• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Panasonic plasma met CI slot DVB-C

Status
Niet open voor verdere reacties.
F

Frebo

hallo, ik heb heden een nieuwe panasonic plasma (TX-P46G10) in huis, deze heeft een CI slot en ondersteund DVD-T + C + S.
Nu wil ik dus van dat extra kastje af en de kaart in de TV doen om dus alleen maar digitaal te kijken. Wat moet ik doen om dit te laten werken?

in afwachting..........:idea:
 
hallo, ik heb heden een nieuwe panasonic plasma (TX-P46G10) in huis, deze heeft een CI slot en ondersteund DVD-T + C + S.
Nu wil ik dus van dat extra kastje af en de kaart in de TV doen om dus alleen maar digitaal te kijken. Wat moet ik doen om dit te laten werken?

in afwachting..........:idea:

Zie deze posting op tweaker.net:
Tweakers.net: [Plasma] Panasonic 2009 - C, X, S, G, V en Z serie, deel 2


naar aanleiding van enkele reachties, zal ik het proberen duidelijk uit te leggen.

Ben in bezit van de panasonic g10. Tevens heb ik de aphacrypt cam en een kaartje van Ziggo.

Geen externe box dus.

De ingebouwde tuner van panasonic ondersteund ook hd.

Alphacrypt cam geplaats en ziggo kaartje er in. Antenne kabel kan maar op een plaats aangesloten worden.

TV instellen op taal nederlands en land zweden of finland.

Daarna de freqenties handmatig invoeren, op auto werkt dit (nog) niet.
alle zender komen dan te voorschijn.

Heb een standaard kaartje van ziggo op dit moment, dus krijg alle zenders die standaart digitaal worden doorgegeven, incl eurosport HD kanaal. Ook het HD kanaal werkt prima.

Om de volgende dag niet weer alles opnieuw in te stellen, heb ik de autoupdate van de kanalen uit gezet. Dit werd hier door enkele al aan gegeven. Nu houd hij dus de zendeers ook vast.

Of de panasonic g10 nu ook straks de Ci+ ondersteund van ziggo, kan ik niet bevestigen. Daar moeten we dus mee wachten tot deze cam uitkomt in Mei van dit jaar.

Voor de rest, zeer goed beeld, ben dus zeer te spreken over deze TV, maar smaken verschillen

Groet Raymond
 
hallo Raymond,

bedankt voor je reactie. Waar heb jij de alphacrypt CAM gekocht en welke? er schijnen diverse te krijgen zijn. (light, classic).
Of zou jij wachten omdat het toch al mei is en dadelijk misschien weggegooit geld is, met deze module.
Alvast bedankt.

Fred
 
Waar heb jij de alphacrypt CAM gekocht en welke? er schijnen diverse te krijgen zijn. (light, classic).
De AlphaCrypt Classic CAM werkt. De AlphaCrypt Light uitvoering doet niet aan Irdeto, dus daar heb je niets aan.

Probeer eerst eens of je je TV alle digitale TV kanalen kan laten vinden met een scan. Voor het zoeken en vinden van digitale TV kanalen is immers geen AlphaCrypt Classic CAM nodig. Als je alle digitale TV kanalen hebt gevonden kan je Nederland 1 uitproberen om te zien of de beeldkwaliteit bevalt. Nederland 1 is namelijk niet van encryptie voorzien bij Ziggo zodat je ook voor de weergave van dat kanaal geen AlphaCrypt Classic CAM nodig hebt. Afhankelijk van het Ziggo gebied (Ziggo/Casema, Ziggo/Multikabel of Ziggo/@Home) zijn er nog een paar kanalen zonder encryptie die je zou moeten kunnen bekijken. Daarna kan je dan altijd nog de beslissing nemen om een AlphaCrypt Classic CAM aan te schaffen of te wachten op de CI+ CAM van Ziggo. Van de discussie op Tweakers wordt mij echter nog steeds niet duidelijk of de huidige Panasonic TV's een CI of CI+ slot hebben.
 
De AlphaCrypt Classic CAM werkt. De AlphaCrypt Light uitvoering doet niet aan Irdeto, dus daar heb je niets aan.

Probeer eerst eens of je je TV alle digitale TV kanalen kan laten vinden met een scan. Voor het zoeken en vinden van digitale TV kanalen is immers geen AlphaCrypt Classic CAM nodig. Als je alle digitale TV kanalen hebt gevonden kan je Nederland 1 uitproberen om te zien of de beeldkwaliteit bevalt. Nederland 1 is namelijk niet van encryptie voorzien bij Ziggo zodat je ook voor de weergave van dat kanaal geen AlphaCrypt Classic CAM nodig hebt. Afhankelijk van het Ziggo gebied (Ziggo/Casema, Ziggo/Multikabel of Ziggo/@Home) zijn er nog een paar kanalen zonder encryptie die je zou moeten kunnen bekijken. Daarna kan je dan altijd nog de beslissing nemen om een AlphaCrypt Classic CAM aan te schaffen of te wachten op de CI+ CAM van Ziggo. Van de discussie op Tweakers wordt mij echter nog steeds niet duidelijk of de huidige Panasonic TV's een CI of CI+ slot hebben.

Panasonic heeft zeker nog geen CI+. Panasonic moet hier nog mee starten.
 
Anoniem, kun je mij vertellen hoe je dit zo zeker weet? Er is nogal wat speculatie omtrend het feit of het een CI+ heeft (met name de nieuwe plasma reeksen) en het vreemde er aan is ook dat Panasonic te kennen geeft met jullie (Ziggo) aan het testen te zijn en dat ze nog niks kunnen melden. Dit doen ze ook bij de specifieke vraag of het een CI of CI+ betreft.

Als het echt een pure CI betreft en die niet op te waarderen is naar CI+, waarom er dan zo vaag over doen? Als het niet mogelijk is zou het antwoord redelijk simpel zijn lijkt me zo. De gangbare speculatie is zo'n beetje dat het wellicht een CI+ is, maar omdat dit de eerste reeksen zijn en Ziggo geloof ik zo'n beetje de eerste in de wereld is die het gaat gebruiken zouden ze dit nog niet willen melden omdat het wellicht allemaal nog niet zo goed werkt als ze zouden willen.

Het verhaal dat ze met jullie aan het testen zijn slaat anders ook nergens op.

Begreep ook van verschillende plekken op het internet dat hetzelfde zo'n beetje op gaat voor onze nieuwe Samsung LE32B650 serie. Meest frustrerende is nog (maar heb nu geheel geen CAM) dat het alle kanalen digitaal zo herkend worden het is echt alleen geneuzel over de encryptie. Bijv. NL1 en wat ziggo kanalen werken gewoon, die zijn blijkbaar free-to-air.

Wat ik dan weer niet snap (of beter niet wil snappen :)) is dat de rest van het standaard kanalen pakket niet free-to-air is. De uitleg van Dhr. Vos waren 'commerciele redenen'. Ten eerste willen ze graag zien wie van digitaal gebruik maakt (= een stuk meer mensen met nieuwe televisies als dat standaard pakket free-to-air is) en ten tweede was het makkelijker om meer te verkopen (= door de strot te douwen?) als men eenmaal een digitaal kaartje gekocht had. Ik gok dat de eerst genoemde alleen vermeld werd om het 2de wat luchtiger te maken :)

Verder las ik in wat andere postings hier dat de TA nog niet was opgericht m.b.t. de CI+ certificaten. Is die er inmiddels dat je weet? Tevens zou ik niet weten waarom certificaten later niet geimporteerd zouden kunnen worden. Oplossing lijkt me vrij simpel, bij het produceren van de chips in de TV stop je daarin reeds een certificaat met zeg >= 4096 bits encryptie. Vervolgens encodeer je het certificaat wat er later in moet met dat certificaat en dat zou dan alleen door 'propere' hardware te decoderen en installeren te zijn. Min of meer hetzelfde wat HDCP voor videocontent garandeert, maar dan voor datauitwisseling (van certificaten) tussen de fabrikant en zijn apparatuur via een publiek netwerk (lees internet/usb stick/etc). Of dat je dat principe nou toepast op een data signaal van video/audio bevat of certificaten maakt technisch gezien niets uit lijkt me.

[edit]
Wellicht al ergens beantwoord maar eigenlijk nog nooit iets concreets op gevonden.

Hoe zit het eigenlijk als een certificaat gekraakt wordt. Zeg na 5 jaar wordt een CAM of CI+ certificaat gekraakt en achterhaald. Nu kan de content aangeven dat dit certificaat gelekt is, en dus apparatuur die daar gebruik van maakt weigeren.

Gaan er dan echt zoveel 10/100 duizenden tv's op zwart, of is er toch een methode voor de fabrikant, mits het niet snel opnieuw te kraken is, om deze van een nieuw certificaat te voorzien?

In elk ander geval lijkt het me een redelijk pijnlijke en daarmee bijna niet uit te voeren iets. Als de meeste populaire TV bij een kabelaanbieder zo zijn functionaliteit verliest lijkt het me \nagenoeg onmogelijk voor ze om dit aan de klant te verkopen en deze te blokkeren
[/edit]
 
Anoniem, kun je mij vertellen hoe je dit zo zeker weet?

Uit meerdere postis blijkt hij de best geïnformeerde Ziggo-medewerker op dit forum wat betreft de CI+ certificering te zijn. Maar goed, je vergissen (of verkeerd voorgelicht worden) kan altijd, maar ik hecht aan zijn woorden meer waarde dan aan een willekeurige eerste-lijnsmedewerker van Panasonic.

Wat ik echter wel begreep is dat er op gegeven moment wel een samenwerking met Panasonic moet starten, als dit ondertussen niet al het geval is. [speculatie] Wellicht dat ze dit model uiteindelijk willen uitwerken tot een ondersteund model, in samenwerking met Ziggo. Dat zou de vage berichtgeving verklaren. [/speculatie]

bijv. NL1 en wat ziggo kanalen werken gewoon, die zijn blijkbaar free-to-air.

Correct, zoals eerder gepost.

Ik gok dat de eerst genoemde alleen vermeld werd om het 2de wat luchtiger te maken

Wellicht, het eerste is echter voor een groot bedrijf ook ontzettend nuttig: op elk willekeurig moment een exact getal kunnen noemen aan digitale kijkers is veel meer dan een marktonderzoek ooit kan bereiken.
 
Anoniem, kun je mij vertellen hoe je dit zo zeker weet? Er is nogal ..[/edit]

Met Panasonic zijn de eerste gesprekken gevoerd. Panasonic zit in de 2e lichting en daar zijn we nog niet mee gestart, m.u.v. eerste quickscan op de Loewe. Je andere vragen zijn in het verleden al eens beantwoord, even verder zoeken op het forum. Meer information mbt CI+ vind je op de CI plus website.
 
Allereerst hartelijk dank voor de antwoorden. Wel is het me nog niet helemaal duidelijk.

Als ik het goed begrijp heeft anoniem uit de eerste gesprekken met Panasonic begrepen dat het geen CI+ module betreft. Wat me dan echter ontgaat is wat ze nog in het test proces doen dan... :)
 
Allereerst hartelijk dank voor de antwoorden. Wel is het me nog niet helemaal duidelijk.

Als ik het goed begrijp heeft anoniem uit de eerste gesprekken met Panasonic begrepen dat het geen CI+ module betreft. Wat me dan echter ontgaat is wat ze nog in het test proces doen dan... :)

Ook bij Panasonic gaat het om modellen die voorzien zijn van CI+.
We zijn alleen nog niet gestart. We moeten eerst Sony en Philips afronden voordat we met Panasonic, Loewe, Sharp en JVC verder gaan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan