• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Juiste modem/router gekregen voor hogere snelheid?

  • Onderwerp starter ruiterjm
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
R

ruiterjm

Begin juli is er een monteur bij me geweest om Alles-in-1 te installeren (ben een nieuwe klant). Ik heb als modem de Motorola SBC5120E en als router de Netgear WNR3500 gekocht/gekregen. Ik heb nu zowel draadloos als via UTP-kabel nagenoeg 20 mbit dowload snelheid.



De monteur had het er echter over dat ik niet de juiste modem zou hebben met de overgang naar 50 mbit en hoger. Hij vond het raar dat hij nog veroudere apparatuur kreeg om te installeren, terwijl de datum van nieuwe snelheden al was gepasseerd. De klantenservice van Ziggo was het niet mee eens, de apparaten waren goed genoeg en ik moest wachten totdat ik over zou zijn.

We zijn nu een maand verder en ik twijfel of ik weet niet of ik nog over gezet moet worden of dat m'n gekregen modem/router de snelheid echt niet aankan.

De vraag: zijn mijn modem en router afdoende om de hoge snelheiden aan te kunnen?
 
Aanvullend:

De monteur heeft mijn eigen draadloze ontvanger bij de PC gebruikt. Klopt het dat ik zelf een betere moet aanschaffen als de snelheid boven haar capaciteit kan (op omhulsel staat 54 Mbps, dus de 50 Mbit moet nog kunnen)? De monteur had het over een nieuwe dongel die ik van Ziggo zou moeten krijgen.
 
Ik denk dat je vanzelf nog een nieuw modem thuisgestuurd zult krijgen. De omruil-actie loopt nog tot eind augustus en nog lang niet alle abonnees hebben al een ander modem gekregen.

Jij hebt dus ook een ander modem nodig en ik neem aan dat je dit net als de andere abonnees thuisgestuurd zult krijgen.

Ik neem aan dat je alles-in-1 Extra hebt, of heb je misschien alles-in-1-Plus want in dat geval heb je al de juiste/nieuwe snelheid.
 
Aanvullend:

De monteur heeft mijn eigen draadloze ontvanger bij de PC gebruikt. Klopt het dat ik zelf een betere moet aanschaffen als de snelheid boven haar capaciteit kan (op omhulsel staat 54 Mbps, dus de 50 Mbit moet nog kunnen)? De monteur had het over een nieuwe dongel die ik van Ziggo zou moeten krijgen.

Dat klopt, die 54Mbit is de maximale kanaalbandbreedte, maar de datadoorvoersnelheid hiervan is niet hoger dan zo'n 25 tot 30Mbit/sec. Wil je hoger dan moet je computer de "N" norm ondersteunen en dat betekent een nieuwe USB dongel of insteek-kaart.
 
Bedankt voor je antwoord.

Ik heb inderdaad Alles-in-1 Extra. Maar dus inderdaad nog niet de juiste modem. Vreemd dat ik op 8 juli een monteur krijg, terwijl ik dus al snel daarna een andere krijg. En bovendien vreemd dat de klantenservice dan zegt dat ik wel de juiste heb. Maar goed, ik zal na m'n vakantie een belletje plegen hoe het zit.
 
[...] Wil je hoger dan moet je computer de "N" norm ondersteunen en dat betekent een nieuwe USB dongel of insteek-kaart.

(1) Met een nieuwe USB-dongel of insteek-kaart voldoet mijn PC aan de "N"-norm of is dat een extra vereiste (ik heb een zeer nieuwe PC dus verwacht daar wel aan te voldoen).
(2) En zo'n dongel schaf ik zelf aan (omdat de monteur het erover had dat Ziggo die moet leveren)?
 
(1) Met een nieuwe USB-dongel of insteek-kaart voldoet mijn PC aan de "N"-norm of is dat een extra vereiste (ik heb een zeer nieuwe PC dus verwacht daar wel aan te voldoen).
(2) En zo'n dongel schaf ik zelf aan (omdat de monteur het erover had dat Ziggo die moet leveren)?

Gaat niet speciaal over een nieuwe PC, maar alleen om je dongel. Je hebt nu blijkbaar een "Wireless-G" type (ook wel aangeduidt als 802.11g) en die zijn 54Mbit (waarbij je dus 25Mbit haalt ongeveer). Om de volle snelheid te kunnen gebruiken heb je een "Wireless-N" type dongel (ook wel aangeduidt als 802.11n) nodig. Die kun je bij elke computerwinkel kopen.
Kijk maar eens hier of hier als voorbeeld, maar je kunt bij elke computerwinkel wel iets vinden. Overigens werkt de dongel die je nu hebt ook gewoon hoor, alleen niet op het maximum, maar vast wel snel genoeg voor normaal gebruik als het niet je hoofdcomputer is.
 
OK, bedankt. Is niet zo'n grote uitgave zie ik al. Eerst maar op vakantie en kijken of tegen die tijd een nieuwe modem komt.
 
Heb je die Netgear WNR3500 samen met je AiE bij Ziggo besteld (Premium router)?
Dat heb ik namelijk gedaan en ik kreeg de dongle (Netgear WN11v2) er gewoon bij ...

Als je dus inderdaad die router erbij besteld hebt, dan zou ik even bij Ziggo gaan informeren hoe dat zit met die dongle. De WN111v2 is namelijk wel geschikt voor Wireless-N ...
 
Heb je die Netgear WNR3500 samen met je AiE bij Ziggo besteld (Premium router)?
Dat heb ik namelijk gedaan en ik kreeg de dongle (Netgear WN11v2) er gewoon bij ...

Als je dus inderdaad die router erbij besteld hebt, dan zou ik even bij Ziggo gaan informeren hoe dat zit met die dongle. De WN111v2 is namelijk wel geschikt voor Wireless-N ...

Ja, ik heb alles-in-één inclusief een router bij Ziggo besteld. Goede tip, bedankt. Ga ik nu zeker naar vragen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan