• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Beagle van VPRO start zondag op Nederland 2 in HD-kwaliteit

Status
Niet open voor verdere reacties.
C

corsp

:applause:Beagle van VPRO start zondag op Nederland 2 in HD-kwaliteit
Een van de grootste projecten van het nieuwe seizoen bij de publieke omroep wordt op Nederland 2 in HD-kwaliteit uitgezonden: Beagle, in het Kielzog van Darwin (VPRO). Hierin vaart de Klipper Stad Amsterdam de reis van Charles Darwin na, een historische reis die de kijk op het leven op aarde voorgoed veranderde. Lex Runderkamp doet samen met internationale gasten 35 weken verslag van de avonturen, bevindingen en ontdekkingen. De Beagle, in het kielzog van Darwin start aanstaande zondag en wordt ook verslagen op internet en Radio1.

Sinds 4 juli biedt de publieke omroep zijn reguliere kanalen Nederland 1, 2 en 3 aan in HD. Het aantal programma’s dat in volledige HD-kwaliteit wordt uitgezonden zal stapsgewijs toenemen, omdat een directe overgang erg kostbaar is. Het overige aanbod wordt opgewaardeerd naar HD, wat al een sterke verbetering is, ten opzichte van het conventionele signaal.

De publieke omroep wil dat de HDTV-proggrammering een dwarsdoorsnede vormen van de totale programmering van de publieke omroep. Zo werden de Tour de France en Studio Sportzomer (NOS) op Nederland 1 in HD uitgezonden en werd onlangs ook het Prinsengrachtconcert en het Junior Prinsengrachtconcert (AVRO) in HD op Nederland 2 uitgezonden.

Om de uitzendingen van Nederland 1, 2 en 3 in HD-kwaliteit te kunnen zien heeft de kijker een speciaal digitaal HD-abonnement nodig van de kabelmaatschappij.
 
Dit is zeer goed nieuws, zeker na de melding dat het in eerste instantie wel in HD kwaliteit word opgenomen maar toch in SD kwaliteit zou worden uitgezonden. :D
 
Beagle HD

Helaas wordt Beagle niet in HD uitgezonden (staat ook een apart verhaal over in het Ziggo-blad Zie). De uitzendingen worden wel opgenomen in HD maar worden vanaf het schip via de sateliet verstuurd. Het is te duur om de HD-stream via de sateliet te versturen dus wordt het in SD-kwaliteit uitgezonden (met upscaling naar 1080i). Er komt later dit jaar wel een Blue Ray uit waar de uitzendingen wél in HD-kwaliteit op staan.....
 
Volgens een quote op het Sat4all forum van het Chello forum is de vermelding in het Zie magazine onjuist.

Verder heeft de Publieke Omroep een forum accountje op Chelloo.com, hier haar reactie:

De gehele 35-delige serie van Beagle, in het kielzog van Darwin wordt in HD-kwaliteit uitgezonden.
De vermelding in het magazine dat dit niet zo zou zijn is onjuist.
Alvast veel HD-kijkplezier volgende week.
Voor meer informatie over HD bij de publieke omroep kun je terecht op www.publiekeomroep.nl
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas wordt Beagle niet in HD uitgezonden (staat ook een apart verhaal over in het Ziggo-blad Zie). De uitzendingen worden wel opgenomen in HD maar worden vanaf het schip via de sateliet verstuurd. Het is te duur om de HD-stream via de sateliet te versturen dus wordt het in SD-kwaliteit uitgezonden (met upscaling naar 1080i). Er komt later dit jaar wel een Blue Ray uit waar de uitzendingen wél in HD-kwaliteit op staan.....

Ik heb gekeken en het zag er niet ge-upscaled uit. Zeker de beelden van de Stad Amsterdam vol in zeil, waarbij je bijna de afzonderlijke vezels van het touwwerk kon zien (licht overdreven, maar je weet wat ik bedoel).
 
Ik snap wat je bedoeld. Maar het kan goed zijn dat er diverse camera's worden gebruikt, dan krijg je een soort mix van native hd en ge-upscaled materiaal.
Ik denk dat er wel degelijk alleen maar gebruik wordt gemaakt van Full HD camera's e.d. omdat dit toch een soort van prestige project van Sony is.
Zie het volgende stukje op de website iMakeMedia.nl.

Zelfs bij een Full HD camera kan er natuurlijk een onscherpte optreden door omstandigheden zoals beweging, luchtvochtigheid enz.
 
Ik denk dat er wel degelijk alleen maar gebruik wordt gemaakt van Full HD camera's e.d. omdat dit toch een soort van prestige project van Sony is.
Zie het volgende stukje op de website iMakeMedia.nl.

Zelfs bij een Full HD camera kan er natuurlijk een onscherpte optreden door omstandigheden zoals beweging, luchtvochtigheid enz.

Daar zit hem de kneep. Bepaalde shots komen veel beter tot hun recht in HD. Contrastrijke situaties e.d., wat me opvalt is dat de kleur groen het meestal erg goed doet.
 
Ik zat ook even op de HD zenders te kijken ondanks de lipsync. Ik was vandaag niet erg onder de indruk. Maar sommige beelden zeker op de boot zelf waren wel superscherp.
Ik keek ook even op de SD versie maar die was heel erg slecht. Erg onscherp vond ik, slechter dan andere programma's op de SD kanalen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan