• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Eerste ervaringen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Riparius

Forum Gebruiker
Berichten
3.945
Zo, mijn ouders zijn nu ook digitaal. Even de decoder (Humax) aangesloten, uitleg gegeven (eerste opmerking van ze: scherp beeld) en de smartcard even via mijn Ziggo geregistreerd. Nu even afwachten dat Ziggo de rechten van mijn kaart kopieert. Het was volgens ze vanochtend redelijk druk bij de bus (stond trouwens op 't jach ivm de markt).

Ben hier ook de Humax IR-FOX C uit de 15 euro actie aan het testen, en dan speciaal de ingebouwde timers i.v.m. het maken van opnamen op een aangesloten DVD/HDD recorder. Heb tot nu toe een Samsung DCB-9401R gebruikt voor mijn opnamen (niet om live te kijken, dat doe ik via een TV met ingebouwde DVB-C tuner) en de eerste indrukken van de Humax zijn toch wel goed.

De Samsung blijft (ondanks alle firmware updates) heel af en toe op sommige zenders een seconde lang zwart beeld geven, en ook in het geluid zijn soms kortstondige haperingen te horen, wat vooral bij muziekprogramma's opvalt.

Maar nu bij de Humax niets van dat alles. Mooi strak beeld en geluid absoluut zonder haperingen. Het geluid lijkt trouwens mooier dan dat van de Samsung, dat valt mij vooral op bij radio. Of de beeldkwaliteit ook op hetzelfde niveau ligt als van de oude Samsung, daar ben ik nog niet helemaal uit. Het beeld dat de Humax produceert via RGB SCART staat bij mij wel iets te hoog op het scherm, waardoor bijvoorbeeld bij het logo van VRT Eén een stukje ontbreekt.

Menu's zijn een genot in vergelijking met de oude Samsung en zien er ook niet zo cheap en primitief uit als bij Samsung. Belettering in de EPG had wel wat kleiner gekund zodat er meer EPG informatie op het scherm had gepast, en een preview venstertje zoals bij de Samsung ontbreekt, maar daar staat dan tegenover dat er veel ruimte is op het scherm voor het tonen van de uitgebreide programmabeschrijving.
 
@Riparius, is deze box dan anders dan de boxen die niet binnen deze actie vallen? :wink: Ik denk dat uw ervaringen beter tot zijn recht komen in een ander topic.

Heb je gelijk in, verplaats het anders maar naar het Humax IR-FOX C topic. Of de aan mij geleverde box anders is dan de boxen die niet onder de actie vallen kan ik niet beoordelen. Wel duidelijk is dat het een zeer recent geproduceerd exemplaar is. Het zou dus kunnen dat er kleine modificaties in de hard- of software zitten in vergelijking met eerdere exemplaren.
 
Het beeld dat de Humax produceert via RGB SCART staat bij mij wel iets te hoog op het scherm, waardoor bijvoorbeeld bij het logo van VRT Eén een stukje ontbreekt.
Het viel mij ook al op dat het beeld van de Humax Fox, vergeleken met mijn Siemens PVR, iets te hoog en naar rechts verschoven staat.
Jammer dat de decoders geen "centreer" functie hebben om dit eventueel te corrigeren.
 
Het viel mij ook al op dat het beeld van de Humax Fox, vergeleken met mijn Siemens PVR, iets te hoog en naar rechts verschoven staat.
Jammer dat de decoders geen "centreer" functie hebben om dit eventueel te corrigeren.

Inderdaad, de verschuiving van het beeld naar rechts (in vergelijking met de Samsung DCB-9401R) kan ik hier ook waarnemen. Mijn Sony TV heeft echter de mogelijkheid om voor elke signaalbron apart (en zelfs apart voor elke beeldmodus per signaalbron!) de horizontale positie van het beeld aan te passen, en zo kon ik het beeld althans horizontaal weer centreren, zowel voor 16:9 als voor 4:3. Verticaal biedt de Sony die mogelijkheid ook, maar dan alleen in de standen 'smart' en 'zoom', niet bij 4:3 of 'wide' (16:9).
 
Het is te hopen dat dit "nieuwe" model niet dezelfde tijd bug heeft als mijn exemplaar, want anders is het een zeer onbetrouwbare ontvanger om te gebruiker voor timer gestuurde opnames.
 
Het is te hopen dat dit "nieuwe" model niet dezelfde tijd bug heeft als mijn exemplaar, want anders is het een zeer onbetrouwbare ontvanger om te gebruiken voor timer gestuurde opnames.

Ja, dat vraag ik mij ook af. Weet je misschien een manier om een timerbug te reproduceren, zodat ik dat hier eens kan testen? Hangen de timerproblemen in jouw exemplaar uitsluitend samen met het verliezen van de juiste tijd? En zo ja, zit daar dan ook een patroon in?
 
Het is te hopen dat dit "nieuwe" model niet dezelfde tijd bug heeft als mijn exemplaar, want anders is het een zeer onbetrouwbare ontvanger om te gebruiker voor timer gestuurde opnames.

Er wordt alleen gebruik gemaakt van een andere behuizing. De hardware en de software is gelijk aan het oudere ir-fox model (zilvergrijs)
 
Weet je misschien een manier om een timerbug te reproduceren, zodat ik dat hier eens kan testen?
Nee, er is volgens mij niets dat de gebruiker kan doen om het te reproduceren. Ik heb sterk de indruk dat Ziggo/Casema iets doet bij kanalen updates dat de IR-FOX C niet leuk vindt met dit probleem als gevolg.

Hangen de timerproblemen in jouw exemplaar uitsluitend samen met het verliezen van de juiste tijd?
Ja, zodra de IR-FOX C de tijd niet meer automatisch update tijdens het kijken naar kanalen dan gaan de zaken mis die tijd gerelateerd zijn, dus het starten van timer gestuurde zaken en het weergeven van de juiste actuele EPG informatie tijdens het zappen. Als ik maar lang genoeg blijf zappen komt er vanzelf een keer een tijd update pakketje in het digitale signaal langs dat tijdelijk weer even de juiste tijd laat zien in de EPG informatie box, maar zodra je weer een kanaal gaat bekijken blijft de tijd weer hangen.
 
Nee, er is volgens mij niets dat de gebruiker kan doen om het te reproduceren. Ik heb sterk de indruk dat Ziggo/Casema iets doet bij kanalen updates dat de IR-FOX C niet leuk vindt met dit probleem als gevolg.

Ik heb de Humax nu zo'n anderhalve week in gebruik, en ik heb het door jouw beschreven probleem met het verliezen van de tijd nog niet ondervonden, terwijl ik hier toch lees dat bij jou gisteren de Humax de tijd weer kwijt was. Ik zit eveneens in het voormalig Casema gebied, dus ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er mogelijk toch iets gewijzigd is in de meest recente lichting van de Humax IR-FOX C decoders.

Treedt het probleem bij jou op als de Humax 'aan' staat, of 'stand by', of is dit irrelevant voor het optreden van het probleem?
 
Treedt het probleem bij jou op als de Humax 'aan' staat, of 'stand by', of is dit irrelevant voor het optreden van het probleem?
Een moeilijk te beantwoorden vraag. Op een gegeven moment zie je dat de tijd achterloopt die tijdens het zappen in de rechter bovenhoek van de EPG informatie box onder aan het scherm wordt weergegeven. Afhankelijk van de begin en eind tijd van het huidige programma ontbreekt dan ook EPG informatie van het huidige programma omdat de Humax dan op basis van die foute tijd besluit dat het nog geen tijd is om de Present EPG informatie te tonen. Ook tijdens het standby staan van de ontvanger loopt de klok niet door zodat na het aanzetten eerste weer de laatst bijgewerkte tijd van de vorige dag wordt weergegeven.

Wat nu precies dit probleem veroorzaakt weet ik niet en als zodanig kan ik ook niet zeggen of het alleen maar optreed als de ontvanger standby staat of juist aan staat. Misschien moet de ontvanger wel toevallig op een bepaald kanaal staan wil het optreden? Het viel mij op dat gisteren de tijd weer achterliep terwijl er wat kleine wijzigingen hebben plaatsgevonden in de kanalenlijst. Toeval? Geen idee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan