• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

CAIW overweegt eind 2010 te stoppen met doorgifte analoog signaal

Status
Niet open voor verdere reacties.
De nieuwe Mediawet , enkele weken door de kamer goedgekeurd, is op dit front (m.b.t. de must-carry zenders) veranderd. De nieuwe Mediawet verplicht, net als voorheen, dat de publieke zenders onverkort moeten worden doorgegeven via de analoge kabel (dus Ned 1/2/3, de regionale en lokale omroep). Ook de twee VRT zenders moeten worden doorgegeven.

Wat nu nieuw is, is dat wanneer er meer digitale kijkers zijn dan analoog, deze regel vervalt. Dus komt de weg vrij voor uitschakelen van analoge tv via de kabel. Maar wordt de kabelmaatschappij verplicht de "must-carry" zenders door te geven via de digitale platform.
Ik heb het citaat gevonden, maar het is geen juiste weergaven van de multimediawet; de multimediawet spreekt over significant aantal kijkers via analoog dan wel digitaal; "Als een significant aantal aangeslotenen op een omroepnetwerk programma-aanbod op analoge wijze ontvangt, verspreidt de aanbieder van dat omroepnetwerk naar die aangeslotenen in ieder geval vrij toegankelijk programma-aanbod op ten minste vijftien omroepnetten voor televisie en op ten minste vijfentwintig omroepnetten voor radio, waaronder:...", etc. en "2. Als een significant aantal aangeslotenen op een omroepnetwerk programma-aanbod op digitale wijze ontvangt, verspreidt de aanbieder van dat omroepnetwerk naar die aangeslotenen in ieder geval het programma-aanbod, bedoeld in het eerste lid."

Dan nog, ik zie nergens staan dat analoog niet uitgeschakeld mag worden. Alleen zolang de meeste kijkers (of een significant deel) nog analoog kijken moeten alle zenders uit het must carry-pakket ook analoog doorgegeven worden. Maar als je analoog helemaal uitschakelt kijkt er niemand meer via analoog, en hoef je ook de must-carry zenders niet meer analoog door te geven...

Volgens mij is dit een persoonlijke mening en/of standpunt en tevens een aanname van volgens mij de de schrijver(s) van dit stuk op deze website. Hoe de schrijver(s) en/of deze website tot deze conclusie is gekomen zijn en/of uit welk onderzoek dit blijkt is niet op de website te vinden, of ze hebben het heel goed verstopt. Jij post dit vervolgens als zijnde een feit, en volgens mij ben je daar ook daadwerkelijk van overtuigd, hier op het forum, en verwijt mij ervan te generaliseren?
Het wordt door nlkabel (belangenvereninging van de kabelaars) gebruikt als argument/verkooppraatje voor digitale televisie via de kabel. Ik gebruik het alleen maar als illustratie om aan te tonen hoe belangrijk analoog voor de kabelaars is, ze zggen het namelijk zelf op hun eigen site.

Ik weet niet hoe je hier een feit of aanname van wilt maken, het is een promotiepraatje. Daar zit geen onderzoek achter. Maar jouw stelling is dat UPC graag van analoog af wil. Ik neem aan dat je dat kunt onderbouwen met een onderzoek? Of een statement van UPC?
 
Ik weet niet hoe je hier een feit of aanname van wilt maken, het is een promotiepraatje.
Jij verkondigt en post het zo als zijnde waarheid in dit topic,

Maar jouw stelling is dat UPC graag van analoog af wil. Ik neem aan dat je dat kunt onderbouwen met een onderzoek? Of een statement van UPC?
Nee ik kan dat niet onderbouwen met een onderzoek. Wel heb daar wat inside information die niet op internet te vinden is. :) Als je het niet gelooft, jammer voor jou, dan geloof je het niet. Is je goed recht om het in twijfel te trekken. CAIW is de eerste kabelaar die het durft om te verkondigen dat ze overwegen om het analoge signaal stop te zetten. Afhankelijk van wat hier uit komt zal het denk ik nog voor het einde van dit jaar zijn dat er meer kabelaars zijn die hiermee naar buiten zullen gaan treden en aangeven dat ze het analoge signaal willen stopzetten.

Het wordt door nlkabel (belangenvereninging van de kabelaars) gebruikt als argument/verkooppraatje voor digitale televisie via de kabel.
Kan jij onderbouwen met een statement van UPC, Ziggo etc dat dit praatje van de betreffende website het standpunt en de mening is van de verschillende kabelaars?

Echter voordat je een ander vraagt iets te onderbouwen, begin eens bij jezelf, daar ligt nog een schone taak voor je, aangezien ik jou ook nog niets van alles wat jij hier post heb zien onderbouwen of zien beargumenteren met een onderzoek of cijfers waarop dat gebaseerd is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het moge duidelijk zijn wat een van de achterliggende gedachtes is van het alles-in-1 verkopen aan zo veel mogelijk klanten:
Iedereen een decoder er bij geven, zodat ze digitaal gaan kijken.
Naast eventuele extra inkomsten van extra pakketten, kijken meer mensen digitaal.
Op een gegeven moment is dat een significant aantal, en kunnen ze in principe van het analoge signaal af.
 
Op een gegeven moment is dat een significant aantal, en kunnen ze in principe van het analoge signaal af.
En dan komen we weer terug op " zonder analoge aansluiting, geen internet".

Afijn het analoge gedeelte zou dan vervallen, volgens je redenering, dan zou iemand dus die alleen maar internet wil nemen, die € 16,25 niet meer hoeven betalen. volgens mijn redenering :wink:

Na mijn idee zal er altijd wel een analoog signaal inclusief tv blijven, ook met het zicht op derden die het dan weer wel zouden kunnen gaan leveren via de kabel, en die zelfde kabel dan weer een bron van inkomsten verliest.
 
En dan komen we weer terug op " zonder analoge aansluiting, geen internet".

Afijn het analoge gedeelte zou dan vervallen, volgens je redenering, dan zou iemand dus die alleen maar internet wil nemen, die € 16,25 niet meer hoeven betalen. volgens mijn redenering :wink:
nee je kijkt digitaal en dus niet analoog je krijgt de tv nog steets en betaalt nog steeds alleen verandr annaloog dan volledig in dgitaal
 
Zodra de penetratie van digitale kijkers groot genoeg is (en dat is al heel snel als we de cijfers van 50% digitale kijkers die de afgelopen dagen in de media genoemd werden mogen geloven) zal analoog snel verder afgebouwd gaan worden en zeker verdwijnen. Een volledig digitaal netwerk levert Ziggo en andere kabelboeren naast technische voordelen vooral veel commerciele voordelen. In tegenstelling tot de stelling: "zonder analoog geen internet" Kan dan per afnemer een maatpakket geleverd worden van diensten waarbij de onderdelen apart geprijst kunnen worden of naar gebruik in demand en pay per view delen. Dan is het dus geen enkel probleem om alleen internet af te nemen en geen tv diensten. Alleen durf ik je nu al te beloven dat dat niet aantrekkelijk geprijst wordt. Ziggo zal veel liever een triple-play oplossing leveren. Kortom, nee je krijgt straks geen 16.25 korting op je internet als je geen tv afneemt.
 
Ik denk dat Manolito wel degelijk een punt heeft, want bij digitaal is het namelijk wel heel goed mogelijk zonder veel kosten dtv af te sluiten.
 
Afijn het analoge gedeelte zou dan vervallen, volgens je redenering, dan zou iemand dus die alleen maar internet wil nemen, die € 16,25 niet meer hoeven betalen. volgens mijn redenering :wink:

Niet € 16.25 maar wel een deel daarvan. Dat bedrag bestaat uit een deel voor de programma's en een deel voor de infrastructuur. Dat wordt nu dus niet gescheiden omdat zodra de kabel werkt je ook de analoge programma's zou kunnen kijken en dus ook voor die content moet betalen. Als er geen analoog meer zou zijn kan dat 'content-deel' dus vervallen. (misschien nog een beetje als de FM frequenties voor radio wel doorgegeven worden)
 
Wel een aardig (correctie: zeer interessant) document gevonden van onderzoeksbureau Stratix over de stand van zake mbt analoge rtv (juli 2008) in opdracht van de OPTA:
https://www.stratix.nl/documents/Analoge_RTV.pdf

Ben nog steeds aan het lezen :roll:
Het stukje wat wellicht het meest op deze thread van toepassing is het volgende:
Een voorbeeld van het forceren van een commercieel moment is het introduceren van een
grootscheepse herindeling van de analoge RTV-frequenties. Bij ingrepen op de analoge indeling
van het frequentieraster moet uitgebreid worden gecommuniceerd, want klanten moeten hun
RTV-tuners opnieuw instellen. Bij digitale decoders kan een gewijzigde indeling via de
elektronische programmagids worden doorgegeven. Daarbij geldt voor niet-interactieve
decoders maar één eis: de frequentie die wordt gehanteerd voor het instelkanaal moet gelijkblijven.
Het is dus niet verrassend dat kabelaars niet happig zijn op voorstellen die leiden tot
een reorganisatie van de analoge kanaalindeling. Herindelen via de decoder en EPG forceert
geen commercieel moment.
Om een zo vloeiend mogelijke overgang te realiseren is het zaak de analoge kanaalindeling zo
lang mogelijk met rust te laten en digitaal te blijven simulcasten tot het duidelijk is dat er
massaal digitaal wordt gekeken. Bij eventuele capaciteitsproblemen is het effectief om de minst
bekeken analoge kanalen te schrappen, maar de indeling van de overige kanalen intact te
houden. Dan plaatst men op de zo vrijgevallen kanalen digitale transport streams of IP
downstream-kanalen.

Zoals al in paragraaf 4.4 aangegeven kent de RTV-markt een elasticiteitscurve, die zich vooral
manifesteert in een vraag naar een flink aantal kanalen. Pakketten van beperkte omvang kennen
relatief weinig appèl. Digitenne is met de beperking tot zo'n 25 TV programma's en een wat
beperktere pakket radiozenders in vergelijking met de analoge kabel als een 'goedkopere, maar
minder uitgebreide' RTV-dienst gepositioneerd. Het inkrimpen van het analoge aanbod op de
kabel tot een pakket RTV-programma's dat qua omvang en inhoud vergelijkbaar is met
Digitenne, is dan commercieel gezien onlogisch, want dan gaat een consument de kabel met een
beperkt basispakket ook eerder vergelijken met het aanbod in de lagere prijsrange.
Inkrimping van het analoge pakket naar 15 zenders oid gaat dus niet werken.
Het is 1-2 zenders eraf voor wat meer bandbreedte, of hele analoge tv signaal eraf omdat er al massaal digitaal wordt gekeken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan