• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Ziggo gaat CI+ ondersteunen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Alle TV's die we tot dusver getest hebben / nog testen ondersteunen ook HD (h.264) decodering.

Ik ben van plan om een Samsung UE-40B7000 Full-HD LED-TV aan te schaffen. Deze heeft een DBV-C met CI+ digitale tuner.

Is dit type compatible met de alpha crypt card voor een Ziggo abbonnement of is het verstandig om nog te wachten totdat de Ziggo officieel deze ondersteuning geeft?
 
Voor zover ik begrepen heb kun je inderdaad een alphacrypt aanschaffen en die in het CI+ slot doen.

Echter: je CI+ gaat dan als CI fungeren! En die alphacrypt wordt niet ondersteund door Ziggo. (Ook niet over een tijdje.) Tegen de tijd dat Ziggo wat verder is met testen zul je een nieuwe CAM aan moeten schaffen (van Ziggo ditmaal) om CI+ aan te kunnen.
 
Tegen de tijd dat Ziggo wat verder is met testen zul je een nieuwe CAM aan moeten schaffen (van Ziggo ditmaal) om CI+ aan te kunnen.

Testen hoeft toch niet te betekenen dat de alphacrypt meteen uitgeschakeld gaat worden?

Normaal gesproken zou de Alphacrypt (of andere niet CI+) CAM gewoon moeten blijven werken met met de kanalen waarop geen extra (copy/CI+) restricties zitten.

Tot nu toe is er bij geen enkele zender ooit een restrictie geweest wat betreft copieeren, afgezien dan van de enkele malen dat deze beperking "per ongeluk" geactiveerd was bij bepaalde PVR's.
 
Daar heb je op zich natuurlijk wel gelijk in. Toch blijf ik bij mijn uitspraken.
Als de vraagsteller een tv met een CI+ tuner koopt zou ik aanraden te wachten tot CI+ CAMs vanuit Ziggo beschikbaar zijn. Dit omdat:
  • Deze goedkoper zullen zijn dan Alphacrypt
  • Deze (in tegenstelling tot Alphacrypt) wél ondersteund worden door Ziggo
  • Je dan gebruik maakt van CI+ en dus in ieder geval voorkomt dat je tv op zwart gaat als ze wel (al is dat misschien pas over 5 jaar en enkel bepaalde zenders) specifiek CI+ zaken op gaan doen.
 
Daar heb je op zich natuurlijk wel gelijk in. Toch blijf ik bij mijn uitspraken.

Als de vraagsteller een tv met een CI+ tuner koopt zou ik aanraden te wachten tot CI+ CAMs vanuit Ziggo beschikbaar zijn. Dit omdat:
  • Deze goedkoper zullen zijn dan Alphacrypt
  • Deze (in tegenstelling tot Alphacrypt) wél ondersteund worden door Ziggo
  • Je dan gebruik maakt van CI+ en dus in ieder geval voorkomt dat je tv op zwart gaat als ze wel (al is dat misschien pas over 5 jaar en enkel bepaalde zenders) specifiek CI+ zaken op gaan doen.

  • Alle testen voor CI+ (ook niet voor de samsung modellen)zijn nog niet afgerond. Je zult wellicht geen support van de leverancier / fabrikant krijgen zolang niet expliciet vermeld is dat het door ziggo gecertificeerd is in combinatie met ziggo CI+CAM's

 
Euh klopt...

Als je nu al een CI+ tv hebt zou ik er geen Alphacrypt CAM in zetten. Als je nu nog een tv moet aanschaffen is het inderdaad verstandiger te wachten tot de lijst met gecertificeerde toestellen beschikbaar is.
 
  • Alle testen voor CI+ (ook niet voor de samsung modellen)zijn nog niet afgerond. Je zult wellicht geen support van de leverancier / fabrikant krijgen zolang niet expliciet vermeld is dat het door ziggo gecertificeerd is in combinatie met ziggo CI+CAM's

Mag ik vragen waarom Ziggo uberhaupt nog moet testen? Als een TV een CI+ logo krijgt is het toch CI+ gecertificerd door de "trusted authority" ? Waarom laat Ziggo dat soort toestellen niet gewoon toe? en laat het de support voor de TOESTELLEN zelf niet over aan de fabrikanten zelf? Zo is het in het analoge tijdperk tientalle jaren geweest.

In het analoge tijdperk heeft Multikabel zich nooit bemoeid met welke toestellen nu wel en niet geschikt waren voor hun netwerk.

Komt nogal arrogant over dat Ziggo het werk van de CI+ authoriteit nog eens dunnetjes over gaat doen. Het lijkt mij veel logischer als Ziggo straks CAM's gaat verkopen die in 99% van de CI+ toestellen gewoon gebruikt kan worden.. Het is toch vreemd dat we straks gelimiteerd worden tot misschien een lijstje van 10 of 20 toestellen, terwijl er misschien veel betere te koop zijn?

Laat het gewoon aan de consument over wat hij wil kopen, als een toestel niet compattible blijkt te zijn, kan hij klagen bij de winkel waar hij hem gekocht heeft, de consument heeft het wettelijk vastgelegde recht binnen 30 dagen van zijn koop af te zien of te ruilen, zonder extra kosten.. Lijkt me veel handiger en simpeler voor ziggo. Ziggo hoeft zich dan niet als electrowinkel te gaan gedragen en zich met de support van de toestellen te bemoeien. Support tot en met de CI+ CAM is dan voldoende, Scheelt Ziggo enorm veel geld en moeite, die ze kunnen steken in zinvollere zaken waar zij wel de volledige verantwoording over hebben, bijvoorbeeld verbeteren van het netwerk.

