Caiway hoopt analoge afschakeling probleemloos door te voeren

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

propper

Eerder berichtte Totaal TV al over de definitieve plannen van Caiway om analoge televisie in zijn geheel te beëindigen per 10 oktober 2010 ofwel op 101010. Algemeen directeur Aart Verbee van Caiway maakte in zijn presentatie aan programmaraden en op daarover gestelde vragen duidelijk dat hun actie volstrekt legitiem is en geen problemen oplevert voor de kijker.

Caiway, wat voort komt uit de CAI Westland, verspreidde al in 2005 gratis digitale settopboxen waarmee een groot aantal zenders zonder meerkosten kon en kan worden bekeken. Daarbovenop zijn er vele pluspakketten met veel meer (buitenlandse) zenders en als 'service' is er momenteel nog een analoog pakket van 24 kanalen. Dit zal echter op de bewuste digitale D-day in één keer uit de lucht gaan. De vrijkomende capaciteit kan dan vooral voor HD kanalen worden gebruikt. Overigens loopt Caiway daar ook al mee voorop waarbij ze eind dit jaar op 20 HD kanalen hopen te zitten. Het enige dat voorlopig nog analoog blijft is FM Radio. Dit neemt maar een kleine bandbreedte in beslag en er is ook nog geen effectief alternatief voor dat echt een volwaardige vervanger is voor de FM-tuners.

Klanten die echt moeite hebben met de actie kunnen 'per dag' opzeggen of krijgen een tussenoplossing aangeboden om het signaal in huis nog door te sturen op analoge wijze. De opmerkingen van 'onwettige praktijken' pareerde dhr. Verbree door te stellen dat een bedrijf alléén de minimaal 15 analoge programma's moet doorgeven 'als er analoge televisie wordt aangeboden'. Caiway zet echter volledig in op digitalisering. Zo wil het bedrijf bijvoorbeeld in Dordrecht-Zuid en Krimpen aan den IJssel via glasvezel digitale diensten gaan aanbieden en hoopt dus haar werkgebied gestaag uit te breiden.

Op de vraag waarom Caiway geen programmaraad heeft antwoordde Verbree dat ze die wel degelijk hebben en wel de zogeheten KAR of Klant Advies Raad. Deze heeft afgelopen week evenwel akkoord gegeven voor de volledige digitalisering, iets wat in schril contrast staat met de meerderheid van de programmaraden die zeer veel moeite lijken te hebben met bijvoorbeeld het verminderen van het analoge aanbod door kabelmaatschappij Ziggo. Met de KAR zijn volgens Verbree nooit problemen maar Caiway luistert wel degelijk naar wat zij vinden over de manier waarop Caiway met hun klanten omgaat. Caiway stelt dan ook dat ze zich nergens aan de mediawet onttrekken. Behalve zeer kritische aanwezige programmaraadsleden uit diverse delen van het land berichtten overigens ook zowel Radio West als Rijnmond.nl (RTV Rijnmond) niet echt positief over de geplande volledige digitalisering door Caiway.

Bron: TotaalTV

Link: https://www.totaaltv.nl/?action=nieuws&id=2433

20 HD kanalen eind dit jaar. En dat zonder dat analoge TV volledig is uitgeschakeld. Dat gebeurd pas in 2010.
 
Ziggo is momenteel wel de achterloper met HD kanalen volgens mij.
 
Wat ik me dus afvraag... kan dit zomaar?
Aangezien we nu net de discussie hebben dan kabelaanbieders de analoge kabel moeten openstellen..

Als Caiway dan stopt met analoog kunnen ze toch niet meer voldoen aan die openstelling van de analoge kabel..?


Misschien dat ik het niet helemaal goed heb gevolgd... maar vroeg me het gewoon af.
Voor de rest is het natuurlijk een logische stap.. Zeker nu er alleen maar hd-ready schermen worden verkocht.. dan is het voor de consument ook steeds minder interessant om analoog te kijken.
 
Wat ik me dus afvraag... kan dit zomaar?
Aangezien we nu net de discussie hebben dan kabelaanbieders de analoge kabel moeten openstellen..

Als Caiway dan stopt met analoog kunnen ze toch niet meer voldoen aan die openstelling van de analoge kabel..?
Verplichting geldt alleen voor Ziggo en UPC.
 
Verplichting geldt alleen voor Ziggo en UPC.

Ah.. ik dacht dat Caiway er ook onder viel... en Rekam er vrij van was.

Hmm eigenlijk wel oneerlijk geregeld allemaal dan...
Als je klein blijft dan hoef je de regeltjes niet te volgen..

Ben je groot.. dan moet je investeren zodat andere mee kunnen profiteren.
Maarja dan wordt het weer een andere discussie.

Iig bedankt voor je snelle antwoord:)
 
Eigenlijk zouden we net zoals in Amerika een datum moeten kiezen waarop alle analoge uitzendingen ophouden. Gelijk in heel Nederland geen analoge TV meer, alles digitaal. Zorgen voor een goed plan voor de aanschaf van decoders en de zenders die nu in het analoge pakket zitten, ongecodeerd doorgeven, zoals Caiway al netjes doet. Scheelt een hoop geld op den duur.
 
Eigenlijk zouden we net zoals in Amerika een datum moeten kiezen waarop alle analoge uitzendingen ophouden. Gelijk in heel Nederland geen analoge TV meer, alles digitaal. Zorgen voor een goed plan voor de aanschaf van decoders en de zenders die nu in het analoge pakket zitten, ongecodeerd doorgeven, zoals Caiway al netjes doet. Scheelt een hoop geld op den duur.

In Amerika is op de kabel nog steeds analoge ontvangst mogelijk (en voor bepaalde zenders zelfs verplicht). Analoge uitzendingen via de ether zijn (grotendeels) gestaakt en vervangen door digitale televisie (net als in NL enige tijd geleden). (zie www.dtvanswers.com)

Alle zenders uit het basispakket ongecodeerd is volgens mij een voorwaarde voor het (eventueel) uitschakelen van het analoge kabelsignaal.
 
Je kan wel een datum prikken, maar wat heeft dat voor zin als sommige kabelaars de zaakjes nog niet op orde hebben?

UPC bijvoorbeeld vraagt als enige kabelaar vier euro extra per maand voor het digitale basispakket.

Stel je voor dat UPC de analoge kanalen opeens uitschakelt, dan zitten alle UPC abonnees opeens met een prijsverhoging opgescheept van vier euro per maand!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan