Forum pagina's laden erg traag

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is vanavond inderdaad van tijd tot tijd extreem. Ik heb zelfs tijd om even in een ander tabblad een ander forum te checken voor updates totdat de index pagina van dit forum geladen is.

Dat kan ik op dit moment onderschrijven. Niet eerder meegemaakt.
 
Nog geen langzame pagina gehad vandaag.
Maar ik zit dan ook niet op Ziggo internet ... :oyeah:
 
Over het algemeen heb ik ook geen last van traag laden, maar ik kijk ook niet 24/7. Alleen vanmiddag rond 16:20 een hickup gedurende een paar minuten toen pagina's maximaal 8 seconden op zich lieten wachten. Vanavond niet gekeken rond de tijd dat Catastrofus e.a. dit meldden.

Meestal duurt een pagina bouwen overdag minder dan 1 seconde op de server. Als het af en toe een paar keer 10 seconden duurt lig ik daar niet zo wakker van. Het moet echter niet structureel altijd zo zijn en dat is het gelukkig niet. (tenminste ik zie dat hier niet)

De keren dat ik gezien heb dat het tot 10 seconden duurde was het niet drukker met gebruikers dan andere momenten en liepen er ook geen drukke processen. Het aantal gebruikers online is meestal gedurende de hele dag constant een paar honderd en piekt in de avond-uren wat. Maar tijdens die piekuren is de laad-tijd niet echt veel hoger (2-3 seconden max). (uitzondering natuurlijk vorige week toen tijdens de grote TV storing duizenden gebruikers tegelijk probeerden op het forum te komen)

Ondanks dat het in het algemeen niet echt als probleem van de server zie op dit moment, is het toch wel zinnig om te zien wanneer er echt pieken optreden. Willen jullie als jullie melden dat pagina's langer nodig hebben om te laden de exacte tijd er even bij vermelden en de laadtijd/queries/serverload. Misschien dat we in de logs kunnen zien of er processen langer duren dan normaal op die tijden.

Ik zal hiervoor binnenkort wat statistische gegevens mee laten sturen in de footer van de pagina's waarbij je zelf ook de 'pagina-bouwtijd' kunt zien die de pagina kost. Daaraan zie je hoe druk de server het heeft. (alleen admins zien dat nu) Duurt het laden van de pagina langer dan die tijd, dan zit er op de data-verbinding naar jezelf toe een extra vertraging.

De laatste paar opmerkingen/berichten in dit topic dat het soms bij de een wel lang duurt en bij de ander niet, lijkt er dan op te wijzen dat het geen server problemen zijn op dat moment.

Maar ik ben benieuwd naar de ervaringen de komende dagen als er tijden bij de melding gezet worden en de laadtijd en server load die je binnenkort zult zien staan onderin de pagina's.

Dat ziet er zo uit:
Page generated in 0,26875 seconds with 17 queries [Server Loads: 0.80 1.06 : 1.40]
 
Ondanks dat het in het algemeen niet echt als probleem van de server zie op dit moment, is het toch wel zinnig om te zien wanneer er echt pieken optreden. Willen jullie als jullie melden dat pagina's langer nodig hebben om te laden de exacte tijd er even bij vermelden en de laadtijd/queries/serverload. Misschien dat we in de logs kunnen zien of er processen langer duren dan normaal op die tijden.
Het is ook niet irritant, tenzij je in het tel-topic zit hahaha.

Zoals jij reeds gevraagd had vorige week, meld ik het dan.

Maar waar zie ik dan die serverload??? Excuus, niet goed gelezen... dat wordt dus nog geïmplementeerd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar waar zie ik dan die serverload??? Excuus, niet goed gelezen... dat wordt dus nog geïmplementeerd.

Ja, ik moest nog wat code aanpassen hiervoor. Inmiddels is dat gebeurd en iedereen die ingelogd is ziet dit nu helemaal onderaan elke pagina.

@allen:

Kijk dit eerst even een dagje aan en kijk wat je normaal gemiddeld ziet aan tijd.

Rapporteer dus niet zoals bij de internetsnelheden elk uur :wink: wat je ziet, maar alleen als je vindt dat de pagina's lang duren (meer dan 10 seconden) en plak dan even een kopie van die statusregel erbij plus de forum-tijd (die staat ook op elke forumpagina onderaan het witte deel)

Dus bijvoorbeeld :
Page generated in 0,26875 seconds with 17 queries [Server Loads: 0.80 1.06 : 1.40]
Het is nu 00:02.
 
Ja, ik moest nog wat code aanpassen hiervoor. Inmiddels is dat gebeurd en iedereen die ingelogd is ziet dit nu helemaal onderaan elke pagina.

@allen:

Kijk dit eerst even een dagje aan en kijk wat je normaal gemiddeld ziet aan tijd.

Rapporteer dus niet zoals bij de internetsnelheden elk uur :wink: wat je ziet, maar alleen als je vindt dat de pagina's lang duren (meer dan 10 seconden) en plak dan even een kopie van die statusregel erbij plus de forum-tijd (die staat ook op elke forumpagina onderaan het witte deel)

Dus bijvoorbeeld :
Zit hier vaak genoeg om te weten wanneer het traag is... ;)
 
wat betekenen de load cijfers precies? Qua formatting lijken het niet de standaard unix load avarage getallen te zijn...

Page generated in 0,29992 seconds with 14 queries [Server Loads: 1.14 1.48 : 1.41]
 
Het begon nu even wat toe te nemen:

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:41.

Page generated in 6,21634 seconds with 11 queries [Server Loads: 3.32 2.08 : 1.98]

De volgende pagina was ook meer dan vier seconden. Normaal zijn de page generation tijden rond de 1 seconde of lager.
 
Deze is wel boven de 10 seconden:

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:53.

Page generated in 28,59541 seconds with 11 queries [Server Loads: 15.95 5.15 : 2.79]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan