• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

CI+ en digitaal willen opnemen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Optie 1 is CI+ gecertificeerde TV kopen met CI+ CAM. Je kijkt dan digitaal (zelfs HD kwaliteit als de ingebouwde TV tuner dit ondersteunt !) maar kunt nog steeds ANALOOG opnemen op je huidige HDD recorder (via de coax aansluiting op de recorder zoals je nu ook doet). De CI+ CAM van Ziggo kost 79,95 en is INclusief 1 Smartcard/startpakket , dus die hoef je niet meer apart te kopen !

Hier heb ik nog een vraagje over: kan ik dan een ander programma opnemen dan ik aan het kijken ben?
 
Via nieuwsgroepen, internet.

Ja, dat begrijp ik, maar wat heeft dat nog met de vraag van dit topic te maken? Iemand die wil opnemen van Ziggo digitale televisie is hiermee toch niet geholpen? Bovendien is maar een fractie van alles wat wordt uitgezonden online beschikbaar.
 
Hier heb ik nog een vraagje over: kan ik dan een ander programma opnemen dan ik aan het kijken ben?

Ja, want een DVD/HDD recorder heeft een ingebouwde analoge tuner. Maar geloof me, als je digitale TV gewend bent wil je echt niet meer van analoge TV opnemen. Bovendien is maar een klein deel van het digitale aanbod ook analoog beschikbaar.
 
Ja, want een DVD/HDD recorder heeft een ingebouwde analoge tuner. Maar geloof me, als je digitale TV gewend bent wil je echt niet meer van analoge TV opnemen. Bovendien is maar een klein deel van het digitale aanbod ook analoog beschikbaar.

Nou ja, het punt is dat ik eigenlijk alleen maar digitaal ga, omdat ik nu eenmaal een wat grotere LCD of LED televisie ga kopen en van iedereen hoor dat je dat je dan over moet op digitale tv, omdat het er anders niet uitziet. Ik baal er dus een beetje van dat ik dan ook nog een nieuw apparaat moet kopen om op te kunnen nemen, en ik onderzoek alternatieven, wat er dus niet echt blijkt te zijn. Hoe erg is analoog opgenomen beeld op zo'n platte tv. Is het echt niet om aan te zien, of is het alleen minder mooi?
 
Nou ja, het punt is dat ik eigenlijk alleen maar digitaal ga, omdat ik nu eenmaal een wat grotere LCD of LED televisie ga kopen en van iedereen hoor dat je dat je dan over moet op digitale tv, omdat het er anders niet uitziet. Ik baal er dus een beetje van dat ik dan ook nog een nieuw apparaat moet kopen om op te kunnen nemen, en ik onderzoek alternatieven, wat er dus niet echt blijkt te zijn. Hoe erg is analoog opgenomen beeld op zo'n platte tv. Is het echt niet om aan te zien, of is het alleen minder mooi?

Hoe analoge TV (en analoge TV opgenomen met een DVD/HDD recorder) eruit ziet op een LCD TV verschilt erg per TV, en hangt ook samen met de grootte van de TV. Beeldruis (ook al is het maar heel weinig) is in het algemeen storender op een LCD TV in vergelijking met een CRT TV. Ook zal de scherpte van breedbeeld uitzendingen (en dat zijn er vele) je tegenvallen omdat breedbeeld analoog in 4:3 letterbox wordt doorgegeven vanwege de noodzakelijke compatibiliteit met oude analoge 4:3 TV toestellen.
 
Je kan natuurlijk ook het Installatiepakket Interactieve TV aanschaffen en aansluiten op een Full HD LCD/LED monitor. Die monitor heeft dan geen tuner (niet analoog en niet digitaal) maar die heb je dan ook niet nodig. Meestal heeft een monitor ook geen afstandsbediening maar wel een HDMI-aansluiting. De bediening vindt helemaal plaats via de HD-PVR. Full HD monitoren komen in rap tempo in steeds grotere beeldformaten beschikbaar voor een acceptabele prijs. Ze zijn in eerste instantie om. bedoeld om met een (Windows) Media Centre PC naar bv. HD BlueRay DVD's te kijken. Maar wat is een HD-PVR nu eigenlijk meer dan een Media Centre (zonder een (BlueRay) DVD brander)? Als je een opname op de HD-PVR toch op een DVD wilt zetten schijnt dit via een FTP-verbinding naar je PC te kunnen. Bovendien heb je zo geen last van potentiële beperkingen die in de toekomst aan het gebruik van CI+ opgelegd zouden kunnen worden.
 
Ook zal de scherpte van breedbeeld uitzendingen (en dat zijn er vele) je tegenvallen omdat breedbeeld analoog in 4:3 letterbox wordt doorgegeven vanwege de noodzakelijke compatibiliteit met oude analoge 4:3 TV toestellen.
Volgens mij is dit een wijd verbreidt misverstand. In België wordt analoog breedbeeld in PALPlus uitgezonden. In deze norm wordt van een breedbeeldopname een aantal beeldlijnen gecodeerd zodat op een 4:3-TV een normaal beeld (met zwarte balken boven en onder) wordt weergegeven. Op PALPlus TV's (en mijn vorige breedbeeldbuis was er zo een) worden de lijnen echter weer gedecodeerd zodat er een volwaardig breedbeeld ontstaat (dus geen uitgerekt letterbox formaat). Mijn vorige TV gaf dat weer als "beeldformaat 16:9". Ook breedbeelduitzendingen in Nederland werden op die manier weergegeven. Waneer mijn TV een letterbox beeld ontving duurde het een aantal seconden voordat het beeld "opgeschaald" (uitgerekt) werd ("beeldformaat automatisch"). Bij "beeldformaat 16:9" gebeurde de omschakeling direct. Er was (op mijn oude TV) een duidelijk waarneembaar verschil in scherpte tussen "beeldformaat 16:9" en letterbox. Met name de commerciëlen hebben in de begintijd van breedbeeld nog lang alleen 4:3 of letterbox uitgezonden maar zijn daar een paar jaar geleden in navolging van de publieke zenders vrij rigoreus mee gestopt en overgeschakeld op wat mijn oude TV detecteerde als "beeldformaat 16:9".
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie op de Ziggo site meer digitale ontvangers staan die een twintuner en een harde schijf hebben, alleen is het dan geen HD. Zijn wel goedkoper. Dat lijkt me ook nog een optie.
 
Volgens mij is dit een wijd verbreidmisverstand. In België wordt analoog breedbeeld in PALPlus uitgezonden. In deze norm wordt van een breedbeeldopname een aantal beeldlijnen gecodeerd zodat op een 4:3-TV een normaal beeld (met zwarte balken boven en onder) wordt weergegeven. Op PALPlus TV's (en mijn vorige breedbeeldbuis was er zo een) worden de lijnen echter weer gedecodeerd zodat er een volwaardig breedbeeld ontstaat (dus geen uitgerekt letterbox formaat). Mijn vorige TV gaf dat weer als "beeldformaat 16:9". Ook breedbeelduitzendingen in Nederland werden op die manier weergegeven. Waneer mijn TV een letterbox beeld ontving duurde het een aantal seconden voordat het beeld "opgeschaald" (uitgerekt) werd ("beeldformaat automatisch"). Bij "beeldformaat 16:9" gebeurde de omschakeling direct. Er was (op mijn oude TV) een duidelijk waarneembaar verschil in scherpte tussen "beeldformaat 16:9" en letterbox. Met name de commerciëlen hebben in de begintijd van breedbeeld nog lang alleen 4:3 of letterbox uitgezonden maar zijn daar een paar jaar geleden in navolging van de publieke zenders vrij rigoreus mee gestopt en overgeschakeld op wat mijn oude TV detecteerde als "beeldformaat 16:9".

Het klopt dat met het PALPlus systeem de volledige verticale resolutie kon worden benut, en dit systeem is inderdaad bij de publieke omroepen van een aantal landen, waaronder Nederland en België, in gebruik geweest. De ontvanger moest daarvoor wel over een PALPlus decoder beschikken, en aangezien die toestellen beduidend duurder waren zijn er nooit veel van verkocht. De meeste consumenten begrepen kennelijk de meerwaarde van PALPlus niet of hadden er gewoon geen geld voor over, en zo is PALPlus altijd een betrekkelijk marginaal verschijnsel gebleven. De NPO is al jaren geleden gestopt met PALPlus, en ook in Vlaanderen is PALPlus terziele gegaan met het stopzetten van de analoge uitzendingen via de ether. Voor zover mij bekend zijn er in ieder geval in Nederland ook geen kabelexploitanten die de moeite nemen om het aangevoerde digitale 16:9 anamorfe signaal van de NPO ten behoeve van analoge kijkers met een PALPlus toestel om te zetten naar PALPlus, hoewel dat technisch zeer wel mogelijk is. Het is mogelijk dat Belgische kabeloperators wel deze moeite nemen, maar daarover zijn mij geen gegevens bekend. Het enige dat van het hele PALPlus systeem is overgebleven is de Wide Screen Signalling (WSS) die met analoge signalen wordt meegezonden om breedbeeldtoestellen met analoge ontvangst in staat te stellen bij de ontvangst van een als 4:3 letterbox doorgegeven 16:9 uitzending automatisch over te schakelen naar een zoom-stand, zodat de volledige beeldinhoud schermvullend en in de correcte verhoudingen wordt weergegeven, maar met een verlies van 25% van de verticale resolutie.
 
Na nog wat gestruin op ziggo.nl heb ik een nieuw inzicht (ik zou willen dat ziggo wat duidelijker is op de site, het is zo'n gezoek). Ik zit er nu over te denken op voor interactieve tv te gaan. De daarbij behorende ontvanger kan dan meteen mijn huidge hd-recorder vervangen. Volgens mij heb ik dan alleen de televisie en de interactieve ontvangen met smartcard en heb ik verder niets nodig. Mocht ik dat niet goed zien, dan hoor ik dat heel graag!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan