus waar praten we eigenlijk over.
Maar een video huren, die optie is er ook nog altijd.

vr. groet,
Tom

Het is in ieder geval wel eerlijker dat alle consumenten daar nu aan gaan meebetalen.
 
Zesko Holding: verkapte prijsverhoging digitaal tv-aanbod?

Zesko Holding (Casema, Multikabel & Casema) voert mogelijk een verkapte prijsverhoging in per april aankomende voor digitale kabeltelevisiekijkers door periodieke kosten voor gebruik van de smartcards in te voeren. Dit blijkt uit informatie van een deze week verzonden brief aan Multikabel-abonnees van de product manager televisie, Yoram Levi. Levi schreef daarin dat ‘het Digitaal Basis Pakket per 1 januari 2008 kom te vervallen en medio 2008 wordt vervangen door een basisbijdrage voor de smartcard’. Zonder gebruik van smartcards krijgt men bij de grootste kabelexploitant van Nederland via digitale kabelontvangers geen beeld. Zesko-woordvoerder Gradus Vos zei desgevraagd geen commentaar te kunnen geven hierover omdat deze niet op de hoogte is gesteld van de details.

De Multikabel-helpdesk vertelde DutchMedia desgevraagd dat het nieuwe systeem in april zal ingaan. Daarbij zal de jaarprijs voor de eerste smartcard 15 euro worden, de tweede smartcard 10 euro en de derde 7,50 euro. Het bedrag geldt voor alle digitale abonnees. De helpdesk stelde hierover veel vragen te verkrijgen, maar dat verdere opheldering vanuit het bedrijf niet gegeven is. Multikabel kende tot voor kort een bijdrage van 1,95 euro per maand voor het digitale basispakket. Met de harmonisering van het aanbod van de drie Zesko-bedrijven is deze bijdrage komen te vervallen. Weliswaar is dat voor de Multikabel-klanten thans een voordeel, maar met de invoering van een prijs op het gebruik van de smartcard bovenop de reguliere abonnementsprijs, betekent dit voor de 90 % van de Zesko-klanten de facto een prijsverhoging. Hoe deze nieuwe policy zich verhoudt met de wens van de kabelaars om te digitaliseren is onduidelijk. Ook is onduidelijk hoe de bedragen zich verhouden met de aanschafkosten voro de smartcard die alle bestaande digitale kabelhuishoudens in het verleden hebben gedaan.

Met de invoering van de basisbijdrage voor de smartcard wordt voor de 3,4 miljoen kabelhuishoudens een drempel ingevoerd om digitaal te kijken. Thans is bij @Home en Casema het digitale standaardpakket integraal onderdeel van het standaardpakket dat 15,90 euro per maand kost. Indien men het digitale standaardpakket op meerdere ontvangers gebruikt worden geen meerkosten berekend, net zoals met analoge ontvangst het geval is. Zesko telt naar schatting circa 800.000 digitale televisiehuishoudens. Geen enkele infrastructuuraanbieder in Nederland kent een systeem van ‘basisbijdrage’ voor gebruik van smartcards. Terwijl CAIW het digitale standaardpakket in haar eigen gebied ongecodeerd (free to cable) uitzendt als onderdeel van het standaardpakket, heeft de andere grote kabelaar van Nederland, UPC Nederland, ervoor gekozen om het digitale standaardpakket alleen tegen extra betaling (3,99 euro per maand) beschikbaar te stellen waardoor dit inclusief analoog 20,04 euro per maand kost.


Bron: DutchMedia Weblog
 
realdaffy zei:
tomirene zei:
Die kabelboer betaald wel alle salarissen, de hele infrastructuur, rechten, gebouwen. heeft circa 3,5 miljoen aansluitingen te onderhouden , dus waar praten we eigenlijk over.
Maar een video huren, die optie is er ook nog altijd.

vr. groet,
Tom

Het is in ieder geval wel eerlijker dat alle consumenten daar nu aan gaan meebetalen.
Waarvoor denk je dat alle klanten € 15,90 per maand betalen voor hun aansluiting? Afgezien van alle andere abonnementen haalt Zesko daar iedere maand zo'n 55 miljoen euro mee op. Op jaarbasis is dat zo'n 660 miljoen euro. En nu willen ze voor iedere smartcard weer extra kosten gaan berekenen? Graaien is dat, niets meer en niets minder.

Er is door Zesko al martk onderzoek gedaan naar andere service kosten voor digitale TV zoals ze dat zo mooi noemen. Denken moet je dan aan vaste bijdragen voor EPG, firmware updates voor ontvangers en ga zo maar door. EPG waarvan de programma's en aanvangstijden regelmatig niet correct zijn door de batch verwerking bij Zesko. En betalen voor firmware updates terwijl Zesko het keuringsproces niet op orde heeft zodat er keer op keer weer nieuwe problemen aan het licht komen.

Ook spelen ze nu met het idee om de nieuwe Scientific Atlanta HDTV VOD PVR via een huur/uitleen constructie aan de man te gaan brengen. Wie mogen dat gaan financieren? Juist ja, alle klanten van Zesko want Zesko is geen filantropische instelling. Al die "gratis" weggevertjes worden gewoon bekostigd uit de gezamelijke opbrengsten van alle abonnees, dus ook die SDTV ontvangertjes die ze weggeven bij die combi abonnementen. Een HDTV VOD PVR is in aanschaf echter een stuk duurder dan zo'n SDTV ontvangertje, dus moeten de kosten maar weer omhoog zodat Zesko straks voor Sinterklaas kan gaan spelen met het "gratis" uitdelen van die dingen. Een sigaar uit eigen doos noem ik dat.

Vorig jaar is er voor de klanten die niet een betaald digitaal basis pakket a € 1,95 wilden een regeling gemaakt om alleen de kanalen die in het analoge kanalen pakket zitten digitaal te ontvangen zonder extra kosten. We zijn nog geen jaar verder en die hufters heffen zonder duidelijke uitleg in de brief dit pakket weer op waarbij ze zich voordoen als Sinterklaas met hun "extra zenders" die er nu opeens bijgekomen zijn. Al die regionale onzin kan me gestolen worden, maar zoals gebruikelijk krijg je geen keus en mag je daar straks dus voor gaan betalen van Zesko via een smartcard bijdrage. Zorg er dan voor dat het analoge kanalen pakket digitaal ongecodeerd te ontvangen is zoals bij CAIw zodat klanten die geen behoefte hebben aan al die extra onzin in het basis pakket geen smartcard hoeven aan te schaffen. Maar nee, dergelijke klanten zonder smartcard kun je natuurlijk niet verplicht allerlei onzin kosten laten betalen dus verdomt Zesko het om die basis kanalen ongecodeerd door te geven.

De opmerking "Maar een video huren, die optie is er ook nog altijd" van Zesko/Multikabel medewerker tomirene slaat mijnsinziens ook nergens op. Typisch weer zo'n uitspraak van iemand in dienst van een monopolistisch bedrijf. Schijt aan de klanten want er is toch nauwelijks een alternatief. En als er een vergelijkbaar alternatief lijkt te komen in een stad in de vorm van glasvezel dan kan het basis tarief van € 15,90 van Zesko in die stad opeens wel behoorlijk omlaag...
 
ArChie zei:
realdaffy zei:
tomirene zei:
Die kabelboer betaald wel alle salarissen, de hele infrastructuur, rechten, gebouwen. heeft circa 3,5 miljoen aansluitingen te onderhouden , dus waar praten we eigenlijk over.
Maar een video huren, die optie is er ook nog altijd.

vr. groet,
Tom

Het is in ieder geval wel eerlijker dat alle consumenten daar nu aan gaan meebetalen.
Graaien is dat, niets meer en niets minder.
...

Afgezien van de toonzetting van ArChie wil ik op enkel onderdelen toch reageren.
Ik vind persoonlijk dat je niet af moet gaan op aannames maar op feiten.
Het klopt dat nog niet alle feiten zijn gepubliceerd door Zesko of door anderen zoals Dutch Media aangehaald door K007 Maar een telefoontje naar de helpdesk doet wonderen.....
Afgezien of de getallen van 55 miljoen per maand kloppen, wordt er niet vermeldt dat sommige aanbieders van tv ook betaald dienen te worden.
Vraag:. Wil je dan ook deze bedragen benoemen? En niet een 15,90 euro abonnement vergelijken met de kosten van een smartcard. Dit zijn twee afzonderlijke zaken.

"Er is door Zesko al markt onderzoek gedaan naar andere service kosten voor digitale TV zoals ze dat zo mooi noemen"
Vraag: . Is dit onderzoek ergens te lezen?
"EPG, Firmware updates voor ontvangers"
Vraag: .Is dit een zaak voor Zesko of voor de leveranciers van die ontvangers?

Vraag: Zou Zesko als bedrijf alle ontvangers ook moeten keuren? Of zijn het de leveranciers die zich als wilde honden op de digitale markt storten en nog eerder en sneller producten op de markt zetten, om hun concurrenten voor te zijn?

“Ook spelen ze nu met het idee om de nieuwe Scientific Atlanta HDTV VOD PVR via een huur/uitleen constructie aan de man te gaan brengen”
Vraag: Ik weet niet waar dit op slaat.

“Al die "gratis" weggevertjes worden gewoon bekostigd uit de gezamenlijke opbrengsten van alle abonnees, dus ook die SDTV ontvangertjes die ze weggeven bij die combi abonnementen”
Een HDTV VOD PVR is in aanschaf echter een stuk duurder dan zo'n SDTV ontvangertje, dus moeten de kosten maar weer omhoog zodat Zesko straks voor Sinterklaas kan gaan spelen met het "gratis" uitdelen van die dingen. Een sigaar uit eigen doos noem ik dat.
Vraag: Dit is een aanname, zou het misschien kunnen dat de moedermaatschappij dit betaald?
En verder, er is voor Zesko en voor UPC maar een (1) concurrent: KPNOp het moment dat een van die partijen iets lanceert, volgt onmiddellijk de ander met weer iets nieuws. Elke nieuwe –digitale- abonnee is een verloren klant voor de tegenpartij.

“Vorig jaar is er voor de klanten die niet een betaald digitaal basis pakket a € 1,95 wilden een regeling gemaakt om alleen de kanalen die in het analoge kanalen pakket zitten digitaal te ontvangen zonder extra kosten”
Antwoord: Zoals gezegd, de markt is in beweging en dat gaat snel, heel snel. Niet per jaar maar per dag!!

“We zijn nog geen jaar verder en die ++++++ heffen zonder duidelijke uitleg in de brief dit pakket weer op waarbij ze zich voordoen als Sinterklaas met hun "extra zenders" die er nu opeens bijgekomen zijn. Al die regionale onzin kan me gestolen worden, maar zoals gebruikelijk krijg je geen keus en mag je daar straks dus voor gaan betalen van Zesko via een smartcard bijdrage.
Realdaffy gaf ook terecht aan:1,95 x 12 = 23,40, bijdrage smartcard wordt 15 euro (1 smartcard, de 2e wordt 10 euro)

“Zorg er dan voor dat het analoge kanalen pakket digitaal ongecodeerd te ontvangen is”
Vraag: leg uit!

“zoals bij CAIw zodat klanten die geen behoefte hebben aan al die extra onzin in het basis pakket geen smartcard hoeven aan te schaffen. Maar nee, dergelijke klanten zonder smartcard kun je natuurlijk niet verplicht allerlei onzin kosten laten betalen dus verdomt Zesko het om die basis kanalen ongecodeerd door te geven”
Antwoord: Ik kijk thuis analoog gewoon naar de basiskanalen

De opmerking "Maar een video huren, die optie is er ook nog altijd" van Zesko/Multikabel medewerker tomirene slaat mijnsinziens ook nergens op.
Antwoord: U moet niet een digitaal product afnemen, niemand verplicht u daartoe en mijn opmerking aan realdaffy sloeg op alle kosten die er door kabelmy gemaakt worden.

Typisch weer zo'n uitspraak van iemand in dienst van een monopolistisch bedrijf. ++++++ aan de klanten want er is toch nauwelijks een alternatief.
Antwoord: oh nee, U kunt kijken via internet, U kunt overstappen naar KPN, u kunt kijken via de sataliet om er maar iets voor te stellen.

“En als er een vergelijkbaar alternatief lijkt te komen in een stad..”
Vraag: leg uit!
 
tomirene zei:
Afgezien van de toonzetting van ArChie wil ik op enkel onderdelen toch reageren.
Ik vind persoonlijk dat je niet af moet gaan op aannames maar op feiten.
Het klopt dat nog niet alle feiten zijn gepubliceerd door Zesko of door anderen zoals Dutch Media aangehaald door K007 Maar een telefoontje naar de helpdesk doet wonderen.....
Dus het Zesko/Multikabel management heeft besloten om via de helpdesk een nadere verklaring te laten uitgeven voor de onrust die is ontstaan onder de klanten na de uitspraak van Yoram Levi in zijn brief over de te introduceren basisbijdrage voor de smartcard in de hoop de boel wat te sussen. En met die verklaring moeten wij het als klanten dan maar doen en daar mag je niet je onvrede over uitspreken? De helpdesk heeft tegenwoordig zeker inzicht in alle zaken die op management niveau worden besloten en kan overal een verklaring voor geven? Laat me niet lachen. Zorg er eerst maar eens voor dat de helpdesk medewerkers hun normale taak goed kunnen uitvoeren in plaats van keer op keer met van die standaard antwoorden te komen wanneer er problemen zijn.

Afgezien of de getallen van 55 miljoen per maand kloppen, wordt er niet vermeldt dat sommige aanbieders van tv ook betaald dienen te worden.
Vraag:. Wil je dan ook deze bedragen benoemen?
Even navragen bij het management doet wonderen, maar het wordt ook inzichtelijk gemaakt op de website van Casema:

Casema zei:
Opbouw tarief Standaard RTV-pakket
In het tarief voor het Standaardabonnement van bijvoorbeeld € 15,90 incl. BTW per maand zit een bedrag van circa € 1,40 inclusief BTW voor de directe content-kosten. Deze content-kosten bevatten de vergoedingen voor programma’s en vergoedingen die betaald moeten worden aan de diverse rechtenorganisaties zoals Buma, Agicoa, Sena en dergelijke.

Het overige deel van het tarief betreft de kosten voor de aansluiting op het netwerk, het onderhoud van het netwerk, de ontvangst van de programma’s en de distributie naar alle aansluitingen plus een redelijke vergoeding voor het geïnvesteerde vermogen. Verder betreft het de kosten van de klantenservice, helpdesk, technische service en dergelijke.

€ 1,40 dus voor de content. Blijft er € 14,50 over het overige deel. Dat maal die 3.5 miljoen aansluitingen waar je het zelf over had is dus nog altijd zo'n 50 miljoen euro (naar beneden afgerond).

En niet een 15,90 euro abonnement vergelijken met de kosten van een smartcard. Dit zijn twee afzonderlijke zaken.
Wat voor een kosten zijn er dan wel aan de smartcard die een dergelijke basis bijdrage rechtvaardigen? Bij aanschaf betaal je bij Multikabel al 10 euro waarbij de benodigde handeling voor Zesko/Multikabel het opnemen van het smartcard nummer in het Irdeto Conditional Access Systeem (CAS) is en daaraan de afgeloten abonnementen koppelen. Jullie vernieuwen die registratie niet telkens opnieuw, dus meer werk is er in mijn ogen niet aan zo'n smartcard. Gewoon graaien dus.

"Er is door Zesko al markt onderzoek gedaan naar andere service kosten voor digitale TV zoals ze dat zo mooi noemen"
Vraag: . Is dit onderzoek ergens te lezen?
Zowel op het Gathering of Tweakers forum als op het TV Home forum is dat onderzoek gemeld door klanten die door Zesko/@Home zijn uitgenodigd om deel te nemen aan de enquete. Even navragen bij het Zesko management dus en jezelf via het Internet informeren/op de hoogte houden.

"EPG, Firmware updates voor ontvangers"
Vraag: .Is dit een zaak voor Zesko of voor de leveranciers van die ontvangers?
Als Zesko met het idee speelt om dergelijke service kosten in rekening te gaan brengen dan spreek ik Zesko daarop aan.

Vraag: Zou Zesko als bedrijf alle ontvangers ook moeten keuren? Of zijn het de leveranciers die zich als wilde honden op de digitale markt storten en nog eerder en sneller producten op de markt zetten, om hun concurrenten voor te zijn?
Het is je misschien niet bekend, maar Zesko laat alleen maar ontvangers toe die ze zelf hebben gekeurd nadat ze eerst de fabrikanten opdracht hebben gegeven om allerlei niet standaard DVB zaken in te bouwen. Daarbij moet je denken aan de manier waarop de ontvangers moeten bepalen waar de Transport Streams te vinden zijn. de "logische" kanaal nummering, embedded Irdeto CAM met ondersteuning voor de camkey van de Irdeto kabelbedrijven en ga zo maar door. Misschien even aan Yoram Levi vragen of hij eens een keer een sessie wil organiseren voor het helpdesk personeel om dit uit te leggen.

“Ook spelen ze nu met het idee om de nieuwe Scientific Atlanta HDTV VOD PVR via een huur/uitleen constructie aan de man te gaan brengen”
Vraag: Ik weet niet waar dit op slaat.
Je oor eens te luisteren leggen bij andere Zesko onderdelen kan geen kwaad. Wordt lid van het TV Home forum waar een technisch medewerker van Zesko/@Home nog wel eens dingen laat doorschemeren.

“Al die "gratis" weggevertjes worden gewoon bekostigd uit de gezamenlijke opbrengsten van alle abonnees, dus ook die SDTV ontvangertjes die ze weggeven bij die combi abonnementen”
Een HDTV VOD PVR is in aanschaf echter een stuk duurder dan zo'n SDTV ontvangertje, dus moeten de kosten maar weer omhoog zodat Zesko straks voor Sinterklaas kan gaan spelen met het "gratis" uitdelen van die dingen. Een sigaar uit eigen doos noem ik dat.
Vraag: Dit is een aanname, zou het misschien kunnen dat de moedermaatschappij dit betaald?
En waar denk je dat het geld vandaan komt dat de "moedermaatschappij" uittrekt voor dit soort weggevertjes?

En verder, er is voor Zesko en voor UPC maar een (1) concurrent: KPNOp het moment dat een van die partijen iets lanceert, volgt onmiddellijk de ander met weer iets nieuws. Elke nieuwe –digitale- abonnee is een verloren klant voor de tegenpartij.
Wat ik met deze opmerking moet in deze context is mij niet duidelijk.

“Vorig jaar is er voor de klanten die niet een betaald digitaal basis pakket a € 1,95 wilden een regeling gemaakt om alleen de kanalen die in het analoge kanalen pakket zitten digitaal te ontvangen zonder extra kosten”
Antwoord: Zoals gezegd, de markt is in beweging en dat gaat snel, heel snel. Niet per jaar maar per dag!!
Wat is dit nu voor een antwoord waaruit de rechtvaardiging zou moeten blijken waarom Zesko/Multikabel eerder gemaakte afspraken met klanten van het eerste uur na een jaar alweer vergeten is?

“We zijn nog geen jaar verder en die ++++++ heffen zonder duidelijke uitleg in de brief dit pakket weer op waarbij ze zich voordoen als Sinterklaas met hun "extra zenders" die er nu opeens bijgekomen zijn. Al die regionale onzin kan me gestolen worden, maar zoals gebruikelijk krijg je geen keus en mag je daar straks dus voor gaan betalen van Zesko via een smartcard bijdrage.
Realdaffy gaf ook terecht aan:1,95 x 12 = 23,40, bijdrage smartcard wordt 15 euro (1 smartcard, de 2e wordt 10 euro)
Even beter lezen. Ik gaf aan dat ik een gratis abonnement had op het digitale kanalen pakket dat gelijk is aan het analoge kanalen pakket. Dit ter compensatie van het feit dat Multikabel vroeger altijd reclame maakte dat de kanalen die je analoog ontving ook digitaal te ontvangen waren zonder meerkosten. Voor veel mensen de reden om een ontvanger en startpakket aan te schaffen. Dat valt nu nog steeds te lezen op de Multikabel website onder het kopje "Waarom Multikabel?":

Multikabel zei:
Multikabel biedt het Standaard Pakket R/TV al sinds 2005 zonder extra kosten digitaal

15 euro per jaar (1,25 per maand) is niet gratis. Daarbij gaat dit gelden voor heel Zesko en bij de andere onderdelen van Zesko was het basis digitale TV pakket altijd gratis. Alleen Multikabel had met ingang van 2007 opeens besloten om 1,95 te gaan rekenen voor het basis pakket.

“Zorg er dan voor dat het analoge kanalen pakket digitaal ongecodeerd te ontvangen is”
Vraag: leg uit!
Wat begrijp je niet van deze uitspraak?

“zoals bij CAIw zodat klanten die geen behoefte hebben aan al die extra onzin in het basis pakket geen smartcard hoeven aan te schaffen. Maar nee, dergelijke klanten zonder smartcard kun je natuurlijk niet verplicht allerlei onzin kosten laten betalen dus verdomt Zesko het om die basis kanalen ongecodeerd door te geven”
Antwoord: Ik kijk thuis analoog gewoon naar de basiskanalen

De opmerking "Maar een video huren, die optie is er ook nog altijd" van Zesko/Multikabel medewerker tomirene slaat mijnsinziens ook nergens op.
Antwoord: U moet niet een digitaal product afnemen, niemand verplicht u daartoe en mijn opmerking aan realdaffy sloeg op alle kosten die er door kabelmy gemaakt worden.
Ik heb op basis een loze belofte (zie boven) van Multikabel destijds een ontvanger en smartcard aangeschaft. Als ik het niet eens ben met die smartcard heffing dan moet ik dus maar analoog gaan kijken en de boel maar aan de kant zetten? Typisch monopolie gedrag noem ik dat.

Typisch weer zo'n uitspraak van iemand in dienst van een monopolistisch bedrijf. ++++++ aan de klanten want er is toch nauwelijks een alternatief.
Antwoord: oh nee, U kunt kijken via internet, U kunt overstappen naar KPN, u kunt kijken via de sataliet om er maar iets voor te stellen.
Uiteraard heb ik onderzocht wat de vergelijkbare mogelijkheden zijn op mijn adres en dan blijft alleen de kabel over. En dat is voor vele abonnees een realiteit. Als er werkelijk sprake was van echte concurrentie dan zou Zesko het ook wel uit zijn hoofd laten om met een dergelijke basis bijdrage voor de smartcards te komen. Geen van de andere aanbieders heeft iets dergelijks waardoor Zesko zich onmiddelijk uit de markt zou prijzen bij eenzijdige invoering.

“En als er een vergelijkbaar alternatief lijkt te komen in een stad..”
Vraag: leg uit!


Planet zei:
Actie Casema tegen glasvezel

Gepubliceerd op dinsdag 31 oktober 2006

Inwoners van Lisse krijgen een spotgoedkoop aanbod van Casema, om glasvezelkabelaar Lijbrandt in de wielen te rijden.
Begin augustus berichtten we over Lisse als volgende halte in de expansie van glasvezelnetten in de Bollenstreek.

Het investerende bedrijf is Lijbrandt Telecom. Die is er met de triple play dienst Kadaka in geslaagd om in Hillegom naar eigen zeggen 72 procent van de inwoners te voorzien van een pakket met 20Mb/s internet, hdtv en telefonie.

Dat is ten koste gegaan van kabelexploitant Casema, die vrijwel in één klap haar lokale net in Hillegom in de rode cijfers ziet belanden.

Mooi aanbod
Casema wil voorkomen dat in de aanpalende gemeente Lisse haar hetzelfde overkomt. Daar krijgen de inwoners een aanbod onder de naam Voeten vegen hoeft niet: 6 maanden lang telefonie voor 0 euro per maand, en vervolgens 10 euro per maand in plaats van de gebruikelijke 15 euro abonnementskosten. Met andere woorden: op jaarbasis betaalt de klant 60 euro in plaats van 180 euro.
Bron: Planet

En zo zijn er meer gebieden waar Zesko op dergelijke manier de concurrentie strijd aangaat met glasvezel. Zelf even verder zoeken...
 
tomirene zei:
“We zijn nog geen jaar verder en die ++++++ heffen zonder duidelijke uitleg in de brief dit pakket weer op waarbij ze zich voordoen als Sinterklaas met hun "extra zenders" die er nu opeens bijgekomen zijn. Al die regionale onzin kan me gestolen worden, maar zoals gebruikelijk krijg je geen keus en mag je daar straks dus voor gaan betalen van Zesko via een smartcard bijdrage.
Realdaffy gaf ook terecht aan:1,95 x 12 = 23,40, bijdrage smartcard wordt 15 euro (1 smartcard, de 2e wordt 10 euro)
Van deze berekening klopt natuurlijk niet veel, omdat de keuze pakketten en het totaal pakket INCLUSIEF die 1,95 waren, en dus zijn voor al die mensen de smartcard-bijdragen pure extra kosten.

Voorbeeld:
Ik heb het totaal pakket en 2 smartcards.
Ik betaal daar nu voor:
9,95 + 0,50 = 10,45 per maand = 125,40 per jaar.

Dat wordt vanaf april:
9,95 x 12 = 119,40 + 15 +10 = 144,40 per jaar.

Bijna 20 euro meer dus!

Ook is het niet zo netjes van Multikabel om totaal geen melding te maken van het feit dat er zo'n 12 zenders verdwijnen uit het aanbod. Dus zelf maar weer even de oude en nieuwe lijst naast elkaar gelegd om te vergelijken: :roll:

Zenders erbij (21):

- NDR
- SWR (en dus niet SWF zoals op de kaart staat :wink: )
- RTBF Sat
- ZiZone
- Het Gesprek
- History Channel
- NostalgieNet
- Nederland E
- Liberty TV
- Car Channel
- Fan TV
- Nick Toons
- Nick Hits
- AVRO Dier & Natuur TV
- MTV Brand New
- TMF Pure
- Opvoeden doe je zo
- Al Jazeera International
- Omega
- /Geloven
- Kabel1
- Garuda TV (komt van Premium)

Zenders eraf (12):

- RNN 7
- Family 7
- Sky News
- Bloomberg
- Sailing Channel
- Zone Horror
- MTV 2
- MTV Hits
- MTV Base
- Trace TV
- TRT (gaat naar Premium)
- Phoenix CNE (gaat naar Premium)

En als ik het goed begrijp worden de radio zenders die we naast Music Choice hadden verwijderd (?) en krijgen we daar de zenders van XLnt Radio voor terug:
https://www.xlntradio.com/stations.htm
 
AW78 zei:
tomirene zei:
“We zijn nog geen jaar verder en die ++++++ heffen zonder duidelijke uitleg in de brief dit pakket weer op waarbij ze zich voordoen als Sinterklaas met hun "extra zenders" die er nu opeens bijgekomen zijn. Al die regionale onzin kan me gestolen worden, maar zoals gebruikelijk krijg je geen keus en mag je daar straks dus voor gaan betalen van Zesko via een smartcard bijdrage.
Realdaffy gaf ook terecht aan:1,95 x 12 = 23,40, bijdrage smartcard wordt 15 euro (1 smartcard, de 2e wordt 10 euro)
Van deze berekening klopt natuurlijk niet veel, omdat de keuze pakketten en het totaal pakket INCLUSIEF die 1,95 waren, en dus zijn voor al die mensen de smartcard-bijdragen pure extra kosten.

Voorbeeld:
Ik heb het totaal pakket en 2 smartcards.
Ik betaal daar nu voor:
9,95 + 0,50 = 10,45 per maand = 125,40 per jaar.

Dat wordt vanaf april:
9,95 x 12 = 119,40 + 15 +10 = 144,40 per jaar.

Bijna 20 euro meer dus!
Je moet de kosten van de paket(ten) en smarcard los van elkaar zien.
maar de 144,40 in UW geval klopt.
 
tomirene zei:
Je moet de kosten van de paket(ten) en smarcard los van elkaar zien.

Heeft iemand het volgende nog gecheckt bij de helpdesk? :

Krijg je op die 2e en 3e smartcard voor die 10 of 7.50 euro dan verder "gratis" hetzelfde pakket als wat je op de eerste smartcard hebt.

Op dit moment is het bij Multikabel dus zo dat je 50 cent betaalt voor een extra kaart waar je hetzelfde pakket op krijgt als je eerste smartcard.

Bij Casema en @Home betaal nu je voor elke smartcard een volledig abonnement, dus 2 smartcards is daar nu nog 2 keer een totaal pakket betalen. Gaat dat straks verdwijnen daar of krijgen wij dat er ook nog bij aan kosten ?
 
AW78 zei:
Van deze berekening klopt natuurlijk niet veel, omdat de keuze pakketten en het totaal pakket INCLUSIEF die 1,95 waren, en dus zijn voor al die mensen de smartcard-bijdragen pure extra kosten.

Voorbeeld:
Ik heb het totaal pakket en 2 smartcards.
Ik betaal daar nu voor:
9,95 + 0,50 = 10,45 per maand = 125,40 per jaar.

Dat wordt vanaf april:
9,95 x 12 = 119,40 + 15 +10 = 144,40 per jaar.

Bijna 20 euro meer dus!
En nu maar hopen dat Zesko dan besluit om de volledige abonnementskosten per smartcard weer af te schaffen. Persoonlijk heb ik daar weinig vertrouwen in. Casema had altijd al volledige abonnementskosten voor ieder pakket per smartcard en bij @Home hebben ze dat halverwege vorig jaar ook ingevoerd. Dat zouden ze dan nu allemaal weer gaan terug draaien onder het mom van probeerseltjes? Ik ben dus bang dat er nog een leuke verrassing komt voor de Multikabel abonnees...

Ook is het niet zo netjes van Multikabel om totaal geen melding te maken van het feit dat er zo'n 12 zenders verdwijnen uit het aanbod. Dus zelf maar weer even de oude en nieuwe lijst naast elkaar gelegd om te vergelijken: :roll:

Zenders erbij (21):

- NDR
- SWR (en dus niet SWF zoals op de kaart staat :wink: )
- RTBF Sat
- ZiZone
- Het Gesprek
- History Channel
- NostalgieNet
- Nederland E
- Liberty TV
- Car Channel
- Fan TV
- Nick Toons
- Nick Hits
- AVRO Dier & Natuur TV
- MTV Brand New
- TMF Pure
- Opvoeden doe je zo
- Al Jazeera International
- Omega
- /Geloven
- Kabel1
- Garuda TV (komt van Premium)

Zenders eraf (12):

- RNN 7
- Family 7
- Sky News
- Bloomberg
- Sailing Channel
- Zone Horror
- MTV 2
- MTV Hits
- MTV Base
- Trace TV
- TRT (gaat naar Premium)
- Phoenix CNE (gaat naar Premium)

En als ik het goed begrijp worden de radio zenders die we naast Music Choice hadden verwijderd (?) en krijgen we daar de zenders van XLnt Radio voor terug:
https://www.xlntradio.com/stations.htm
Dat is keer op keer hetzelfde gelazer met de berichtgeving van Multikabel. Het wil Yoram Levi maar niet lukken om eens een keer een brief op te stellen waarin exact is aangegeven wat er nu allemaal gaat veranderen. Welke kanalen verdwijnen, wat komt erbij, wat verplaatst er van het ene pakket naar het andere, wat is er zo logisch aan de nieuwe kanalen nummering, wat zijn de exacte consequenties qua kosten voor de abonnees en ga zo maar door. Dat moet je als abonnee zelf maar uitzoeken.

In de brief durft Levi ook nog rustig te stellen dat er geen consequenties zullen zijn voor de PVR voor de kanalen 1 tot en met 10 omdat die op dezelfde logische positie blijven staan:
Yoram Levi zei:
De kanalen 1 tot en met 10 blijven op hun huidige positie staan en hoeven dus niet opnieuw ingesteld of voorgeprogrammeerd te worden.
Duidelijk iemand die er geen flauw benul van heeft dat ontvangers intern werken met de onderliggende service nummers in plaats van logische kanaal nummers. Die service nummers zijn normaal gesproken unique en wijzigen niet zolang een kanaal binnen het DVB systeem van de kabelbedrijven aanwezig is. Echter bij de Zesko kabelbedrijven heeft de één of andere nitwit besloten om een betekenis aan die unieke ID's te geven zodat ze aan het service nummer kunnen afleiden in welke Transport Stream een kanaal thuishoort.

Gevolg: elke keer als een kanaal naar een andere Transport Stream verhuist vanwege een betere bitrate verdeling over de Transport Streams dan geven ze het kanaal ook een nieuw service nummer. Als dat gebeurt met de kanalen die op logisch kanaal nummer 1 tot en met 10 staan bij de wijziging van aanstaande 9 januari dan hebben de ontvangers dus geen idee dat het hier om dezelfde kanalen gaat waardoor de programmering waarschijnlijk ook de mist in zal gaan.
 
En hoe zit het met de analoge radio kanalen? Bij @Home en Casema worden die allang ook digitaal doorgegeven. Ze zitten dus ook gewoon in de Transport Streams die wij van Casema ontvangen. Nu de boel gelijk getrokken wordt zou je verwachten dat ze in het Irdeto Conditional Access System (CAS) dus ook rechten op die radio kanalen gaan toekennen voor de Multikabel abonnees. Uit de brief van Yoram Levi wordt dit natuurlijk weer geheel niet duidelijk of dat inderdaad gaat gebeuren en zoja wanneer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan