• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

COAX-kabel (naar modem) vervangen door een langere kabel

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

patrick-linux

We hebben het modem (Motorola SB5101E) nu in de woonkamer staan, maar willen deze verplaatsen naar de bovenverdieping. Het gaat hier om een afstand van zo'n 15 tot 20 meter.

Zijn er verschillende typen COAX-kabel? Welke heb ik dan nodig? Op de kabel die ik nu gebruik staat de tekst Tratec RL75E Cenelec Class B Complaint.

Overigens ben ik ook van plan om binnenkort over te stappen op een zakelijk abonnement, vanwege de statische IP-adressen die je bij deze abonnementen krijgt:
https://www.ziggozakelijk.nl/internet/internet_plus/algemeen

Hierbij staat de tekst "Inclusief hi-speed modem en professionele router". Ik neem aan dat dit een ander modem is dan het modem dat bij de particuliere abonnementen zit. Maken beide modems gebruik van dezelfde COAX-kabel of moet ik dan weer een nieuwe leggen?

Die "professionele router", over welk merk en type hebben we het dan? Gaat het hier om een Cisco?
 
Voor zover ik weet is het verlengen van de coax niet aan te raden.

Je kan beter je ethernetbekabeling doortrekkken, dwz modem bij het AOP laten staan. Met het juiste type (Cat5e of Cat6) kan je tot 100m gaan.
 
COAX blijft gehandhaafd, de zakelijke verbinding is niet veel meer dan een aansluiting op een ander verdeelpunt / dhcp server.

alleen kan je afspraken maken mbt ipadres en uptime dmv een 'sla'

en het verlengen vanCOAX is idd niet aan te raden, met een goede cat5 / 6 kan je zelfs 200 / 300m overbruggen, en als je er een switch tussen zet kan je weer opnieuw die 200m gaan
 
ik denk dat het patrick gaat om "die zooi"uit zn woonkamer te hebben.
als de coax installatie netjes en juist wordt afgeregeld/installeerd, is 15 meter geen probleem.( denk wel dat je een huisversterker moet hebben incl. retour).
mogelijkheid is ook alles te plaatsen in je meterkast.en vanuit daar met cat6 te verlengen...

de router die je bij Ziggo zakelijk krijgt is een juniper.
linux gebouwd. (zo te zien aan je nick-name kan je daar wel wat mee ;) )

berrie.
 
Ethernet kabel is goedkoper, dunner en soepeler, dus makkelijker bij het doortrekken. Verder heb je geen versterker nodig. Dus ik zie veel voordelen.
 
ik denk dat het patrick gaat om "die zooi"uit zn woonkamer te hebben.
als de coax installatie netjes en juist wordt afgeregeld/installeerd, is 15 meter geen probleem.( denk wel dat je een huisversterker moet hebben incl. retour).
mogelijkheid is ook alles te plaatsen in je meterkast.en vanuit daar met cat6 te verlengen...

de router die je bij ziggo zakelijk krijgt is een juniper.
linux gebouwd. (zo te zien aan je nick-name kan je daar wel wat mee ;) )

berrie.

Hier staat de hele boel ook in de meterkast ( al die draaden en modem was geen gezicht in de huiskamer ) Maar heb geen kabels meer doorgetrokken naar boven of huiskamer, voor rond de 100 euro heb je vandaag de dag een goede draadloze router en overal verbinding in je huis.

ps. zal mij benieuwen of je een zakelijk abbo kan afsluiten bij ziggo, is bedoeld voor de zakelijke markt ( lees bedrijven ) en niet voor particulieren thuis.
 
ik denk dat het patrick gaat om "die zooi"uit zn woonkamer te hebben.
als de coax installatie netjes en juist wordt afgeregeld/installeerd, is 15 meter geen probleem.( denk wel dat je een huisversterker moet hebben incl. retour).
mogelijkheid is ook alles te plaatsen in je meterkast.en vanuit daar met cat6 te verlengen...

de router die je bij ziggo zakelijk krijgt is een juniper.
linux gebouwd. (zo te zien aan je nick-name kan je daar wel wat mee ;) )

berrie.

De zooi verplaatsen van de woonkamer naar de bovenverdieping is inderdaad één van de redenen. We zijn namelijk aan het verbouwen en eerst hadden we het modem achter de televisiekast staan. Dat was mogelijk doordat die kast schuin in een hoek stond. Nu komt er echter een grotere kast die recht tegen de muur komt te staan, waardoor het modem dus niet meer te verstoppen is.