Groetjes,

Marco

(mijn HTPC doet het nog prima!)
 
In het analoge tijdperk heeft Multikabel zich nooit bemoeid met welke toestellen nu wel en niet geschikt waren voor hun netwerk.

Dat komt omdat elk toestel analoog kan ontvangen. Echter, niet elke module/ontvanger kan goed overweg met elk digitaal systeem. Dit verschilt namelijk per leverancier. Dat bepaalde apparatuur daardoor minder geschikt is, dankzij de specificaties van de betreffende apparatuur, is dus logisch.

Het is toch vreemd dat we straks gelimiteerd worden tot misschien een lijstje van 10 of 20 toestellen, terwijl er misschien veel betere te koop zijn?

Ja, die zijn dus níet beter, in die zin, dat ze misschien wel meer mogelijkheden hebben, maar niet gegarandeerd compatibel zijn met het kabelnetwerk van Ziggo, en in jouw geval dus minder betrouwbaar. Je bent overigens niet gelimiteerd, je kan toch gewoon, op eigen risico, klooien met niet-ondersteunde apparatuur? Grote kans dat het toch werkt, en zo niet, je was gewaarschuwd.

Laat het gewoon aan de consument over wat hij wil kopen, als een toestel niet compattible blijkt te zijn, kan hij klagen bij de winkel waar hij hem gekocht heeft, de consument heeft het wettelijk vastgelegde recht binnen 30 dagen van zijn koop af te zien of te ruilen, zonder extra kosten.. Lijkt me veel handiger en simpeler voor ziggo. Ziggo hoeft zich dan niet als electrowinkel te gaan gedragen en zich met de support van de toestellen te bemoeien.

Ben ik op zich met je eens. Ziggo levert gewoon tot aan de deur, wat mensen in huis oor apparatuur aansluiten is hun probleem. Echter, zo zien veel mensen het dus niet. Is er een probleem met de TV, bellen ze de kabelaar. Want wees nou eerlijk, wel nummer heb je sneller bij de hand? Het is ook wel prettig als je kabelaar je dan verder kan helpen met basale technische vragen. Dat ze de moeite nemen om die ondersteuning te verlenen bij bepaalde merken die wel zouden moeten werken, is dus een mooie extra service. Dat ze zelfs de moeite nemen om vantevoren te adviseren wat wel of niet betrouwbaar werkt, is in ieders voordeel. Zo voorkomen ze dat onbetrouwbare apparatuur wordt gebruikt. Ik snap dus eerlijk gezegd het probleem niet. Teveel service?
 
Je gaat volledig voorbij aan het feit dat als een toestel een CI+ logo draagt, deze dus al door de trusted authority gecertificeerd is, dit logo zou in principe voldoende moeten zijn, het is tenslotte een soort keurmerk, met daarachter een heel systeem van audits en certificering (staat op de CI+ website). Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom Ziggo daar zonodig nog een eigen certificering bovenop moet doen.

Het zou Ziggo sieren als ze zeggen "ïeder toestel met een CI+ logo werkt op ons netwerk" en Ziggo er gewoon voor zorgt dat hun manier van CI+ gebruiken aan de standaard voldoet.. Ik draai het dus om, wat ik veel logischer en comemrcieel slimmer zou vinden.. Ziggo zorgt er maar voor dat de CAM's die ze straks gaan verkopen, in 99% van de CI+ gecertificeerde toestellen gewoon goed werkt. (zal ook waarschijnlijk wel zo zijn, alleen krijg je dan geen ondersteuning, net als nu met de Alphacrypt CAM)

Goeten,

Lots

Dat komt omdat elk toestel analoog kan ontvangen. Echter, niet elke module/ontvanger kan goed overweg met elk digitaal systeem. Dit verschilt namelijk per leverancier. Dat bepaalde apparatuur daardoor minder geschikt is, dankzij de specificaties van de betreffende apparatuur, is dus logisch.



Ja, die zijn dus níet beter, in die zin, dat ze misschien wel meer mogelijkheden hebben, maar niet gegarandeerd compatibel zijn met het kabelnetwerk van Ziggo, en in jouw geval dus minder betrouwbaar. Je bent overigens niet gelimiteerd, je kan toch gewoon, op eigen risico, klooien met niet-ondersteunde apparatuur? Grote kans dat het toch werkt, en zo niet, je was gewaarschuwd.



Ben ik op zich met je eens. Ziggo levert gewoon tot aan de deur, wat mensen in huis oor apparatuur aansluiten is hun probleem. Echter, zo zien veel mensen het dus niet. Is er een probleem met de TV, bellen ze de kabelaar. Want wees nou eerlijk, wel nummer heb je sneller bij de hand? Het is ook wel prettig als je kabelaar je dan verder kan helpen met basale technische vragen. Dat ze de moeite nemen om die ondersteuning te verlenen bij bepaalde merken die wel zouden moeten werken, is dus een mooie extra service. Dat ze zelfs de moeite nemen om vantevoren te adviseren wat wel of niet betrouwbaar werkt, is in ieders voordeel. Zo voorkomen ze dat onbetrouwbare apparatuur wordt gebruikt. Ik snap dus eerlijk gezegd het probleem niet. Teveel service?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan