Overweeg je een grotere harddisk te plaatsen?


  • Totaal aantal stemmers
    519
  • Opiniepeiling gesloten .
...ik heb gisteren een Western Digital 1TB SATA300 32MB, WD10EVDS harddisk geplaatst in de Humax.

We horen graag je bevindingen over een tijdje (1 a 2 weken).
Vooral ook de temperatuur van je Humax (harddisk).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We horen graag je bevindingen over een tijdje (1 a 2 weken).
Vooral ook de temperatuur van je Humax (harddisk).

Voor wat betreft temperatuur: gisteren gelijktijdig 2 opnames gemaakt en halverwege een opname ook gestart met kijken. Dat betekent voor een periode van ongeveer 2 uur een maximale belasting van de harddisk. Resultaat: het apparaat wordt niet eens lauw warm aan de bovenzijde. Het enige wat rest voor de test is het gebruik van harddiskruimte boven de 320GB (evt. firmware beperkingen); dat duurt nog even :)

Overigens begrijp ik alle discussie niet goed: een SATA-interface is genormeerd en dient daarmee aan bepaalde specificaties te voldoen. Iedere harddisk met deze interface kan dus geplaatst worden. Wel ontwikkelen fabrikanten nu HDD's voor specifieke doeleinden: van puur statische opslag tot intensief gebruik door videoapplicaties. De Humax hoort in de laatste categorie thuis en daar past bv. de EVDS-serie van WD het beste bij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het enige wat rest voor de test is het gebruik van harddiskruimte boven de 320GB (evt. firmware beperkingen); dat duurt nog even :)

Die zal de Humax niet hebben. Ik denk dat je refereert naar de Cisco.
Dat kun je ook zien in het menu. Daar staat hoeveel GB je gesplitst hebt, hoe groot de HDD is en hoeveel GB vrije ruimte.

Overigens begrijp ik alle discussie niet goed: een SATA-interface is genormeerd en dient daarmee aan bepaalde specificaties te voldoen. Iedere harddisk met deze interface kan dus geplaatst worden. Wel ontwikkelen fabrikanten nu HDD's voor specifieke doeleinden: van puur statische opslag tot intensief gebruik door videoapplicaties. De Humax hoort in de laatste categorie thuis en daar past bv. de EVDS-serie van WD het beste bij.

Welke discussie niet? Iedere Sata HDD zou in de Humax kunnen vanwege de Sata interface. Echter is een apparaat (in dit geval de Humax) ontwikkelt voor bepaalde specificaties en dus ook een bepaalde HDD. Kijk naar stroomverbruik (de belasting voor de voeding), stabiliteit, warmte afgifte, geluid, etc.
Lees deze en andere Fora maar eens. Dan zie je hoe belangrijk deze specificaties zijn.
Dat er meerdere HDD's zijn die aan de specifieke eisen voldoen betreffende videoapplicaties klopt. Echter bind je niet vast hieraan en kijk in de breedte.
 
Het schijnt, volgens sommige mensen, ook zo te zijn dat de Humax nogal gevoelig is voor temperatuur en daardoor kuren gaat vertonen.
Daarom is het dus aan te raden om af te gaan op ervaringen van mensen die al eerder een grotere harddisk hebben in gebouwd.

Ik heb totaal geen last van rare verschijnselen en warmte in combinatie met de 1TB Seagate die in deze thread genoemd wordt.
 
Voor de geïnteresseerden: ik heb gisteren een Western Digital 1TB SATA300 32MB, WD10EVDS harddisk geplaatst in de Humax. Partitioneert en formatteert zonder problemen. Partitiegrootte is zelf in te stellen; ik heb 10GB gekozen voor de 'foto-partitie' en dat werd direct overgenomen. Geluid is niet waarneembaar en de 5050 functioneert als vanouds.

Goed om te horen. Ik heb hier precies dezelfde 1 TB schijf liggen. Heb ik een tijdje geleden al gekocht toen die in de aanbieding was.
 
Al lezend en zoekend stuitte ik op de Seagate Model ST31000533CS SATA 3Gb/s 1TB dit is de Pipeline HD Pro 1-TB Hard Drive.

Deze heeft 30 MB Cache en draait 7200 RPM. Hij is alleen iets ouder dan de ST31000322CS, maar ook speciaal ontworpen voor 24/7 High devinition DVR gebruik.

Ik heb verder geen verstand van Harde schijven. Heeft iemand een advies betreffende de keuze tussen deze twee Seagate's?

Grt.
 
Ik heb verder geen verstand van Harde schijven. Heeft iemand een advies betreffende de keuze tussen deze twee Seagate's?

Grt.
De pro versie is sneller en meer bedoeld voor professionele toepassingen zoals het opnemen van beelden van grote aantallen beveiligingscamera's. Daarnaast verbruikt de pro versie meer dan twee keer zoveel tijdens het schrijven en zal hij daardoor ook meer warmte produceren.

Consumer Storage Profile (W):

  • ST31000533CS - 8.7
  • ST31000322CS - 4.1
 
Easyriider bedankt voor de snelle reactie. Heel duidelijk. Ik neem aan dat het feit dat ie warmer wordt; de betrouwbaarheid en levensduur verminderd.

Groet, San.
 
Easyriider bedankt voor de snelle reactie. Heel duidelijk. Ik neem aan dat het feit dat ie warmer wordt; de betrouwbaarheid en levensduur verminderd.

De warmte zal voor de schijf geen probleem zijn. Dan bedoel ik dus de warmte die de schijf zelf produceert. Echter is de Humax 5050 berekend voor een andere schijf die mogelijk minder warm wordt. Dus is daar ook de koeling etc op aangepast.

Maar het grotere probleem zal denk ik het vermogen zijn die de Pro schijf vraagt. Die is 2x zo veel. Ik ben bang dat de voeding van de Humax 5050 hier niet op berekend is. Ik zal straks kijken of ik meer specificaties kan vinden over die Pro schijf.

Wil je op safe gaan zou ik voor de Seagate ST31000322CS gaan.
 
O.K. ik ben er al uit. Heb zojuist de ST31000322cs besteld.

Bedankt voor het deskundig advies.

Groet, SAN.
 
Terug
Bovenaan