Reden twee is dat de enige PC die in de woonkamer stond nu ook op de bovenverdieping staat, waardoor alle systemen nu dus op de bovenverdieping staan. Modem, router en switch wil ik nu dus allemaal boven hebben liggen. Eerst lag alleen de switch boven, de router lag aan de ene kant van de kamer (bij de PC) en het modem stond aan de andere kant van de kamer (bij de televisie).

De derde reden is dat ik op de bovenverdieping een UPS heb staan waar ik dan ook het modem en de router op aan wil gaan sluiten. Ik ga namelijk ook een eigen website draaien en het voordeel is dus dat de website dan ook online blijft bij eventuele stroomuitval.

Een meterkast hebben we trouwens niet. De verschillende meters hangen gewoon op allerlei verschillende plaatsen in het huis aan de muur (in de kelder en bij de trap).

Aha, leuk dat het om een Linux-router gaat. :)

Bedankt alvast voor de informatie, maar welke spullen zou ik dan allemaal moeten aanschaffen? Welke kabel? Is er verschil in kwaliteit tussen verschillende merken en typen? Zijn die kabels met die schroefdraadconnectors (om ze zo maar even te noemen) los te krijgen of moet ik die connector er zelf op zetten?
 
De zooi verplaatsen van de woonkamer naar de bovenverdieping is inderdaad één van de redenen. We zijn namelijk aan het verbouwen en eerst hadden we het modem achter de televisiekast staan. Dat was mogelijk doordat die kast schuin in een hoek stond. Nu komt er echter een grotere kast die recht tegen de muur komt te staan, waardoor het modem dus niet meer te verstoppen is.

Reden twee is dat de enige PC die in de woonkamer stond nu ook op de bovenverdieping staat, waardoor alle systemen nu dus op de bovenverdieping staan. Modem, router en switch wil ik nu dus allemaal boven hebben liggen. Eerst lag alleen de switch boven, de router lag aan de ene kant van de kamer (bij de PC) en het modem stond aan de andere kant van de kamer (bij de televisie).

De derde reden is dat ik op de bovenverdieping een UPS heb staan waar ik dan ook het modem en de router op aan wil gaan sluiten. Ik ga namelijk ook een eigen website draaien en het voordeel is dus dat de website dan ook online blijft bij eventuele stroomuitval.

Een meterkast hebben we trouwens niet. De verschillende meters hangen gewoon op allerlei verschillende plaatsen in het huis aan de muur (in de kelder en bij de trap).

Aha, leuk dat het om een Linux-router gaat. :)

Bedankt alvast voor de informatie, maar welke spullen zou ik dan allemaal moeten aanschaffen? Welke kabel? Is er verschil in kwaliteit tussen verschillende merken en typen? Zijn die kabels met die schroefdraadconnectors (om ze zo maar even te noemen) los te krijgen of moet ik die connector er zelf op zetten?

Geen idee of de Ziggo wijk en straatkasten noodstroom hebben, dus of jouw UPS zin heeft is maar de vraag. Een belangrijke eigenschap van coax is de impedantie. Deze moet correct zijn. Maar ik weet dus niet 100% zeker of 50 of 75 Ohm kabel gebruikt wordt (dat zijn de meest voorkomende waarden). Het typenummer suggereert 75 Ohm.
 
denk dat je de keus beter aan de install monteur kan overlaten.
probeer het deze zo makkelijk mogelijk te maken (kabeltraject goed te bereiken,je huisraad aan de kant geschoven. dan kan de monteur zelf zijn eigen kwalitatief goedgekeurde coax gebruiken. en ook de juiste connectoren plaatsen.
tip: TIP!

berrie.
 
Coax kabel is er in verschillende kwaliteit. Daarbij gaat het met name om de afscherming tegen stoorsignalen van buitenaf en demping die de kabel per meter op de hoge frequenties oplevert. Ik ken je Tratec kabel helaas niet en kan ook op internet de specificaties niet vinden. Over het algemeen wordt Hirschman Koka 799 als een zeer goede kwaliteit kabel gezien en aangeraden.

Iedereen zegt, en met name Ziggo, dat je het modem bij het AOP (abonnee afname punt, daar waar de groene Ziggo kabel eindigt) moet aansluiten. Ik heb daar zo mijn twijfels over. Het eerste wat ik ga proberen als in Ziggo internet heb is of er een verschil is tussen het aansluiten van het modem direct op het AOP of met 25m coax ertussen ...
Van Ziggo kan ik me die uitspraak voorstellen, ze willen niet dat er een onbekende installatie tussen het AOP en het modem zit en dat er dan over naar de helpdesk gebeld wordt dat e.e.a. niet werkt ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan