• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Eigen webserver ja/nee

Status
Niet open voor verdere reacties.
R

Roy-776

Beste leden...

Ik ben nieuw hier op dit form. Ik weet niet of dit het goede form is, maar ik kon geen ander bijpassende plaats vinden.

Ik heb nu bij een webhosting een hosting pakket gekocht. Deze loopt bijna af. Ik ben ook momenteel bezig met de opleiding ICT Service Medewerker en ben zelf thuis met Windows Server 2003 bezig...

Ik wil zelf veel dingen bij leren, en wil daarom graag een eigen servertje draaiende hebben.

Het liefst een mail en webserver, maar is dit toegestaan. Zo ja, tot hoever is dat toegestaan?
Zo nee, waarom niet?
 
Zowel web als mail zijn voor prive doeleinden toegestaan..

Voor een eigen mail server kan je een aanvraag doen op de servicesite van MK..

Voor een webserver hoef je niets te doen.. Even apache installeeren (of IIS in jou geval) poort 80 routeren en klaar.
 
Thomas zei:
Zowel web als mail zijn voor prive doeleinden toegestaan..

Bedankt... Ik dacht dat dat niet toe was gestaan...
Dan is het voor mi duidelijk. Ik bedoel dus echt een eigen server, of oudere pc met Windows server thuis. Die dus dag en nacht aan staat. Niet dat ik veel bezoekers heb, dat valt mee. 200 p/m.
 
Roy-776 zei:
Ik bedoel dus echt een eigen server, of oudere pc met Windows server thuis. Die dus dag en nacht aan staat. Niet dat ik veel bezoekers heb, dat valt mee. 200 p/m.
Ja hoor, dat is geen probleem. Of je nu 200 of 2 miljoen bezoekers hebt, zo lang je verbinding het aan kan tenminste. Je kunt dan leuk experimenteren thuis.

Mailserver kan dus ook, maar daarvoor moet je wel iets instellen (eigen-mailserver optie) op de service site. Dat omdat poort-25 standaard dicht is zodat je niet voor spam-relay gebruikt kan worden. De eigen mailserver optie werkt dus via een tussenserver van Multikabel. Meer te lezen op de service-site van Multikabel en op dit forum in het "email" deel.
Je kunt bij bijvoorbeeld dyndns.org ook een gratis domein aanmaken en de mail daarvoor via je eigen server laten lopen. Of als je zelf een domein hebt de DNS zo instellen dat mail op je eigen server uitkomt.
 
CeeS zei:
Roy-776 zei:
Ik bedoel dus echt een eigen server, of oudere pc met Windows server thuis. Die dus dag en nacht aan staat. Niet dat ik veel bezoekers heb, dat valt mee. 200 p/m.
Ja hoor, dat is geen probleem. Of je nu 200 of 2 miljoen bezoekers hebt, zo lang je verbinding het aan kan tenminste. Je kunt dan leuk experimenteren thuis.
Geldt er geen fair use policy?
Ik mag van mijn hostprovider 12 gig verstoken in de maand.
Ik denk een oude pc 24 draaiende houden goedkoper is dan een host-abbo. Lijkt mij een aardige optie als ik in de kennissenkring een 'gaatjesneus' kan vinden. :wink:
 
Leonardo zei:
Geldt er geen fair use policy?
Ik mag van mijn hostprovider 12 gig verstoken in de maand.
Ik denk een oude pc 24 draaiende houden goedkoper is dan een host-abbo. Lijkt mij een aardige optie als ik in de kennissenkring een 'gaatjesneus' kan vinden. :wink:

De fair use policy is er voor je 'verbinding', dus of je nu de hele dag op nieuwsgroepen aan het uploaden of downloaden, aan het ftp-en, aan het surfen en downloaden of video-streams aan het bekijken bent, of dat je een eigen webserver hebt draaien maakt niet uit. In al die gevallen zul je bij maandenlange maximale belasting van je verbinding wel eens gevraagd worden of je niet liever een zakelijke verbinding wilt hebben ;)

Maar voor een prive webserver is het een beetje afhankelijk wat je ermee doet en wat erop staat. Bestaat je webpagina uit vooral tekst is je upload snelheid meer dan genoeg. Heb je veel plaatjes en wil je ook streams en andere dingen beschikbaar hebben dan is bij de meeste abbo's de upstream snelheid wat krap als er meerdere mensen op dezelfde tijd op je site zitten. Dan is een snelle hosting provider een stuk comfortabeler. Hangt dus helemaal af van wat je er mee wilt doen.

De kosten van een 'oude computer' moet je toch niet onderschatten. Zeg dat hij 100 watt verbruikt, is dat toch zo'n 2.4 kilowatuur per dag en dus een kleine 900 kilowattuur in een jaar en kost je dus een 90 euro (grof gerekend allemaal) in een jaar. Plus af en toe eens andere hardware. Verder moet je wel domein-naam registratie voor je domein betalen bij iemand die dat voor je doet, als je een eigen domein wilt gebruiken tenminste. Dat kost ook nog een paar tientjes per jaar meestal.

Of dat bij elkaar op de lange duur echt goedkoper is moet je zelf bepalen. Over het algemeen denk ik dat een eigen server thuis alleen loont als je het zelf leuk vindt om er mee te experimenteren. Een beetje rondkijken voor een goedkopere hostingprovider met goede voorwaarden levert je vermoedelijk meer op.
 
Hi CeeS,

Bedankt voor je duidelijke uitleg. (Vr Jul 13, 2007 11:10 am)
Ik heb daardoor mijn peiling getrokken en blijf gewoon lekker bij mijn hosting-provider waarbij ik al een paar jaar zit.
Ik heb nl. relatief veel afbeeldingen op mijn site en een redelijk aantal bezoekers. (kleine 4000 / mnd.)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan