• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Status CI+ CAM's

Nadelen

  1. alweer een investering (79€) inclusief een smartcard
  2. trager?
  3. andere?
Beste PGR,
Ook ik probeer een afweging te maken of ik in moet stappen. Daarbij volg ik (als Sony TV bezitter) de thread over Sony ook al een tijdje. De berichten aldaar stimuleren me niet echt om de CAM aan te schaffen; 'dode' TV's, mislukte installaties en reparatie-afspraken met Sony. Een snelle blik bij de andere merken levert eenzelfde beeld op: de implementatie van CI+ is -ondanks een lange en grondige voorbereiding- nog niet vrij van kinderziektes. Daar zijn vast verklaringen voor te vinden, maar uiteindelijk wil ik als consument gewoon een out-of-the-box en plug-and-play werkende oplossing. Deze onheilstijdingen mag je dus wat mij betreft toevoegen aan je rijtje met nadelen (onder de noemer 'instabiel'). Tegelijkertijd vraag ik me af in hoeverre het om incidenten gaat; op dit soort fora lees je vaak hoe en waar het mis gaat, maar hoe groot is de zwijgende massa bij wie de CAM gewoon goed werkt? Die verhalen mis ik eigenlijk op dit forum en zouden mijn beeld positief kunnen bijstellen.

Voor wat betreft de CAM zelf; die kom ik nu hier en daar in webshops tegen zonder smartcard voor zo'n EUR 60 - 65; gelet op de meerwaarde/de voordelen is dat een redelijke prijs vind ik. Maar dan moet-ie wel stabiel draaien; wie kan daar ('bij mij draait de CAM prima') een thread voor opstarten?!!

gr
R
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor wat betreft de CAM zelf; die kom ik nu hier en daar in webshops tegen zonder smartcard voor zo'n EUR 60 - 65; gelet op de meerwaarde/de voordelen is dat een redelijke prijs vind ik. Maar dan moet-ie wel stabiel draaien; wie kan daar ('bij mij draait de CAM prima') een thread voor opstarten?!!

Tijd voor een positief geluid dan. Ik ben de gelukkige bezitter van een W5500 en ik heb er een CI+ module in zitten. Ik geef toe, het is de tweede; de eerste ging kapot maar sindsdien ondervind ik geen noemenswaardige problemen.

Van dat gedoe met updaten heb ik geen last gehad. Ik heb geen updates geïnstalleerd. Mijn tv was out-of-the-box al voorzien van een goede software-versie. De berichten op dit forum hebben me wel heel voorzichtig gemaakt met updaten. Ik zal alleen een update installeren als dat echt iets toevoegt.
 
Tijd voor een positief geluid dan. Ik ben de gelukkige bezitter van een W5500 en ik heb er een CI+ module in zitten. Ik geef toe, het is de tweede; de eerste ging kapot maar sindsdien ondervind ik geen noemenswaardige problemen.

Van dat gedoe met updaten heb ik geen last gehad. Ik heb geen updates geïnstalleerd. Mijn tv was out-of-the-box al voorzien van een goede software-versie. De berichten op dit forum hebben me wel heel voorzichtig gemaakt met updaten. Ik zal alleen een update installeren als dat echt iets toevoegt.

'If it ain't broke, don't try to fix it' lijkt hier dus ook op te gaan. Ik heb je link gevolgd en kom tot de conclusie dat er (onder tijdsdruk) een lichting defecte CAMs (Smit) de markt op is geslingerd waar jij last van hebt gehad. Daarnaast valt me op dat Anoniem (zijn werk hier wordt zeer gewaardeerd!) wel erg kort door de bocht adviseert om met je TV naar de winkel te gaan. Dat de certificering van de TV's feitelijk een certificering van de firmware van de TV's betreft; het is een momentopname. De nieuwe firmwareupdates lijken een aantal tekortkomingen op te lossen, maar zorgen tegelijk weer voor nieuwe complicaties waardoor bij mij in ieder geval een beeld ontstaat van instabiliteit.
Welke CAM heb je (gehad)? Neotion en/of Smit?

gr
R
 
'If it ain't broke, don't try to fix it' lijkt hier dus ook op te gaan. Ik heb je link gevolgd en kom tot de conclusie dat er (onder tijdsdruk) een lichting defecte CAMs (Smit) de markt op is geslingerd waar jij last van hebt gehad. Daarnaast valt me op dat Anoniem (zijn werk hier wordt zeer gewaardeerd!) wel erg kort door de bocht adviseert om met je TV naar de winkel te gaan. Dat de certificering van de TV's feitelijk een certificering van de firmware van de TV's betreft; het is een momentopname. De nieuwe firmwareupdates lijken een aantal tekortkomingen op te lossen, maar zorgen tegelijk weer voor nieuwe complicaties waardoor bij mij in ieder geval een beeld ontstaat van instabiliteit.
Welke CAM heb je (gehad)? Neotion en/of Smit?

gr
R

Ik heb een Smit. Ik had een CAM uit een van de eerste batches. Inderdaad geldt "if it ain't broke, don't try to fix it". Maar dat geldt eigenlijk voor alle firmware updates. Bij computers zie je tegenwoordig steeds vaker een veiligheidsmechanisme: als de update mislukt is, dan is de oude firmware nog steeds beschikbaar. Ideaal om mislukte upgrades af te vangen.

De opmerking van Anoniem was overigens niet zo heel erg kort door de bocht: in feite zei hij in één zin: probeer een andere CAM en als dat niet helpt dan ligt het zeer waarschijnlijk aan de TV. Dat is een conclusie die ik op dat moment zelf ook al getrokken had.
 
CI+ CAM Caiway toepasbaar op Ziggo?

Beste allen,

Ik wil heel graag van die lelijk Humax Irdeto af, met een CI+ CAM in mijn Sony 37W5500. Alleen die pre-packed CI+ CAM met extra smart card vind ik de grootste onzin aangezien ik extra voor die smartcard betaal die ik niet ga gebruiken. Nu zag ik dat Caiway de CI+ CAM verkoopt voor €49 zonder smartcard! CAM ziet er precies hetzelfde uit en personeel Caiway zegt dat het zeer waarschijnlijk zal werken, alleen garantie geeft men logisch gezien niet. TV´s gecertificeerd door Caiway zijn ook nog eens precies dezelfde als bij Ziggo. Als het niet werkt dan kan ik deze niet retourneren en ben ik dus €49 lichter zonder er iets aan te hebben.

Weet iemand of dit werkt, zodat ik weet of dit een aanvaardbaar risico is? Handiger zou natuurlijk zijn als Ziggo gewoon zelf die CI+ CAM ZONDER smartcard zou verkopen, maar dat zal wel weer een hele tijd op zich laten wachten. Een perfecte melkkoe moet je niet zomaar slachten, €30 per pakket extra is pure winst........ Die kaart kost productie nog geen euro.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu zag ik dat Caiway de CI+ CAM verkoopt voor €49 zonder smartcard! CAM ziet er precies hetzelfde uit en personeel Caiway zegt dat het zeer waarschijnlijk zal werken
......
Weet iemand of dit werkt, zodat ik weet of dit een aanvaardbaar risico is?

Even zoeken/rondkijken op dit forum in het CI+ deel van dit forum had je dit topic opgeleverd, daar staat alles wat je wilt weten.
 
Die kaart kost productie nog geen euro.

Dan zou ik hem niet kopen als ik jou was....Overigens zijn kostprijzen van TV en CAM's decoders etc ook veel lager dan waarvoor je ze in de winkel koopt. Bedenk dus goed wat je met je laatste euro doet. :mrgreen: Bij die kaart krijg je wel twee weken toegang tot alle Ziggo-zenders achter de decoder. Preview heet dat. Goeie films, miljoenenproducties. Onbetaalbaar! 25 EUR voor een extra kaart kan dan ook een schijntje zijn :oyeah:

Oh, en dan wat inzichtvollere feedback: kijk hier eens voor een CAM zonder kaart; misschien kan je er wat mee.
 
Ik ben een nieuwe gebruiker op dit forum.. Maar wil even mijn postieve ervaringen met jullie delen.

Heb zelf de Neotion CI+ module omdat ik al een smartcard heb, zoals meerderen hier. Vreemd dat ik er nog weinig over hoor; maar je kan dus ook prima een CI+ module kopen zonder extra smartcard, en die werkt ook prima!
Ik heb hem overigens hier vandaan; prima webshopje en daar kost 'ie 64,95 zonder verzendkosten goedkoper ben ik hem nog niet tegengekomen:
https://www.ci-plus.nl/index.php?item=ci_-bestellen&action=page&group_id=8&lang=NL

Hij werkt in iedergeval tot nu toe hier prima op een Sony KDL-32W550..Die staat ook gewoon in de lijst dus dat viel te verwachten.
 
kan dus €15,95 goedkoper bij Caiway.....:shock:

Goedkoper is niet altijd beter. Als je de keuze hebt kun je beter die Neotion kopen, ook al is ie 15 euro duurder. De Smit geeft namelijk volstrekt overbodige re-authenticatie meldingen elke keer als je de TV aanzet, en dat gaat toch heel snel irriteren.
 
Terug
Bovenaan