• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Mag je wel of geen firmware updates verwachten voor een digitale ontvanger?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Daar doelde ik dus ook op. Ik heb Humax nog geen enkele feature zien toevoegen bij al hun voorgaande DVB-C ontvangers.
De Humax 5050C zou in dit geval de eerste zijn.

Ik zit ook niet op extra features te wachten al is het soms mooi meegenomen.
Wat hierboven staat als update (of feature-update) zijn voor mij als klant cq gebruiker dingen die er van het begin af aan al op hadden moeten zitten. Dingen die na enig fieldtesten al toegevoegd hadden moeten worden voordat het apparaat op de markt gebracht werd. Als voorbeeld het gebruik van de navigatietoetsen om te kunnen zappen op de Fox. Dat zijn nu niet echt dingen waar Humax zich voor op de borst mag kloppen dat ze dat toegevoegd hebbben.
Ook in deze uitgebreide bug/wish list voor de 5050 staan genoeg dingen waarvan ik denk dat die er al op hadden moeten zitten.
Of het nou aan Humax of Ziggo ligt feit blijft dat er erg weinig updates/fixes voor de kabeltuners komen.
 
Niet zo agressief reageren. Ook wasmachines hebben tegenwoordig elektronica en mijn auto ook. Daar krijg ik ook geen extra opties, maar wel bugfixes. Mijn auto (ook nieuw) kostte trouwens ietsje meer dan deze Humax.
Mijn vroegere en huidige tuner (met processor), mijn vroegere casettedek (met processor) en mijn vroegere SVHS-VCR (met processor) kregen nooit extra's. Trouwens zij hadden/hebben ook geen bugs.
Zij waren/zijn allemaal duurder dan deze Humax.
Het probleem is dat tegenwoordig de fabrikanten snel op de markt willen zijn en er dus nog bugs in hun programmatuur zitten. Om het zuur ietsje zoeter te maken, krijg je dan bij een update soms wat extra's.
Een recht is dat echter niet. Dus inderdaad laten we normaal doen.

Ton.
Jouw opmerking verbaasde mij hogelijk. Dit, omdat is dus totaal andere ervaringen heb. Zoals ook anderen hierboven beschrijven.
Kijk maar eens naar Samsung met hun LCD tv's en Liteon en Sony met hun DVD recorders, om maar drie voorbeelden te noemen waar ik persoonlijke ervaringen mee heb. Bij deze leveranciers bevatten firmware upgrades regelmatig functionele uitbreidingen.
En nu je over auto's begint: het komt steeds vaker voro dat de electronica van auto's wordt geupgraded, bijvoorbeelde boordcomputers, waarbij eenvoudigweg nieuwe of uitgebreide functionaliteiten beschikbaar komen.

In dit geval: de Humax 5050C is een relatief nieuw apparaat met heel veel (goede!) functionaliteit. En dan is het logisch dat ze hier en daar een steekje hebben laten vallen (= een bepaalde functie vergeten of niet zo handig gedaan). En ook logisch dat ze dit in een volgende software versie verbeteren, omdat de meesten niet meteen een nieuw apparaat zullen kopen.
En dat vind ik dus normaal.
 
Dat is de wet van de remmende voorsprong. Als je iets nieuws koopt dat eigenlijk nog niet (in vele vormen) bestaat dan loop je het risico dat binnen 2 jaar de opvolger staat te trappelen. Waarschijnlijk ook van andere leveranciers etc. Ik ben voor nu zeer tevreden met de huidige functionaliteit en wetende dat een aantal bugs zal worden opgelost en zelfs een wens zal geimplementeerd.

Over wat goedkoop of duur is valt te twisten. In de categorie van kabeltuners met PVR vind ik de HUmax 5050C heel redelijk geprijst. Duur is de Dreambox 8000 maar die is dan voledig in te stellen en daar verschijnt regelmatig software voor ontwikkelt door lieden die dat graag doen of door de leverancier.

Gewoon vast weer lekker gaan sparen kan je over anderhalf jaar weer de opvolger kopen en de 5050 naar de slaapkamer verbannen :lol:
 
Voor die 370 euro mag je toch wel ook upgrades verwachten zo raar is dat niet. Dat is de hele opzet van dit soort apparaten en het digitale tijdperk. Althans naar mijn idee. Goed om te weten dat Humax er anders over denkt.
Inderdaad, dat is jouw idee. ;)

Upgrades e.d. mag je verwachten in apparaten die meer aan computers gerelateerd zijn zoals mediastreamers, HTPC's enz.

De Humax 5050C is puur een kabelontvanger met PVR-mogelijkheid en valt dus niet in die categorie.
 
Inderdaad, dat is jouw idee. ;)

Upgrades e.d. mag je verwachten in apparaten die meer aan computers gerelateerd zijn zoals mediastreamers, HTPC's enz.

De Humax 5050C is puur een kabelontvanger met PVR-mogelijkheid en valt dus niet in die categorie.

Een dreambox (van klein tot groot) is ook een normale dvb-c/dvb-s/dvb-t ontvanger en daar komen (bijna) wekelijks updates/toevoegingen/plugins voor uit. What's the difference?

Gert.
 
Een dreambox (van klein tot groot) is ook een normale dvb-c/dvb-s/dvb-t ontvanger en daar komen (bijna) wekelijks updates/toevoegingen/plugins voor uit. What's the difference?
Nooit gedacht dat ik dit uit jouw toetsenbord zou lezen
 
Ik zal de release notes publiceren zodra de software defintief goedgekeurd is en ik de status van de buglist daarvoor één op één kan gebruiken.
Zoals eerder aangegeven brengt Humax geen echte upgrade uit, de meeste aanpassingen hebben te maken met bugfixes (update), een uitzondering hierop is TSR die gebruikt kan worden voor/met een recording.
De items die geclassificeerd zijn als wishes worden waar mogelijk meegenomen voor een toekomstige opvolger van de 5050.

Jammer om te horen dat de wishes pas in een volgend apparaat worden verwerkt. Voor die 370 euro mag je toch wel ook upgrades verwachten zo raar is dat niet. Dat is de hele opzet van dit soort apparaten en het digitale tijdperk. Althans naar mijn idee. Goed om te weten dat Humax er anders over denkt.

Het is voor een fabrikant als Humax aantrekkelijk om naar de wensen van de gebruikers te luisteren maar die wensen vervolgens niet als upgrade aan te bieden maar in een nieuw apparaat te stoppen. Zo hoeven ze zelf geen/minder research te doen naar wat klanten eigenlijk willen en kunnen ze veel klanten straks weer een 'nieuw' apparaat verkopen. Dat heeft verder niks met de kostprijs van het apparaat te maken maar is een puur commerciële overweging. Overigens doen praktisch alle mainstream fabrikanten van consumentenelektronica dat zo.
 
Een dreambox (van klein tot groot) is ook een normale dvb-c/dvb-s/dvb-t ontvanger en daar komen (bijna) wekelijks updates/toevoegingen/plugins voor uit. What's the difference?

Gert.
In eerste instantie had ik de Dreambox ook willen noemen in mijn reactie maar ik heb dit niet gedaan omdat ik deze apparaten een klasse apart vind zeker gezien de community die er omheen gebouwd is.

De Humax 5050C valt helaas niet in deze klasse en zijn dus helaas doodnormale ontvangers. ;)

P.S. ben dan ook jaloers op jouw DM8000 met 4 tuners. :lol:
 
Het ging niet zo zeer om firmware updates als wel om toevoegingen in functionaliteit van de ontvanger aan de firmware.
Bugfixes in de firmware vind ik sowieso een verplichting aan de kant van de fabrikant.

Ik vind de titel van deze thread dan ook niet geheel de lading dekken van deze discussie. ;)

Zie net het eerste bericht en daar staat het dus ook: "bugfixes uitgezonderd". :giveup:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan