• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Aansluiting en werking Humax Digital Cable Set Top Box IR-FOX C

Status
Niet open voor verdere reacties.
B

Bigsmoke

Dag allemaal,

Ben blij dat ik dit forum gevonden heb! Heb het gevoel dat ik helemaal gek aan het worden ben! Of ben ik zwaar opgelicht of ben ik misschien (te) blond??

De voorgaande feiten:
In september 2008 na een tijdje sparen, een mooie LCD TV gekosht van meneer Philips, 32 PFL9632D, een bijbehorende HD-recorder (van dezelfde meneer, maar die ging na 4 weken en 3 grote storingen voorgoed terug naar de leverancier) van Sony RDR-HX980 en om te kunnen genieten van de digitale kwaliteiten (jawel meneer!) van de superieure spullen ook meteen van Ziggo een Humax IR-FOX C, het aanradertje van mijn retailer Expert!! Alles werd aangesloten, en nadat ik dat na veel vijven en zessen nog eens gedurende een dag heb overgedaan werkte alles zo'n beetje.

Het werkte als volgt:
TV (extern 2) is op Humax ( scart TV) aangesloten voor digitale ontvangst van signaal.

HDD ( line1/decoder) is op Humax( scart vcr) aangesloten, maar ook met ("set top-box controller") G-link met een plakkertje en "oog" vlak voor de IR aansluiting op de Humax.
Verder is er een gewone coax kabel van de Humax ( Aerial out) naar de HD-recorder( Aerial in).
Om Cd's Mp3 te kunnen luisteren een "omgebouwde" scart van Hd recorder ( Line 3 TV aansluiting) naar (oude) stereo-receiver , geen andere mogelijkheid voorhanden.
Verder nog HDMI van Hdd naar de TV (HDMI 1).

Opnemen op de HD alleen analoog. TV kijken ging digitaal via de HUMAX en films en opnames bekijken weer via de HD recorder.
Betekende wel steeds in de weer met 3 afstandsbedieningen, maar vooruit.

NU MIJN GIGAPROBLEEM:
Ziggo deelt in al haar wijsheid mee dat de voor mij zeer favoriete zender SAT1 binnenkort net als RTL+ uit het analoge pakket verdwijnt en alleen nog digitaal te bewonderen valt. Op zich niks mis mee, maar dann zal ik toch digitaal moeten gaan opnemen nietwaar?
Dus Ziggo telefonisch gevraagd: Een aardige juffrouw van verkoop wilde mi jvertellen dat ik NOOIT via mijn HDD recorder van e Humax digitaal kon opnemen, de HDD recorder zou maar 1 kanaal (het hostlkanaal)kunnen zien en dus de door mij via de timer (guide+)geselecteerde zenders nooit vinden en dus niks opnemen. Dat kon alleen hun HDD recorder met ingebouwde harde schijf van € 399,- De storingsdienst van Ziggo die ik in hetzelfde gesprek ook nog benaderde, stelde dat hetgeen ik wilde geen enkel probleem kon zijn, ik kon gewoon enkel via de scart, alles digitaal opnemen op mijn HDD recorder.
Dus toch nog hoop op een opossing.

En daar zit hem nou net de kneep, ik ben de gehele dag aan het klooien geweest om een en ander in te regelen, en heb het (denk ik) zelfs aan de gang gekregen, maar de (timer!! opnames) toekomst zal dat moeten uitwijzen.
Wat ik echt niet begrijp en niet goed kan krijgen is echter het feit dat er
(proef opname gemaakt) alleen zwart/wit wordt opgenomen, en als ik naar de gewone uitzending kijk via de HD recorder is die ook alleen in ZWART WIT, ongeacht de zender, die overigens alleen via de afstandsbediening
van de HUMAX te wijzigen is.
Kijk ik naar de humax (TV ingang) rechtstreeks op de TV dan is het beeld in kleur, analoog ( coax kabeltje nu in TV geplugt) dan ook kleur.
Film van HDD of DVD is OOK in kleur.

Ik ben helemaal van de weg af en weet het echt niet meer, dus alle hulp, tips en medeleven :cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry:is van harte welkom.
 
Wat ik echt niet begrijp en niet goed kan krijgen is echter het feit dat er (proef opname gemaakt) alleen zwart/wit wordt opgenomen, en als ik naar de gewone uitzending kijk via de HD recorder is die ook alleen in ZWART WIT, ongeacht de zender, die overigens alleen via de afstandsbediening van de HUMAX te wijzigen is.
Kijk ik naar de humax (TV ingang) rechtstreeks op de TV dan is het beeld in kleur, analoog ( coax kabeltje nu in TV geplugt) dan ook kleur.
Film van HDD of DVD is OOK in kleur.

Het probleem is hoogst waarschijnlijk dat de SCART2 (VCR) uitgang van de Humax ingesteld staat op S-Video terwijl de SCART ingang van de DVD recorder op composiet (CVBS) staat.
Dit heeft dan inderdaad als resultaat een zwart/wit videobeeld.
Zorg er dus voor dat zowel de uitgang van de Humax en de ingang van de DVD recorder dezelfde video instelling (S-Video of composiet (CVBS)) hebben.
Het is zeer aan te raden om het S-Video signaal te gebruiken, dit geeft een aanmerkelijk beter beeld dan composiet (CVBS).
Raadpleeg hiervoor ook de handleiding van de DVD recorder of/hoe dit eventueel is in te stellen.

Wil je de maximale opnamekwaliteit halen dan moet je het RGB signaal opnemen.
Zie hiervoor dit onderwerp:

Humax IR-FOX C: Tegenvallende beeldkwaliteit SCART 2

Zie eventueel ook nog dit onderwerp:

Digitale TV zenders instellen via timer HDD-recorder

De meeste DVD/HD recorders hebben tegenwoordig de mogenlijkheid om automatisch van een bepaalde SCART ingang op te nemen zodra hier een videosignaal op komt te staan. Deze functie wordt ook wel Synchro Record (Sony) of EXT Link (Panasonic) genoemd.
Hierbij start de recorder automatisch een opname zodra er een videosignaal op een van de ingestelde SCART ingangen komt te staan.
In combinatie met de timer/standby functie van de decoder kun je op deze wijze eenvoudig opnames maken met behulp van de EPG van de decoder.

Jammer genoeg blijkt echter dat de timer/standby functie bij veel decoders die momenteel in omloop zijn niet goed functioneert.
Vooral de Humax decoders schijnen hier veel problemen mee te hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag allemaal,

Ben blij dat ik dit forum gevonden heb! Heb het gevoel dat ik helemaal gek aan het worden ben! Of ben ik zwaar opgelicht of ben ik misschien (te) blond??

Tja, we zullen zien ...

De voorgaande feiten:
In september 2008 na een tijdje sparen, een mooie LCD TV gekocht van meneer Philips, 32 PFL9632D, een bijbehorende HD-recorder (van dezelfde meneer, maar die ging na 4 weken en 3 grote storingen voorgoed terug naar de leverancier) van Sony RDR-HX980 en om te kunnen genieten van de digitale kwaliteiten (jawel meneer!) van de superieure spullen ook meteen van Ziggo een Humax IR-FOX C, het aanradertje van mijn retailer Expert!! Alles werd aangesloten, en nadat ik dat na veel vijven en zessen nog eens gedurende een dag heb overgedaan werkte alles zo'n beetje.

Het werkte als volgt:
TV (extern 2) is op Humax ( scart TV) aangesloten voor digitale ontvangst van signaal.

HDD ( line1/decoder) is op Humax( scart vcr) aangesloten, maar ook met ("set top-box controller") G-link met een plakkertje en "oog" vlak voor de IR aansluiting op de Humax.
Verder is er een gewone coax kabel van de Humax ( Aerial out) naar de HD-recorder( Aerial in).
Om Cd's Mp3 te kunnen luisteren een "omgebouwde" scart van Hd recorder ( Line 3 TV aansluiting) naar (oude) stereo-receiver , geen andere mogelijkheid voorhanden.
Verder nog HDMI van Hdd naar de TV (HDMI 1).
De gemaakte aansluitingen verdienen geen schoonheidsprijs, dat moet echt anders, en wel om meerdere redenen.

1. De VCR SCART van de Humax is bedoeld voor aansluiting van (jawel) een VCR. Een 'ouderwetse' videorecorder dus. Deze SCART aansluiting levert alleen een composiet of een S-video signaal (afhankelijk van de instellingen in het setup menu van de Humax), maar geen RGB signaal. En dat terwijl je een recorder hebt die RGB signalen kan opnemen. Je moet de VCR SCART van de Humax daarom niet gebruiken voor aansluiting op een DVD/HDD recorder. Alleen met RGB krijg je een goede beeldkwaliteit van je opnamen.

2. De DVD/HDD recorder heeft aan de achterzijde twee SCART aansluitingen, en die zitten er niet voor niks. De recorder kan namelijk zowel composiet als RGB signalen doorlussen, ook als de recorder 'uit' staat. Dat doorlussen werkt bij jouw recorder voor wat betreft RGB signalen in één richting, namelijk van L1 (input) naar L3 (output).

3. De Humax kan RGB output leveren, echter alleen via de TV SCART uitgang, en alleen als dit ook is ingesteld in het setup menu van de Humax.

4. Uit punt 2 en punt 3 volgt dat je de TV SCART van de Humax aan moet sluiten op SCART ingang L1 van de DVD/HDD recorder en SCART uitgang L3 van de recorder aan moet sluiten op een SCART ingang van je TV.

Let op: vergeet hierbij niet dat je ook de ingang L1 van de recorder in moet stellen op het accepteren van RGB signalen. Zie hiervoor de handleiding van de recorder.

De meeste moderne TV's hebben twee SCART ingangen die beide RGB signalen accepteren, zodat het niet uitmaakt of je de eerste of de tweede SCART ingang op de TV gebruikt. Echter, in verband met eventueel handmatig omschakelen is het comfortabeler om de eerste SCART ingang op de TV te gebruiken, deze heet meestal AV1.

5. Omdat je voor het doorlussen van het RGB signaal van de Humax decoder via de DVD/HDD recorder naar de TV beide SCART aansluitingen op de DVD/HDD recorder nodig hebt, kun je de stereo receiver niet meer via een SCART aansluiting op de DVD/HDD recorder aansluiten, en dat is ook helemaal niet erg, want dat is sowieso niet de bedoeling.

Je zegt hierboven dat er geen andere mogelijkheid was om de stereo receiver aan te sluiten, maar dat is gewoon niet waar. Op de achterzijde van de DVD/HDD recorder bevindt zich namelijk ook nog een uitgang die uit drie tulpaansluitingen bestaat en die gemarkeerd is als LINE 2 OUT. De witte en rode tulpaansluitingen leveren een normaal analoog stereosignaal, dus alles wat je hoeft te doen is een gewone stereo tulpkabel aansluiten tussen de DVD/HDD recorder en een lijningang van je stereo receiver. Die geïmproviseerde SCART kabel kan weg (en moet weg).

6. Nog een opmerking over de HDMI verbinding tussen de DVD/HDD recorder en de TV. Deze verbinding moet je uiteraard handhaven. Het verbaast mij echter dat in de handleiding van jouw recorder staat dat L3 geen RGB signalen uitvoert wanneer de HDMI aansluiting wordt gebruikt. Dit is vreemd omdat de twee SCART aansluitingen expliciet (en ook volgens de handleiding) zijn bedoeld om RGB signalen door te lussen. Voor zover ik weet heeft mijn DVD/HDD recorder (ook Sony) deze beperking niet, en er staat ook niets over in mijn handleiding in het overeenkomstige hoofdstuk. Ik ben momenteel niet in de gelegenheid dit te testen, maar dit ga ik nog eens uitzoeken. Mogelijk is het zo dat het doorlussen van RGB wel werkt als de recorder 'uit' staat en de HDMI uitgang dus niet actief kan zijn.

Uit de handleiding (blz. 137) blijkt dat de HDMI uitgang ook signalen kan opschalen naar bijvoorbeeld 1080i of zelfs 1080p wanneer je TV full HD is en dit laatste dus aankan. Dit is interessant omdat het mogelijk een betere beeldkwaliteit oplevert bij weergave van DVD's of opgenomen programma's, maar ook omdat je zo de signalen die de Humax via SCART levert aan ingang L1 kunt opschalen. In dat geval moet de Sony echter wel aanstaan om de signalen van de Humax tijdens live TV-kijken op te kunnen schalen.

Opnemen op de HD alleen analoog. TV kijken ging digitaal via de HUMAX en films en opnames bekijken weer via de HD recorder.
Betekende wel steeds in de weer met 3 afstandsbedieningen, maar vooruit.

NU MIJN GIGAPROBLEEM:
Ziggo deelt in al haar wijsheid mee dat de voor mij zeer favoriete zender SAT1 binnenkort net als RTL+ uit het analoge pakket verdwijnt en alleen nog digitaal te bewonderen valt. Op zich niks mis mee, maar dann zal ik toch digitaal moeten gaan opnemen nietwaar?
Dus Ziggo telefonisch gevraagd: Een aardige juffrouw van verkoop wilde mij vertellen dat ik NOOIT via mijn HDD recorder van de Humax digitaal kon opnemen, de HDD recorder zou maar 1 kanaal (het hostlkanaal) kunnen zien en dus de door mij via de timer (guide+) geselecteerde zenders nooit vinden en dus niks opnemen.
Dat zijn halve waarheden (en dus ook halve onwaarheden). Natuurlijk is het mogelijk met je DVD/HDD recorder iets op te nemen van een externe bron (in casu de Humax), ook bij gebruik van de timer van de recorder. Dat staat ook beschreven in de handleiding van je recorder. Heb je die wel eens goed bestudeerd? Het is echter niet mogelijk om één digitaal kanaal op te nemen en gelijktijdig naar een ander digitaal kanaal te kijken, simpelweg omdat je maar één digitale tuner in huis hebt, namelijk de Humax.

Dat kon alleen hun HDD recorder met ingebouwde harde schijf van € 399,- De storingsdienst van Ziggo die ik in hetzelfde gesprek ook nog benaderde, stelde dat hetgeen ik wilde geen enkel probleem kon zijn, ik kon gewoon enkel via de scart, alles digitaal opnemen op mijn HDD recorder.
Dus toch nog hoop op een opossing.
De storingsdienst heeft het op zich bij het rechte eind, maar gewoon handmatig een opname starten van de zender die de Humax op dat moment weergeeft is natuurlijk wel even stukken simpeler dan via een timer een digitaal programma laten opnemen.

En daar zit hem nou net de kneep, ik ben de gehele dag aan het klooien geweest om een en ander in te regelen, en heb het (denk ik) zelfs aan de gang gekregen, maar de (timer!! opnames) toekomst zal dat moeten uitwijzen.
Wat ik echt niet begrijp en niet goed kan krijgen is echter het feit dat er
(proef opname gemaakt) alleen zwart/wit wordt opgenomen, en als ik naar de gewone uitzending kijk via de HD recorder is die ook alleen in ZWART WIT, ongeacht de zender, die overigens alleen via de afstandsbediening
van de HUMAX te wijzigen is.
Dat je alleen een zwart-wit beeld krijgt is heel simpel te verklaren en hierboven in essentie door de vorige respondent al uitgelegd: de Humax levert momenteel via de VCR SCART S-video signalen, maar de L1 ingang van de recorder heb je hoogstwaarschijnlijk nog op de default instelling (composiet) staan. Je kunt de Sony ook S-video signalen laten opnemen door de instelling van L1 te wijzigen zoals beschreven in de handleiding op blz. 128, maar dat moet je niet doen, want zoals uiteengezet moet je eerst de complete bekabeling herzien om een echt goed resultaat te krijgen.

Kijk ik naar de humax (TV ingang) rechtstreeks op de TV dan is het beeld in kleur, analoog ( coax kabeltje nu in TV geplugt) dan ook kleur.
Film van HDD of DVD is OOK in kleur.
Klopt precies, je hebt de Humax immers rechtstreeks op de TV aangesloten via een SCART kabel en de DVD/HDD recorder eveneens rechtstreeks op de TV aangesloten via een HDMI kabel.

Ik ben helemaal van de weg af en weet het echt niet meer, dus alle hulp, tips en medeleven :cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry:is van harte welkom.
Alles wat je beschrijft is zo klaar als een klontje, geen enkele reden om van de weg af te raken. Begin nu met het herzien van de bekabeling zoals hierboven is beschreven, en vergeet vooral niet de juiste (RGB) instellingen te maken in het setup menu van zowel de Humax als de Sony.

Opnamen maken van digitale zenders via de timer van de Sony kan eventueel nog een probleem worden, de handleiding is hier helaas niet duidelijk over.

Ik werk zelf met een Sony recorder die een Synchro-Rec functie heeft, en dat bevalt mij uitstekend. Dat komt erop neer dat ik alleen de timer van mijn decoder (de oude Samsung) programmeer, en dat de recorder dan begint op te nemen zodra deze via de SCART een (RGB) signaal krijgt van de Samsung. De recorder stopt ook weer met opnemen zodra de timer in de Samsung de decoder weer op standby schakelt. Simpel maar uiterst betrouwbaar, althans met de oude 9401 decoder (niet met de nieuwere 270 decoder). Maar jouw recorder heeft geen Synchro-Rec, dus deze optie vervalt.

Je moet je realiseren dat de Sony recorder geen ingebouwde digitale tuner heeft en dus ook absoluut geen weet heeft van digitale kanalen. Maar ... de bedoeling van het G-Link kabeltje met het LEDje is dat de timer van de Sony DVD/HDD recorder de Humax bij aanvang van de opname naar de juiste zender kan overschakelen. Hiervoor is het wel nodig dat de Humax al aanstaat, anders zal de recorder de Humax niet over kunnen schakelen naar de juiste zender. De recorder kan de Humax ook niet inschakelen als deze uit (standby) staat, dus als de Humax uit staat ten tijde van een timeropname, dan zal de opname mislukken. Dit is precies tegenovergesteld aan de werkwijze met Synchro-Rec, want daarbij moet de decoder juist uit (standby) staan voorafgaand aan een timeropname.

Hoe het maken van een timeropname vanaf een externe bron (de Humax dus) in jouw geval precies in zijn werk gaat is mij niet geheel duidelijk, maar in ieder geval zul je geen gebruik kunnen maken van Guide+, want dat is gerelateerd aan de interne tuner van de Sony, en die heeft zoals gezegd geen weet van digitale kanalen. Maar stel dat je een timeropname wil maken van SAT1. Dan moet je de timer van de Sony (handmatig, niet via Guide+) programmeren en daarbij als kanaal 607 opgeven. De Sony heeft echt geen flauw idee wat kanaal 607 is, maar als het goed is stuurt de timer bij aanvang van de opname via het G-Link kabeltje een instructie naar de Humax om te wisselen naar kanaal 607, zodat inderdaad SAT1 wordt opgenomen via de SCART ingang.
 
aansluitingen

Allereerst mijn hartelijke dank voor de snelle reacties!
Ik ga hiermee aan de slag.

Een aantal vragen en opmerkingen blijven bestaan:

1) Het aansluiten van de AUDIOversterker via de tulppluggen vande HDD recorder kan wel, maar het uitgangssignaal daarop is ALTIJD dat van de HD (tv tuner) en NIET van de DVD welke ik op dat moment wil draaien.
Dat houdt in dat als de recorder opneemt (altijd op HD) en ik wil een CD of mp3 horen op mijn stereo, dan gaat dat niet lukken, want de tulpstekeruitgang geeft UITSLUITEND het geluid weer van het TV programma welk net wordt opgenomen of waarop de recorder het laatst is ingesteld (dus ook bij NIET opnamestand).

2) In feite heb ik met de (dure) HD recorder dus een miskoop gedaan, want als de recorder straks als ik de juiste aansluitingen alsnog heb gemaakt gaat opnemen, kan ik kiezen: Ofwel ik kijk naar een ANALOOG programma op de TV, (dus straks niet meer RTL of SAT1) en neem digitaal op, ofwel ik kijk Digitaal naar de TV, maar dan schakelt de HD recorder zelfstandig bij opname naar de ingestelde (andere zender) en ben ik dus gedwongen om TOCH naar de de zender/programma te kijken welke ik eigenlijk wil OPNEMEN.

3) IS de aanschaf van een 2de Humax IR-FOX C wellicht de oplossing voor mijn probleem?

Voor de rest vind ik het ongelofelijk dat mijn retailer mij NIKS over de hier beschreven problemen heeft gezegd toen ik bij hem was voor advies!
Wellicht had ik dan idd beter de HD recorder van Ziggo kunnen kopen, die kan WEL digitaal opnemen en tegelijk een digitaal ander kanaal doorgeven!

Ben nog steeds behoorlijk verward door deze gang van zaken, maa rga vooreerst aan de slag met jullie goede raad!
Mijn dank :thankyou:is groot!
 
Allereerst mijn hartelijke dank voor de snelle reacties!
Ik ga hiermee aan de slag.

Een aantal vragen en opmerkingen blijven bestaan:

1) Het aansluiten van de AUDIOversterker via de tulppluggen vande HDD recorder kan wel, maar het uitgangssignaal daarop is ALTIJD dat van de HD (tv tuner) en NIET van de DVD welke ik op dat moment wil draaien.
Dat houdt in dat als de recorder opneemt (altijd op HD) en ik wil een CD of mp3 horen op mijn stereo, dan gaat dat niet lukken, want de tulpstekeruitgang geeft UITSLUITEND het geluid weer van het TV programma welk net wordt opgenomen of waarop de recorder het laatst is ingesteld (dus ook bij NIET opnamestand).
OK. Ik heb zelf de LINE 2 OUT uitgang niet in gebruik, dus hier had ik niet aan gedacht. Maar als ik het goed begrijp is dit alleen een probleem als er gelijktijdig wordt opgenomen en een CD moet worden afgespeeld. Volgens de handleiding levert LINE 2 OUT wel een audiosignaal bij het afspelen, maar dus kennelijk niet het geluid van de afgespeelde CD wanneer er tegelijk een opname bezig is. Dit moet ik nog eens onderzoeken bij mijn eigen Sony recorder. Aangezien via de SCART uitgang L3 wel het geluid van de afgespeelde CD wordt weergegeven zou je je kunnen behelpen met een SCART breakout box die je op L3 aansluit tussen de recorder en de SCART kabel:

7529.jpg



2) In feite heb ik met de (dure) HD recorder dus een miskoop gedaan, want als de recorder straks als ik de juiste aansluitingen alsnog heb gemaakt gaat opnemen, kan ik kiezen: Ofwel ik kijk naar een ANALOOG programma op de TV, (dus straks niet meer RTL of SAT1) en neem digitaal op, ofwel ik kijk Digitaal naar de TV, maar dan schakelt de HD recorder zelfstandig bij opname naar de ingestelde (andere zender) en ben ik dus gedwongen om TOCH naar de de zender/programma te kijken welke ik eigenlijk wil OPNEMEN.
Inderdaad. In concreto is het straks met je huidige apparatuur niet meer mogelijk om bijvoorbeeld naar RTL te kijken en gelijktijdig SAT1 op te nemen.

3) IS de aanschaf van een 2de Humax IR-FOX C wellicht de oplossing voor mijn probleem?
Ja, maar het is zaak om eerst met je huidige apparatuur te beproeven of betrouwbare timeropnamen mogelijk zijn op de hierboven beschreven manier, anders koop je wellicht voor niets een tweede Humax.

Zelf heb ik een Sony TV met een ingebouwde DVB-C tuner, zodat het hele gehannes met decoders niet meer nodig is om digitaal TV te kijken. Mijn oude Samsung decoder heb ik echter ook nog aangesloten staan, en daar kan ik ook nog steeds TV mee kijken als ik dat wil, maar deze doet nu feitelijk uitsluitend dienst als bron voor opnamen op mijn DVD/HDD recorder. Zo kan ik volledig onafhankelijk van elkaar één digitale zender (alleen SD) opnemen, al dan niet met de timer, en tegelijk naar een andere digitale zender (SD of HD) kijken.
Voor de rest vind ik het ongelofelijk dat mijn retailer mij NIKS over de hier beschreven problemen heeft gezegd toen ik bij hem was voor advies!
Wellicht had ik dan idd beter de HD recorder van Ziggo kunnen kopen, die kan WEL digitaal opnemen en tegelijk een digitaal ander kanaal doorgeven!
Retailers weten vaak ook maar heel weinig van de mogelijkheden en onmogelijkheden van de spullen die ze zelf verkopen. Het hangt er ook een beetje van af wat je met de opgenomen programma's wil doen. Als je veel opgenomen programma's duurzaam wil bewaren, dan moet je ze over kunnen zetten op een DVD en dat gaat nu juist met een DVD/HDD recorder erg makkelijk en met de meeste PVR's helemaal niet, omdat die geen ingebouwde DVD brander hebben en meestal ook geen mogelijkheid om de opgenomen programma's uit het apparaat te krijgen. Een gunstige uitzondering is de nieuwe Humax 5050, maar daarbij moet je bedenken dat er nog heel wat komt kijken bij het overzetten van een opgenomen programma op DVD. Je hebt dan in ieder geval een computer met geschikte software nodig en zowel de computer als de Humax moeten dan op een router zijn aangesloten om via FTP met elkaar te kunnen communiceren.

Ben nog steeds behoorlijk verward door deze gang van zaken, maar ga vooreerst aan de slag met jullie goede raad!
Mijn dank :thankyou:is groot!
 
Nog een andere ( dure) maar definitieve oplossing zou het aanschaffen van een schotel zijn. om daarmee hetzij op te nemen danwel uitsluitend TV te kijken.

Hoe dan ook, ik voel mij behoorlijk beetgenomen door Ziggo, deze haalt ongevraagd en puur om eigen commerciële redenen een aantal zenders uit het analoge pakket, en dat terwijl de programmaraad zegt er niks aan te kunnen doen hoewel ze tegen zijn, en zet zo niet alleen mijn persoon maar ook heel veel andere kijkers/ opname makers gewoon in de kou.

Ik ga dit eens aanzwengelen bij diverse consumentenorganisaties en bij VROM, als concurrentieloze alleenheerser kan Ziggo nu dus feitelijk doen waar ze zin in hebben, zonder rekening te hoeven houden met de finianciële of technische konsekwenties voor de afnemers/abonnnees die nergens anders terecht kunnen....(tenminste niet in mijn regio).

IK BAAL BEHOORLIJK!!!! :evil::evil::evil::evil::evil:
 
@ Riparius: Mijn TV van Philips heeft ook een DVB tuner, er staat in de gebruiksaanwijzing echter niets over hoe deze aan te sluiten/ te activeren? IS dat uitsluitend het inbrengen van een Conditionel Acces Module aan de achterkant van de TV?
En werkt de Homax dan los daarvan, uitsluitend voor de HD recorder??
 
@ Riparius: Mijn TV van Philips heeft ook een DVB tuner, er staat in de gebruiksaanwijzing echter niets over hoe deze aan te sluiten/ te activeren? IS dat uitsluitend het inbrengen van een Conditionel Acces Module aan de achterkant van de TV?
En werkt de Homax dan los daarvan, uitsluitend voor de HD recorder??
Jouw tv heeft een DVB-T(errestial) decoder en geen DVB-C(able). In gewoon hollands betekent dit dat de tv een digitenne kaart aankan (geen aanrader) maar geen kabelkaart.

Naar aanleiding van het bovenstaande: Als je de mogelijkheid hebt om (een deel van) de apparatuur te ruilen, zou ik een decoder met ingebouwde harddisk aanschaffen aangezien dat gekunstelde oplossingen met een tweede decoder voorkomt. Je sony zou er dan tussenuit kunnen/moeten en de humax naar de slaapkamer of zo. Op de Ziggo site staan verschillende pvr's genoemd. Met al deze apparaten kun je tegelijkertijd opnemen en kijken, timeshiften en bij sommigen zelfs 2 programma's gelijkertijd opnemen. Let wel: deze pvr's bevatten geen dvd speler, dus om dvd's af te spelen zul je nog wel een losse dvd speler moeten hebben.
 
Dus eigenlijk is het eerder gestelde dus toch waar. Ziggo haalt, naar eigen goeddunken, hoe langer hoe meer zenders weg uit het analoge pakket en zet deze over naar het digitale pakket.

Dat betekent voor alle tienduizenden Ziggo abonnees die een "gewone" video of DVD/HD recorder hebben dat deze vroeg of laat GEDWONGEN worden door het handelen van Ziggo, om andere spullen aan te schaffen die alleen Ziggo verkoopt......! En wel omdat de spullen die ze hebben niet kapot zijn maar gewoon niet meer werken in de digitale omgeving.
Dat heet toch koppel verkoop en is bij wet verboden?:no::no::no:

Helemaal onbegrijpelijk vind ik het dat "gewone" ,voor digitale ontvangst dus onbruikbare, recorders nog bij nagenoeg alle retailers te koop zijn.
In de nabije toekomst dus gewoon onbruikbaar spul!?? ( de mijne net in sept. 2008 gekocht voor € 499,--):sad::sad::sad:

Waarom lees/hoor je hier niks over? Niet bij consumenten organisaties, niet op forums nergens geen info of ophef over deze gang van zaken?
Of maak ik me druk om niks?:censored::censored::censored:

Wellicht iets om hier via forum eens aan te zwengelen? Het gaat tenslotte om veel mensen die hierdoor geraakt worden!
 
Je kan toch met een DVD/harddisk recorder gewoon digitale zenders opnemen? OK, het gaat misschien wat lastiger om dat er geen digitale tuner inzit, maar ik doe het al jaren met veel plezier.

Dat analoog op termijn uitgefaseerd wordt, gebeurt over de hele wereld, dat is geen ideetje van Ziggo. Met het verwijderen van 1 analoog kanaal kunnen ca. 5-8 digitale kanalen geplaatst worden en dat in een veel betere kwaliteit.
Alle analoge zenders die vervallen kan je zonder hogere abonnementskosten digitaal kijken.
Maar ja, toen de kleuren TV kwam zeiden veel mensen, ik hoef niet zo'n ding zwart/wit is ook mooi.... ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan