Nieuwe berichten indicatie werkt niet goed?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kun je dat verder uitleggen (stap voor stap) wat je doet en wat er dan (niet) gebeurd ??
  1. Ik ga naar het forum waarin een bericht is toegevoegd aan een discussie.
  2. Voor de naam van de discussie staat dan een knopje dat er alleen staat als er een nieuw bericht is in de discussie.
  3. Door op het knopje te drukken zou er theoretisch gesprongen moeten worden naar het eerste nieuwe ongelezen bericht.

De uitwerking van het drukken op dat knopje hangt er vanaf of het forum met het CMS of zonder CMS wordt gestart. Zonder CMS wordt er direct naar het juiste eerste nieuwe ongelezen bericht gesprongen. Met CMS wordt er in eerste instantie naar het eerste ongelezen nieuwe bericht gesprongen, maar dan besluit er "iets" om toch weer terug te scrollen naar het eerste bericht van de pagina. Ik vermoed dat het "iets" het CMS is dat de boel terugscrollt naar het begin van de forum pagina nadat de forum pagina in het frame geladen is.

In ieder geval gaat dit dus niet goed met CMS en wel goed zonder CMS. Het CMS beïnvloedt kennelijk het scroll gedrag van het forum. Dit zie je op meerdere plekken terug, zoals in deze discussie aangegeven het springen naar een nieuw bericht, maar ook bij het reageren in een discussie moet ik altijd eerst weer handmatig omhoog scrollen om de editor zichtbaar te maken als er meerdere reacties in de discussie staan. Het "door scrollen" naar de onderkant van de forum discussie lijst pagina i.p.v. de bovenkant van die pagina weer te geven is ook zo'n voorbeeld en zo zijn er in andere discussies ook nog wat voorbeelden genoemd van vreemd scroll gedrag door het CMS. Een punt dat duidelijk nog aandacht verdient.
 
Is er iets aan de instellingen gewijzigd voor de nieuwe berichten indicatie? Gisteren werkte het nog prima, maar vandaag heb ik nu al een paar keer gehad dat na het lezen van de nieuwe berichten en het verlaten van de forum website dat ik bij terugkeer op de forum website toch weer de indicatie zie dat er nieuwe zouden zijn in het forum waarvan ik de berichten echter al heb gelezen.
 
Dat brengt mij op het volgende verzoek: Kan die "boom bovenin" ook "onderin" de pagina herhaald worden? Nu betrap ik me erop dat ik na het lezen van het laatste bericht eerst weer naar boven scrol zodat ik via de boom bovenin weer terug kan gaan in de forum hierarchie. Bij andere forum software staan dergelijke verwijzingen meestal ook aan de onderkant van de pagina i.p.v. van alleen bovenaan.
Ik zie dat de boom van bovenin nu ook onderin de pagina te vinden is. Mijn dank is groot.
 
Ik zie dat de boom van bovenin nu ook onderin de pagina te vinden is. Mijn dank is groot.
Daarvoor moest ik even in de source-code van het template duiken en e.e.a. aanpassen waar ik vanmiddag even tijd voor had. Als er meer dingen voor verbetering in aanmerking moeten komen horen we dat graag zodat we kunnen kijken of dat mogelijk te wijzigen is.
 
Nog steeds af en toe problemen met de nieuwe berichten indicators dat ze soms aangeven dat ik de nieuwe berichten in een topic nog niet zou hebben gelezen terwijl dat al wel gedaan is nadat ik van een uitstapje naar een andere site weer terug keer naar de forum site. Wat mij daarbij echter wel opviel is dat op de hoofdindex pagina nog de naam van de persoon te zien is die het voorlaatste bericht schreef terwijl ik zelf een bericht had toegevoegd aan de discussie en al had terug gelezen. Het lijkt er dus op dat de hoofdindex pagina van het forum niet altijd gerefreshed wordt als ik terugkeer. Als ik dan een refresh forceer dan staat ook de nieuwe berichten indicatie weer uit en wordt wel de juiste naam van een persoon als laatste berichten schrijver in het forum weergegeven.
 
Archie, probeer eens in je browser in te stellen dat geen enkele pagina gecached mag worden. Vooral bij oduere browsers wil dit nog wel eens helpen. Normaal stuurt de server namelijk wel een 'No-Cache' of 'Cache-Control' header mee, maar dat gebeurd bij dit forum niet.
 
Archie, probeer eens in je browser in te stellen dat geen enkele pagina gecached mag worden. Vooral bij oduere browsers wil dit nog wel eens helpen. Normaal stuurt de server namelijk wel een 'No-Cache' of 'Cache-Control' header mee, maar dat gebeurd bij dit forum niet.
Uiteraard werkt dat, maar helaas ontbreekt de optie om dit per site te kunnen instellen. Nu wordt er niets meer gecached wat ook weer niet de bedoeling is om een probleem bij één site op te lossen.
 
Normaal stuurt de server namelijk wel een 'No-Cache' of 'Cache-Control' header mee, maar dat gebeurd bij dit forum niet.
Da's niet helemaal waar, want ik zie diverse 'no-cache' headers in de source. Het zou in de 'auto' stand goed moeten gaan. Niet alle pagina's krijgen een no-cache mee, alleen als het nodig zou zijn.

Ik kan het forum wel dwingen om bij elke pagina een 'no-cache' mee te sturen, maar dat kan ten koste gaan van de performance van zowel forum als van de gebruikers (omdat die alle pagina's altijd op gaan halen ipv niet gewijzigde, bij een langzame internet verbinding zal dat verschil dan vermoedelijk wel merkbaar zijn)

Ik wil die optie wel aanzetten om te kijken of dit voor jullie verbetering geeft en we kunnen dan zien hoe de performance blijft.
 
Ik wil die optie wel aanzetten om te kijken of dit voor jullie verbetering geeft en we kunnen dan zien hoe de performance blijft.
Ik heb deze setting om 19:23 uur geactiveerd, dus alles wordt nu met 'nocache' verzonden. Een pagina zal nu altijd opnieuw opgehaald worden (tenzij je de 'terug' van je browser gebruikt)
 
Da's niet helemaal waar, want ik zie diverse 'no-cache' headers in de source. Het zou in de 'auto' stand goed moeten gaan. Niet alle pagina's krijgen een no-cache mee, alleen als het nodig zou zijn.

Op de index van het forum zie ik er bijvoorbeeld geen. Alle afbeeldingen kunnen gewoon gecached worden, alleen de inhoud (HTML) van de pagina's niet. En dit levert echt geen merkbaar performance verlies op, met onze breedband verbindingen van tegenwoordig is die paar KB aan code niets.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan