• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Draadloos internetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Barfman

Forum Gebruiker
Berichten
193
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Ik wilde graag wat info hebben over draadloos internetten thuis. Op dit moment heb ik power bundle met een motorola modem, maar wilde graag thuis overgaan op draadloos. Wat heb ik nodig of moet ik kopen, wat raden jullie mij aan. Kan het eigenlijk wel ivm telefonie en digitale tv. Ik wil ook een 2e pc aansluiten (boven) en ook mijn Nokia N95 8GB (smartphone) kunnen gebruiken via wLan.
 
Barfman zei:
Ik wilde graag wat info hebben over draadloos internetten thuis. Op dit moment heb ik power bundle met een motorola modem, maar wilde graag thuis overgaan op draadloos. Wat heb ik nodig of moet ik kopen, wat raden jullie mij aan. Kan het eigenlijk wel ivm telefonie en digitale tv. Ik wil ook een 2e pc aansluiten (boven) en ook mijn Nokia N95 8GB (smartphone) kunnen gebruiken via wLan.

Ik neem aan dat je nu een router gebruikt ?
In dat geval is het handigste om een draadloze router aan te schaffen, daar kun je de pc's die je nu aan een router hebt hangen gewoon nog steeds op aansluiten plus je hebt dan een draadloze mogelijkheid waar je andere computers op kunt laten inloggen of een N95.
Een draadloos accesspoint kan eventueel ook, maar dan moet je wel je bestaande router blijven gebruiken en twee kastjes gebruiken weer meer energie. Ook voor gamen, de ping-tijd kan via draadloos wel oplopen en dat is soms niet handig bij games.

Er is geen probleem als je telefonie hebt, dat maakt allemaal niet uit. Hou er wel rekening mee dat je snelheid via draadloos lager kan zijn als je radiolink wat zwakker is. Als je Power of Xtra hebt kan het zijn dat de pc's die via WiFi aangesloten zitten niet het maximum halen. Dat is afhankelijk van de kwaliteit van het radiosignaal. Betonnen muren en vloeren willen nog wel eens verzwakken en je moet dan soms een beetje experimenteren met de beste plek van de router (antenne). Voor snelheid is een UTP kabel het beste.
 
Oke bedankt voor je informatie. Ik heb de standaard Motorola SBV5121E van multikabel gekregen, neem aan dat het geen router is toch? Weet jij toevallig wat èèn van de betere routers zijn, en wat is het verschil tussen een draadloos router en een draadloos accesspoint.

Edit, is een draadloos accesspoint toevallig iets van een centraal punt in je huis waar je het signaal van de router mee opvangt, en via het accesspoint kan je dan meerdere apparaten aansluiten. Als ik het goed begrijp moet je dus wel een draadloos accesspoint hebben om meerdere apparaten aan te sluiten.
 
Barfman zei:
Ik heb de standaard Motorola SBV5121E van multikabel gekregen, neem aan dat het geen router is toch?
De kabelmodems hebben nooit een router-functie in zich.

Barfman zei:
Weet jij toevallig wat èèn van de betere routers zijn, en wat is het verschil tussen een draadloos router en een draadloos accesspoint.

Edit, is een draadloos accesspoint toevallig iets van een centraal punt in je huis waar je het signaal van de router mee opvangt, en via het accesspoint kan je dan meerdere apparaten aansluiten. Als ik het goed begrijp moet je dus wel een draadloos accesspoint hebben om meerdere apparaten aan te sluiten.
Voor het gebruik van meerdere computers op 1 kabelmodem (of ADSL modem) heb je een soort 'verdeelstation' nodig die de informatie vanaf het internet verdeelt naar de juiste computer. Zo'n verdeelstation heet een router, dat is een intelligent ding die onthoudt welke computer welke informatie heeft aangevraagd en stuurt het antwoord wat vanaf internet komt weer door aan de computer die het aangevraagd heeft. Het ip-adres wat je van je ISP krijgt (Multikabel in dit geval) komt dan in je router te staan. De aangesloten computers aan die router krijgen een lokaal ip-adres van de router. De router doet dan de vertaalslag van en naar de pc's.

Een draadloze router heeft dus router-functionaliteit en heeft tevens een draadloze toegangsmogelijkheid plus meestal een stuk of 4 aansluitingen waar je met een UTP-netwerk-kabel pc's kunt aansluiten.

Een accesspoint heeft géén router functionaliteit en kan alleen gebruikt worden als je een draadloze toegang wilt hebben op een netwerk waar al een router in gebruik is. Accesspoints waren vroeger iets goedkoper dan een router, maar tegenwoordig worden bijna alleen nog maar draadloze routers verkocht. Je kunt overigens een draadloze router altijd als accesspoint gebruiken, maar omgekeerd niet.
Let er dus op dat je een draadloze router koopt en geen accesspoint, tenzij je al een router hebt dan zou je een accesspoint kunnen kopen, maar een router mag ook.

Een goed merk is moeilijk, Linksys staat goed bekend, over Sweex hoor je wel wat mindere geluiden. Dit wil niet zeggen dat Linksys of Sweex speciaal goed of speciaal slecht functioneren, het is vaak een persoonlijke ervaring van iemand, bij anderen is de ervaring vaak anders. Misschien moet je wat rondkijken via Google naar test-resultaten en prijzen.

Kijk wel even naar de snelheid. Wireless B is maar 11Mbit en dus te langzaam tegenwoordig. Wireless G is 54Mbit en Wireless-N is een nieuwe standaard (die nog niet helemaal uitgestuiterd is, maar je kunt er wel al apparatuur voor kopen) die sneller en stabieler-qua-verbinding zou moeten zijn. Als je een router koopt (G of N) moet je computer ook een gelijke versie hebben om te profiteren van de hoogste snelheid. Een N router haalt dus alleen de hoogste snelheid als de laptop of pc ook een N interface gebruikt. Het is wel allemaal downwards compatible, dus een G of B werkt ook met een N maar op een lagere (G of B) snelheid.

(Je ziet als draadloze standaard ook de kreet 802.11.B, 802.11G of 802.11N dat is hetzelfde als wat ik hierboven Wireless B/G/N noem.)
 
CeeS zei:
Barfman zei:
Ik heb de standaard Motorola SBV5121E van multikabel gekregen, neem aan dat het geen router is toch?
De kabelmodems hebben nooit een router-functie in zich.

Barfman zei:
Weet jij toevallig wat èèn van de betere routers zijn, en wat is het verschil tussen een draadloos router en een draadloos accesspoint.

Edit, is een draadloos accesspoint toevallig iets van een centraal punt in je huis waar je het signaal van de router mee opvangt, en via het accesspoint kan je dan meerdere apparaten aansluiten. Als ik het goed begrijp moet je dus wel een draadloos accesspoint hebben om meerdere apparaten aan te sluiten.
Voor het gebruik van meerdere computers op 1 kabelmodem (of ADSL modem) heb je een soort 'verdeelstation' nodig die de informatie vanaf het internet verdeelt naar de juiste computer. Zo'n verdeelstation heet een router, dat is een intelligent ding die onthoudt welke computer welke informatie heeft aangevraagd en stuurt het antwoord wat vanaf internet komt weer door aan de computer die het aangevraagd heeft. Het ip-adres wat je van je ISP krijgt (Multikabel in dit geval) komt dan in je router te staan. De aangesloten computers aan die router krijgen een lokaal ip-adres van de router. De router doet dan de vertaalslag van en naar de pc's.

Een draadloze router heeft dus router-functionaliteit en heeft tevens een draadloze toegangsmogelijkheid plus meestal een stuk of 4 aansluitingen waar je met een UTP-netwerk-kabel pc's kunt aansluiten.

Een accesspoint heeft géén router functionaliteit en kan alleen gebruikt worden als je een draadloze toegang wilt hebben op een netwerk waar al een router in gebruik is. Accesspoints waren vroeger iets goedkoper dan een router, maar tegenwoordig worden bijna alleen nog maar draadloze routers verkocht. Je kunt overigens een draadloze router altijd als accesspoint gebruiken, maar omgekeerd niet.
Let er dus op dat je een draadloze router koopt en geen accesspoint, tenzij je al een router hebt dan zou je een accesspoint kunnen kopen, maar een router mag ook.

Een goed merk is moeilijk, Linksys staat goed bekend, over Sweex hoor je wel wat mindere geluiden. Dit wil niet zeggen dat Linksys of Sweex speciaal goed of speciaal slecht functioneren, het is vaak een persoonlijke ervaring van iemand, bij anderen is de ervaring vaak anders. Misschien moet je wat rondkijken via Google naar test-resultaten en prijzen.

Kijk wel even naar de snelheid. Wireless B is maar 11Mbit en dus te langzaam tegenwoordig. Wireless G is 54Mbit en Wireless-N is een nieuwe standaard (die nog niet helemaal uitgestuiterd is, maar je kunt er wel al apparatuur voor kopen) die sneller en stabieler-qua-verbinding zou moeten zijn. Als je een router koopt (G of N) moet je computer ook een gelijke versie hebben om te profiteren van de hoogste snelheid. Een N router haalt dus alleen de hoogste snelheid als de laptop of pc ook een N interface gebruikt. Het is wel allemaal downwards compatible, dus een G of B werkt ook met een N maar op een lagere (G of B) snelheid.

(Je ziet als draadloze standaard ook de kreet 802.11.B, 802.11G of 802.11N dat is hetzelfde als wat ik hierboven Wireless B/G/N noem.)

He bedankt man, ben al een stuk wijzer geworden. Ik heb gelijk even wat reviews gelezen op bepaalde site, en ook bij kieskeurig rond gekeken. Ik kwam terecht bij de Wireless-N Home Router WRT150N Is dit volgens jou een juiste route?

Ik heb pas een nieuwe pc met een Gigabyte P35-DS4 moederbord, wat moet ik nog in mijn pc stoppen om draadloos te kunnen verbinden, wat is het snelst of wat is aan te raden. USB 2.0 kan natuurlijk, levert een snelheid op van 54 Mbit (word nooit gehaald denk ik), maar moet voldoende zijn voor mijn power bundel snelheid. Of zijn er andere mogelijkheden die beter of stabieler zijn.
 
Barfman zei:
Ik kwam terecht bij de Wireless-N Home Router WRT150N Is dit volgens jou een juiste route?

Ik heb pas een nieuwe pc met een Gigabyte P35-DS4 moederbord, wat moet ik nog in mijn pc stoppen om draadloos te kunnen verbinden, wat is het snelst of wat is aan te raden. USB 2.0 kan natuurlijk, levert een snelheid op van 54 Mbit (word nooit gehaald denk ik), maar moet voldoende zijn voor mijn power bundel snelheid. Of zijn er andere mogelijkheden die beter of stabieler zijn.

Ik heb zelf geen ervaring met deze router, dus kan je niet vertellen of hij bugs heeft of zo, maar als ik zelf een nieuwe zou moeten kopen zou ik ook voor een N versie gaan zodat je wat meer voorbereid bent op toekomstige ontwikkelingen qua snelheid en stabiliteit van de verbinding.

Als je om die reden een "Wireless-N" router gebruikt moet je voor je PC ook een interface kiezen die de "N" standaard gebruikt en zou je aan de USB oplossing van Linksys kunnen denken: WUSB300N.

Wil je geen USB dan moet je een PCI insteekversie kopen, of dat past is afhankelijk of je nog vrije PCI-slots op je moederbord hebt, je kunt dan denken aan een WMP300N
Er hangt wel een iets groter prijskaartje aan die N kaartjes. Heb je genoeg aan 54Mbit en de wat minder stabiele radioverbinding dan kun je een 54Mbit G kaartje of USB kaart kopen en eventueel later upgraden als je vindt dat het te traag of instabiel werkt.

Nog even ter verduidelijking: Als het radiosignaal tussen je PC en je router wat zwakker of instabiel wordt, zal je snelheid terugschakelen. Daardoor zou het kunnen dat je niet je "power" snelheid meer haalt. In dat geval zou een "N" uitkomst bieden. Bij een sterk signaal, dus als je router vlak bij de PC staat zul je dat effect minder merken indien je constant op 54Mbit blijft zitten bij een "G" interface. Bij muren of betonnen vloeren tussen router en PC heb je kans dat je signaal zwak of instabiel is en is "N" een betere oplossing.
 
Oke het is me duidelijk. Nog 1 vraagje, die Wireless-N Home Router WRT150N is toch ook een N versie, of zie ik iets over het hoofd.
 
Barfman zei:
Oke het is me duidelijk. Nog 1 vraagje, die Wireless-N Home Router WRT150N is toch ook een N versie, of zie ik iets over het hoofd.
Ik ken hem verder ook niet, maar volgens de specs op hun website is het inderdaad een 802.11.N versie.
 
CeeS zei:
Barfman zei:
Oke het is me duidelijk. Nog 1 vraagje, die Wireless-N Home Router WRT150N is toch ook een N versie, of zie ik iets over het hoofd.
Ik ken hem verder ook niet, maar volgens de specs op hun website is het inderdaad een 802.11.N versie.

Oke ik ben er helemaal uit, heb even gekeken waar ik het goedkoopste uit ben, en dat is bij vobis (geen verzendkosten).
Het is geworden de Linksys Wireless-N home-router WRT150N en de Linksys Wireless-N PCI Adapter WMP300N

Bedankt voor je hulp :wink:
 
ik heb dan xtra abbo in combinatie met de linksys wrt350n
en alles gaat als een trein.

N houd in dat hij ook de 300 Mbit versie draadloos aan kan
is nog niet helemaal door maar ik merkte wel dat me 54 Mbit wel overal sterker is dan met de wrt54g

Mvg

Johan2
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan