• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Humax IRHD-5000 HD-Tuner

Status
Niet open voor verdere reacties.
SD via scart

Heb vandaag mijn Humax 5000 decoder via scart aangesloten.
En inderdaad is het beeld nog weer iets beter dan via HDMI op 576i.
Het verschil zit hem voornamelijk in de weergave van de huid van mensen.
Bij gebruik van HDMI heb ik een beetje het idee dat ik naar plastic barbie poppen zit te kijken; geen natuurlijke weergave.

Nog een groot voordeel van het gebruik van scart is dat je geen schakelklikken hoort bij het overschakelen naar een ander kanaal.
Bij het gebruik van HDMI is dat echt super irritant! Ben ik de enige die daar last van heeft??

Eigenlijk te gek voor woorden dat die HDMI connectie min of meer onbruikbaar is! De Samsung 360 is wat dat betreft een stuk beter.....
 
Heb vandaag mijn Humax 5000 decoder via scart aangesloten.
En inderdaad is het beeld nog weer iets beter dan via HDMI op 576i.
Het verschil zit hem voornamelijk in de weergave van de huid van mensen.
Bij gebruik van HDMI heb ik een beetje het idee dat ik naar plastic barbie poppen zit te kijken; geen natuurlijke weergave.

Nog een groot voordeel van het gebruik van scart is dat je geen schakelklikken hoort bij het overschakelen naar een ander kanaal.
Bij het gebruik van HDMI is dat echt super irritant! Ben ik de enige die daar last van heeft??

Eigenlijk te gek voor woorden dat die HDMI connectie min of meer onbruikbaar is! De Samsung 360 is wat dat betreft een stuk beter.....
Ik heb geen klikken bij overschakelen zelfs niet met mijn oor vlakbij. Ik had dit al eerder gelezen hier dat deze klacht erin zou zitten. Ook in de kwaliteit van de HDMI heb ik geen slechte dingen gezien.

Ik heb de decoder op ORIGI ingesteld in het begin ben er niet meer aangekomen. De decoder schakelt zelf naar de goede setting voor het kanaal dat aan staat. Ik zie niet veel verschil tussen scart en HDMI ( was nieuwschierig dus heb het wel even geprobeert natuurlijk ).

Ik moet er wel bij zeggen dat ik, sinds ik de decoder heb, hij niet meer uitgeweest is.
 
Ik heb ook geen kliks of andere bijgeluiden bij schakelen.
Dit is vermoedelijk de manier hoe je TV met de HDMI signalen omgaat en dus afhankelijk van je merk en type TV.

Je kunt dit soort zaken trouwens rapporteren bij de importeur van de Humax op deze pagina:
https://www.copaco.nl/humaxHD
 
Nieuwe smartcard ?

Ik heb sinds kort een nieuwe full hd tv met een standaard decoder van samsung 270, ik wil de Humax 5000 hd kopen in een winkel moet ik dan ook een nieuwe smartcard kopen om de standaard HD zenders te kijken ?
 
Nee, je hoeft geen nieuwe smartcard te kopen, even bellen met Ziggo dat je het hd pakket wil activeren. en binnen een paar uur kijk je HD.
 
Ik bedoel niet het HD pakket maar de 2 zenders die nu in het standaardpakket zitten volgend jaar komen er toch meer in het standaardpakket ?
 
Volgens de berichten komen Ned. 1, 2 en 3 HD in het standaard pakket eerste kwartaal volgend jaar. Op dit moment zijn Eurosport en Brava (opera en operettes) vrij te bekijken. En nee, je hoeft geen andere smartcard te plaatsen.
 
Ziggo alles in 1 met HD-ontvanger

Als onderstaande vragen reeds beantwoord zijn op een andere plek op het forum, dan sorry en lees ik graag waar ik moet kijken.
Ik heb net een aanbieding gekregen van ziggo voor een alles in 1 abonnement, waarbij je voor 100 euro een hd ontvanger kan krijgen. Op dit moment heb ik nog een analoge televisie, maar die vertoont kuren, dus ik denk dat ik binnen een jaar wel een nieuwe televisie koop. Ik heb de volgende vragen:
  • Heeft het zin om alvast en hd-ontvanger bij het nieuwe abbonenment te bestellen? Ik begrijp best dat ik op mijn 10 jaar oude Sony geen HD - kwaliteit kan zien, maar heeft het zin om alvast de HD ontvanger aan te schaffen, omdat 100 euro goedkoop is?
  • Kan ik hem dan ook al in de scart ingang van mijn huidige tv aansluiten of moet ik nog gebruik maken van een analoog signaal? (Ik heb 2 scart ingangen, waarvan ik er 1 gebruik voor mijn dvd-speler en de andere voor de WII)
  • Als ik voor mijn huidige tv alleen gebruik kan maken van analoog signaal, moet ik dit dan speciaal aangeven bij Ziggo?
Alvast bedankt Hildo
 
Heeft het zin om alvast en hd-ontvanger bij het nieuwe abbonenment te bestellen? Ik begrijp best dat ik op mijn 10 jaar oude Sony geen HD - kwaliteit kan zien, maar heeft het zin om alvast de HD ontvanger aan te schaffen, omdat 100 euro goedkoop is?

Aangezien je nieuwe TV waarschijnlijk minimaal HD ready zou zijn, kun je het zeker overwegen
Kan ik hem dan ook al in de scart ingang van mijn huidige tv aansluiten of moet ik nog gebruik maken van een analoog signaal? (Ik heb 2 scart ingangen, waarvan ik er 1 gebruik voor mijn dvd-speler en de andere voor de WII)
Ja hoor, alleen even kiezen welk ander apparaat je afkoppelt.
Als ik voor mijn huidige tv alleen gebruik kan maken van analoog signaal, moet ik dit dan speciaal aangeven bij Ziggo?Alvast bedankt Hildo
Dit hoef je niet aan te geven.
 
....... Het lijkt net of er de SD zenders via HDMI nog een behandeling krijgen alsof er een waas over zit..........

Op internet kom ik gelijkwaardige meldingen tegen over de SD kwaliteit.

Dezelfde decoder wordt in het buiteland o.a. "FOXSATHD" genoemd. (Wel een sat box maar grotendeels dezelfde hardware)
deze pagina geeft een interesante toelichting:
https://www.zimbio.com/Plasma+Televisions/articles/296/HUMAX+FOXSATHD+PICTURE+QUALITY

Het schijnt dat bij die decoder de component ingang softwarematig is uitgeschakeld en daarna de SD kwaliteit via HDMI is verbeterd.

Hier nog meer:
https://www.digitalspy.co.uk/forums/showthread.php?t=809598&highlight=foxsathd

Hier een melding die zegt dat na een update de SD kwaliteit perfect is:
https://www.digitalspy.co.uk/forums/showpost.php?p=25003815&postcount=27

en nog een:
https://www.digitalspy.co.uk/forums/showthread.php?t=810069&page=2

Hier een lijst met software updates voor die decoder:
https://www.humaxdigital.com/freesat/support_software.asp


@Anoniem: Zou je de test willen doen op een nieuwe decoder? (Niet degene die je al vanaf het begin hebt)

Gisteren heb ik bij een goede kennis deze HD decoder helpen installeren op een Philips 37PFL9603D LCD. Ook mij is opgevallen dat de HD-zenders heel scherp zijn maar dat bij de SD-zenders een zekere waas (het is een beetje "wattig") te zien is. Op mijn eigen Philips LCD TV van deze serie met een oude Samsung SD decoder zijn de SD-zenders echt scherper.

Ik wil graag bovenstaande vraag ondersteunen om dit eens echt goed uit te zoeken en na te gaan of dit probleem, evenals in de UK met een kennelijk vergelijkbare decoder, via een firmware update kan worden opgelost.

Verder werkelijk een schitterende decoder in alle opzichten! Als dit probleem wordt opgelost, is het echt een TOP apparaat. :pompom:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan